Gå til innhold

Hyop mangler kapital: Stenger alle hydrogenstasjonene


Anbefalte innlegg

Er det ikke drøyt 100 hydrogenbiler på landsbasis for tida? Jeg mener å huske de rundet 100 i januar i år.

Oppdatert: 119 stk per 30. april 2018

 

Det er jo en smule lumpent av Hyop å gi de stakkars eierne som ikke bor i Bergen eller Oslo, bare 3 dagers varsel til de stenger ned.

 

Tror jeg hadde blitt rimelig frustrert om jeg var bensinbileier og fikk beskjed om at samtlige bensinstasjoner i min landsdel stenger om 3 dager. Mon tro hva det gjør med bruktprisene på disse bilene og hvem som tør å betale hundretusner for en bil med 2 fyllestasjoner på landsbasis. Rekker man egentlig mellom disse to? Mirai har ca 500 km EPA rekkevidde, men det er ikke akkurat målt over Hardangervidda på vinterstid. Avstanden på kartet er ca 435 km.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt flaut å legge ut et kart som tilsynelatende viser at hydrogenstasjoner legges ned (grå flagg) omtrent like raskt som de føres opp, High-Fidelity?

Nei, hvorfor skulle det være det når stasjonene øker totalt sett? Det som Sturle S hevdet er direkte feil. Antallet stiger og enda mer med de som er underveis. I Tyskland vi f.eks antallet ha tredoblet seg på tre år i utgangen av 2019. 

 

Utover det er vel lite grunn til å fortsette diskusjonen. Hydrogen er som sagt en av de mest voksende næringene nå, men det vil fortsatt gå tid til private hydrogenbiler kommer i et stort antall. Og avskrive de i dag tror jeg er er feil. Med tanke på hva som skjer av teknologiske fremskritt, så er det i grunnen mye større sjanser for dagens rene elbiler vil bli en mellomstasjon og til slutt dø ut. Mulighetene med en form for hybridløsning eller hydrogendrift kan gi helt andre resultater.

 

Det meste av argumentene i denne tråden er ikke aktuelle slik jeg ser det. Baserer seg på enten eldre teknologi uten hensyn til nyere metoder og delvis feilinformasjon/myter i stor grad. Men dette må man nesten lese om selv. Heldigvis så vet både forskerne og politikerne bedre enn mange her. Så brenselcelle teknologien og satsingen fortsetter uavhengig av hva noen norske forumhoder mener.

 

Forøvrig kjører jeg stort sett elbil i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, jeg angrer på at jeg gikk så hardt ut. Har definitivt lært mer om brannrisikoen/eksplosjonsrisikoen nå. Det med innelukkede rom var jeg klar over men tenkte at det måtte sette krav til ventilering, men at tuneller kan kollapse var nytt for meg.

 

Var det noen som leste side 24?

 

HySafe identifiserte blant annet at hydrogenkjøretøy i

tunneler bør få spesielt fokus, og opprettet i den anledning prosjektet HyTunnel [74].

HyTunnel avdekket at hydrogenkjøretøy ikke utgjør høyere risiko ved normal bruk enn

kjøretøy drevet av CNG eller konvensjonelle drivstoffer, men at mer forskning er

nødvendig.

 

 

Vanskelig å vite hvordan det skal gå med hydrogen, men det er litt komisk å se argumentasjonen. Hyundai Nexo er den første hydrogenbilen som har overkommet helt fundamentale mangler (jeg tenker på kaldstart og levetid på brenselceller). Det betyr ikke at hydrogen vil utkonkurrere batteri, men det betyr at all historikk er uvesentlig. Energieffektivitet er hovedproblemet i dag, men at batterier har 90% energieffektivitet vil jeg gjerne at Sturle dokumenterer. Det er også på tide å gjenta at regenerering ved bremsing er rapportert å ha teoretisk maksimal effektivitet på 64% (kan sikkert rote frem lenken igjen, men jeg synes vel kanskje Sturle kan gjøre det, siden det var han som ble konfrontert med sitt eget tall på 90% for Tesla).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det ikke litt flaut å legge ut et kart som tilsynelatende viser at hydrogenstasjoner legges ned (grå flagg) omtrent like raskt som de føres opp, High-Fidelity?

Nei, hvorfor skulle det være det når stasjonene øker totalt sett? Det som Sturle S hevdet er direkte feil. Antallet stiger og enda mer med de som er underveis. I Tyskland vi f.eks antallet ha tredoblet seg på tre år i utgangen av 2019.

 

Nei. Garantert ikkje. Dei har sikkert planar om å opne mange, men du seier ingenting om kor mange dei kjem til å leggje ned. Tyskarane er notoriske til å leggje ned like mange som dei startar opp.

 

Noreg hadde sju hydrogenstasjonar i 2007. Mange nye har opna sidan. Frå laurdag har vi to.

 

Tyskland har 10 offentleg tilgjengelege hydrogenstasjonar for personbilar. 8,2 millionar menneske pr hydrogenstasjon. Kva var utgangspunktet for tredobling innan 2019?

 

Men det er sikkert godt å vite for eigarane av dei 11 hydrogenbilane som vart selde i Tyskland i fjor, og dei 7 som har vorte registrert til no i år, at det ikkje er meir enn eit par bilar pr stasjon til neste år heller.

 

Tyskland har forresten 22213 normalladepunkt (<= 22 kW) og 3218 hurtigladestasjonar for elbilar. Mykje færre pr bil enn for hydrogenbilar, men elbilar ladar stort sett heime. Då trengst det færre ladestasjonar pr elbil enn hydrogenstasjonar pr hydrogenbil.

 

Utover det er vel lite grunn til å fortsette diskusjonen. Hydrogen er som sagt en av de mest voksende næringene nå,

Det har du dikta opp.

 

men det vil fortsatt gå tid til private hydrogenbiler kommer i et stort antall.

Ikkje sats tid eller pengar på at det skjer i di levetid.

 

Og avskrive de i dag tror jeg er er feil. Med tanke på hva som skjer av teknologiske fremskritt, så er det i grunnen mye større sjanser for dagens rene elbiler vil bli en mellomstasjon og til slutt dø ut.

Dei teknologiske framstega har du òg dikta opp. Eg har utfordra deg på det fleire gonger, men du klarer ikkje å komme på nokon. Det har skjedd minimalt med hydrogenteknologi dei siste ti åra. I mellomtida er det selt millionar av elbilar, og det vert lansert mange nye og forbetra modellar kvart år.

 

Mulighetene med en form for hybridløsning eller hydrogendrift kan gi helt andre resultater.

Det seier litt når hydrogenbilforkjemparane vil ha ein ladbar hydrogenbil. Mercedes skal lage ein slik (som skulle vore lansert i fjor), men batteriet er so lite at han ikkje ville fått avgiftslette som ladbar hybrid i Noreg (om han hadde hatt eksosmotor). Alle veit at skikkelege ladbare hybridar ville vere døden for hydrogen-stasjonane, for kvifor skulle eigarane ville tanke dyrt hydrogen når dei kan køyre på billig straum? Ein slik frankenbil ville i praksis berre vere ein veldig dyr elbil med kort rekkjevidde, og ved neste bilkjøp vil eigaren kjøpe ein bil med litt større batteri og utan alt hydrogendillemikket.

 

Det meste av argumentene i denne tråden er ikke aktuelle slik jeg ser det. Baserer seg på enten eldre teknologi uten hensyn til nyere metoder og delvis feilinformasjon/myter i stor grad.

Det er heilt sant, og det bør du tenkje over. Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hyundai Nexo er den første hydrogenbilen som har overkommet helt fundamentale mangler (jeg tenker på kaldstart og levetid på brenselceller). Det betyr ikke at hydrogen vil utkonkurrere batteri, men det betyr at all historikk er uvesentlig. 

Jepp. Og avskrive hydrogenbiler basert på biler før Nexo blir i stor grad som å avskrive elbiler basert på tidlige Think modeller.

 

Ellers fascinerende å se direkte villfarelsen enkelte farer med her. Man må jo bare lure på motivet med aksjer i Tesla e.l. er årsaken.

http://www.hydrogenfuelnews.com/global-fuel-cell-market-to-exceed-usd-24-billion-in-seven-years/8535804/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hyundai Nexo er den første hydrogenbilen som har overkommet helt fundamentale mangler (jeg tenker på kaldstart og levetid på brenselceller). Det betyr ikke at hydrogen vil utkonkurrere batteri, men det betyr at all historikk er uvesentlig. 

Jepp. Og avskrive hydrogenbiler basert på biler før Nexo blir i stor grad som å avskrive elbiler basert på tidlige Think modeller.
Jorda kallar. Det er seld sju Hyundai Nexo i Europa til no i år, i fylgje EAFO. Reine Tesla-dödaren? Think selde mykje betre. Sjølv i rekordåret 2015 vart det berre seld 189 hydrogenbilar til saman i Europa. I fjor vart forresten kvar tredje hydrogenbil i Europa seld i Noreg. Eg har ikkje sett ein einaste av dei.

 

Ellers fascinerende å se direkte villfarelsen enkelte farer med her. Man må jo bare lure på motivet med aksjer i Tesla e.l. er årsaken.

http://www.hydrogenfuelnews.com/global-fuel-cell-market-to-exceed-usd-24-billion-in-seven-years/8535804/

Har du mange NEL-aksjar, eller? Nei, forresten. Det dei driv med er jo gammaldags. No er det revolusjonerande teknologi på veg, som du nektar å fortelle om. *Sukk* Då får vi vel ikkje vite kva vi heller bør kjøpe aksjar i.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ifra andre tråder Sturle S at semantikk, stråmannargumentasjon, mobbing og bastante kommentarer basert på tynt grunnlag eller direkte feilinformasjon ser ut til å være din greie.

 

Eksemplet ditt med salg av Nexo er beskrivende for dette. En bil som nettopp er lansert og som knapt er i salg noen steder i verden! Lol. Dessuten er det ikke rent lite meningsløst å sammenligne en hydrogenbil til 600k med få fyllestasjoner i dag mot en bil til under 200k som kan lades hjemme i salgstall! Hvor dum kan stråmannsargumentasjonen egentlig bli? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ifra andre tråder Sturle S at semantikk, stråmannargumentasjon, mobbing og bastante kommentarer basert på tynt grunnlag eller direkte feilinformasjon ser ut til å være din greie.

Nei, mi greie er å vere grundig, og alltid sjekke tal og fakta før eg skriv. Eg set mi ære i å aldri feilinformere, og du har heller ikkje klart å ta meg i ein einaste feil. Du skuldar meg for å ta feil, for eg skriv noko anna enn det du trur, men kvar gong du sjekkar ser du at eg har rett. Det må vere frustrerande.

 

Eksemplet ditt med salg av Nexo er beskrivende for dette. En bil som nettopp er lansert og som knapt er i salg noen steder i verden! Lol.

Ah, nok ein konseptbil. Eg trudde han var i masseproduksjon. Og folk påstår Tesla er trege!

 

Dessuten er det ikke rent lite meningsløst å sammenligne en hydrogenbil til 600k med få fyllestasjoner i dag mot en bil til under 200k som kan lades hjemme i salgstall! Hvor dum kan stråmannsargumentasjonen egentlig bli? 

Skalvisjå.. So dum som dette, trur eg:

Jepp. Og avskrive hydrogenbiler basert på biler før Nexo blir i stor grad som å avskrive elbiler basert på tidlige Think modeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor er fri hydrogen og manglende kunnskap i denne diskusjonen? Er det plutselig to hydrogen tilhengere i Norge på nett?

 

Hvor er kundene som mister mulighet for å fylle hydrogen bilene sine? Har lest endel aviser uten et ramaskrik fra sinte pendlere og taxi eiere som kommer til å gå konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ifra andre tråder Sturle S at semantikk, stråmannargumentasjon, mobbing og bastante kommentarer basert på tynt grunnlag eller direkte feilinformasjon ser ut til å være din greie.

 

Eksemplet ditt med salg av Nexo er beskrivende for dette. En bil som nettopp er lansert og som knapt er i salg noen steder i verden! Lol. Dessuten er det ikke rent lite meningsløst å sammenligne en hydrogenbil til 600k med få fyllestasjoner i dag mot en bil til under 200k som kan lades hjemme i salgstall! Hvor dum kan stråmannsargumentasjonen egentlig bli?

 

Koster en hydrogen bil 600k uten avgifter? Det blir nok lett å selge nedover i Europa og ikke minst der disse bilene virkelig trenges. Mange storbyer i Asia og Midtøsten er så dårlig luft i at vi i solidaritet burde ha gitt bort el bilene våre.

Hvordan en hydrogen bil som ingen vil har råd til skal avhjelpe situasjon er umulig å forstå. Mye bedre med små el biler som kun trenger et solcellepanel for å virke. Dessuten skal biler vedlikeholdes. Når man har vert i fattige land ser man mye dårlige biler. Hvordan en hydrogen bil vil virke etter 15 kollisjonskader som er reparert med slegge og spett blir interessant å se.

For ikke å snakke om fyllestasjoner som mange steder vil kunne fungere som terroristenes supermarked. Biler og lastebiler blir så enkle å terrorisere folk med at selv en 3 åring vil kunne lage noe som smeller godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det de tar betalt, men det er ikke det den koster. Hyundai taper nok noen hundre tusen for hver bil de selger, kanskje opp mot en million.

Nexo har svindyre servicer til 10 000 kr som kan vare et par dager, og i tillegg må du ta de hver 10 000 km. Det blir 1 kr i service pr km det, eller 100 000 kr i året for en taxi som kjører 100 000 km i året, hvis man klarer det da når den står på service 20 arbeidsdager i året...

 

Magnus Blaker fra nettavisen var tidligere veldig pro hydrogen, men ganske realistisk her.

https://m.nettavisen.no/nyheter/derfor-har-hydrogenbiler-blitt-en-flopp-i-norge-sa-langt/3423412901.html

Endret av RJohannesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, hvorfor skulle det være det når stasjonene øker totalt sett?

Fordi du ikke ser at ladestasjoner for elbiler legges ned i omtrent samme tempo som de settes opp.

 

Hydrogen er som sagt en av de mest voksende næringene nå

Kilde?

 

Og på hvilken måte? I antall fyllestasjoner eller noe annet?

 

Jepp. Og avskrive hydrogenbiler basert på biler før Nexo blir i stor grad som å avskrive elbiler basert på tidlige Think modeller.

 

Ellers fascinerende å se direkte villfarelsen enkelte farer med her. Man må jo bare lure på motivet med aksjer i Tesla e.l. er årsaken.

http://www.hydrogenfuelnews.com/global-fuel-cell-market-to-exceed-usd-24-billion-in-seven-years/8535804/

Haha, spekulasjoner fra "analytikere" (som tar feil halvparten av tiden)? Det er det du har å komme med?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nexo har svindyre servicer til 10 000 kr som kan vare et par dager, og i tillegg må du ta de hver 10 000 km. Det blir 1 kr i service pr km det, eller 100 000 kr i året for en taxi som kjører 100 000 km i året, hvis man klarer det da når den står på service 20 arbeidsdager i året...

Magnus Blaker fra nettavisen var tidligere veldig pro hydrogen, men ganske realistisk her.https://m.nettavisen.no/nyheter/derfor-har-hydrogenbiler-blitt-en-flopp-i-norge-sa-langt/3423412901.html

I alle fall når konkurrentene har slike tall!

https://www.side3.no/motor/675000-km-med-tesla-pa-ett-batteri-6675850

Lenke til kommentar

Det har deg dokumentert mange gonger. Det er vanskeleg å dokumentere noko som helst teknisk for ein som kallar seks linjer, som kunne vore leselekse for ein 2.klassing, for ein "vegg av tekst".

 

Jf: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1818893&p=24521923

 

Eg har dokumentert det både i den tråden og i mange andre.

 

Hva er det du snakker om nå, du lenker til der hvor jeg tok deg i å lure folk til å tro at du kunne lade bilbatterier med DC? Du er ubetalelig.

 

Ved å lese den veggen med tekst du presenterte tidligere i den samme tråden klart jeg kun å finne en lenke til batteryuniversity som presenterte noen best-case scenarioer som muligens har liten relevans for rund-tripp effektivitet på batterianlegg for mellomlagring av strøm. Da er jeg like klok. Merk at jeg sier ikke at du bløffer denne gangen, jeg lurer virkelig på hva effektiviteten er. Eksempelvis på anlegget Tesla satte opp i Australia. Må vel finne det ut på egen hånd.

Lenke til kommentar

Hydrogen er som sagt en av de mest voksende næringene nå, men det vil fortsatt gå tid til private hydrogenbiler kommer i et stort antall.

 

Det ble solgt 57 hydrogenbiler i 2017 og 23 året før.

Det ble solgt 33025 rene elbiler i 2017 og 24222 i 2016. (+ bruktimport på noen tusen biler)

 

Norsk hydrogenforum fokuserer på at økningen i prosent var høyere for hydrogenbilene enn for rene elbiler. De har jo matematisk rett, men i antall snakker vi om en økning på 34 stk vs 8803 stk. Det må være et ganske stusselig halmstrå å klamre seg til slik matematisk semantikk. Se det i perspektiv på side 17 i opplysningsrådet for veitrafikkens rapport for 2017.

 

Vi kan jo bare gjette på hvordan det utvikler seg videre i år når nye Leaf har kommet på markedet og 4 av 6 hydrogenstasjoner legges ned.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, prosentall fra ingenting blir meningsløst. Hydrogenbiler er irrelevant i Norge ennå.

 

Nexo har svindyre servicer til 10 000 kr som kan vare et par dager, og i tillegg må du ta de hver 10 000 km. Det blir 1 kr i service pr km det, eller 100 000 kr i året for en taxi som kjører 100 000 km i året, hvis man klarer det da når den står på service 20 arbeidsdager i året...

Magnus Blaker fra nettavisen var tidligere veldig pro hydrogen, men ganske realistisk her.
https://m.nettavisen.no/nyheter/derfor-har-hydrogenbiler-blitt-en-flopp-i-norge-sa-langt/3423412901.html

 

Takk for lenken. Men har du lest den selv? Det er service intervallene til ix35 du snakker om, dette er riktig sitat for Nexo:

På den nye Nexo som kommer til sommeren vil vi nok se mer normale serviceintervall, sier Brusletto til Nettavisen.

 

Det er dette jeg snakket om, hydrogenbiler har hatt fundamentale mangler. Nexo er den første som ser ut til å ha fikset det mest fundamentale. Så får vi se om det vil løfte salgstall noen steder, eller om manglene fortsatt er for store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feilen var vel blant annet at Hyop startet alt for tidlig, før det var aktuelle biler på markedet.

Nexo er den eneste moderne hydrogenbilen i dag og den er kostbar. Neste generasjon Mirai som blir langt bedre enn dagens delvis tåpelige konseptbil kommer i 2020 og tyske merker med hydrogenbiler først i 2021. Og da starte opp i 2011 er vel tidlig, men de trodde sikkert det ville gå fortere.

 

At hydrogen har en fremtid burde ikke være vanskelig å forstå. Spesielt til lastebiler, varebiler og båter hvor lading ikke alltid er fornuftig, men også mange privatbilister vil foretrekke rask påfylling med lang rekkevidde. At det er mer ineffektivt betyr ikke noe i denne sammenheng. Dessuten kan man produsere hydrogen fra overskuddsenergi som eller vill gått til spille. Hydrogen finnes jo dessuten over alt og det er bare snakk om å lære å høste den på den beste måten. Her er det mye spennende forskning og det skjer stadige teknologiske fremskitt. I fremtiden blir hydrogen garantert billig og mye rimeligere enn dagens fossile brennstoff.

 

Hydrogen finnes ikke overalt slik at det bare er å høste og effektivitet har noe å si i denne sammenhengen. Høy effektivitet = lav pris. Å lage hydrogen av overdsuddskraft er noe av det minst smarte man kan bruke overskuddskraft til. Det er svindyrt, inneffektivt.

Det som setter spikeren i kista for hydrogen basert transport er at rekkeviddeforlengerfunksjonen hydrogen representerer enten ikke er nødvendig eller at andre former for rekkeviddeforlengende teknologier gjør en bedre jobb billigere.

Det er for eks svimlende mye billigere å elektrifisere veistrekninger en det er å bygge opp hydrogen infrastruktur. For ikke å snakke om ultraraske batteribyttestasjoner hvor biler og tungtransport kan swappe batterier langt raskere en man kan fylle en hydrogentank.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...