Gå til innhold

Slik vil Battlefield V se ut med Nvidias nye «raytracing»-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hva AMD/ATi gjør nå egentlig? Hvis dette er noe nVIDIA selv har laget og ikke en feature i DirectX eller noe. Har 1080Ti så frister lite å oppgradere men får se an prisutviklingen.

 

Nvidia har jobbet samens med Microsoft og det er en DirectX feature mener jeg å huske. AMD kommer garantert med noe veldig likt etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så hele bf demoen live fra Nvidia releasen (og Tomb Raider demoen hvor grafikken så ut som noe fra 2000 tallet , men med raytracing. Det så jo helt fjernt ut)

Jeg må si at det er imponerende det de får til.

Selv synes jeg at det ser fryktelig kunstig ut. Ser ikke realistisk ut når alle flater de reflekterer av ser ut som om de er blankpolerte. Har ikke noe stort behov for å se massive refleksjoner av lys og ild i pupillen på min motspiller. Jeg frykter at alt for mange utviklere velger å legge store resurser i å adaptere raytracing, når de kanskje heller burde bruke pengene på bedre innhold. Forsåvidt ikke noe nytt. Grafikk er bra, men innhold er viktigere.

Skal bli spennende å se hvordan, og i hvilken grad raytracing implementeres i nye spill.

Trur du har missforstått hva dette er. Det kreves ingen utviklingstid for å gi refleksjoner i pupillen til han vi så. Det er jo det som er poenget. 

Man slipper å bake inn lys i teksturer, man slipper å "pynte" scener med falskt lys som egentlig ikke er der (i like stor grad). 

 

Virker som om majoriteten her inne ikke aner hva ray traced teknologien kan gi oss. Heller ikke AI/deep learning. 

 

 

Her skal jeg gi et lite eksempel hvor jeg bruker lyd fremfor lys, da ny teknologi innenfor lyd er også noe vi burde forvente å få med dette: 

 

De fleste av oss har vell sett "behind the scenes" rundt hvordan lydbildet til bilene i ethvert Forza spill er? 

De plasserer 10-20 mikrofoner rundt om på bilene, som tar opp lyden derifra. Deretter blir disse lydsporene slått på eller av, eventuelt mixet sammen for å lage et lydspor etter hvor kameraet våres er.

 

Med Ray Traced lyd, så trenger man kun 1 lydfil, og det er motorlyden direkte ut fra en motor. Med denne ene lydfilen, så kan man få alle slags typer realistiske lyd-effekter vi hører i det virkelige liv. Hvis vi ønsker å dempe denne lyden, så modeller en eksospotte slik de faktisk er, og lyden vil naturlig nok sprette rundt i denne og bli dempet før den går ut av eksospotten og treffer vår avatar i spillet. 

 

Doppler effekten vil fungere helt naturlig, siden lyd-frekvensen skiftes fra lyden går ut av potten når bilen går mot deg, fra den kjører forbi og går fra deg. Det samme kan sies med ekko. Spill kan rett og slett nå inneholde ekko av skudd som treffer fjell bak oss og reflekteres tilbake f.eks med ray traced lyd. 

 

 

De som ikke ser det fantastiske med dette, og som kun fokuserer seg på FPS gains og det BS'et der, skjønner rett og slett ikke hva vi har i vente. 

Godt eksempel. Hadde ikke tenk på det fra den vinkelen .Dette virker lovende

Lenke til kommentar

Demoen til tomb raider kjørte 1080p og klarte ikke kjøre stabilt 60fps med RTX 2080 Ti ifølge et tysk pcmagasin:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/991r39/german_pc_magazin_test_tomb_raider_with_rtx_2080/

 

Det virker som om kortet vil kjøre omtrent likt som 1080 Ti når ray tracing ikke er i bruk. Skuffende for et kort til 13 000 kroner..

 

Men er det egentlig det? Skuffende altså.

 

Et 1080Ti er super kraftig. Og et 2080Ti vil ha ray tracing i tillegg. Altså ekte lys,skygger og refleksjoner. Ikke det falske greiene vi har nå som ikke er i nærheten av å se så bra ut. 

 

Men nå synes jeg en burde vente på noen benchmarks før en konkluderer noe ang ytelse utenom ray tracing. Og ja jeg skal være enig at det virker noe rart med Rise of the Tombraider klippet ifra selve gulvet på Gamescom. Men det må være mer til historien der en hva som er ute. Tipper det kommer noe info etterhvert om hva situasjonen der var/er for noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Endelig en gamechanger på grafikk fronten igjen. Battlefield V og Metro Exodus demonstrasjonen viser hvor ekstremt bra spill kan se ut i tiden fremover. Men fy for en pris....

 

Men om et par år så har vi nok en form for ray tracing i PS5 og XBTwo?

Sett bort ifra ytelse så må jeg si meg enig med Avean. Spillene som pusher grafikk har jeg stort sett på konsoll dem siste årene. Og da spesielt PlayStation.

 

Så du mener det er feil av han å være positiv til fremtiden til PC gaming, bare fordi han ikke er så begeistret for de siste 2 åra?

Lenke til kommentar

Lurer på hva AMD/ATi gjør nå egentlig? Hvis dette er noe nVIDIA selv har laget og ikke en feature i DirectX eller noe. Har 1080Ti så frister lite å oppgradere men får se an prisutviklingen.

 

DXR er en ny feature i DirectX 12, som gir støtte for real time raytracing. Både NVIDIA og AMD jobber tett med Microsoft for å støtte dette, men NVIDIA ser åpenbart ut til å ha kommet lengre i prosessen. Men det er bare et spørsmål om tid før AMD også slipper kort med DXR støtte.

 

Med et 1080Ti er det sannsyneligvis en dårlig ide å oppgradere. På vanlige spill er den nok raskere enn både RTX2070 og 2080...

Vent heller til neste generasjon, så sant du ikke MÅ ha raytracing beta asap ;)

Lenke til kommentar

 

Bryr meg mest over performance, enn grafikken i spillet. Så bryr meg fint lite om dette.

Du har ikke forstått hva det er snakk om hvis du mener at dette ikke har noe med performance å gjøre.

So what? Kjøper budsjett PC sånn ca hvert 4 år. Vil nok tro at du trenger bedre komponenter, hvis du vil dra nytte av det. Mye bugs vil jeg tro i starten, og langt fra stabilt i første omgang. Men bryr meg fint lite om dette Ray Tracing, like mye som toalett papiret jeg skyller ned etter et dobesøk. Litt sånn at dem har lagt inn noe ekstra bare pga folk som må kjøpe nytt hele tiden.

Minner meg om broren min som har Bipolar lidelse.

Han bare må ha alt nytt hele tiden.

Endret av Soles
Lenke til kommentar

Demoen til tomb raider kjørte 1080p og klarte ikke kjøre stabilt 60fps med RTX 2080 Ti ifølge et tysk pcmagasin:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/991r39/german_pc_magazin_test_tomb_raider_with_rtx_2080/

 

Det virker som om kortet vil kjøre omtrent likt som 1080 Ti når ray tracing ikke er i bruk. Skuffende for et kort til 13 000 kroner..

 

Kan være mange forskjellige grunner til dette.

Hvilken skjerm ble brukt?

Om det var en 1080p med 60hz g sync så gir det mening.

Om spillet ikke var optimalisert?

Om det var en ekte benchmark?

Om de som fikk tak i tallene fikk dem feil?

 

Så langt vet vi egentlig ikke stort.

Lenke til kommentar

tenor.gif?itemid=7715492

Mange kommer til å kjøpe dette bare for å få noe ekstra med sin 60hz skjerm. Liker å ligge rundt 244fps med min 244hz skjerm på mp spill. Bryr meg fint lite om grafikken, ser ikke helt poenget med bedre grafikk i spill.
Lurer på hvor mye FPS du sitter igjen med, hvis du kjører 4k 3840x2160 xD

Endret av Soles
Lenke til kommentar

Det var jo en flott sammenligning og forklaring så takker for det.

Kan du utdype en ting for meg? "Materialer uten refleksjoner, eller refraksjoner vil se helt likt ut" Vil det si at utenom teknologien vi snakker om så er kortene mer eller mindre det samme som tidligere? Uten å legge noe vekt på hvor lite eller mye dette er/tilføyer.

Vell, kortet har jo raskere minne og flere CUDA cores, så det vil jo gi en oppgradering for eldre spill også. Men teknologien som kommer med det, er jo det som er spennende her. Glem FPS og "performance", og se heller mulighetene på hva vi har i vente. 

 

Deep learning/AI kan f.eks brukes til å lage dialog på sparket av NPC'er, slik at verdenen faktisk virkelig prater med deg, og din gjennomgang av spillet vil faktisk være 100% unikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nvidia har jobbet samens med Microsoft og det er en DirectX feature mener jeg å huske. AMD kommer garantert med noe veldig likt etterhvert. 

Ray Tracing har ingenting med DirectX å gjøre. Det er noe vi har hatt i mange, mange år allerede. Pixar har utviklet det, så vidt jeg husker. Men implementering av Ray Tracing er rimelig enkelt. Det som ikke har vært enkelt, er hvor mye maskin-kraft det krever. Løsninga her er rett og slett noise canceling, som finpusser det man klarer å utføre i sanntid når det gjelder Ray Traced, så det er den biten som virkelig er imponerende. 

Lenke til kommentar

So what? Kjøper budsjett PC sånn ca hvert 4 år. Vil nok tro at du trenger bedre komponenter, hvis du vil dra nytte av det. Mye bugs vil jeg tro i starten, og langt fra stabilt i første omgang. Men bryr meg fint lite om dette Ray Tracing, like mye som toalett papiret jeg skyller ned etter et dobesøk. Litt sånn at dem har lagt inn noe ekstra bare pga folk som må kjøpe nytt hele tiden.

Minner meg om broren min som har Bipolar lidelse.

Han bare må ha alt nytt hele tiden.

Du bare bekrefter at du ikke vet hva du snakker om. Hvilke "bugs" følger med Ray Tracing? Eneste mulige bugs som vil dukke opp, er fra dårlige 3D-modeller, som må klandres modellereren, og ikke teknologien i seg selv. 

 

Det spennende her er jo AI/Deep learning, samt real time Ray tracing. 

 

  • Skygger og lys som faktisk fungerer som i virkeligheten betyr at levels kan lyssettes på en helt ny måte. Stemning er vell viktig i spill, eller? 
  • Lyd som nå kan sprette rundt mellom objekter betyr at effekter som doppler, og ekko vil kunne brukes i spill-sammenheng. Og det med kun ett lydspor. Tidligere måtte man ha lydspor for hver "effekt" man ville "fake". 
  • Deep Learning/AI betyr at 8K kan bli mulig med 60 FPS etterhvert. 
  • Man kan få dialoger som skrives i sanntid fra NPC'er, hvor de faktisk snakker om hva du har gjort i spillet. 
  • Computer AI vil kunne være mye bedre å spille imot nå. Bosser i spill vil faktisk kunne lære og bli bedre, fremfor å kun gjenta de samme tingene som om de leser fra et script. 

 

Mulighetene for fremtiden med disse nye teknologiene er rimelig enorme, og det eneste man fokuserer på her er hvor mye % bedre FPS man får kontra 1080 TI. Rimelig trist syns jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det var jo en flott sammenligning og forklaring så takker for det.

Kan du utdype en ting for meg? "Materialer uten refleksjoner, eller refraksjoner vil se helt likt ut" Vil det si at utenom teknologien vi snakker om så er kortene mer eller mindre det samme som tidligere? Uten å legge noe vekt på hvor lite eller mye dette er/tilføyer.

Vell, kortet har jo raskere minne og flere CUDA cores, så det vil jo gi en oppgradering for eldre spill også. Men teknologien som kommer med det, er jo det som er spennende her. Glem FPS og "performance", og se heller mulighetene på hva vi har i vente. 

 

Deep learning/AI kan f.eks brukes til å lage dialog på sparket av NPC'er, slik at verdenen faktisk virkelig prater med deg, og din gjennomgang av spillet vil faktisk være 100% unikt. 

Okay jeg er mer optimistisk nå. Deep learning/AI biten virker veldig interessant!

Lenke til kommentar

 

So what? Kjøper budsjett PC sånn ca hvert 4 år. Vil nok tro at du trenger bedre komponenter, hvis du vil dra nytte av det. Mye bugs vil jeg tro i starten, og langt fra stabilt i første omgang. Men bryr meg fint lite om dette Ray Tracing, like mye som toalett papiret jeg skyller ned etter et dobesøk. Litt sånn at dem har lagt inn noe ekstra bare pga folk som må kjøpe nytt hele tiden.

Minner meg om broren min som har Bipolar lidelse.

Han bare må ha alt nytt hele tiden.

Du bare bekrefter at du ikke vet hva du snakker om. Hvilke "bugs" følger med Ray Tracing? Eneste mulige bugs som vil dukke opp, er fra dårlige 3D-modeller, som må klandres modellereren, og ikke teknologien i seg selv. 

 

Det spennende her er jo AI/Deep learning, samt real time Ray tracing. 

 

  • Skygger og lys som faktisk fungerer som i virkeligheten betyr at levels kan lyssettes på en helt ny måte. Stemning er vell viktig i spill, eller? 
  • Lyd som nå kan sprette rundt mellom objekter betyr at effekter som doppler, og ekko vil kunne brukes i spill-sammenheng. Og det med kun ett lydspor. Tidligere måtte man ha lydspor for hver "effekt" man ville "fake". 
  • Deep Learning/AI betyr at 8K kan bli mulig med 60 FPS etterhvert. 
  • Man kan få dialoger som skrives i sanntid fra NPC'er, hvor de faktisk snakker om hva du har gjort i spillet. 
  • Computer AI vil kunne være mye bedre å spille imot nå. Bosser i spill vil faktisk kunne lære og bli bedre, fremfor å kun gjenta de samme tingene som om de leser fra et script. 
 

Mulighetene for fremtiden med disse nye teknologiene er rimelig enorme, og det eneste man fokuserer på her er hvor mye % bedre FPS man får kontra 1080 TI. Rimelig trist syns jeg. 

Fjas!

Battlefield V, 4K, Ultra med Ray Tracing = 32fps max

Battlefield V, 1920x1080, Ultra uten Ray Tracing med et 1080ti 11gb i Closed Beta 2 hadde jeg rundt 90fps med temp fra 70 til 72 stock fans.

 

Er det noen som gnir seg i hendene nå er det Nvidia og de store spillselskapene samt dem som selger skjermkort.

Du skal være bra dum hvis du ikke skjønner det.

 

Har hatt dyrt nok skjermkort engang i tiden 7800gtx SLI når de kom betalte jeg nesten 20k i 2005.

Og det angrett jeg veldig på, etter jeg fant ut at det ikke var verd det.

 

Det "FrihetensRegn" skrev på tek.no :thumbup:

 

 

Overpriset og mest sannsynlig bare 15% raskere i konvensjonelle spill. Senere selvstendige tester avgjør om disse kortene er verdt prisene.

Endret av Soles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...