Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Inhalering av promp


Mannen1

Anbefalte innlegg

Promper en god del sammen med dama, og også på soverommet når vi skal sove. Kan min promp være skadelig for henne som er gravid på noen måte, og hva med babyen som etterhvert kommer. Vi tenker å ha babyen på samme soverom som oss til den blir større. Kan promp skade babyen på noen måte? Er jo gass / karbondioksid som inhaleres, og hvis mye av det blir liggende inne på et soverom når man puster inn i søvn, lurer jeg på om det er skadelig. Dama sier ihvertfall at det ikke er bra. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krabondioksid vil du nok puste inn uansett. Eksos, egen pust etc.

 

Leste om en utført studie på en nettavis der de kom frem til at man puster inn opptil 8 liter av andres bakre avgasser I løpet av dagen om jeg husker korrekt.

Skulle ha tatt vare på den. ;)

Så med andre ord er det bare å prompe i vei? Tenker spesielt når babyen sover og at den har mindre lunger enn oss. Endret av Mannen1
Lenke til kommentar

Vanskelig å lufte om vinteren når man skal sove . Men promping er altså trygt selv med baby i samme rom?

Blir jo enda farligere om du ligger og promper hele natta uten å lufte ut? Det er godt for både lungene, luftkvaliteten, og søvnkvaliteten at man lufter om natta. Om det så bare er å lufte litt før man legger seg.

Lenke til kommentar

Vær forberedt på at kvinnfolk blir hysteriske med første baby og de tar krumspring for å finne de mest vanvittige uttalelsene fra bloggere som best hører hjemme på sinnsykehus.

 

Infoen du leter om heter samsoving.

Hysteriet omhandler, som du du er inne på, innånding av karbondioksid som vi alle produserer når vi utånder.

Folk utånder forskjellige mengder karbondioksid - en røyker utånder foreksempel mer karbondioksid enn en ikkerøyker og er derfor klassifisert som en livsfare for et barn å oppholde seg rundt. Mange mødre samsover allikevel med spedbarn under sin egen dyne og ligger å utånder inn under dynen sånn at barnet likesågodt kunne sovet i en eksospotte (Satt i samme perspektiv som hysteriet rundt samsoving i samme rom som en røyker).

 

Sannheten er at dette handler om micromorter, og for de fleste av oss så er dette noe vi ler av. For en nybakt førstegangs mor som henter fakta fra bloggere, however, så er dette en reell fare (dog langt mindre farlig enn å ta barnet med på en biltur, gå tur nær trafikkert vei eller bo i en middels stor by).

 

hvis du ekspirerer nok avgasser til å kvalifisere et rom som helseskadelig så er det bare til å åpne en dør eller et vindu og samtidig etablere et ENK hvor du kan supplere industrien med bioetanol og tjene gode penger.

 

Kort sagt:

Nei, det er ikke farlig.

Barnet skal ligge under egen dyne og helst i egen seng (så snart det lar seg gjøre for deres egen del).

Lenke til kommentar

Promper en god del sammen med dama, og også på soverommet når vi skal sove. Kan min promp være skadelig for henne som er gravid på noen måte, og hva med babyen som etterhvert kommer. Vi tenker å ha babyen på samme soverom som oss til den blir større. Kan promp skade babyen på noen måte? Er jo gass / karbondioksid som inhaleres, og hvis mye av det blir liggende inne på et soverom når man puster inn i søvn, lurer jeg på om det er skadelig. Dama sier ihvertfall at det ikke er bra. 

 

 

Kanskje verdt å reflektere over at lukten er partikler fra tarmen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir jo enda farligere om du ligger og promper hele natta uten å lufte ut? Det er godt for både lungene, luftkvaliteten, og søvnkvaliteten at man lufter om natta. Om det så bare er å lufte litt før man legger seg.

Problemet er at man kan fort bli syk av å lufte om natta. Litt lufting på dagtid når barnet ikke sover kan nok gå bra. 

Og barnet sover i egen seng, men på samme rom som oss. 

Lenke til kommentar

Problemet er at man kan fort bli syk av å lufte om natta. Litt lufting på dagtid når barnet ikke sover kan nok gå bra. 

Og barnet sover i egen seng, men på samme rom som oss. 

Man blir ikke syk av kald luft eller luft generelt da.. Man blir syk av andre som går rundt med bakterier eller virus og sprer sykdomer.

Lenke til kommentar

Man blir ikke syk av kald luft eller luft generelt da.. Man blir syk av andre som går rundt med bakterier eller virus og sprer sykdomer.

Har blitt forkjølet flere ganger når jeg sover med vinduet åpent om natta om vinteren. Da kan du tenke deg hva som skjer med en nyfødt baby. 

Lenke til kommentar

Har blitt forkjølet flere ganger når jeg sover med vinduet åpent om natta om vinteren. Da kan du tenke deg hva som skjer med en nyfødt baby. 

 

Jeg har tygget tyggis og fått myggstikk flere ganger i løpet av sommeren. 

Tyggis gir deg myggstikk.

 

Ed: Litt mer seriøst, kulde og sykdom har en tildels sammenheng ved at kroppen bruker mer energi på oppvarming så mindre blir brukt på immunforsvaret.

Men sover du under en vinterdyne og ikke våkner opp av at du er dypt nedkjølt så har ikke vinduet eller ute luften noen relevans til sykdommen du potensielt har pådratt deg. 

 

En annen ting er at man ofte går med bakterier du har fått fra andre i flere dager eller uker før hosta og renne-nesa starter.

 

Kosthold og mennesker du møter på som bærer på noen bakterier man ikke tåler så godt sammen med f.eks at man går og fryser over lengre tid er pådrivere til forkjølelse.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...