Gå til innhold

Samsung Galaxy Note 9 tråden


Anbefalte innlegg

Det hadde vært topp! Pga jobb kan jeg kun bruke Samsung eller Apple-mobiler om jeg vil synkronisere e-post og kalender fra jobben, ellers hadde det vært spennende å teste ut Huawei Mate 20 Pro. Min svoger virker kjempefornøyd med den. :)

Jeg klarer ikke å bruke den videre, men om du er vandt med Samsung så går det sikkert fint. Altfor mye buggs for min del til at jeg orker å bruke den til daglig. Har gjort det i snart to uker, men det er en fryd å gå tilbake til Xs der ting virker som det skal.

Endret av minim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å bruke den videre, men om du er vandt med Samsung så går det sikkert fint. Altfor mye buggs for min del til at jeg orker å bruke den til daglig. Har gjort det i snart to uker, men det er en fryd å gå tilbake til Xs der ting virker som det skal.

 

Som jeg nettopp skrev om i en XR/XS-tråden:

 

Samboeren min har kjøpt en iPhone XS Max 512 GB til meg til jul fikk jeg nettopp nyss i, hun liker ikke Android og irriterer seg over Note 9'en min. Lang historie om hvorfor, men tror toppen ble nådd da jeg måtte sette den opp på helt på nytt her om dagen etter sikkerhetspatch for desember gjorde at den gikk i bootloop og "Android system sluttet å svare"-feil som gjorde at den ikke kunne brukes. Og dette gjorde meg noe frustrert og humøret smittet over på henne som igjen var den berømte dråpen når det gjaldt mobiltrøbbel :)

 

Så joda, jeg kjenner til at Android-mobiler kan være buggy til tider men iPhone er ikke perfekt heller men jeg skal være enig i at iOs i det store og hele har vært mer stabilt for min del enn de fleste Android-mobiler jeg har brukt. Men Note 9 har utenom trøbbel jeg har opplevd nå nylig vært den mest stabile mobilen jeg hatt fra den kanten.

Lenke til kommentar

Jeg opplever utrolig mye bugs med Smart view - speil telefon til tv - og lurer på om det er normalt?

Ved ett enkelt tilfelle har jeg fått tvn til å speile telefonen, men alle andre ganger har jeg bare gitt opp etter X-antall forsøk.

 

Å bruke mobiltelefonen som tv`ns fjernkontroll fungerer knirkefritt, hvilket tyder på at connection fungerer som den skal, men så fort jeg velger "speil skjerm" skjer det ingenting.

 

Dette er en funksjon jeg stadig har behov for :(

 

Hvis det er av betydning har jeg en Samsung UE75JU7005.

Lenke til kommentar

Vurdert å bare trekke HDMI kabel? DEX funker overraskende bra.

 

Eventuelt chromecast?

 

Jau, klart jeg kan gjøre det slik, men jeg er nå ute etter å få denne funksjonen til å fungere uten å måtte bruke "hjelpemidler" da..

Når jeg først skal benytte det er det litt av-og-på (video edit) og det må fungere raskt uten kabling el.l.

 

Har fått det til en gang, og vet jeg har connection. Kjipt at det som regel ender opp som et irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar

Nuvel, definisjonen på en oppgradering er vel å gå opp i spec, nå går han jo ned på alt som faktisk har en spec, untaket er vel til dels CPU/GPU

Det er ikke helt riktig i mine øyner. Det er resultatet som teller i mine øyner.

 

Jeg lot snap/face/insta/Twitter/email og slikt som må gi notifikasjoner være utenom batterisparegreia til huaweien min som har 4200mAh batteri, men i praktisk bruk har jeg ikke merkbart lenger batteritid på den enn på iPhone Xs som på papiret har myyye mindre batteri enn både note og mate. Her vinner de på optimalisering, software og hardware når det kommer til effektivitet. En annen ting er jo at batterisparingen er sykt hissig og det merkes skikkelig godt i daglig bruk, men slik oppleves ikke iOS selv om de er mer effektive likevel. Når sparing merkes så blir det irriterende for min del. Det er det samme som at jeg kan gjerne spare på strøm i hjemmet, men jeg sitter ikke å fryser eller sparer slik at det går utover comforten.

 

Og kamera? Her skulle liksom mate skinne med 3 kamera hvor et er på 40mp(!), men jeg ender opp med å få 2 av 10bilder som virkelig blir bra resten blir rævva. Her er det riktignok kommet en Android update med fix på dette i utlandet allerede, men dette med software går igjen å ødelegger her igjen. Nå er ikke oppdateringen kommet til Norge enda så jeg har ikke sett om den løser problemet.

 

Minnehåndteringen er en katastrofe på mate og den var ikke spessielt bra på note heller, men dette kan jo bedre seg ved oppdateringer. Syntetiske tester er en ting, men bruk Dag ut og dag inn er noe annet. På xda forumet er det flere som annenhver dag må boote maten sin for at ikke den skal miste apps fra minnet etter bare sekunder. Mate har 6gb, men iPhone har 4gb og scorer igjen bedre på hvordan de utnytter hardwaren de har. Og la oss ikke begynn å snakke om brukeropplevelse på hvordan ting virker ellers for her er det så mye å ta av at en kunne fortsett side opp og side ned.

 

Det er ikke meningen å være så nedlatende altså, men jeg har nå siden Note8 kom hatt Note8, iPhone X, Note 9, iPhone Xs og Mate 20 pro så har litt sammenlignings grunnlag etterhvert. Jeg er mest skremt over hvor uærlige disse som kjører YouTube review er for det er jo knapt noen av manglene jeg ser komme på løpende bånd som blir nevnt i en bisetning.

 

Jeg har som nevnt tidligere virkelig lyst å bytte over til Android siden de lanserer så mye bra telefoner på hardware fronten. Det er jo som du sier ikke til å stikke under en stol at både Note9 og Mate 20 pro er noen hestehoder forran på det, men det hjelper jo søren ikke når softwaren ikke er med i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke å skape en diskusjon om Android vs iOs eller iPhone XS/XS Max vs Note 9. :)

 

Jeg har allerede en iPhone X fra før som jeg gir bort til min niese og beholder Note 9'en selv om jeg nok kommer til å prøve XS Max en stund fremover for å se om jeg liker den eller ei. Pleier vanligvis å ha en toppmodell fra hver leir men syntes XS Max ble for dyr i år men når jeg får den til jul så får jeg heller være takknemlig og ta den i bruk.

 

Og frustrasjonen jeg opplevde nettopp med å måtte sette opp Note 9'en på nytt pga en enkel programvareoppdatering på ca 69 megabyte som gikk helt galt gjør at jeg ikke er lei meg for å legge bort Note'en en liten stund. Opplevelsen av hvor svak Android sin backup-løsning er sammenlignet med iOs sin mer komplette iCloud-løsning var også irriterende, en kombinasjon av Samsung sin backup og Google sin gjorde at jeg fikk tilbake mestepartene av appene med en salig blanding av hvilke som måtte settes helt opp på nytt og hvilke som så ut som før mobilen kræsjet. Og en del mms'er klarte ikke Samsung sin backupløsning å legge tilbake, den klaget på at de var inkompatible med mobilen(?!!).

Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig i mine øyner. Det er resultatet som teller i mine øyner.

Resultatet du snakker om er jo basert på ting som i stor grad er utenfor produsentenes kontroll, skal du se på det som en oppgradering må du jo være objektiv, med din logikk kan jo en Toyota Corolla være en oppgradering fra en Mustang fordi den bruker mindre drivstoff, og mest sannsynlig er langt mer reliable.

 

Forøvrig må du ha utrolig mye standby for å få de tallene. Skjerm og CPU på iPhone trekker ca like mye strøm som andre enheter når de er aktive. Sist jeg prøvde iPhone måtte jeg lade før jeg var halvveis gjennom dagen, men jeg har igjen veldig mye SoT og lite standby.

 

Jeg gjentar meg igjen, Apple er gode på software, de er også gode på å lage sømløse løsninger, men de stenger alt inne, noe som gjør at markedsandelen deres er minimal, og jeg spår at det blir døden for Apple. Se for deg hvor stort imessage og FaceTime hadde vært om de hadde sluppet det på alle plattformer for 5-6 år siden...

Lenke til kommentar
Og frustrasjonen jeg opplevde nettopp med å måtte sette opp Note 9'en på nytt pga en enkel programvareoppdatering på ca 69 megabyte som gikk helt galt gjør at jeg ikke er lei meg for å legge bort Note'en en liten stund. Opplevelsen av hvor svak Android sin backup-løsning er sammenlignet med iOs sin mer komplette iCloud-løsning var også irriterende, en kombinasjon av Samsung sin backup og Google sin gjorde at jeg fikk tilbake mestepartene av appene med en salig blanding av hvilke som måtte settes helt opp på nytt og hvilke som så ut som før mobilen kræsjet.

Vet du hvilken av disse som krasjet booten din? http://doc.samsungmobile.com/SM-N960F/NEE/doc.html

Dette hadde forøvrig vært unngått hvis alle Android produsenter ble tvunget av Google eller hatt vett nok til å bruke seamless updates: https://source.android.com/devices/tech/ota/ab

 

Når det gjelder backup, så har Google gjort det slik at det er opp til apputvikleren å velge om de vil bruke Google sin backup løsning eller ikke. Samsung tar seg litt flere friheter, men det holder ikke til en sømløs opplevelse.

Lenke til kommentar

Vet du hvilken av disse som krasjet booten din? http://doc.samsungmobile.com/SM-N960F/NEE/doc.html

Dette hadde forøvrig vært unngått hvis alle Android produsenter ble tvunget av Google eller hatt vett nok til å bruke seamless updates: https://source.android.com/devices/tech/ota/ab

 

Når det gjelder backup, så har Google gjort det slik at det er opp til apputvikleren å velge om de vil bruke Google sin backup løsning eller ikke. Samsung tar seg litt flere friheter, men det holder ikke til en sømløs opplevelse.

 

Det var N960FXXS2ARL3, sluppet nå i desember, som fikk mobilen min til å gå i evig bootloop og Android system til å kræsje. Jeg fikset det med å kjøre full installasjon av programvaren med Odin. Prøvde først å legge den inn uten å slette innoldet ved å bruke HOME_CSC men den ga seg ikke med bootloop da heller så måtte slette hele mobilen for å få en fungerende Note 9 igjen.

 

post-13363-0-66600100-1545382999_thumb.jpg

 

Har ikke sett noe spesielt om at det har skjedd med andre på XDA Developers-forumet så jeg var kanskje bare maksimalt uheldig, men frustrerende når slikt skjer uansett.

 

Og ja, det er synd Android ikke har en bedre og mer konsekvent universal backupløsning. Når jeg skal ta i bruk XS Max'en i løpet av julen så vet jeg at den blir en blåkopi av iPhone X'en min om jeg ønsker det takket være iCloud. 

Lenke til kommentar

Neat helt til jeg ikke får velge hvor appene legger seg, ender opp med å lage masse mapper å få mange ekstra klikk for å komme dit jeg vil ;)

Hos meg så legger de seg slik jeg organiserte det på den gamle telefonen. Om f.eks en skjerm ryker til så er alt jeg trenger å gjøre å låse/slette telefonen og logge inn med kontoen min på en ny telefon så blir alt med over.

Lenke til kommentar

Hos meg så legger de seg slik jeg organiserte det på den gamle telefonen. Om f.eks en skjerm ryker til så er alt jeg trenger å gjøre å låse/slette telefonen og logge inn med kontoen min på en ny telefon så blir alt med over.

Det gjør de, men er ca 0 mulighet til å velge hvor appene ligger i iOS kontra android :)

 

Faktisk en av de største daily annoyances med iOS

Lenke til kommentar

Du trenger vel strengt tatt knapt å tenke på backup når du bytter. Jeg slo bare av Xen min og logget inn på iCloud på nye Xs og valgte gjenopprett så var den helt lik Xen med apper, bilder, notater, kontakter, passordsync, innstillinger osv. Det er så neat at det kan knapt forklares :D

Synkroniseres også brukervalg for varsler (med eventuell granularitet slik som på Android), egne varselslyder (hvis det er tillatt i IOS)? Det er ett av de store irritasjonsmomentene med Android for meg, at noen innstillinger synkroniseres, mens andre ikke gjør det, og brukeren blir ikke fortalt hva som gjenstår å sette opp for å få blåkopi.

 

https://developer.android.com/guide/topics/data/backup

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Synkroniseres også brukervalg for varsler (med eventuell granularitet slik som på Android), egne varselslyder (hvis det er tillatt i IOS)? Det er ett av de store irritasjonsmomentene med Android for meg, at noen innstillinger synkroniseres, mens andre ikke gjør det, og brukeren blir ikke fortalt hva som gjenstår å sette opp for å få blåkopi.

En restore i fra backup mener jeg er helt komplett ja. Har ihvertfall aldri tenkt over at noe mangler. Om ikke apps kan hentes ned i samme versjon som i backup så vil man få siste versjon det er vel det eneste jeg kan komme på. Nye innstillinger der man f.eks går fra en telefon uten face ID til en med det så må man seff gå over på nytt på det.

 

Dette er vel en av tingene som irriterte meg en del med Android også at ting var så lite gjennomført, men det er helt klart vanskeligere å få det til når man ikke sitter på nøkkelen til alt av software og hardware inhouse. F.eks autentisering med faceid virker sømløst mellom alt av apps, nettsider, kjøp, opplåsing på en helt annen måte enn i Android. På nye mate som har face unlock sensor så er sensoren fantastisk rask og top notch på hardware fronten, men man ikke bruke den til å autentisere med over alt der må fingeravtrykk med på en del ting. Den er ikke like fint integrert med passord manager heller. Igjen bare et eksempel, men slike ting er mer integrert og gjennomført likt igjennom hele systemet på det meste.

 

Android staker vel litt ut samme kurs selv nå med one og bedre løsning for å oppdatere til nyere Android på tvers av skinn. Jeg håper egentlig at de går mye hardere på produsentene og får inn hardere krav til oppdateringer og klarer å integrere ting tettere slik at brukeropplevelsen blir bedre. Huawei burde f.eks fått inn face unlock på samme nivå som fingeravtrykk slik at man ikke måtte blande disse sammen, men i stede lanserer de noe som virker sånn delvis og når man får nok av dette blir helhetsinntrykket dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...