Gå til innhold

Hva er de beste levereglene / livssyn for å leve et etisk og lykkelig liv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finner man det i religion eller andre livssyn? Eller er det noe man skaper selv? Det finnes jo mange livssyn som foreeksempel stoisisme og humanisme som et alternativ til religion.

 

Interessant spørsmål. Vanskelig å svare på, naturligvis. Det finnes ikke to mennesker som er like.

 

For min egen del blir det slik: Gå sin egen vei, leve sitt eget liv, fokusere på eget livsprosjekt. Være snill og god mot familie og venner, fandenivoldsk og kynisk mot resten. Men nå har jeg alltid vært en individualist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ifølge karma du skaper fandenivold med andre så vil andre skape fandenivold med deg. hvordan miljø man befinner i er reflektert på hvordan personligheten vår

Kanskje det. Men skal man opp og frem i verden, må man slåss, kjempe og krangle. Folk flest misliker hverandre uansett. I hvertfall etter at barne -og ungdomstiden er over. Ikke misforstå meg: Jeg er ikke misantrop. Men det er dette jeg observerer.

 

Mennesker er forresten så ulike at det blir vanskelig, eller umulig, å gi noe godt svar på hva som er de beste levereglene eller det beste livssynet for et lykkelig liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Relativt enkle regler:

 

1. Ikke plag andre unødig / Ikke forårsak unødig lidelse

2. Innse at slik du ønsker at verden skal være og slik verden er, er to forskjellige ting.

3. Ikke la andre styre følelsene dine.

4. Innse at de fleste problemer er små og ubetydelige. Bruk kreftene på problemene som betyr noe om 10 år også.

 

PS: Før du prøver å bli lykkelig, ha en formening om hva det er å være lykkelig. Leter du etter noe du ikke vet hva er, så finner du det ikke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi, som i mennesker, er stort sett enige om de brede linjene. Vi setter liv foran død, og velvære foran ubehag og smerte. Noen ganger kommer disse i konflikt, og det er uendelig med nyanser. Man finner like mange livssyn som folk på kloden. Selv vet jeg ikke helt hva jeg selv ville utpekt som "det beste" men det handler nok mye om Kardemommebyloven og den gylne regel slik jeg ser det. Karma anser jeg som er absurd verdenssyn som ikke gir mening moralsk dersom man tenker over det mer enn 2 sekunder. Det klinger jo bra om man får det man fortjener. Men la oss so et spedbarn sulter ihjel. I følge karma så er det fortjent. Ethvert oppegående empatisk menneske vil være enig i at det ikke er fortjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finner man det i religion eller andre livssyn? Eller er det noe man skaper selv? Det finnes jo mange livssyn som foreeksempel stoisisme og humanisme som et alternativ til religion.

Vi mennesker er de eneste som føler vi trenger leveregler. Alt annet liv bare lever. Tenk så deilig det hadde vært

Endret av Anatman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi mennesker er de eneste som føler vi trenger leveregler. Alt annet liv bare lever. Tenk så deilig det hadde vært

Nei. Søk opp animal behavior. Mange dyr som lever i flokk som har klare spilleregler de lever etter. Du finner ikke skriftlige regler da, om det var det du mente.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei. Søk opp animal behavior. Mange dyr som lever i flokk som har klare spilleregler de lever etter. Du finner ikke skriftlige regler da, om det var det du mente.. 

 

Tror nok det bare ser sånn ut siden vi mennesker er vant til å tenke i de baner. Vi leter etter mønster i alt vi ser. I virkeligheten er det bare viljeløs årsak virkning. Tror ikke dyr sitter å grubler på hvilke leveregler de skal velge. T

Lenke til kommentar

Å være realistisk anlagt, legge forskning og vitenskap til grunn for hva man tror på, og å samtidig ha et åpent sinn.

 

"Lesson about balance not only karate ^^ Whole life have balance, everything get better." Så hver gang man møter en utfordring, sett det i perspektiv. Da blir det lettere å håndtere.

 

"There are no bad student, only bad teacher. Student obey." Vær kritisk til lederskapet. Kjerneverdier er viktig

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

 "Law of Thelema" -- is: "Do what thou wilt shall be the whole of the Law."  Altså å leve etter dine lyster.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...