Gå til innhold

Supermann-skuespilleren blir Geralt i The Witcher-serien


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at dette kan være vanskelig å forstå, men se slik på det.

 

La oss si at Geralt i bøkene og spillene er en mann med afrikansk bakgrunn. La oss så si at Netflix går ut og sier "vi vil gjerne ha noen som ikke har afrikansk bakgrunn til å spille Geralt". Det hadde blitt ramaskrik, og rasismekortet hadde blitt brukt flittig og Netflix hadde snudd på flekken.

 

Nå når det derimot er slik at de tar en karakter som har tydelige kaukasiske trekk og opprinnelse og vil gjøre henne til en med minoritetsbakgrunn (les: ikke kaukasisk) så er det liksom helt greit.

 

Dette er akkurat like mye rasisme som om det skulle gått andre veien.

 

Spesielt vittig siden Ciri gjennomgående blir omtalt som "a white ashen haired woman".

Endret av DKC
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at dette kan være vanskelig å forstå, men se slik på det.

La oss si at Geralt i bøkene og spillene er en mann med afrikansk bakgrunn. La oss så si at Netflix går ut og sier "vi vil gjerne ha noen som ikke har afrikansk bakgrunn til å spille Geralt". Det hadde blitt ramaskrik, og rasismekortet hadde blitt brukt flittig og Netflix hadde snudd på flekken.

Nå når det derimot er slik at de tar en karakter som har tydelige kaukasiske trekk og opprinnelse og vil gjøre henne til en med minoritetsbakgrunn (les: ikke kaukasisk) så er det liksom helt greit.

Dette er akkurat like mye rasisme som om det skulle gått andre veien.

Spesielt vittig siden Ciri gjennomgående blir omtalt som "a white ashen haired woman".

Nå er det slik at vi lever i den vestlige verden som er ekstremt dominert av hvite, så du kan ikke dra svart hvit sammenligning, samfunnet og historie påvirker.

Skal du ha et sammenlignings eksempel på du først finne opp en fiktiv verden der hvite har blitt missbrukt og undertrykt i 500 år og fremdeles lider under systemisk rasisme.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke mange kan være uenige med at man i det minste burde etterstrebe å gjøre en casting som ligner på den Ciri vi kjenner fra bøkene og spillene, så kan man heller inngå et kompromiss med utseendet hvis man finner en skuespillerinne som takler rollen skikkelig godt men ikke ligner spesielt. Det blir helt feil å bevisst søke etter en skuespillerinne som ikke ligner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er det noen mørkhudede i witcher universet i hele tatt? Trodde det var løst basert på sentral/østeuropa i middelalderen, og det var vel meget sjelden å se noe annet enn hvite folk der?

 

Siden det er fantasy så står de jo såklart fritt frem til å gjøre som de vil, men å ha med mørkhudede bare for å være politisk korrekt blir tull og tøys.

 

 

Forøvrig spennende valg med Cavill, får håpe han gjør det godt.

Om de absolutt skal ha ei med minoritetsbakgrunn som Ciri så får de iallefall sørge for at hun beholder det hvite håret. Tror det blir bra samme hvem de caster for å være ærlig.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke mange kan være uenige med at man i det minste burde etterstrebe å gjøre en casting som ligner på den Ciri vi kjenner fra bøkene og spillene, så kan man heller inngå et kompromiss med utseendet hvis man finner en skuespillerinne som takler rollen skikkelig godt men ikke ligner spesielt. Det blir helt feil å bevisst søke etter en skuespillerinne som ikke ligner.

 

Jeg er alltid i mot at filmer/spill/serier går vekk fra kildematrialet, så jeg syns valget er treit, men det er forskjell på å være uenig i valget, og rope rasisme hver gang man ikke liker noe. Netflix er et stort ansiktløst firma, deres eneste "bakkekontakt" er gjennom spørreundersøkelser og menigsmålinger osv. Og de sier vel da at serier/filmer med miniorteter selger bedre. Enkelt og greit. 

Lenke til kommentar

Det er helt greit å synes de bør caste en blendahvit jente, men dette har ingen verdens ting med rasisme å gjøre, utover rasismen til de som hisser seg opp.

Jeg for min del tror hun kommer til å være ganske hvit, de er bare ute etter en med litt mer eksotisk utseende. Kan dere ikke vente til vi faktisk ser hvem det blir før dere setter i et skrik?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg er alltid i mot at filmer/spill/serier går vekk fra kildematrialet, så jeg syns valget er treit, men det er forskjell på å være uenig i valget, og rope rasisme hver gang man ikke liker noe. Netflix er et stort ansiktløst firma, deres eneste "bakkekontakt" er gjennom spørreundersøkelser og menigsmålinger osv. Og de sier vel da at serier/filmer med miniorteter selger bedre. Enkelt og greit. 

 

Ja, det er ingen tvil om at dette handler om å appellere til et bredest mulig publikum. Dessverre skapes det sjelden noe av varig verdi på denne måten.

 

Det er helt greit å synes de bør caste en blendahvit jente, men dette har ingen verdens ting med rasisme å gjøre, utover rasismen til de som hisser seg opp.

Jeg for min del tror hun kommer til å være ganske hvit, de er bare ute etter en med litt mer eksotisk utseende. Kan dere ikke vente til vi faktisk ser hvem det blir før dere setter i et skrik?

 

Det er for tidlig å dømme serien nord og ned, men fantasy-serier er generelt veldig dårlige (Game of Thrones er omtrent den eneste virkelig gode) så når det begynner å skurre allerede i castingen er det lov å være pessimist.

Lenke til kommentar

Har noe med at det er langt mellom god fantasy uansett. Veldig mye fantasi enten det er en original tv/film produksjon eller basert på bøker er jo ikke bra. Mye av det er underholdende og har noen bra aspekter men det er sjeldent det er direkte bra.

 

GoT hadde fordeler med at kildemateriale var bra(i følge andre da jeg ikke har lest det selv) de fant gode skuespillere og ikke minst de brukte det som måtte brukes av penger for å lage en troverdig verden.

Spørsmålet er om Netflix kan gjøre det samme.

Netflix gikk på en mega smell med Marco Polo, så jeg tviler på at Netflix kommer til

å bruke et stort nok budsjett for å lage en troverdig fantasi verden.

Finner de gode nok skuespillere? Det vet vi lite om.

Er kildematerialet bra? Jeg mener ja, men om det er på høyde med song of Ice and fire vet jeg ikke.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Har noe med at det er langt mellom god fantasy uansett. Veldig mye fantasi enten det er en original tv/film produksjon eller basert på bøker er jo ikke bra. Mye av det er underholdende og har noen bra aspekter men det er sjeldent det er direkte bra.

 

GoT hadde fordeler med at kildemateriale var bra(i følge andre da jeg ikke har lest det selv) de fant gode skuespillere og ikke minst de brukte det som måtte brukes av penger for å lage en troverdig verden.

Spørsmålet er om Netflix kan gjøre det samme.

Netflix gikk på en mega smell med Marco Polo, så jeg tviler på at Netflix kommer til

å bruke et stort nok budsjett for å lage en troverdig fantasi verden.

Finner de gode nok skuespillere? Det vet vi lite om.

Er kildematerialet bra? Jeg mener ja, men om det er på høyde med song of Ice and fire vet jeg ikke.

 

Nå regner jeg med du er fullt klar over at Marco Polo ikke er en fantasy-serie, selv om det på langtnær er en nøktern fremstilling av Marco Polos reiser (men det er jo ikke originalboka heller!).

 

Hvis du vil se en god Marco Polo-serie så se den som ble laget i samarbeid mellom NBC og italienske Rai i 1982. Antageligvis den beste historiske serien jeg har sett. Fire episoder, men de er lange. Den kan skilte med Leonard Nimoy, Burt Lancaster og Ian McShane, samt musikk av Ennio Morricone.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Nå regner jeg med du er fullt klar over at Marco Polo ikke er en fantasy-serie, selv om det på langtnær er en nøktern fremstilling av Marco Polos reiser (men det er jo ikke originalboka heller!).

 

Hvis du vil se en god Marco Polo-serie så se den som ble laget i samarbeid mellom NBC og italienske Rai i 1982. Antageligvis den beste historiske serien jeg har sett. Fire episoder, men de er lange. Den kan skilte med Leonard Nimoy, Burt Lancaster og Ian McShane, samt musikk av Ennio Morricone.

 

Poenget med Marco Polo var at det var netflix forsøk på GoT, de tapte 200 000 000 dollar på prosjektet og derfor tviler jeg på de er villig til å bruke mye penger på en Witcher serie. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...