Gå til innhold

Forbrukslån / MasterCard / delbetaling / handlekonto etc. - er det så ille?


TMB

Anbefalte innlegg

Kjært barn har mange navn - alle disse er vel "forbrukslån" i forkledning pga. høy rente og (nesten alltid) gebyrer.

 

Men hvorfor blir dette sett sånn ned på - og definert som "økonomisk selvmord" nesten uansett hvor man leser eller hvem man spør?

 

Så lenge man er klar over kostnaden ved et slikt lån, og betaler det ned, hvorfor er det så ille? Man betaler en kostnad for å få en tjeneste tilbake - tjenesten er at du har fleksibiliteten til å delbetale noe, og/eller kjøpe noe nå i stedet for å spare opp i 1 år først.

 

Så lenge man betaler minimumsbeløpet på lånet hver måned (eller mer), så vil jo gjelden gå nedover og ikke oppover? Så lånet blir jo borte til slutt.

 

Jeg klarer ikke heller helt å forstå hvordan så mange klarer å havne i "luksusfellen" pga. dette.

 

Er det noe jeg ikke er klar over eller har misforstått her?

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betaler du bare minimumsbeløpet blir aldri lånet borte, det dekker ofte ikke engang rentene..

 

Problemet til de på luksusfellen er jo ofte at de forsetter å ta opp nye lån istedenfor å betale ned de som de allerede har tatt opp, til slutt har de ikke nok inntekt til å dekke alle lånene og ordinære månedlige utgifter.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

"Ille" og "økonomisk selvmord" er nok å ta litt i, dersom man har kontroll og vet hva man går til.

 

Men, så er det også slik at dersom man har kontroll og vet hva man går til, så vet man også hvor håpløst ufornuftig slike lån er fremfor å ha oppsparte midler å bruke av isteden. Tror nok veldig mange som benytter seg av slike tjenester ikke helt har oversikt, og risikerer å gå på en skikkelig smell.

Lenke til kommentar

Så lenge man betaler minimumsbeløpet på lånet hver måned (eller mer), så vil jo gjelden gå nedover og ikke oppover? Så lånet blir jo borte til slutt.

 

Har du en kortgjeld på 50.000 kroner, 25% rente og bare betaler minimumsbeløpet ender du med å skylde 100.000 kroner etter tre år.

 

Du kan si at betaler du bare hele beløpet med engang så er det jo ikke noe problem men bank norwegian sa i 2016 at bare 50% av kundene deres gjorde dette så det er åpenbart mange som betaler veldig mye i renter på disse kortene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man er klar over kostnaden ved et slikt lån, og betaler det ned, hvorfor er det så ille? Man betaler en kostnad for å få en tjeneste tilbake - tjenesten er at du har fleksibiliteten til å delbetale noe, og/eller kjøpe noe nå i stedet for å spare opp i 1 år først.

Har man ikke råd til å kjøpe en ny TV til 20 000, så har man heller ikke råd til å betale 30 000 for samme TV, men over tid.

Se på de totale utgiftene, har man ikke råd så man bruker kredittkort, så blir ting enda dyrere..

 

Klart, det merkes mindre pr måned å betale ned TV`n over 5 år, men der er fortsatt betydelig dyrere og mer belastende for økonomien, totalt sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Betaler du bare minimumsbeløpet blir aldri lånet borte, det dekker ofte ikke engang rentene..

 

Problemet til de på luksusfellen er jo ofte at de forsetter å ta opp nye lån istedenfor å betale ned de som de allerede har tatt opp, til slutt har de ikke nok inntekt til å dekke alle lånene og ordinære månedlige utgifter.

Det tenkte jeg ikke på faktisk. Rart at bankene har lov å sette et minimumsbeløp som ikke dekker renter + omkostninger + avdrag.

 

Men, er det virkelig så lett å få flere lån om man allerede har høy kredittgjeld? Sjekkes ikke dette på noen måte når man søker?

 

 

"Ille" og "økonomisk selvmord" er nok å ta litt i, dersom man har kontroll og vet hva man går til.

 

Men, så er det også slik at dersom man har kontroll og vet hva man går til, så vet man også hvor håpløst ufornuftig slike lån er fremfor å ha oppsparte midler å bruke av isteden. Tror nok veldig mange som benytter seg av slike tjenester ikke helt har oversikt, og risikerer å gå på en skikkelig smell.

Om det er ufornuftig eller ikke er vel subjektivt? Så lenge man har oversikt og vet hva man gåpr til som du sier. Altså man vet at det vil koste X kroner totalt, og synes at det er verdt det.

 

 

Å bruke kredittkort for å få fordeler som bonuser og cashback er kjempesmart, men å bruke kredittkort og ikke betale alt før rentene begynner å løpe eller å ta forbrukslån er ren idioti pga de vanvittige rentene.

 

Ren idioti fordi? Igjen så er det vel subjektivt om man mener at slikt lån er verdt det eller ikke?

 

Det er vel kun ren idioti hvis man vet at man ikke kommer til å klare å betjene det?

 

 

 

Har man ikke råd til å kjøpe en ny TV til 20 000, så har man heller ikke råd til å betale 30 000 for samme TV, men over tid.

Se på de totale utgiftene, har man ikke råd så man bruker kredittkort, så blir ting enda dyrere..

 

Klart, det merkes mindre pr måned å betale ned TV`n over 5 år, men der er fortsatt betydelig dyrere og mer belastende for økonomien, totalt sett.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er mer belastende for økonomien. Heller ikke hvorfor man ikke skulle ha råd, når det blir en månedlig "lav" sum i stedet for 20k på en gang.

 

Ja, totalt blir det dyrere. Men det er man jo klar over før man kjøper den på kreditt...

Lenke til kommentar

Man kan spare f.eks 2000kr pr måned i 10mnd eller betale ned 3000 på lån pr måned, 3000 er så klart mer blastende enn 2000.

Evt betale 2000 i 15 måneder.

Nettopp det jeg mener. Man betaler fortsatt 2000, men i noen måneder ekstra (prisen man betaler for fleksibiliteten det gir).

 

Se på det litt lengre enn måned til måned..

Måned til måned er det jeg ser på. Som jeg skrev allerede i første post så er jeg klar over at den totale kostnaden blir høyere.

Lenke til kommentar

Kjært barn har mange navn - alle disse er vel "forbrukslån" i forkledning pga. høy rente og (nesten alltid) gebyrer.

 

Men hvorfor blir dette sett sånn ned på - og definert som "økonomisk selvmord" nesten uansett hvor man leser eller hvem man spør?

Det er en kulturgreie her i Norge. I USA hvor det er og har vært mye mer populært med kredittkort er det også mer "innafor" å ikke betale ned.

 

 

Så lenge man er klar over kostnaden ved et slikt lån, og betaler det ned, hvorfor er det så ille? Man betaler en kostnad for å få en tjeneste tilbake - tjenesten er at du har fleksibiliteten til å delbetale noe, og/eller kjøpe noe nå i stedet for å spare opp i 1 år først.

 

Jeg personlig synes ikke det er verdens undergang med noe forbrukslån i kontrollerte former. Jeg kjøpte en ganske dyr ting(sett ift inntekten den gang) en gang jeg var student med "forbrukslån". Det var 2-3 mnd til jeg fikk penger og betalte et gebyr på en hundrelapp eller to. Det jeg kjøpte var på tilbud og jeg sparte en tusenlapp før gebyr. Altså, jeg sparte inn kanskje 800 kroner, men finansieringsavtalen min hadde en effektiv rente på over 20%.

 

 

Så lenge man betaler minimumsbeløpet på lånet hver måned (eller mer), så vil jo gjelden gå nedover og ikke oppover? Så lånet blir jo borte til slutt.

 

Jeg klarer ikke heller helt å forstå hvordan så mange klarer å havne i "luksusfellen" pga. dette.

 

Er det noe jeg ikke er klar over eller har misforstått her?

På kredittkort er minimumsbeløpet ofte bare på 250 kroner, så lånet kan fort bare fortsette å stige.

Ellers tror jeg kanskje du overdriver hvor mange som har havnet i "luksusfellen".

 

For å snu litt på det da: Hvilken nytte får du av å handle på kreditt egentlig? Du får tingene dine litt tidligere, men over tid hvis du handler mye på kreditt får du også råd til mindre ting. Hvis du har en effektiv rente på 20% og kjøper deg ny mobil en gang i året, så vil du få hver femte mobil "gratis" hvis du betaler cash i stedet.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

Så lenge man betaler minimumsbeløpet på lånet hver måned (eller mer), så vil jo gjelden gå nedover og ikke oppover? Så lånet blir jo borte til slutt.

 

 

Fordi endel av de som tar opp disse lånene betaler ikke minimumsbeløpet, og fordi det er lett å ta opp mange slike lån på en gang. Da vokser lånene fort. 

 

Har man et minimum av kontroll på egen økonomi gjør man ikke slikt, men det er det tydeligvis en del som ikke har.

Lenke til kommentar

Fordi endel av de som tar opp disse lånene betaler ikke minimumsbeløpet, og fordi det er lett å ta opp mange slike lån på en gang. Da vokser lånene fort. 

 

Har man et minimum av kontroll på egen økonomi gjør man ikke slikt, men det er det tydeligvis en del som ikke har.

Når de ikke betaler minimumsbeløpet så vil jeg tro at selskapene sperrer kortene ganske fort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...