Gå til innhold

Vil skru på FM-nettet igjen - men det beste utstyret er sendt til Malawi


Anbefalte innlegg

Det er helt greit å utsette FM-stengningen til 2030, og gjerne enda lengre. Jeg har ikke hastverk med å bli kvitt FM.

 

Dere som foretrekker DAB kan fortsatt bruke DAB. Hvorfor er det så viktig å stanse de sendingene som bilen min kan motta?

 

Om nyere biler ikke leveres med DAB, så er de i det minste enklere å oppgradere.

Min 2011-modell har både AUX-inngang, USB og Bluetooth.

 

Min forrige 2004-modell hadde ingenting. Nada. Ingen AUX-inngang, Bluetooth eller USB. Det fantes en hack for å bytte ut CD-veksleren med iPod, men det gjaldt bare neste årsmodell, og ikke min.

 

Vent til slike biler som ikke kan oppgraderes er skrotet i det minste.

 

Jeg ønsker DAB velkommen som alternativ til FM. Men det er for tidlig å stenge FM.

For tidlig å stenge FM? FM er stengt allerede og det er alt for dyrt å gjøre om på det nå.

 

Derimot er det ikke for seint å tjene penger på dette. Det er flere åpenbare hull i markedet for DAB-radioer. For eksempel skikkelig små radioer, eller 'billige drittradioer', eller *enkle* bilstereooppgraderinger som ikke ser jalla ut med plugg i sigarettenneren og ekstra antenne i vinduet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om nyere biler ikke leveres med DAB, så er de i det minste enklere å oppgradere.

Min 2011-modell har både AUX-inngang, USB og Bluetooth.

Oppriktig talt:

Hvis din 2011-modell ble levert uten DAB-radio, så er det ikke Norkring du skal klage på. Da burde du ha reklamert på bilen.

 

Jeg mener alvorlig at det å levere bil uten DAB-radio integrert i 2011 burde vært sett på som en alvorlig mangel og reklamasjonsgrunn. Og det irriterer meg at ikke forbrukerombudet i sin tid tok mer tak i det og om nødvendig gikk til sak mot noen av de større bilimportørene/-selgerne.

 

Det største, jeg vil si det eneste store problemet med omleggingen til DAB, og antagelig det som har generert mest støy kunne vært løst hvis forbrukermyndighetene hadde klart å presse bilselgerne til å selge alle nye biler med DAB-radio samt ettermontere i alle biler solgt etter at datoen for nedstengning ble annonsert. Da hadde det vært utrolig mye mindre støy rundt hele saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppriktig talt:

Hvis din 2011-modell ble levert uten DAB-radio, så er det ikke Norkring du skal klage på. Da burde du ha reklamert på bilen.

 

Jeg mener alvorlig at det å levere bil uten DAB-radio integrert i 2011 burde vært sett på som en alvorlig mangel og reklamasjonsgrunn. Og det irriterer meg at ikke forbrukerombudet i sin tid tok mer tak i det og om nødvendig gikk til sak mot noen av de større bilimportørene/-selgerne.

 

Det største, jeg vil si det eneste store problemet med omleggingen til DAB, og antagelig det som har generert mest støy kunne vært løst hvis forbrukermyndighetene hadde klart å presse bilselgerne til å selge alle nye biler med DAB-radio samt ettermontere i alle biler solgt etter at datoen for nedstengning ble annonsert. Da hadde det vært utrolig mye mindre støy rundt hele saken.

 

Ganske vanlig at biler frem til nylig ble levert uten DAB.

Biler blir gjerne importert fra forsjellige land, og når det omtrent bare er Norge som bruker DAB kommer dem gjerne uten.

Kjører gjevnlig en 2012 og en 2015 modell, som begge manglet DAB. 2015 modellen har apper og stemmerstyring og slikt men ikke DAB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For å være ærlig: jeg tror ikke det hadde skjedd.

 

Nedstengningen av FM-nettet var flagget i så mange år før det faktisk skjedde at bilbransjen hadde all verdens mulighet til å omstille seg. Det burde ikke vært solgt en bil uten DAB+-radio i Norge etter 2010.

 

Og hvis stengningen hadde blitt utsatt så hadde bilbransjen bare fortsatt å selge biler uten DAB-radio, og problemet hadde vært akkurat det samme når nedstengningen endelig hadde skjedd.

Godt poeng!

 

Bilbransjen har i aller høyeste grad slept beina etter seg i denne saken. Vi hadde nok skrevet 2030 om vi skulle ventet på dem!

He»t enig. Bilbransjen er ekstremt trege på alle punkter. Adaptiv kjørelys lanserte Citroen allerede på 50 tallet med «Padda», og så kommer Audi langt utpå 2000 tallet med adaptiv kjørelys «vorsprung durch technik» Elbiler, samme greia. Utrolig trege. Men Tesla tar vel over hele bilbransjen ettersom alle sover i timen.. Kona kommer om 2 år sa brura, Audi får vel ikke ut særlig mange biler slik som Ampera. For ikke å snakke om Toyota. Helt på bærtur med hydrogen bløffen.

 

DAB blir antakelig ikke innført worldwide. Strømmingtjenester som fler bruker vil gjøre digital radio unødvendig. Jeg strømmer faktisk heller NRK P3 enn å bruke DAB. Mer stabilt over 4G... Norge kommer altså til å forbli det eneste landet uten FM..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Så vi hadde ikke råd til å vedlikeholde FM nettet i Norge, så vi sender utstyret til et av verdens fattigste land og lar dem får utgifter istedefor...her er det mye som skurrer...

Ikke hvis du faktisk leser det som er skrevet tidligere.

 

Vi skroter størsteparten av FM-senderne. De som er så gamle at det ikke lar seg gjøre å få reservedeler til dem og som måtte vært byttet ut til en kostnad som nok i hvert fall hadde tilsvart utbyggingen av DAB-nettet.

 

En håndfull (14 stk var det vel snakk om) som er av noe nyere dato og mulige å vedlikeholde ble sendt til Malawi.

Lenke til kommentar

Min forrige 2004-modell hadde ingenting. Nada. Ingen AUX-inngang, Bluetooth eller USB. Det fantes en hack for å bytte ut CD-veksleren med iPod, men det gjaldt bare neste årsmodell, og ikke min.

 

Men hvis den hadde FM-radio, så kan du jo bruke en DAB-adapter med innebygget FM-sender?

Hvorfor gjøre det vanskelig? (Om man ikke nettopp ønsker å gjøre det vanskeligere enn det er, da.)

Lenke til kommentar

Prøvde med FM-sendere. To ulike.

Helt elendig kvalitet og stabilitet på begge.

FM-sendere er en elendig løsning i bil.

 

Nå er jo avstanden mellom FM-sender og FM-mottaker relativt kort i en bil, så akkurat det bør ikke være noe problem, men det flere sliter med er å få plassert antennen til DAB-mottakeren riktig. Det er stort sett der det skjærer seg for de fleste (i følge en bekjent som har hjulpet folk som har prøvd å gjøre det selv. Prøvd og feilet.)

 

edit: Et alternativ er en Bluetooth dings som kan motta lyd fra smartphone (inkl. nettradio) og sende lyden via FM til bilradioen. Har prøvd en sånn en som ble plugget i 12V-uttaket og som også hadde USB-uttak på toppen. Den fungerte helt greit, den. (Men ettersom jeg kunne bruke Bluetooth direkte fra smartphone til bilens lydsystem, så trengte jeg den ikke og ga den bort.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Prøvde med FM-sendere. To ulike.

Helt elendig kvalitet og stabilitet på begge.

FM-sendere er en elendig løsning i bil.

 

Jeg gjør det ikke vanskelig.

De som stenger FM-nettet gjør det vanskelig.

 

Jeg har prøvd det meste for å få AUX på den bilen, riktignok ikke med tanke på å installere DAB, men å bruke MP3-spiller.

Kanskje teknologi ikke er din ting? :)

Lenke til kommentar

Ny FM teknikk er sikkert både bedre og mest sannsynlig rimeligere å skaffe også.

Bedre og rimeligere enn hva? DAB? Nope. FM krever én sender per kanal (mens én DAB-sender kan sende en rekke radiokanaler). Og du trenger flere FM-sendere for å oppnå samme dekning.

 

Å bygge opp et nytt FM-nett med tilsvarende dekning som DAB har i dag vil nok koste betraktelig mer enn den ene milliarden det har kostet å bygge DAB-nettet.

Lenke til kommentar

Prøvde med FM-sendere. To ulike.

Helt elendig kvalitet og stabilitet på begge.

FM-sendere er en elendig løsning i bil.

 

Jeg gjør det ikke vanskelig.

De som stenger FM-nettet gjør det vanskelig.

 

Jeg har prøvd det meste for å få AUX på den bilen, riktignok ikke med tanke på å installere DAB, men å bruke MP3-spiller.

Det høres litt ut som min forrige bil. Plasseringa av FM-antenna gjorde at bilens kupe var en 'dødsone' for FM-mottak. Null problem så lenge radiosenderen ikke befinner seg i nettopp kupeen.. Radioen på den bilen hadde forøvrig AUX-inngang men den befant seg på baksiden av radioen. Enkel jobb for dem som kan litt om elektronikk, ugreit for andre.

 

 

Heldigvis var radioen av DIN-standard så jeg ordnet DAB-motta ved å kjøpe ny radio på biltema til en tusenlapp. Dessverre har mange biler 'integrert' radio så jeg kan bare glemme å bytte ut radioen på de bilene jeg har i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Som nevnt av noen andre i en annen tråd; SP kom med nøyaktig samme forslaget under overgangen fra AM til FM...

 

Haha, er det virkelig sant?  Noen med en god kilde på det?

 

Å hevde overgangen fra FM til DAB+ er årsaken til færre lyttere er det samme som å hevde at overgangen fra analog til digital TV er årsaken til at færre ser TV. 

Hva har de to "overgangene" felles utenom de to ordene analog og digital?

Jeg ser iallefall ingen flere likheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har de to "overgangene" felles utenom de to ordene analog og digital?

Jeg ser iallefall ingen flere likheter.

 

Ser du noen forskjeller?

 

Jeg gjør ikke.  Fordeler og ulemper er de samme og vi ble i praksis også tvunget over på digitalt ettersom kanalerne sluttet å sende analogt signal.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...