Gå til innhold

Spørsmål om el-biler


fiskerdigg123

Anbefalte innlegg

Litt avhengig av hastigheten du kjører disse 60 km på, og hvor mange ganger du lar bilen kjøle seg helt ned, så skal du faktisk glatt kunne klare 60 km i den helt første Leafen også selv i minus 15.   Eksempelvis hvis du ikke kjører motorveihastighet. 

 

Det er mange småting man kan gjøre for å få mest mulig rekkevidde når det er som kaldest. Man kan forvarme bilen (det er en egen timer i bilen), bruke ladetimeren i bilen slik at den lades ferdig ikke så lenge før du skal reise (istedenfor at den lades på kvelden og blir stående å kjøle ned batteriet hele natta). Redusere varmen i kupeen. Laveste på USA bil er 18 grader, mens Euro/Norske biler er 16 grader. Kjør heller på med setevarmer. Samme komfort, men lavere forbruk. 

 

Denne her er faktisk litt av et kupp: 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127684522

 

Vedkommende har alle batteriprikkene (det er det som indikerer hvor bra batteriet er). Med mindre han har vært inne og resatt batteriets BMS rett før han tok bildene, men dette oppdager man veldig raskt fordi det vil være ganske raske forandringer i SOH. Det er uansett regelrett svindel. Vedkommende mangler dessuten en liten oppgradering, som han nesten garantert ville hatt hvis han hadde kunnskap og utstyr til å resette BMS... 

For meg så er jeg villig til å betale for å ikke tenke på å kjøre mest mulig energieffektivt. Nå er selvfølgelig kostnad en faktor her, men jeg vil heller betale for å slippe å tenke på temperatur i bil etc. Målet for meg med en elbil opplevelsen skal være tilnærmet lik den jeg har idag, bortsett fra at jeg lader bilen hjemme, og at jeg slipper fylle diesel. Og selvfølgelig at jeg sparer noen penger. Jeg tenker da beholde denne i 5 år, så det er viktig for meg at det er garanti på batteriet ut den tiden jeg vil ha den. 

 

Min daglige kjøring er 50-80 km/t soner, og det er forholdsvis lite kupering i veien etc. 

 

Er det mulig å få dette for under 200.000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så er jeg villig til å betale for å ikke tenke på å kjøre mest mulig energieffektivt. Nå er selvfølgelig kostnad en faktor her, men jeg vil heller betale for å slippe å tenke på temperatur i bil etc. Målet for meg med en elbil opplevelsen skal være tilnærmet lik den jeg har idag, bortsett fra at jeg lader bilen hjemme, og at jeg slipper fylle diesel. Og selvfølgelig at jeg sparer noen penger. Jeg tenker da beholde denne i 5 år, så det er viktig for meg at det er garanti på batteriet ut den tiden jeg vil ha den. 

 

Min daglige kjøring er 50-80 km/t soner, og det er forholdsvis lite kupering i veien etc. 

 

Er det mulig å få dette for under 200.000?

 

 

Hvis du skal ha den i 5 år, og garanti på batteriet hele tiden så må du nok kjøpe deg en maks 2 år gammel bil som ikke har gått så langt.  

 

Hvorfor ikke ta å prøvekjøre en av de aktuelle bilene? 

 

Jeg har møtt den holdningen du demonstrerer tidligere. Veldig  mange endrer holdning til strømsparing veldig fort... ;) Jeg har selv vært litt sånn selv. Og dermed har jeg blitt mer bevisst på strømbruk hjemme også, så jeg har faktisk redusert strømforbruket hjemme betydelig mer enn det jeg lader bilen for i løpet av året. 

Lenke til kommentar

 

Jeg tror problemet ofte med billig biler eldre ofte særlig el biler er problemet mange verksted reparer ikke defekte batteriet etter garantitiden er utløpt ergo man sitter med en bil som ikke kan repareres. Det er vel verste problemet. Eller det blir dyrere å reparere en å kjøpe en annen bil.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror problemet ofte med billig biler eldre ofte særlig el biler er problemet mange verksted reparer ikke defekte batteriet etter garantitiden er utløpt ergo man sitter med en bil som ikke kan repareres. Det er vel verste problemet. Eller det blir dyrere å reparere en å kjøpe en annen bil.

 

 

Det er mange verksteder som reparer. Og det er forskjell på et defekt batteri og ett som bare er for dårlig. Avhengig av hva som er "feilen" så velger man metode. I mange tilfeller kan det være billigere å bytte fra en vraket bil. Der får man hele batterier for rundt 20K. Så selger man sin gamle for 10-15K. Det er en 2-3 timers jobb avhengig av utstyr. Har gjort dette selv. Null problem (Jeg byttet ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg tilfeldigvis satt på en pakke som var ett år nyere og hadde gått 20 000 mindre enn min originale)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt ny eier av en Nissan Leaf 2018. Jeg oppdagde noen moment som man kanskje ikke kommer på i farten når man kjøper elbil.

 

  • Det er undervurdert å ha en del rekkevidde å gå på til normal kjøring. Ikke bare skal du kjøre om vinteren da du må forvente betraktelig lavere rekkevidde, men for å slite minst mulig på batteri vil man gjerne også ha muligheten til å stoppe ladingen på 80% sånn i det daglige.
  • Hvis du pendler relativt lange strekk til daglig er det utrolig deilig å ha adaptiv cruise kontroll. For meg er det som en ny verden da jeg kommer fra manuell dieselbil uten cruise kontroll til å ha en bil som bremser og gasser for meg nesten hele veien til jobb.
  • Dersom du vil kunne bruke bilen til noen lengre turer innimellom så bør den støtte hurtiglading.
  • Ref. forrige: selv om reell rekkevidde er så og så lang, så vil du oppdage på langturer at du må time hurtigladestasjoner. Med det mener jeg at du fort må lade før du kryper særlig langt under 20%. Med andre ord; trekk gjerne fra 10-15% av reell rekkevidde for å ha slingring på å treffe hurtiglader. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men blir det ikke totalsett dyrere for deg? 25% bedre batteri 50% høyere pris, med mindre du gjør jobben selv.

Uansett er det ikke sikkert trådstarter er like heldig, koster penger å frakte ødlagte biler til verksted særlig hvis det er andre siden av landet. Er ikke sikkert på den stedet har deler til alle som tar kontakt.

 

Man kan jo bestille deler fra utlandet også, men alikevell litt mere risiko. Så det blir et stort problem å sitte med en bil som er verdiløs.

Lenke til kommentar

For meg så er jeg villig til å betale for å ikke tenke på å kjøre mest mulig energieffektivt. Nå er selvfølgelig kostnad en faktor her, men jeg vil heller betale for å slippe å tenke på temperatur i bil etc. Målet for meg med en elbil opplevelsen skal være tilnærmet lik den jeg har idag, bortsett fra at jeg lader bilen hjemme, og at jeg slipper fylle diesel. Og selvfølgelig at jeg sparer noen penger. Jeg tenker da beholde denne i 5 år, så det er viktig for meg at det er garanti på batteriet ut den tiden jeg vil ha den. 

 

Min daglige kjøring er 50-80 km/t soner, og det er forholdsvis lite kupering i veien etc. 

 

Er det mulig å få dette for under 200.000?

 

Det er ingen av bilene du har linket til som vill gi deg problemer med slikt kjøremønster. Men for å ha mest mulig garanti bør du finne en Norsk solgt bil som er ny og har gått lite. 

Lenke til kommentar

Men blir det ikke totalsett dyrere for deg? 25% bedre batteri 50% høyere pris, med mindre du gjør jobben selv.

Uansett er det ikke sikkert trådstarter er like heldig, koster penger å frakte ødlagte biler til verksted særlig hvis det er andre siden av landet. Er ikke sikkert på den stedet har deler til alle som tar kontakt.

 

Man kan jo bestille deler fra utlandet også, men alikevell litt mere risiko. Så det blir et stort problem å sitte med en bil som er verdiløs.

 

 

Ingenting blir verdiløst på den måten. Uansett så har LEAF vist seg å være svært så uproblematisk. Risikoen er altså svært lav, og med mindre man bor på Svalbard så er det ikke sååå langt til nærmeste verksted. Det at man ikke nødvendigvis har delen på lager gjelder jo stort sett alle biler. Det står haugevis med vraka biler rundt omkring så deletilgangen er relativt god. 

 

Jeg forstod ikke helt disse prosentene dine, men la meg prøve. Hvis batteriet er blitt såpas dårlig at den ikke fungerer til ditt bruk lenger så kan man altså enten bytte batteri eller bytte bil. Det vil variere fra tilfelle til tilfelle hva som lønner seg. 

Lenke til kommentar

 

Jeg tror problemet ofte med billig biler eldre ofte særlig el biler er problemet mange verksted reparer ikke defekte batteriet etter garantitiden er utløpt ergo man sitter med en bil som ikke kan repareres. Det er vel verste problemet. Eller det blir dyrere å reparere en å kjøpe en annen bil.

 

Hva snakker du om, det er ingenting i den videoen som tilsier dette?

Lenke til kommentar

Poenget er billig eldre biler = høye verkstedregininger generielt sett.

Nye biler, har høy pris men lave verksted regninger ofte så sant man er innenfor garantitid.

 

Slik har vel praksisen vært veldig lenge.

Finnes jo bruktbil forhandler som har brukt garantier man betaler ekstra for.

Men alikevel er det risiko man tar.

Men noen ulemper har nye biler, f.eks bulker etc skader ofte elektronikken som sentallås etc.

Så det kan også bli veldig dyrt. Hummer eller ligdene tåler kanskje mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha den i 5 år, og garanti på batteriet hele tiden så må du nok kjøpe deg en maks 2 år gammel bil som ikke har gått så langt.  

 

Hvorfor ikke ta å prøvekjøre en av de aktuelle bilene? 

 

Jeg har møtt den holdningen du demonstrerer tidligere. Veldig  mange endrer holdning til strømsparing veldig fort... ;) Jeg har selv vært litt sånn selv. Og dermed har jeg blitt mer bevisst på strømbruk hjemme også, så jeg har faktisk redusert strømforbruket hjemme betydelig mer enn det jeg lader bilen for i løpet av året. 

Ja, er godt mulig jeg endrer holdning her etterhvert, men pr dags dato så er det nå slik det er ;)

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115334139

 

Synes denne her så ut som et relativt godt kjøp? Reparasjoner og slikt skal da vel ikke være noe problem på en golf, tiltross for at det er en e-golf. 

 

Forresten - hva betyr det at det er garanti på batteripakka i praksis? Gjelder det kapasitet, eller er det kun hvis det går adundas?

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Ja, er godt mulig jeg endrer holdning her etterhvert, men pr dags dato så er det nå slik det er ;)

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115334139

 

Synes denne her så ut som et relativt godt kjøp? Reparasjoner og slikt skal da vel ikke være noe problem på en golf, tiltross for at det er en e-golf. 

 

Forresten - hva betyr det at det er garanti på batteripakka i praksis? Gjelder det kapasitet, eller er det kun hvis det går adundas?

 

Jeg synes det ikke var noe spesielt godt priset. Det er jo en bil som straks er 3 år. Jeg kjenner imidlertid ikke så mye til e-golf, men går du på elbilforum vil du kunne lese mye om den. 

 

Hvis den går helt i stykker så blir det selvsagt reparert. VW har kapasitetsgaranti på 70%. Altså skal ikke kapasiteten være under 70% på 8 år/160 000km. Men, det betyr ikke nødvendigvis at du får et helt nytt batteri. De kan sette inn et brukt, eller bare bytte en og annen celle/modul slik at du kommer deg over 70%. 

 

Reparasjoner på en e-golf er like uproblematisk som en Leaf. 

Lenke til kommentar

Jeg synes det ikke var noe spesielt godt priset. Det er jo en bil som straks er 3 år. Jeg kjenner imidlertid ikke så mye til e-golf, men går du på elbilforum vil du kunne lese mye om den. 

 

Hvis den går helt i stykker så blir det selvsagt reparert. VW har kapasitetsgaranti på 70%. Altså skal ikke kapasiteten være under 70% på 8 år/160 000km. Men, det betyr ikke nødvendigvis at du får et helt nytt batteri. De kan sette inn et brukt, eller bare bytte en og annen celle/modul slik at du kommer deg over 70%. 

 

Reparasjoner på en e-golf er like uproblematisk som en Leaf. 

Ok, det med kapasitet er jo et interessant poeng da, hvis man f.eks er en vinter på 75% og det i teorien ikke holder til den daglige pendlingen ettersom at kapasiteten da blir for lav. 

 

Takk for svar. 

Lenke til kommentar

Vi har den nyeste e-Golfen (2017 modellen) som fikk litt større batteri enn modellen før, og på vinteren i -15 klarer den rundt 10-12 mil ved vanlig kjøring. På sommeren i 20 grader + klarer vi lett opp mot 25 mil. 

 

De bilene det linkes til i første post har vel litt mindre batteri vil jeg tro, men 60km. i -15 grader bør dem vel klare vil jeg tro. Men du har nok ikke i overflod av strøm akkurat...

Lenke til kommentar

Synd at det skal være så mange variabler her, da jeg egentlig har gått opp rundt 70000 i kjøpspris på bil da jeg forventer å spare en del kroner i diesel på et evt. elbil kjøp over tid. Hvis jeg da ender med å kjøre dieselen som står hjemme på vinteren uansett så er det jo liten hensikt med dette her. Har ingen mulighet til å forvarme batteriet på jobb, så den fordelen utgår og dessverre. 

 

Må vel først få solgt bilen jeg har nå før jeg bestemmer meg, men jeg hadde håpt at for 200.000 var det mindre ting å tenke på med elbil. 

Lenke til kommentar

Synd at det skal være så mange variabler her, da jeg egentlig har gått opp rundt 70000 i kjøpspris på bil da jeg forventer å spare en del kroner i diesel på et evt. elbil kjøp over tid. Hvis jeg da ender med å kjøre dieselen som står hjemme på vinteren uansett så er det jo liten hensikt med dette her. Har ingen mulighet til å forvarme batteriet på jobb, så den fordelen utgår og dessverre. 

 

Må vel først få solgt bilen jeg har nå før jeg bestemmer meg, men jeg hadde håpt at for 200.000 var det mindre ting å tenke på med elbil. 

 

Du kommer ikke til å ha problemer med 60km, i værstefall må du lade på veien på en hurtiglader om det oppstår en ekstrem situasjon(si en gang i skuddåret). Du kan fortsatt forvarme uten å ha den tilkoblet, men det trekker jo strøm som du vill bruke på veien hjem. 

Lenke til kommentar

Synd at det skal være så mange variabler her, da jeg egentlig har gått opp rundt 70000 i kjøpspris på bil da jeg forventer å spare en del kroner i diesel på et evt. elbil kjøp over tid. Hvis jeg da ender med å kjøre dieselen som står hjemme på vinteren uansett så er det jo liten hensikt med dette her. Har ingen mulighet til å forvarme batteriet på jobb, så den fordelen utgår og dessverre. 

 

Må vel først få solgt bilen jeg har nå før jeg bestemmer meg, men jeg hadde håpt at for 200.000 var det mindre ting å tenke på med elbil. 

 

 

Vel, du må huske på at vi fortsatt er veldig tidlig i elektrifiseringen av bilparken. De bilene som nå er billige er både fordi de begynner å bli gamle, men også fordi de med lengre rekkevidde ikke finnes på bruktmarkedet (uten Tesla, men det er en annen prisklasse). 

 

Hvis du uansett skal ha ei dieselpurke stående på tunet så skjønner jeg ikke problemstillingen din. Hvis det skulle skje at det er dager hvor du er usikker på om du har nok strøm til å komme deg frem og tilbake så kan du jo bare bruke dieselbilen. Årsbesparelsen blir ikke nevneverdig mindre hvis det er noen få dager, eller for den saks skyld uker i året du velger deg dieselbilen "for sikkerhets skyld". Jeg mistenker dog at du kommer til å bli som veldig mange av oss andre: skrur ned varmen de få dagene i året det er snakk om... Og det er ikke bare for å spare den femtilappen, men fordi det faktisk mye mer behagelig å kjøre elbil enn en dieselbil med mindre du har mulighet for forvarming av den.  Elbilen derimot har dette allerede. Det er veldig mye mer behagelig å sette seg inn i en forvarmet bil enn en kald bil på morgenen.  Etter jobb synes jeg imidlertid det er ett fett. Elbilen blir uansett mye fortere varm enn en dieselbil. 

Lenke til kommentar

Vel, du må huske på at vi fortsatt er veldig tidlig i elektrifiseringen av bilparken. De bilene som nå er billige er både fordi de begynner å bli gamle, men også fordi de med lengre rekkevidde ikke finnes på bruktmarkedet (uten Tesla, men det er en annen prisklasse). 

 

Hvis du uansett skal ha ei dieselpurke stående på tunet så skjønner jeg ikke problemstillingen din. Hvis det skulle skje at det er dager hvor du er usikker på om du har nok strøm til å komme deg frem og tilbake så kan du jo bare bruke dieselbilen. Årsbesparelsen blir ikke nevneverdig mindre hvis det er noen få dager, eller for den saks skyld uker i året du velger deg dieselbilen "for sikkerhets skyld". Jeg mistenker dog at du kommer til å bli som veldig mange av oss andre: skrur ned varmen de få dagene i året det er snakk om... Og det er ikke bare for å spare den femtilappen, men fordi det faktisk mye mer behagelig å kjøre elbil enn en dieselbil med mindre du har mulighet for forvarming av den.  Elbilen derimot har dette allerede. Det er veldig mye mer behagelig å sette seg inn i en forvarmet bil enn en kald bil på morgenen.  Etter jobb synes jeg imidlertid det er ett fett. Elbilen blir uansett mye fortere varm enn en dieselbil. 

Ja, innser jo det nå som jeg begynner å lære litt mer om det.

 

Det er i og for seg et godt poeng dette her med at jeg uansett har en fossilbil stående, kjerringa kan jo evt. kjøre elbilen da hu har maks 20km til jobb totalt pr dag. 

 

Målet mitt er jo at bilholdet skal være relativt bekymringsfritt, og det å bytte biler er jo en god løsning på dette her :)

 

Har allerede parkvarmer på dieselen, skjønner godt hva du mener med forvarma bil ja ^^

Lenke til kommentar

Hvis du uansett skal ha to biler og kona bare har 20 km til jobb så er dette faktisk en "no brainer". 

 

Det å gå fra fossil til el er en viss overgang. Siden vi fortsatt er tidlig i overgangen til el så er det dessverre en del ulemper med elbil hvis man ikke velger seg en Ampera-E eller en Tesla. Men de koster en del mer. Med tiden vil begreper som DC/DC, BMS og asynkron AC motor være like naturlig som kamaksel, elektronisk innsprøytning og EGR. Og 30 år kommer ikke vanlig folk til å forstå hva en forgasser er. Heldigvis trenger man ikke kunne alt dette for å gå over til el. 

 

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt meg en billig LEAF 1. gen til under 100K, helst facelifted,  for å teste det litt ut mens det ennå er fine utetemperaturer. Da får du testet det ut grundig og sett hvor grensene dine går. I verste fall så kan du selge den igjen etter noen måneder uten at du taper noe særlig mer enn det du har hatt i besparelse. Omregistrering er gratis for elbil. Hvis du synes konseptet er greit så kan du jo oppgradere til en betydelig nyere bil. 

 

Alt i livet handler jo om prioriteringer, og vi har alle en begrenset mengde penger. Da er spørsmålet hva vi prioriterer.  Selv prioriterer jeg lett å ha litt dårligere komfort i bilen vinterstid når jeg slipper unna 10-20K i året i verditap/forsikring osv sammenliknet med en 5-7 år nyere elbil. Det er penger jeg da allerede har skattet av, for meg er det fort vekk en halv månedslønn jeg enten kan bruke på noe helt annet, eller ta ekstra fri. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...