Redaksjonen. Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 Smertefri overgang til større jetfly.Widerøe var forberedt på trøbbel med nye fly - nå er de mer pålitelige enn de gamle
G Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 For oss uvitende. Hva er mest robust? - å få fugler i propell - å få fugler i jet-motor
vidor Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 Begge type motor er designet for å kunne tåle en fugl og fremdeles være flyvedyktig inntil service etter landing. 5
G Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 I følge tv-serien "flyhavarikommisjonen" så har vel en jumbojet eller noe liknende med store jet-motorer tålt varm lava-aske og klart å tenne opp igjen "mid-air". Så en måke, gås er vel "barnemat" i forhold tenker jeg. Selv om det nok leder til å forsikre seg med en nødlanding etter en hvilken som helst motorhendelse av alvorligere grad. 1
Salvesen. Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 Jeg er mer spent på hvordan suksess raten på landing er med disse flyene ift propell traverne. De landet jo i skikkelig drittvær som widerøe ofte befinner seg i. 1
G Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 Mener du at propell som går saktere er mer manøvrerbart? 1
Salvesen. Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 Mener du at propell som går saktere er mer manøvrerbart? Det er iallefall det jeg har hørt var grunnlaget til at widerø i utgangspunket gikk for Dash'ene. Mulig det ikke stemmer, jeg er ingen flyekspert
Msunde Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 Overlevert i april? Kanskje konkludere etter en hel vinter? 1
ozone Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly). Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå? 1
Mannen med ljåen Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 Her er snakk om Embraer E90-E2, og Widerøe er lanseringskunde. Legg merke til "E2". Ny flytype. Jeg skal ikke spekulere i hva som er forskjellen på E90 og E90-E2. 4
missi Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly). Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå? KLM har halller aldri prøvd å lande disse i Finnmark på vinterstid. 1
Emancipate Skrevet 4. august 2018 Skrevet 4. august 2018 Mener du at propell som går saktere er mer manøvrerbart? Det har neppe noe med propellen å gjøre, heller designet på vingene (med ekstra mye løft, som går på bekostning av drivstoff-effektivitet). Og høye vinger gjør at motoren ikke tar nedi / får grus, støv, etc i seg. Dash-flyene er laget spesifikt for slike forhold. 3
Egil Johnsen Skrevet 6. august 2018 Skrevet 6. august 2018 Propell er nok overlegent jet i Hammerfest. Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m). Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon. Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent.
Håvard Skrevet 6. august 2018 Skrevet 6. august 2018 Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m). Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon. Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent. Eventuelt andre fly. De har jo allerede tittet på ATR, og andre. De kan jo også operere på kortbanenettet, problemet er at de må ha med færre passasjerer.
Emancipate Skrevet 6. august 2018 Skrevet 6. august 2018 Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full lastAntonov 72: https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-72
StigVidar Skrevet 6. august 2018 Skrevet 6. august 2018 (endret) KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly). Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå? KLM har halller aldri prøvd å lande disse i Finnmark på vinterstid. Hvilke rullebaner i Finnmark kan ta i mot dette flyet? I farten kommer jeg kun på rullebanen utenfor Alta...... Endret 6. august 2018 av StigVidar
Egil Johnsen Skrevet 6. august 2018 Skrevet 6. august 2018 KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly). Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå? KLM har halller aldri prøvd å lande disse i Finnmark på vinterstid. Hvilke rullebaner i Finnmark kan ta i mot dette flyet? I farten kommer jeg kun på rullebanen utenfor Alta...... Lakselv (2816m) og Kirkenes (2115m) 2
Egil Johnsen Skrevet 6. august 2018 Skrevet 6. august 2018 Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full lastAntonov 72: https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-72 Hadde jo vært utrolig morsomt, men dessverre lite sannsynlig.
Egil Johnsen Skrevet 6. august 2018 Skrevet 6. august 2018 Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m). Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon. Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent. Eventuelt andre fly. De har jo allerede tittet på ATR, og andre. De kan jo også operere på kortbanenettet, problemet er at de må ha med færre passasjerer. Det stemmer. DAT har vel prøvd, men det er vel vanskelig å få økonomi i dette, hvis flyene må fly halvfulle. https://www.nordlys.no/nyheter/dette-stoppet-dat/s/1-79-5988094
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå