Gå til innhold

Spørsmål om el-biler


fiskerdigg123

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har funnet ut at det kan være lurt og økonomisk å ordne seg en el-bil til den daglige pendlingen.

 

Har sett på disse:

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125501814

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127377734

 

Hva er realistisk rekkevidde på disse to når det er -15? Jeg kjører 60km hver dag, og er 100% avhengig av at det ikke er noe problem relatert til disse.

 

Ser at jeg kanskje får litt mer for pengene med leafen og?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lengre rekkevidde på leafen enn golfen?

 

Hva trenger jeg for å få ladet disse hjemme? Er nysgjerrig på hva slags kostnader jeg ser på ved kjøp.

 

finner ikke størrelsen på egolfen sitt batteri i annonsen. Den kommer vell i flere utgaver om jeg husker rett. 

 

For å lade hjemme må du få lagt ut en dedikert kurs med type b jordfeilvern. Også anbefalt å ha overspenningsvern. Jeg la opp selv for rundt 2000. Legg på noen tusenlapper for arbeid. Skal du ha egen ladeboks må du også legge på kostnad av den også, kommer i mange forskjellige prisklasser. 

 

Har du allerede en kurs til stedet hvor du lader bilen kan du gjøre om på denne og ende med en mindre regning.

Lenke til kommentar

finner ikke størrelsen på egolfen sitt batteri i annonsen. Den kommer vell i flere utgaver om jeg husker rett. 

 

For å lade hjemme må du få lagt ut en dedikert kurs med type b jordfeilvern. Også anbefalt å ha overspenningsvern. Jeg la opp selv for rundt 2000. Legg på noen tusenlapper for arbeid. Skal du ha egen ladeboks må du også legge på kostnad av den også, kommer i mange forskjellige prisklasser. 

 

Har du allerede en kurs til stedet hvor du lader bilen kan du gjøre om på denne og ende med en mindre regning.

Dette er mildt sagt gresk for meg. 

 

Jeg kan ingenting om elektriset for å si det rett ut. Det eneste jeg har pr nå er en ganske tjukk blå kontakt utenfor som nårt blir frigjort da den pr dags dato brukes til noe annet. 

Lenke til kommentar

Dette er mildt sagt gresk for meg. 

 

Jeg kan ingenting om elektriset for å si det rett ut. Det eneste jeg har pr nå er en ganske tjukk blå kontakt utenfor som nårt blir frigjort da den pr dags dato brukes til noe annet. 

 

Det gjør ingenting, du må ha en elektriker for å gjøre jobben uansett :) 

 

Om du har en blå kontakt(industristikk) så kan nok denne omgjøres ganske lett til  å godkjenne krav for elbil. 

Lenke til kommentar

Det gjør ingenting, du må ha en elektriker for å gjøre jobben uansett :)

 

Om du har en blå kontakt(industristikk) så kan nok denne omgjøres ganske lett til  å godkjenne krav for elbil. 

Ja, jeg er ganske sikker på at jeg så og si har noe av det jeg trenger. Det jeg vet er at den blå er en dedikert kurs på 16A, uten noe annet koblet til. Det skal jo i utgangspunktet være bra for lading av elbil?

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Ja, jeg er ganske sikker på at jeg så og si har noe av det jeg trenger. Det jeg vet er at den blå er en dedikert kurs på 16A, uten noe annet koblet til. Det skal jo i utgangspunktet være bra for lading av elbil?

 

Det mangler fortsatt type b jordfeilvern. Dette må inn, ellers så høres det ut som kursen er egnet ja :) 

Lenke til kommentar

Det mangler fortsatt type b jordfeilvern. Dette må inn, ellers så høres det ut som kursen er egnet ja :)

For et par uker siden så gikk jordfeil bryteren i skapet, og da slo det ut på denne kontakten. Hvordan kan jeg finne ut av om det er type b vern? Hele sikringsskapet ble byttet og modernisert for ca. 5 år siden.

Lenke til kommentar

For et par uker siden så gikk jordfeil bryteren i skapet, og da slo det ut på denne kontakten. Hvordan kan jeg finne ut av om det er type b vern? Hele sikringsskapet ble byttet og modernisert for ca. 5 år siden.

Det står på, men det er ikke type b. Disse er laget spessielt for likestrømmer(fra batteri). En tradisjonell jordfeilbryter slår bare ut ved lekkasje av vekselstrøm. Så lekkasjer fra bilen vill ikke bli oppdaget. Det er derfor en skal ha en egen type b på kursen som er dedikert til elbil.

Lenke til kommentar

Det står på, men det er ikke type b. Disse er laget spessielt for likestrømmer(fra batteri). En tradisjonell jordfeilbryter slår bare ut ved lekkasje av vekselstrøm. Så lekkasjer fra bilen vill ikke bli oppdaget. Det er derfor en skal ha en egen type b på kursen som er dedikert til elbil.

Ok, får bare snakke med en elektriker og høre hva jeg trenger.

 

Men en ladestasjon/boks er ikke en nødvendighet? Har lest at det visstnok er veldig bra, men er usikker på om investeringen er verdt pengene. 

Lenke til kommentar

Ok, får bare snakke med en elektriker og høre hva jeg trenger.

 

Men en ladestasjon/boks er ikke en nødvendighet? Har lest at det visstnok er veldig bra, men er usikker på om investeringen er verdt pengene. 

 

Jeg har aldri hatt en, har bare hatt laderen som følger med hengende på veggen klar for bruk. Den er dog mer utsatt for tyveri da. 

 

Jeg skal over til ladeboks når jeg en gang får den, men ting tar tid(har vunnet en).

Lenke til kommentar

60 km er null stress selv med 24 kWh Leafen i svært mange minusgrader. 

 

Vær imidlertid klar over at den 30 kWh Leafen du lenker til er importert fra USA. Det er er et par negative ting med det, men til gjengjeld er den billigere. Du har ingen batterigaranti på denne utover at selger garanterer mot direkte feil i 5 år etter første reg. Det er spesielt viktig på 30 kWh versjonen fordi det ser ut til at disse taper seg raskere enn den gamle. 

 

Skal du kjøpe bil fra USA bør du bruke litt tid på elbilforum. Der er det mange kloke hoder med veldig mye erfaring. 

 

Har du bare 60 km pendling daglig, og du gjør dette kun for å spare penger så ville jeg faktisk sett meg om etter en billigere bil. 

Med dagens elbilsalg så tipper jeg at det kommer ganske mye mer avgifter på elbilholdet innen 5 år. Da tipper jeg elbiler med kort rekkevidde vil stupe i pris. 

 

Verditap på 50% av 200 000,- er jo en del mer enn 50%  verditap av 150 000,-... Og jeg mistenker at det kommer til å bli et enda høyere verditap på elbiler med kort rekkevidde neste 5 år. 

Endret av Tor C
Lenke til kommentar

60 km er null stress selv med 24 kWh Leafen i svært mange minusgrader. 

 

Vær imidlertid klar over at den 30 kWh Leafen du lenker til er importert fra USA. Det er er et par negative ting med det, men til gjengjeld er den billigere. Du har ingen batterigaranti på denne utover at selger garanterer mot direkte feil i 5 år etter første reg. Det er spesielt viktig på 30 kWh versjonen fordi det ser ut til at disse taper seg raskere enn den gamle. 

 

Skal du kjøpe bil fra USA bør du bruke litt tid på elbilforum. Der er det mange kloke hoder med veldig mye erfaring. 

 

Har du bare 60 km pendling daglig, og du gjør dette kun for å spare penger så ville jeg faktisk sett meg om etter en billigere bil. 

Med dagens elbilsalg så tipper jeg at det kommer ganske mye mer avgifter på elbilholdet innen 5 år. Da tipper jeg elbiler med kort rekkevidde vil stupe i pris. 

 

Verditap på 50% av 200 000,- er jo en del mer enn 50%  verditap av 150 000,-... Og jeg mistenker at det kommer til å bli et enda høyere verditap på elbiler med kort rekkevidde neste 5 år. 

Takk for info, det var jeg ikke klar over. 

 

-15 er jo ekstremsituasjon, og det skjer jo sjeldent. Jeg bor på østlandet, så er ikke verdens kaldeste sted, men det er lite nytte i en elbil hvis den ikke fungerer i alle tenkelige situasjoner.

 

Finnes det ikke en norsk versjon av den med 30 kWh?

 

Edit: Ser jo nå at den spesifikt jeg lenket var USA modell ja, det forklarer jo en del.

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Takk for info, det var jeg ikke klar over. 

 

-15 er jo ekstremsituasjon, og det skjer jo sjeldent. Jeg bor på østlandet, så er ikke verdens kaldeste sted, men det er lite nytte i en elbil hvis den ikke fungerer i alle tenkelige situasjoner.

 

Finnes det ikke en norsk versjon av den med 30 kWh?

 

Edit: Ser jo nå at den spesifikt jeg lenket var USA modell ja, det forklarer jo en del.

 

 

Litt avhengig av hastigheten du kjører disse 60 km på, og hvor mange ganger du lar bilen kjøle seg helt ned, så skal du faktisk glatt kunne klare 60 km i den helt første Leafen også selv i minus 15.   Eksempelvis hvis du ikke kjører motorveihastighet. 

 

Det er mange småting man kan gjøre for å få mest mulig rekkevidde når det er som kaldest. Man kan forvarme bilen (det er en egen timer i bilen), bruke ladetimeren i bilen slik at den lades ferdig ikke så lenge før du skal reise (istedenfor at den lades på kvelden og blir stående å kjøle ned batteriet hele natta). Redusere varmen i kupeen. Laveste på USA bil er 18 grader, mens Euro/Norske biler er 16 grader. Kjør heller på med setevarmer. Samme komfort, men lavere forbruk. 

 

Denne her er faktisk litt av et kupp: 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127684522

 

Vedkommende har alle batteriprikkene (det er det som indikerer hvor bra batteriet er). Med mindre han har vært inne og resatt batteriets BMS rett før han tok bildene, men dette oppdager man veldig raskt fordi det vil være ganske raske forandringer i SOH. Det er uansett regelrett svindel. Vedkommende mangler dessuten en liten oppgradering, som han nesten garantert ville hatt hvis han hadde kunnskap og utstyr til å resette BMS... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...