Gå til innhold

Hyop mangler kapital: Stenger alle hydrogenstasjonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart han er forpliktet til å si at hydrogen har en fremtid. Men det er knyttet flere utfordringer til dette. Jeg bor selv i Bærum, og ser at begge stasjonene tar enormt plass. Hurtigladere (og etterhvert lynladere) for elbil trenger lite plass, og kan knyttes opp mot en bedrift som ønsker fortsatt kunder. Handle i butikken mens bilen lades er vinn-vinn. I tillegg er det en brøkdel av drivstoffkostnader knyttet opp mot å fylle en elbil sammenlignet med hydrogen. En bil på hydrogen må og få energi fraktet til nærmeste pumpe. Elbilen trenger kun en stikk-kontakt for å kunne fylles. Og med stadig bedre rekkevidde på elbilene, så vil hydrogen tape på sikt. Så en Mirai for en god stund siden. Ser stor ut utenfra, men hadde lite plass innvendig, fordi hydrogentanken opptok mye plass bak i bilen. Kunne ikke legge ned seteryggen bak, og kun plass til fire personer. Elbilen generer og ny strøm i nedoverbakker også. Det skjer ikke med en hydrogenbil. Som har samme opplegg som fossilt, som altså kun bruker opp energi, uten å kunne få tilført mer under kjøring. Nå kommer og Sonos motor med en elbil som får tilført energi selv om den er parkert på gaten, uten bruk av ladekontakt. Garantert vil flere bilprodusenter se en nytteverdi i det, og da er argumentet om at "flere kan nå kjøpe elbil fordi den går lengre" utgå som et minus her. Har tro på at hydrogen kan brukes til tungtransport, men ikke snakk om i personbilmarkedet. Sev om Huyndai og Toyota jobber med dette. De andre har konsentrert seg om å komme med rene elbiler, og ikke et system basert på energi BÅDE med hydrogen (som er kraftkrevende å utvinne) og bruk av batteriet direkte i bilene. Det er bortkastede penger for selskapene som tviholder på dette. Hvorfor gå tilbake til "gamledager" hvor man må innom et sted å fylle, når bilen får tilført energi om natten, når den likevel står parkert? Er bare idiotisk tankegang fra den gjengen som har loppet stat og fylker for mye penger med dette forsøket sitt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe høne/egg-situasjon. Ingen biler, ingen kunder, ingen butikk. Hjelper ikke bygge stasjoner for å lokke til seg noe som er så komplekst å bygge. Jeg skjønner ikke hvorfor man valgte å brenne penger på å bygge stasjonene nå. Hvorfor ikke utvikle testkonseptet i ro og mak, kanskje en teststasjon og så ha planene klare når/hvis bilene kommer?

Lenke til kommentar

Nå er det bare snakk om litt tålmodighet, så blir flere av elbilene levert med både 11 og 22 kW ombordladere for vekselstrøm i tillegg til at de fleste idag har hurtiglading via likestrøm som standard. Det som har holdt de tilbake er mangelen på væskekjøling og forvarming av batteriene, noe som elbilprodusentene ikke lenger kan ignorere. Hydrogen er nok ikke dødfødt, fordi det har sine bruksområder til større kjøretøy og kanskje får vi se bruk av hydrogen i luftfarten også etterhvert. Et kraftig skudd for baugen dette derimot siden både hydrogen, batteri og biogass nok må til for å nå miljømålene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilene kan fremdeles lades fra en helt vanlig stikkontakt. Å si noe annet er blank løgn. At det ikke er lovlig med vanlig shucko som "fast anlegg" etter normen er en annen sak, men det er fremdeles fullt lovlig om man er i ei knipe - såkalt nødlading. Tilsvarende kan bensin/dieselbiler fremdeles fylles fra kanne hvis man eri knipoe - noe Hydrogenbiler ikke kan.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke droppe hydrogen og heller satse på LNG i en overgangsfase, til verden er rustet til å ta steget over på 100% elektrisk? Hele ideen om personbiler på hydrogen bør dø ut i det stille. For tyngre kjøretøy og skip/luftfart er det kanskje en grei ide en gang i fremtiden, men igjen, LNG?

 

Produksjon av hydrogen foregår ikke akkurat ved å riste litt på vannet, slik at det deler seg i hydrogen og oksygen. Det krever mye energi å produsere det, oftest fra hydrokarboner/naturgass (LNG). Så kommer nedkjøling, transport, oppbevaring osv. Å snakke om noen miljøgevinst globalt er nok bare tull. Eneste reelle for hydrogen er bi-produksjon fra annen industri eller lagring av vind/solkraft ved overproduksjon. 

Endret av madammim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"– Hydrogenbilene er helt avhengig av fyllestasjoner, slik bensin- og dieselbiler er det. Elbilene fikk en «flying start» fordi de kunne lades i enhver stikkontakt, men nå trenger også de egne stasjoner for videre utbredelse, påpeker Hafseld"

 

Eh what?

Om man ser på salgstallene ser det ikke ut som det er noe problem med salg av elbiler; det er økende: ref. http://elbilstatistikk.no/.

At noen sitter på gjerde og mener at typ 400 km rekkevidde ikke er nok til de fleste daglige gjøremål får være deres sak, men tror en skal være forsiktig med å generalisere bassert på disse individene oppfattning.

Forstår at det er surt for selskapet, men å påsta at personbiltransporten trenger hydrogen har ikke grobunn i virkeligheten.

Edit: Jeg vet at lenken viser til registrering av biler, og ikke nødvendigvis direkte salg. Men det er allikevel en enkel indikator som kan knyttes til salget / popularitet av elbilen.

Nei transport i Norge trenger bare bensin og diesel. Ikke elektrisk, hverken med eller uten hydrogen som rekkeviddeforlenger.

Så sponsede lasdestasjoner,  og overoppgradering av nettet m. "smart"- målere som alle blit tvungt til å være med på, bør stoppe.

- Hvis det ikke er slik at det var et ønske føre  all  transport i Norge inn i fremtiden, med elektrisitet og nullutslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feilen var vel blant annet at Hyop startet alt for tidlig, før det var aktuelle biler på markedet.

Nexo er den eneste moderne hydrogenbilen i dag og den er kostbar. Neste generasjon Mirai som blir langt bedre enn dagens delvis tåpelige konseptbil kommer i 2020 og tyske merker med hydrogenbiler først i 2021. Og da starte opp i 2011 er vel tidlig, men de trodde sikkert det ville gå fortere.

 

At hydrogen har en fremtid burde ikke være vanskelig å forstå. Spesielt til lastebiler, varebiler og båter hvor lading ikke alltid er fornuftig, men også mange privatbilister vil foretrekke rask påfylling med lang rekkevidde. At det er mer ineffektivt betyr ikke noe i denne sammenheng. Dessuten kan man produsere hydrogen fra overskuddsenergi som eller vill gått til spille. Hydrogen finnes jo dessuten over alt og det er bare snakk om å lære å høste den på den beste måten. Her er det mye spennende forskning og det skjer stadige teknologiske fremskitt. I fremtiden blir hydrogen garantert billig og mye rimeligere enn dagens fossile brennstoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feilen var vel blant annet at Hyop startet alt for tidlig, før det var aktuelle biler på markedet.

Nexo er den eneste moderne hydrogenbilen i dag og den er kostbar. Neste generasjon Mirai som blir langt bedre enn dagens delvis tåpelige konseptbil kommer i 2020 og tyske merker med hydrogenbiler først i 2021. Og da starte opp i 2011 er vel tidlig, men de trodde sikkert det ville gå fortere.

De tror alltid det. HyNor ble startet i 2003 og lagt ned i 2011. Hyop ble opprettet i 2011 og lagt ned i 2018. Kanskje disse stasjonene går over i NyHy, som så blir lagt ned i 2025. Vi får se.

 

At hydrogen har en fremtid burde ikke være vanskelig å forstå. Spesielt til lastebiler, varebiler og båter hvor lading ikke alltid er fornuftig, men også mange privatbilister vil foretrekke rask påfylling med lang rekkevidde. At det er mer ineffektivt betyr ikke noe i denne sammenheng. Dessuten kan man produsere hydrogen fra overskuddsenergi som eller vill gått til spille. Hydrogen finnes jo dessuten over alt og det er bare snakk om å lære å høste den på den beste måten. Her er det mye spennende forskning og det skjer stadige teknologiske fremskitt. I fremtiden blir hydrogen garantert billig og mye rimeligere enn dagens fossile brennstoff.

Hydrogen har en ubetydelig fremtid innenfor veitransport. De som ønsker å ha veldig lang rekkevidde og rask fylletid vil fortsette å kjøre med bensin og diesel, inntil man har elbiler med 1000 km rekkevidde og 350 kW ladestasjoner. Det er uansett umulig å bli kvitt alle fossilbilene før 1000 km elektrisk rekkevidde og 350 kW ladere er vanlig. Overgangen til batterielektrisk veitransport kan fort ta 20 år, og svært mye vil skje på 20 år.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hydrogen har en ubetydelig fremtid innenfor veitransport. De som ønsker å ha veldig lang rekkevidde og rask fylletid vil fortsette å kjøre med bensin og diesel, inntil man har elbiler med 1000 km rekkevidde og 350 kW ladestasjoner. Det er uansett umulig å bli kvitt alle fossilbilene før 1000 km elektrisk rekkevidde og 350 kW ladere er vanlig. Overgangen til batterielektrisk veitransport kan fort ta 20 år, og svært mye vil skje på 20 år.

Er jo ikke ubetydelig det som skjer nå innen tungtransport med hydrogen. Vi har begynt å se at bransjen i vesten gradvis beveger seg vekk ifra fossilt drivstoff og flere har mål innen en viss tid og ha nullutslipp. Og her er det hydrogen som vinner frem. Nikola har f.eks over 10.000 forhåndsbestillinger.

Endret av High-Fidelity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo ikke ubetydelig det som skjer nå innen tungtransport med hydrogen. Vi har begynt å se at bransjen i vesten gradvis beveger seg vekk ifra fossilt drivstoff og flere har mål innen en viss tid og ha nullutslipp. Og her er det hydrogen som vinner frem. Nikola har f.eks over 10.000 forhåndsbestillinger.

Nikola har 10.000 uforpliktende gratisreservasjoner, de har aldri solgt et eneste kjøretøy av noe slag og de har ikke en gang en fungerende prototype av lastebilen sin. Det er ikke umulig at det blir noe av lastebilen deres, men sannsynligheten er ganske lav.

 

Tesla har omkring 2000 reservasjoner, der hver krever en forhåndsbetaling på $20.000. De har flere fungerende prototyper og de er ett av de bilselskapene i verden som har skalert opp bilproduksjon raskest.

 

Det er ikke noen tvil om at Tesla ligger foran Nikola i løypa, så det kreves altså ingen hydrogen for tungtransportens del.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke noen tvil om at Tesla ligger foran Nikola i løypa, så det kreves altså ingen hydrogen for tungtransportens del.

Da leser du vel mye ut av pressevisninger og hype etter mitt syn. Tror nok vi skal vente med konklusjonen til det faktisk finnes produkter i markedet som man kan kjøpe i volum, og vi ser hva de faktisk kan og ikke kan gjøre. Det gjelder både tesla og nikola.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei transport i Norge trenger bare bensin og diesel. Ikke elektrisk, hverken med eller uten hydrogen som rekkeviddeforlenger.

Så sponsede lasdestasjoner,  og overoppgradering av nettet m. "smart"- målere som alle blit tvungt til å være med på, bør stoppe.

- Hvis det ikke er slik at det var et ønske føre  all  transport i Norge inn i fremtiden, med elektrisitet og nullutslipp.

Hydrogen forlenger ikke rekkevidden. Tvert i mot så reduserer det rekkevidden til ca 25 mil radius fra de to stedene Kjørbo og Åsane. Kjører man lengre så strander man og kan ikke kjøpe noen reservekanne for nødfylling eller spørre pent om å få nødfylle fra nærmeste hus.

 

En annen ting er sponsing av ladestasjoner. Hele Teslas ladenettverk i Norge er oppført uten sponsing. 90% av resterende lading foregår også uten sponsing, fra ladere hjemme hos folk og på arbeidsplasser, kjøpesentra osv. Det er kun den resterende lille andelen av lading som sponses, typisk med 1/100 av det hver av hydrogenstasjonene er sponset med. Både praktisk bruk og makskapasiteten er MYE større for 100 hurtigladere enn for 1 hydrogenstasjon. AMS kom uavhengig av elbilene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

At hydrogen har en fremtid burde ikke være vanskelig å forstå. Spesielt til lastebiler, varebiler og båter hvor lading ikke alltid er fornuftig, men også mange privatbilister vil foretrekke rask påfylling med lang rekkevidde. At det er mer ineffektivt betyr ikke noe i denne sammenheng. Dessuten kan man produsere hydrogen fra overskuddsenergi som eller vill gått til spille. Hydrogen finnes jo dessuten over alt og det er bare snakk om å lære å høste den på den beste måten. Her er det mye spennende forskning og det skjer stadige teknologiske fremskitt. I fremtiden blir hydrogen garantert billig og mye rimeligere enn dagens fossile brennstoff.

Hydrogen har nok en framtid for lange skipsreiser, lange flyturer og muligens for vogntog noen steder i verden, men der det kan bygges ladenettverk har det lite poeng. Også for korte flyturer og skipsturer som for eksempel batterifergene på vestlandet.

 

Noen steder i verden finnes overskuddsenergi på grunn av dårlig regulerbarhet i kraftproduksjonen. Der kan hydrogen ha noe for seg med mindre det blir utkonkurrert av andre grid-lagringsløsninger eller økt regulerbarhet på forbrukssiden (batteribiler og effektstyring kan bidra positivt der). Men dette gjelder altså ikke Norge. Her er kraften alt for regulerbar til at det finnes noe behov for slik lagring.

 

Ellers så er det lite konstruktivt å sammenligne prisene på hydrogen med bensin/diesel. Det er ikke der konkurransen kommer fra i framtida. Det blir litt som å si at bensinbiler er så mye bedre enn diesel fordi bensin er billigere enn hestefôr per km.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...