Gå til innhold

KOMMENTAR: Derfor kan ikke FM bare skrus på igjen


Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvorfor så mange her i tråden er i mot fm. Dere trenger ikke å være redde for at DAB forsvinner! Så hvorfor denne motstanden mot fm?

 

Mange har mistet sin radio. Mine foreldre (min far er snart 88) får ikke inn DAB-signalene i sin leilighet. De bor sentralt i en av norges større byer. Dette skyldes at de digitale signalene blir stoppet av betongveggen. Fm var ikke noe problem i leiligheten, DAB fungerer ikke. En annen sak er at de ikke klarer å betjene radioen. Dere kan kanskje le av dette, men det er hverdagen for mange eldre.

 

De unge liker kanskje lyden av DAB. Men for meg låter dette dårlig. 80kbps som NRK sender på er alt for lite. Nettradio har mye bedre lyd. Slik det er nå låter det som lyden av knust glass.

 

Et sted mellom 4-700000 har sluttet å lytte på radio etter at riksdekkende fm ble slukket. Dette er katastrofetall. Selv har jeg ikke lyttet på radio på hytta i sommer. Det har gått greit, selv om jeg har savnet reiseradioen på P1.

 

Jeg er ikke mot DAB, men vil ha tilbake det gode tilbudet vi hadde på fm.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du surrer med? Det er da ingen tvil om at Telenor eier Norkring (og staten eier noe over 50% av Telenor).

 

At en kommersiell aktør (som Telenor) ønsker å tjene penger er hevet over enhver tvil. Hvis du mener å antyde at det har pågått uetisk samrøre eller at Telenor tjener mer penger når de driver DAB-nettet enn da de driftet FM-nettet så hadde det vært fint å fått dette underbygget (jeg hevder ikke at du tar feil, men jeg mistenker at du strør om deg med påstander og antydninger basert på føleri).

 

Hvor ble vi lovet dette? Det fremste argumentet såvidt jeg kan huske var redusert bruk av offentlige penger til drift av FM-nett.

_Jeg_ har bedre dekning med DAB enn jeg hadde med FM. Andre rapporterer om det motsatte. Slike debatter har en tendens til å polarisere, mao kan vi ikke anta at våre anekdoter er representative.

 

Dekningskart sammen med en edru vurdering av opplevelsen i randsonene og en politisk vurdering av _hvor_ vi trenger dekningen vil kunne besvare dette. Jeg er villig til å leve med noe lavere dekning i en overgangsperiode mens man "tuner" et nytt nett.

Dette er et tvilsomt argument. Svært mange klager på vaksiner, og det beviser at WHO står bak en konspirasjon om å utslette menneskeheten? På internett så er det slik at "svært mange" klager over enhver sak.

 

Stråmann, ingen har (såvidt jeg har sett) hevdet at DAB utelukkende handler om bedret kvalitet.

 

Selv som lydnerd så anser jeg det som fornuftig at innholdsleverandør står fritt til å gjøre avveining mellom kvalitet og kost, på samme måte som strømmetjenester på nett. Noe innhold "krever" høy kvalitet (klassisk musikk på NRK P2). Annet innhold krever minimal kvalitet (veitrafikk-meldinger).

 

Du/jeg/vi kan gjerne rive oss i håret over at verden funker slik at det skaper mer entusiasme (betalingsvilje) å sende 15 kanaler med elendig lydkvalitet og intetsigende innhold enn å sende 3 kanaler med god lyd og interessant innhold, men jeg har gitt opp å stille meg til dommer over folkeviljen i så måte.

Føleri eller henvisning?

 

 

Jeg betviler ikke at det har gått politikk i valg av bærer for radio i Norge (hvilket skulle være bevist ved at Senterpartiet kommer med et utspill om å gjenåpne FM-nettet). Det er opplagt også store kommersielle interesser i en utbygging og drifting. Men å hevde at det ene valget (DAB) er "politisk" mens det andre valget er "upolitisk" (status quo, FM) framstår som lite trolig. Mitt ståsted er at jo mer politisk en slik debatt blir, jo viktigere er det å synliggjøre konkrete tekniske og økonomiske momenter og å bidra til at almenheten og politikere kan gjøre sine valg på et godt grunnlag.

 

-k

 

Her var det såpass mye surr at jeg tror jeg hopper over det mest surrete. 

 

Det er du som ba om henvisning til eierskap. Det at du nå i ettertid kommer med slike flåsete påstander om at det aldri har vært noe tvil om eierskapet vitner om du ikke ønsker debatt, men å "muddy the water". 

 

Når det kommer til inntekter så er du blitt svart på dette av en annen. 

 

Når det kommer til dekning ble vi gjentatte ganger lovet at DAB ville få bedre dekning enn FM. De selvsagt glemte å nevne var at de sammenliknet med FM stereo, noe som hadde langt dårligere dekning enn mono. 

 

Sammenlikningen din med vaksiner gidder jeg ikke engang å kommentere videre.  Du kan selv lese om folks erfaringer med DAB og vurdere om det fremstår som god nok lydkvalitet. 

 

Når jeg ramset opp flere lovnader fra DAB lobbyen, så sier det seg selvsagt selv at ingen av dem er den eneste grunnen til å legge om. Bedre lydkvalitet var en av lovnadene. Det var altså ikke utelukkende den eneste grunnen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvorfor så mange her i tråden er i mot fm. Dere trenger ikke å være redde for at DAB forsvinner! Så hvorfor denne motstanden mot fm?

 

(...)

 

Jeg er ikke mot DAB, men vil ha tilbake det gode tilbudet vi hadde på fm.

Ok.

 

Hva er du villig til å betale for det?

 

Skal vi ha et nytt FM-nett parallellt med DAB-nettet, så vil det koste. Siden FM trenger betraktelig flere sendere (for et mindre kanaltilbud) enn DAB, så kan du nok greit regne med at det vil bli betraktelig dyrere å bygge opp et nytt FM-nett som den omtrentlige milliarden det kostet å bygge opp DAB-nettet.

 

I tillegg vil driftskostnadene også trolig være betraktelig større. Siden FM krever flere sendere så vil strømforbruket til et FM-nett være større, og det samme gjelder annet vedlikehold. Du kan nok trygt regne med at kostnadene til drift av radionett i Norge vil mer enn dobles over det det koster å bare holde DAB-nettet gående.

 

Eller er det bedre å la FM være dødt, og heller bruke litt ressurser på å fortsette å bygge ut DAB-nettet slik at foreldrene dine etter hvert får dekning i huset? For selv om det grunnleggende dekningsmålet er nådd, så er ikke utbyggingen av DAB-nettet ferdig. Akkurat som FM-nettet som ble utvidet kraftig i mange år etter at dekningsmålet formelt sett var nådd, så er DAB-nettet fremdeles under utbygging og forbedring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DAB er noe av det mest skammelige som har skjedd så lenge jeg har levd. Etter å ha hørt på tekno-tøvet i 15 år gjør altså politikerne det jeg trodde ikke var mulig , det gjennomfører faktisk slukkingen.

 

Folket ønsket å erstatte de gamle analoge TV-senderne, og de ble faset ut.

Folket ønsket ikke lenger fasttelefon, og den ble faset ut.

Folket ønsket ikke lenger hverken kassett, CD eller DVD, og i tur og orden har teknologi blitt faset ut, fordi folk valgte det selv.

 

Dette gjelder IKKE DAB (og spar meg for mer teknobabbel om hvor ufattelig bra teknoligien som er samtidig med ISDN er). At dette behovet for DAB ikke eksisterte i det hele tatt kunne en se på salget av DAB-mottakere. Det var svært lavt - fordi det dekket et behov svært få hadde.

 

På toppen av det hele er det den delen av DAB-avtalen som ble forsøkt holdt hemmelig, men som bobla sprakk på i fjor høst: Eierne av P4 of Radio Norge har fått ENERETT PÅ RIKSDEKKENDE RADIOREKLAME FRAM TIL 2030.

 

Mafiaen (beklager, jeg er ikke en konspirasjonist) bak Digitalradio Norge, sammen men "forståsegpåere" i NRK har lurt norske politikere, og dermed det norske folk, opp i stry.

 

"Feilmontert antenne" blir brukt om alt som kommer fabrikkmontert inn i landet, og er etterhvert vel helt på parodistadiet. Er bare NRK som kan montere antenner, og de vet jo bedre enn alle andre i verden.

 

Fy faen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Angående strømforbruk, på FM sendere/ Dab sendere. Mottakersiden bruker også strøm, og de er _langt_ fler. Jeg lekte meg litt med noen radioer er kveld og fant en FM radio som brukte 1/34 del av den DAB radioen jeg målte. Så strømforbruket til DAB mottakere er høyere. Så batteridrift på hytteradio, bør glemmes. Siden ca 25 % av batterier som er brukt opp aldri kommer i en situasjon der de resirkuleres, de bare "forsvinner" i naturen...  Når de i tillegg har en plastkapsling, med lite kjøleriller og brenner av 5.10 watt i en liten boks, så forklare det endel branner/ branntilløp. Jeg har kjøpt 4 DAB+ radioer, og 1 DAB+ adapter til bilen. Så jeg er vel en som kan sies å ha omfavnet teknologien. Har iallefall prøvd. Egen konklusjon er at DAB er dårligere, dyrere og mindre stabilt. Mangfold i eteren? Samme eierne med samme (eller færre) antall ansatte lager flere kanaler? Det blir IKKE mangfold av det. Jeg likte ikke FM alltid heller siden det var skurr og ulyd, men om jeg hadde gitt FM radioen samme oppmerksomhet med valg av antenne og av plassering av antenne i heimen som DAB'en er avhengig av, så hadde jeg nok ikke merket så mye til det irritasjonsmomentet.. 
Nei, FM nasjonalt er dessverre stengt og lukket. Glem NRK, Bauer media og P4,
MEN; Kjemp for at rammene for FM bedres! La lokalradioer få lov å kjøre riksdekkende/ nasjonale sendinger, 24/7. Mot at de slipper inn trafikkmeldinger, viktige meldinger og RDS osv. La også FM sendere/ stasjoner få lov å øke sendestyrke. I alle byene! Da får vi mangfold. Så kan de 3 "FM dødarene" sitte der, og lure på hvor lytterne tok veien... Så, om de så lurer på å følge lytterstrømmen... Så må det da settes dekningskrav, før de får lov å gjøre det.... Forutsetter et kulturdepartement og Nkom med mere tanngard enn de har vist til nå, men undere kan skje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Dette forstår jeg virkelig ingenting av.

 

Jeg har aldri opplevd problemer med DAB en eneste gang. Kan noen fortelle meg hvordan det oppleves?

 

Jeg har kjørt fra Kristiansand til Oslo, og Kristiansand til Stavanger mange ganger mens jeg hører på DAB og har aldri opplev et eneste avbrudd. Sier ikke at jeg ikke tror det skjer, men kan noen forklare meg hvordan det oppleves og hva dere må gjøre for å få lyden tilbake? :)

 

Når du kjører så blir bare lyden borte. Noen ganger med en slags "skrapelyd" før og etter.

 

For de som hører (eller ikke hører) på radio som står på fast plass hjemme, så er det bare dødt. Du hører rett og slett ingen ting.

Ah, til forskjell fra FM som fungerte 100% hele tiden?

 

Tror de rosa glassene i brillene dine trenger en puss

For et provoserende og spydig svada-svar!

 

La meg forklare det til deg med teskje, siden det tydeligvis trengs.

 

Jeg svarte på et spørsmål om hvordan brudd på DAB-oppleves. Hvordan i huleste klarer du å vri det til en spydig kommentar om at FM hele tiden fungerte? og prøver å gjøre deg vittig med puss av rosa glass i briller? Ta deg sammen!

 

NEI, FM fungerte så absolutt ikke hele tiden, noe DAB heller ikke gjør, men der du på FM fikk skurring i bakgrunnen eller støy om du vil uten at nødvendigvis lyden ble helt borte, så blir signalet bare brutt når du hører på DAB.

 

Tror du skal pusse de neonrosa brillene dine, min gode mann, og lese før du kommenterer neste gang.

Mange takk!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er fortsatt flere FM radioer rundt om enn det er DAB mottakere. Feks så har jo de fleste av oss FM mottaker på mobilen som vi alltid har med oss. I bilen er det fortsatt FM for veldig mange. På hytta, i vogna eller på sommerstuga.

 

Streamer de radioprogrammene jeg må høre, random radiolytting ble det slutt på for min del etter innføring av DAB. Har ikke DAB og kommer heller aldri til å kjøpe det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi burde kan skrive hvilket område vi kjører mest i. Min radiohverdag er blitt mye bedre etter at DAB kom. Jeg har en bil med DAB radio installert. Jeg kjører mye på Vestlandet med fjorder, fjell og tuneller. Tiden med FM betydde mye fikling med radioen, og gjerne en frekvens gjennom diverse tuneller. Og en biltur fra Ålesund til Fosnavåg, betydde at jeg kanskje kunne lytte på NRK1 deler veien, - i beste fall.

Etter DAB omleggingen, så har jeg et hav av kanaler å velge mellom, og stabile sendinger. Dette gjelder også gjenom lange tuneller (10 km +), og dekningen bygges stadig ut i de tunellene som enda ikke har fått dekning. Nød/veimeldinger kommer gjennom med klokkeklar lyd. En biltur i Ålesundsområdet her forleden, så gikk jeg over på FM for å teste Radio Ålesund. Fin lyd og alt vel og bra. Og der kom en trafikkmeldinger gjennom på DAB. Det gjaldt stenging av en tunell grunnet røykutvikling. Meldinger kan sendes digitalt og leses på displayet. Videre har jeg skiftet ut radioer hjemme, og da kjøpt radioer av kvalitet, så jeg slipper «plast lyd».

 

 

Er jo bra at DAB fungerer for deg. Og at det stadig bygges ut og forbedres, all den tid vi nå har innført DAB. 

Men er litt skeptisk til det du skriver om lydkvalitet. De fleste kanalene sender jo veldig lav bitrate. Så en oversikt for en tid tilbake, selv rene musikk-kanaler var det flere som var helt nede i 64 kbit. Da snakker vi kke hverken god lyd eller lydkvalitet. Da har man bevist valgt å satse på kvantitet framfor kvalitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er en påstand fra FM-lobbyen som er direkte feil! Det har vært DAB-sendinger i Norge siden 1990-tallet, og overgangen til kun DAB+ var varslet og pågikk i en mye, mye lengre periode enn ditto overgang til digitalt bakkenett for TV.

Jeg er ikke noen FM-lobbyist (ikke at du sier at jeg er det, da :)) og er av den oppfatning at selv om DAB-skiftet ble et betydelig innhugg i lommeboken, så er lydkvaliteten generelt bedre enn med FM. Dessuten slipper du skurring, som var ganske vanlig på FM.

Ja, jeg vet at DAB har vært her siden 90-tallet. Men kall det da stengningen av FM-nettet og overgangen til "kun" DAB-da. Iallefall for de riksdekkende kanalene. Det er min ærlige oppfatning og mening at har vært alt for lite gjennomtenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lurer litt på hvorfor så mange her i tråden er i mot fm. Dere trenger ikke å være redde for at DAB forsvinner! Så hvorfor denne motstanden mot fm?

 

(...)

 

Jeg er ikke mot DAB, men vil ha tilbake det gode tilbudet vi hadde på fm.

Ok.

 

Hva er du villig til å betale for det?

 

Skal vi ha et nytt FM-nett parallellt med DAB-nettet, så vil det koste. Siden FM trenger betraktelig flere sendere (for et mindre kanaltilbud) enn DAB, så kan du nok greit regne med at det vil bli betraktelig dyrere å bygge opp et nytt FM-nett som den omtrentlige milliarden det kostet å bygge opp DAB-nettet.

 

I tillegg vil driftskostnadene også trolig være betraktelig større. Siden FM krever flere sendere så vil strømforbruket til et FM-nett være større, og det samme gjelder annet vedlikehold. Du kan nok trygt regne med at kostnadene til drift av radionett i Norge vil mer enn dobles over det det koster å bare holde DAB-nettet gående.

 

Eller er det bedre å la FM være dødt, og heller bruke litt ressurser på å fortsette å bygge ut DAB-nettet slik at foreldrene dine etter hvert får dekning i huset? For selv om det grunnleggende dekningsmålet er nådd, så er ikke utbyggingen av DAB-nettet ferdig. Akkurat som FM-nettet som ble utvidet kraftig i mange år etter at dekningsmålet formelt sett var nådd, så er DAB-nettet fremdeles under utbygging og forbedring.

Nå holdt jeg på å bruke slemme ord, men klarte såvidt å unngå det :)

 

Det er jo ingen som mener å bygge ut ett fm nett med alle de 30 DAB kanalene (som nesten ingen bruker uansett), tanken er P1 og kanskje P2. Og det vil være småpenger å få det opp å gå riksdekkende

Og selvfølgelig, få fjernet mafialovene som hindrer lokalradioer å få bruke fm båndet fullt ut med sitt eget utstyr!

 

DAB krever 6 sendere for å dekke samme areal som 1 fm sender så det skal ikke så mye til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor skriver han at Telenor er et privat selskap? Hva er det du forsøker å oppnå med å skrive på den måten?

 

Aner ikke hvor han skriver det, jeg bare spør om det er dét han påstår, utifra hans argumentasjonsrekke. Det kan nemlig fremstå som at han mener Telenor er en privat aktør som skuffer inn penger på DAB som går rett i lomma på eierne. Telenors flertallseiere er derimot deg og meg og noen millioner andre nordmenn.  

Lenke til kommentar

På toppen av det hele er det den delen av DAB-avtalen som ble forsøkt holdt hemmelig, men som bobla sprakk på i fjor høst: Eierne av P4 of Radio Norge har fått ENERETT PÅ RIKSDEKKENDE RADIOREKLAME FRAM TIL 2030.

 

 

Den der har jeg ikke fått med meg... to konkurrende selskaper som får enerett på samme ting? Det er noe selvmotsigende over det der, men kom gjerne med en kilde/link med mer info, så skal jeg nok få oppklart din misforståelse av saken. 

Endret av Ultima Thule
  • Liker 1
Lenke til kommentar

MEN; Kjemp for at rammene for FM bedres! La lokalradioer få lov å kjøre riksdekkende/ nasjonale sendinger, 24/7. Mot at de slipper inn trafikkmeldinger, viktige meldinger og RDS osv. La også FM sendere/ stasjoner få lov å øke sendestyrke. I alle byene! Da får vi mangfold. Så kan de 3 "FM dødarene" sitte der, og lure på hvor lytterne tok veien... Så, om de så lurer på å følge lytterstrømmen... Så må det da settes dekningskrav, før de får lov å gjøre det.... Forutsetter et kulturdepartement og Nkom med mere tanngard enn de har vist til nå, men undere kan skje.

 

En riksdekkende lokalradio med nasjonale sendinger faktisk... sikker på at du vet hva ordet lokalradio innebærer? Og hvilken lokalradio har råd til å sette opp egne sendere over hele Norge? Bare for å tilby noe radioprat til de få som fortsatt tviholder på FM? Høres virkelig ut som et gigakonkursprosjekt før det i det hele tatt kommer igang. 

Alle lokalradioer kommer til å flytte over på DAB hvis dem har tenkt å overleve, liten tvil om dét. Det er rett og slett der lytterne er nå, ikke på FM.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen som mener å bygge ut ett fm nett med alle de 30 DAB kanalene (som nesten ingen bruker uansett), tanken er P1 og kanskje P2. Og det vil være småpenger å få det opp å gå riksdekkende

Ja, jeg skrev spesifikt "for et mindre kanaltilbud".

 

Å bygge ut et nytt riksdekkende nett for P1 og P2 vil antageligvis koste et sted mellom det samme som og dobbelt så mye som det riksdekkende DAB-nettet har gjort. Du trenger nesten like mange sendere for én enkelt riksdekkende radiokanal på FM som du trenger for hele DAB-nettet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Ja, jeg skrev spesifikt "for et mindre kanaltilbud".

 

Å bygge ut et nytt riksdekkende nett for P1 og P2 vil antageligvis koste et sted mellom det samme som og dobbelt så mye som det riksdekkende DAB-nettet har gjort. Du trenger nesten like mange sendere for én enkelt riksdekkende radiokanal på FM som du trenger for hele DAB-nettet.

Haha det er litt av en påstand. Har du grunnlag for den? Det er samme pris for en FM-sender som for en DAB+ -sender også i følge deg. Jeg ville ikke vært så skråsikker. FM-sendere er faktisk helt latterlig enkle i forhold til en DAB+ sender. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha det er litt av en påstand. Har du grunnlag for den? Det er samme pris for en FM-sender som for en DAB+ -sender også i følge deg. Jeg ville ikke vært så skråsikker. FM-sendere er faktisk helt latterlig enkle i forhold til en DAB+ sender.

Selve senderen er ikke fryktelig avansert i noen av tilfellene. Det kreves mer elektronikk for å styre en DAB-sender, men det koster lite sammenlignet med kostnaden av de ekstra fysiske senderne som trengs for FM-nettet.
Lenke til kommentar

Vi burde kan skrive hvilket område vi kjører mest i. Min radiohverdag er blitt mye bedre etter at DAB kom. Jeg har en bil med DAB radio installert. Jeg kjører mye på Vestlandet med fjorder, fjell og tuneller. Tiden med FM betydde mye fikling med radioen, og gjerne en frekvens gjennom diverse tuneller. Og en biltur fra Ålesund til Fosnavåg, betydde at jeg kanskje kunne lytte på NRK1 deler veien, - i beste fall.

Etter DAB omleggingen, så har jeg et hav av kanaler å velge mellom, og stabile sendinger. Dette gjelder også gjenom lange tuneller (10 km +), og dekningen bygges stadig ut i de tunellene som enda ikke har fått dekning. Nød/veimeldinger kommer gjennom med klokkeklar lyd. En biltur i Ålesundsområdet her forleden, så gikk jeg over på FM for å teste Radio Ålesund. Fin lyd og alt vel og bra. Og der kom en trafikkmeldinger gjennom på DAB. Det gjaldt stenging av en tunell grunnet røykutvikling. Meldinger kan sendes digitalt og leses på displayet. Videre har jeg skiftet ut radioer hjemme, og da kjøpt radioer av kvalitet, så jeg slipper «plast lyd».

 

"Plast lyd" har du vel definitivt hvis du må høre på musikk i 80kbps! Hvis du da ikke kjører Lada av gammel årgang som støyer så mye at du ikke hører noe til musikken uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er du som ba om henvisning til eierskap...Det at du nå i ettertid kommer med slike flåsete påstander om at det aldri har vært noe tvil om eierskapet vitner om du ikke ønsker debatt, men å "muddy the water".

Jeg river meg litt i håret over kommentaren din. Det jeg ville sette søkelyset på var påstanden din "Stort sett alt det DAB-lobbyen har påstått/påstår har enten vært direkte løgner eller ekstremt misvisende." og den den lange rekken med påstander i posten din. Du har fremdeles ikke kommet med en eneste henvisning som underbygger noe som helst?

Når det kommer til dekning ble vi gjentatte ganger lovet at DAB ville få bedre dekning enn FM.

Kanskje, kanskje ikke. Har du noen henvisnigner?

Sammenlikningen din med vaksiner gidder jeg ikke engang å kommentere videre.

Da forstår jeg det slik at du innrømmer at argumentasjonen din var dårlig, og det var akkurat det jeg ville fram til. Internett er fullt av spesielle interesser, og når politikerne bruker en milliard hist eller pist så må man basere seg på noe mer substansielt enn "noen sa på internett at..."

Du kan selv lese om folks erfaringer med DAB og vurdere om det fremstår som god nok lydkvalitet.

"Folk" som 10 spesielt interesserte på diskusjon.no eller en Senterparti-politiker er ikke spesielt interessant når det gjelder milliarder av felleskapets midler.

 

Min personlige erfaring er at DAB har gjort radio-hverdagen min bedre. Vil du ta det for god fisk? Antagelig ikke. Så da kan vi være enige om at små anekdoter eller cherry-picked stemnings-rapporter har begrenset verdi?

Når jeg ramset opp flere lovnader fra DAB lobbyen, så sier det seg selvsagt selv at ingen av dem er den eneste grunnen til å legge om. Bedre lydkvalitet var en av lovnadene. Det var altså ikke utelukkende den eneste grunnen.

Begrensninger ved (opprinnelig) mp2 koding og begrenset total båndbredde var godt belyst fra 90-tallet av. Jeg leste en BBC-rapport som mente at vi trengte 256kbps for å få "god" lydkvalitet. Problemstillingen var altså ikke fremmed. AAC tilbyr langt bedre koding enn mp2 slik at grensen for "god" lydkvalitet nå går ved en lavere rate, men for radio som strømming så vil selvsagt en begrenset båndbredde bli rasjonert ut.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...