Gå til innhold

OLED: innbrenning og sårbarhet for lys ift plasma


Anbefalte innlegg

Jeg husker når plasma teknologien dukket opp var det mye snakk om innbrenning. Jeg kjøpte ikke den første modellen, men en senere Panasonic modell og har aldri hatt problemer med innbrenning, selvom tv'en ved noen anledninger har blitt stående på over natten f.eks. .

Er dette med innbrenning et større eller mindre problem på OLED ift plasma?

 

Er OLED mer sensitiv for lys i rommet enn plasma? (altså at man ikke ser bilde så godt pga f.eks. sollys)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innbrenning er et langt mindre problem på OLED sammenlignet med Plasma; jeg har prøvd begge i samme rom og på samme utstyr ellers.

 

OLED tåler også langt mer lys i rommet vs plasma - de siste generasjonene er relativt lyssterke. Selvsagt kan det ikke måle seg med siste generasjon LCD.

Lenke til kommentar

Jeg har plasma, aldri hatt innbrenninger, temporære innbrenninger får jeg.

 

Men de blir borte.

 

Samme er det vel med Oled, dessuten har de opprensingsprogram.

 

Noe jeg hørte var effektiv rens på Plasma var maurenes krig... Dvs tvbilde uten signal..

 

 

Jeg bruker plasma til Blurayaudio med skjerm, men egentlig hadde det vært tryggest å slå skjermen av..

 

Dette er som regel stillbilder, noenganger med litt bevegelse osv.

Lenke til kommentar

Min erfaring med innbrenning:

 

Har en seks år gammel plasma (Panasonic 2011-modell) som jeg begynner å merke sliter mer og mer med midlertidig innbrenning. Merker det spesielt ved hovedmenyen til Playstation, Netflix (spesielt netflix-logoen) osv.. 

 

Dette har begynt det siste året. I alle andre år har jeg ikke merket noe til det. Vil anta at det er pga alderen på TVen. Heldigvis er det kun midlertidig innbrenning, ingen permanent, og det forsvinner som regel relativt raskt. 

Lenke til kommentar

Hadde selv en 2007 42" 1080p Panasonic plasma som fikk permanent innbrenning med forskjellige logoer og annet rundt hele skjermen. Men den ble brukt uten å ta noen som helst hensyn, samtidig skjedde ikke dette før det var gått 4-5 år. Kunne ikke se noe når tven var avslått.

 

Det rare er at innbrente logoer dukket opp etterhvert, selv om jeg ikke hadde sett på kanalene på lenge.

Lenke til kommentar

Lysstyrke og kontrast er viktigste å ikke overdrive.

 

Jeg mener jeg er blitt rimelig god til å kalibrere alt uten om farger, der bruker jeg ofte standard eller cinema.

 

Jeg tar hjelp med kalibreringsdisk, og for mye sprut blir uansett feil her igården.

 

Bedre skjermer tåler imidlertid mer lys og kontrast..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endel sliter med sollys med oled tvr som gir Ir. Så ikke plasser en oled der sollys treffer skjermen.

Litt nytt 2018 problem.

Invester i en god persienne eller markise... Vi har trepersienner her, synes det er pent.

 

Koster litt da...

 

går an å nedbetale, tror den jeg skal bytte ut koster ca 3k.

 

Persienner er sef billigere enn markiser.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Invester i en god persienne eller markise... Vi har trepersienner her, synes det er pent.Koster litt da...går an å nedbetale, tror den jeg skal bytte ut koster ca 3k.Persienner er sef billigere enn markiser.

Har god lydkontroll ,kun i år sol inbrenning har vært et tema med oled tvr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...