Gå til innhold

KOMMENTAR: Derfor kan ikke FM bare skrus på igjen


Anbefalte innlegg

Staten har en stor eierandel i Telenor, prosentmessig, men de er ikke tilsvarende mye involvert i den praktiske styringen av selskapet. De er mer som en slags "passiv eier".

 

I forhandlinger som dette agerer Telenor 100% som et privateid foretak, og det er (så vidt jeg ser i alle fall) ingen dekning for å insinuere at staten sitter på begge sidene av forhandlingsbordet, slik du tilsynelatende gjør her!

 

Telenor opererer fortsatt med statlige føringer på hva dem skal gjøre med samfunnsnyttige og -kritiske tjenester, og med Norge som flertallseier så gjør dem det Norge ber dem om å gjøre, enkelt og greit. Hvilke forhandlinger er det du siktet til her forresten? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV går det an å fikse ved å skru av fargene (du kan få hjelp til det på Elkjøp), og lime fast gladpak plastfolie over skjermen (to lag)

Men PC er vanskeligere, siden de fjernet diskettstasjonenen, og turboknappen

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Turbo_button

Bilen, der kan man jo holde seg i første og andre gir, det gir en brukbar emulering av 60 tallet - men med Knott fyring, det kan gi problemer..

 

Når det gjelder FM, har ikke jeg brukt det siden 2005- alt dette våset med å skru PÅ igjen FM, virker litt som punktene over.. Har dere prøvd dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er du ansatt til å komentere og "brannslukke"negative DAB-komentarer eller? 

 

Har du problemer med at folk bringer fakta inn i debatter? Jeezez... 

 

 

Om nye Nasjonale kanaler på DAB:

Det er ikke muig for en Ny Ladnsdekkende kanal å etablere seg m,ed mindre:

1) Den kanalen bygger opp et nasjonalt DAB-net på egenhånd, eller

2) At en av de eksisterende lisenseierne gir slipp på eksisterende båndbredde(hvilket de ikke gjorde når en aktør prøvde)

dvs. at en Ny Landsdekkende aktør må bygge opp et nytt nett.

 

Det er mer enn plenty med ledige blokker på DAB-nettet, så dette er bare uvitende synsing fra deg. Riksblokk 3 ligger og venter på neste aktør som vil gå landsdekkende med radio. 

http://www.medietilsynet.no/om/aktuelt-2016/riksblokk-3/ 

 

Hvis den blokken blir full en vakker dag, så kan man utlyse Riksblokk 4... 

Lenke til kommentar

I Paris er det over 50 FM-kanaler. Det er altså et valg man gjør om hvor tett kanalene skal ligge på båndet.  Det er ikke andre naturlover i Norge, så det ville sikkert være mulig å ha langt flere her også, eller hva?

 

Plassmangel på FM?

 

Current FM band in Paris

 

Det var vel plass på FM-båndet i Østlandsområdet om man ville, tenker jeg.....

 

Takk for at du beskriver hvordan FM-båndet blir fullt. 0,4MHz mellom hver kanal er absolutt minimum for godt mottak uten overhøring, mener å huske Norkring definerte 0,7MHz som minimum her til lands pga. geografien og derav et utall med hjelpesendere på hver knaus og i hver tunnel. Merk at det med det kanalutvalget i Paris dermed ikke kan være noen hjelpesendere i tunneler eller andre steder for å utbre geografisk dekning av de 50 kanalene, da hjelpesendernes frekvensene nødvendigvis må skape interferens med eksisterende kanalers frekvens. Så hvis disse 50 skal kunne lyttes til over hele Paris så er de neppe tilgjengelige i noen tunnel; vil faktisk tro de aller fleste av dem er lokale lokalradioer begrenset til deler av Paris og kun på overflaten. Altså som i Oslo for tjue år siden. RDS-systemet med frekvensskifter har jo ingen mening når ingen kanaler kan sende på flere frekvenser.. 

 

Med DAB er dette helt motsatt; alt unntatt NRKs distriktsendinger sender på samme frekvens over hele landet (de riksdekkende altså), også alle hjelpe- og tunnelsenderne, så alle sendere samarbeider om å få frem et best mulig DAB-signal til radioen, kontra FM hvor enhver FM-sender konkurrerer med hverandre. 

Endret av Ultima Thule
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at de som vil sende på DAB ikke skal gjøre det.  Jeg sier at FM-båndet kan benyttes. 

De eneste som ikke liker den tanken er de so er redd for at NRK skal miste markedsandel.

I Oslo er flere store lokalradioer TVUNGET til å slå av sine sendere.  Hvorfor?  De betaler driftskostnadene selv, så argumentet som NRK brukte for å få slå av sine FM-sendere gjelder ikke.  De forstyrrer ikke NRK's FM-sendinger, så det argumentet gjelder ikke.  De må jo greie å bedømme selv om hvilke teknologi deres lyttere vil høre på, det er styrt av rene markerdkrefter. 

 

Du ønsker Diktatur, Jeg ønsker frihet, I teknologivalg, for NRK, og for andre Radioaktører og så får lytterne velge hvem de vil lytte på.

 

NRK har valgt bort FM, det har ikke andre, men NRK-lobbyen gjør det de kan for sørge for at de tvinges. NRK har ingen utgifter eller egentlig noe med hva de andre radiostasjonene ønsker å benytte av teknologi, på samme måte som Nærradioer ikke har noe med hva NRK velger.

 

Skjønner ikke helt hva maset er om NRK hele tiden? NRK var en av tre riksdekkende aktører som iverksatte overgang til DAB i Norge. Og det var ikke NRK sine sendere som ble slått av, det var alles og senderne var eid av staten Norge, for å si det enkelt. Det har vært mediemangfold over eteren i snart førti år eller hva det er, så det begynte på FM lenge før DAB. Lokale stasjoner som ønsket å fortsette på FM noen år til har fått konsesjon til det.

 

Hvor er diktaturet du prater om? Med DAB så ble det enda mer mangfold enn før, og plass til at enda flere kan få seg en radiostasjon, er dette diktatur i din verden? Det er ledige DAB-frekvenser "overalt" så enhver folkehøyskole, parti, forening kan spre sine verbale lyster over eteren hvor dem vil når dem vil. Kunne jo vært artig å høre "Radio FM-lobby" gnåle om hvor dårlig DAB er på en eller annen blokk... vil man derimot starte en FM-kanal i Paris, så man håpe på å få dele frekvens med en nåværende stasjon, akkurat som i Oslo tidligere. Dét er vel mer diktatur enn å ha full frihet på DAB. 

Endret av Ultima Thule
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telenor opererer fortsatt med statlige føringer på hva dem skal gjøre med samfunnsnyttige og -kritiske tjenester, og med Norge som flertallseier så gjør dem det Norge ber dem om å gjøre, enkelt og greit. Hvilke forhandlinger er det du siktet til her forresten? 

Jeg sikter til forhandlingene som i sin tid ledet frem til opprettelsen av selskapet Norkring og delegeringen av ansvaret for utbyggingen og planleggingen av DAB-nettet til dette delvis Telenor-eide selskapet (nå 100% Telenor-eide).

 

Det er litt for enkelt å fremstille det som at "Norge ber Telenor om å bygge ut DAB-nettet". Norge er staten. Som jeg sier tidligere, så er staten veldig ofte dårlig skodd som forhandlingspart i diskusjoner om utbygging av teknisk infrastruktur. Det er ofte de teknologiske ekspertene hos den private parten som ender opp med å diktere (for) mye av både premissene og hendelsesforløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I norsk topografi var FM totalt ubrukelig. 

 

Her på nordvestlandet hvor jeg bor var det stort sett bare NRK p1 som hadde noenlunde stabil dekning i bil, utenom det var det plass til 4-5 kanaler til med varierende dårlig dekning.

 

Med DAB har vi fått lang flere kanaler og ypperlig dekning stort sett over alt hvor jeg har kjørt i trøndelag, m&r og s&f.

Jeg kjenner ingen normalt oppegående folk som er misfornøyd med til overgangen DAB, De som sutrer og klager er stort sett de vanlige konspirasjonstullingene som hyler i kommentarfeltene. Fullstendig forutsigbart og neglisjerbart.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Noen dro frem en liste over DAB-kanaler med bakgrunn i Østfold, hvor 16 av 35 var NRK. I praksis er det langt færre, da folk i Østfold også kan hente inn Akershus/Oslo og BuTeVe-sendinger. En oversikt pr. idag:  

 

Riksblokk 1, kommers 12D: 

KISS N'DANCE FF61 48 kbit/s DAB+ slideshow.gif Pop Music

NORSK POP F33F 72 kbit/s DAB+ slideshow.gif Pop Music

NRJ NORGE F212 48 kbit/s DAB+ slideshow.gif No PTy

P24-7 MIX F161 56 kbit/s DAB+ slideshow.gif Easy Listening

P4 LydenAvNorge F214 128 kbit/s Joint Stereo slideshow.gif Easy Listening

P5 Hits F215 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif No PTy

P6 Rock F216 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif Rock Music

P7 Klem F217 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif Easy Listening

P8 Pop F218 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif Pop Music

P9 Retro F219 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif Oldies Music

P10 Country F213 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif Country Music

RADIO1 FF1A 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif Easy Listening

RADIO NORGE F21A 128 kbit/s Joint Stereo slideshow.gif Easy Listening

RADIO ROCK F03F 72 kbit/s DAB+ slideshow.gif Rock Music

TOPP40 F11A 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif Pop Music

VINYL F01A 72 kbit/s DAB+ slideshow.gif Oldies Music

 

Region OsAkØs 12C: 

NRK P1 F201  *1 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Easy Listening

NRK P1 Østfold F401  *1 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Easy Listening

NRK P1 Østlands F601  *1 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Easy Listening

NRK P1+ F209  *2 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Easy Listening

NRK P1+ Østfold F411  *2 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Easy Listening

NRK P1+ Østlands F611  *2 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Easy Listening

NRK P2 F202 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Culture

NRK P3 F203 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Pop Music

NRK mP3 F208 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Pop Music

NRK P13 F20D 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif No PTy

NRK Folkemusikk / NRK SUPER F20A  *3 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif

NRK JAZZ F20B 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Jazz Music

NRK NYHETER F206 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif News

NRK SÁMI RADIO F205 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif No PTy

NRK SPORT F207 80 kbit/s DAB+ Stereo slideshow.gif Sport

NRK Traffic OAØ F311 40 kbit/s DAB+ Mono   Travel

NRK Vær SØR F301 40 kbit/s DAB+ Mono   Weather  

 

Lokalregion Østfold 8B: 

METRO Østfold FA95 112 kbit/s DAB+ slideshow.gif

Radio 3,16 F405 96 kbit/s DAB+

Radio Øst F4C9 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif

Radio Skjeberg F041 96 kbit/s DAB+ slideshow.gif

 

I tillegg kan Region BuTeVe 13A mottas henimot kysten langs Østfold, og mange sliter nok med å høre på. f.eks. NRK P13 via 13A istedenfor den riktige 12C, og dermed slite med mottaket oppover mot indre Østfold. 

 

Lokalregion Oslo/Akershus kan derimot lett mottas over det aller meste av Østfold, og gir enda flere kanaler via 13B:

901 ROX F3B3 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif

Activa Hitsradio F1C8 48 kbit/s DAB+ 

BEAT Oslo F3A5 72 kbit/s DAB+ slideshow.gif   

BEAT Romerike F5A5 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif

METRO Drammen F995 64 kbit/s DAB+    

METRO Mjøsbyene F895 48 kbit/s DAB+    

METRO Oslo F695 72 kbit/s DAB+ slideshow.gif

METRO Romerike F595 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif

Nova F494 64 kbit/s DAB+ slideshow.gif

Ordentlig Radio F4C0 48 kbit/s DAB+ slideshow.gif

P7 Kristen Riks F961 48 kbit/s DAB+ slideshow.gif

Panjab Radio F043 32 kbit/s DAB+ slideshow.gif Culture

Radio 3,16 F405 48 kbit/s DAB+    

ScanSat F5C0 48 kbit/s DAB+ slideshow.gif

Silkeveien F040 48 kbit/s DAB+    

Tamil Musaram F0C8 48 kbit/s DAB+    

Visjon Norge F8C2 48 kbit/s DAB+ 

 

17/54 kanaler fra NRK og 37/54 fra røkla. Så kan jo folk selv tenke på om dette er noe diktatur. 

Endret av Ultima Thule
Lenke til kommentar

Med DAB er dette helt motsatt; alt unntatt NRKs distriktsendinger sender på samme frekvens over hele landet (de riksdekkende altså), også alle hjelpe- og tunnelsenderne, så alle sendere samarbeider om å få frem et best mulig DAB-signal til radioen, kontra FM hvor enhver FM-sender konkurrerer med hverandre. 

 

Kan ikke si meg så imponert over den DAB dekningen egentlig.

 

https://imgur.com/jOaSmB7 <- Oransje felt er dekning. Det hvite feltet i midten er tre kommuner.

 

God dekning ute på havet da. Sikkert fint for de som bor der.

Lenke til kommentar

Yup, det blir himla dyrt å skru på FM igjen. Men DAB-lobbyen har operert med løgn hele veien om hvor bra dette blir. Dekningen er forferdelig (nå dekkes en prosentandel av den fastboende befolkningen og ikke av arealet til landet, derfor er det dårlig dekning i hytteområder), teknologien er søppel og folk vil ikke ha det. Sett opp FM igjen, ta pengene fra NRK.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For meg personlig har jeg helt sluttet å høre på radio etter at FM-nettet ble slukket, og jeg er neppe alene i den båten.

Jeg personlig hører mer på radio etter DAB kom, endelig slippe forferdelig dårlig dekning overalt med FM og bedre lydkvalitet. Fatter ikke hvorfor folk har så mye i mot DAB, aldri hatt noen problemer med DAB. Har kjørt en del bil opp og ned dette landet og det er på noen få plasser i ingenmannsland jeg mister dekningen, men det varer sjeldent noe lenge så et stort irritasjonsmoment er det ikke. 

 

Håper FM aldri kommer tilbake

Endret av vivastar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele debatten minner meg om debatten farge tv midt på 1970 tallet. Argumentasjonen mot farger var på samme nivå som denne tråden.

 

Jeg lurer på hvor mange audio file som virkelig kan høre forskjell på DAB+ og god FM, selv med lav sampling rate?

 

Du kan jo umulig ha lest tråden, for debatten handlet jo ikke bare om lyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel du er vist i DAB-menigheta. 

 

Jeg sier ikke at de som vil sende på DAB ikke skal gjøre det.  Jeg sier at FM-båndet kan benyttes. 

De eneste som ikke liker den tanken er de so er redd for at NRK skal miste markedsandel.

I Oslo er flere store lokalradioer TVUNGET til å slå av sine sendere.  Hvorfor?  De betaler driftskostnadene selv, så argumentet som NRK brukte for å få slå av sine FM-sendere gjelder ikke.  De forstyrrer ikke NRK's FM-sendinger, så det argumentet gjelder ikke.  De må jo greie å bedømme selv om hvilke teknologi deres lyttere vil høre på, det er styrt av rene markerdkrefter. 

 

Du ønsker Diktatur, Jeg ønsker frihet, I teknologivalg, for NRK, og for andre Radioaktører og så får lytterne velge hvem de vil lytte på.

 

NRK har valgt bort FM, det har ikke andre, men NRK-lobbyen gjør det de kan for sørge for at de tvinges. NRK har ingen utgifter eller egentlig noe med hva de andre radiostasjonene ønsker å benytte av teknologi, på samme måte som Nærradioer ikke har noe med hva NRK velger.

 

Jeg nevnte ikke alle de tekniske problemene med DAB, som er mange.

* Utfall

* Dekning

* At DAB-båndet er i et militært frekvensbånd (NATO-bånd)som vil bli utilgjengelig i en spisset situasjon

* Militære frekvenser som kan brukes ved militærøvelser, uten å spørre NRK

* Lav båndbredde=Dårlig lyd. (Lurer på hva en lydteknikker med respekt for håndtverket sitt tenker, når det gode opptaket han gjorde blir sendt med 64kbit( -minus bittfeil)

* Utrolig dumme mottagere, og dyre. Hvorfor må man Re-scanne?(manuelt) burde ikke det være noe mottageren gjorde i bakgrunnen uten at brukeren måtte bry seg?

 

Om nye Nasjonale kanaler på DAB:

Det er ikke muig for en Ny Ladnsdekkende kanal å etablere seg m,ed mindre:

1) Den kanalen bygger opp et nasjonalt DAB-net på egenhånd, eller

2) At en av de eksisterende lisenseierne gir slipp på eksisterende båndbredde(hvilket de ikke gjorde når en aktør prøvde)

dvs. at en Ny Landsdekkende aktør må bygge opp et nytt nett.

 

Så da holder mitt argument om at det er en Veldig høy terskel å bli et reelt alternativ til NRK på DAB(-).

 

FM-kanaler og DAB-kanaler:  KAnaler en Mangelvare????

 

I Paris er det over 50 FM-kanaler. Det er altså et valg man gjør om hvor tett kanalene skal ligge på båndet.  Det er ikke andre naturlover i Norge, så det ville sikkert være mulig å ha langt flere her også, eller hva?

 

På DAB er Båndbredde og Kanaler en invers avhengighet av hverandre. I dag er nesten alle kanaler på DAB allerede nede på 64kbit. Å øke antall kanaler færer til enda dårligere lyd.

 

NRK og DABkanaler:

 
 1 BMG Test Ostlandet
 2 KISS
 3 KISSTORY
 4 NRJ NORGE
 5 NRK JAZZ
 6 NRK KLASSISK
 7 NRK mP3
 8 NRK NYHETENE
 9 NRK P1
10 NRK P1+
11 NRK P13
12 NRK P2
13 NRK P3
14 NRK SPORT
15 NRK SÁMI RADIO
16 NRK Vær SØR
17 NRK P1+ Østfold
18 NRK P1+ Østlandet
19 NRK P1 Østfold
20 NRK P1 Østlandet
21 P4 LydenAvNorge
22 P5 Hits 
23 P5 Hits Moss
24 P5 Hits Sarp
25 P5 Hits Frstad
26 P5 Hits Halden
27 P6 Rock
28 P7 Klem
29 P8 Pop
30 P9 Retro
31 RADIO NORGE
32 RADIO ROCK
33 RADIO SOFT
34 Radio Øst 
35 Radio Skjeberg

 

16-av 35 er NRK.  så de har nesten halvparten.

Men se bort fra kanaler som bare sender musikk og komprat...... Forventer du

sterk samfunskritisk debatt på P7-Klem?  Eller på Hits, Hits Moss, Hits Sarpsborg?

 

 

Plassmangel på FM?

 

Current FM band in Paris

 

Det var vel plass på FM-båndet i Østlandsområdet om man ville, tenker jeg.....

NRK vil ha monopol på informasjonsspredning vettu, NRK bryr seg ikke om annonseinntekter og lyttere  de får penger uansett. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...