Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med opptak i Bergen? Tenker på om bassenget er i vanlig 25meters lengde, og hvordan undervannsømmingen blir praktisert med tanke på hvor mange meters dybde? Vet det står 1,5 meter på PHS sine nettsider, men vet det varierer fra sted til sted pga bassenget som blir brukt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med opptak i Bergen? Tenker på om bassenget er i vanlig 25meters lengde, og hvordan undervannsømmingen blir praktisert med tanke på hvor mange meters dybde? Vet det står 1,5 meter på PHS sine nettsider, men vet det varierer fra sted til sted pga bassenget som blir brukt. 

 

Bassenget er 25 meter, og på det grunneste er bassenget ca. 1,5 meter som skrevet (det er her undervannsvømmingen foregår). Eneste jeg mislikte med bassenget i Bergen er at underlaget er mørkt. Ellers topp anlegg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Hvordan er arbeidstidene for en politibetjent? Det er vel noen nattevakter og man må vel jobbe noen helligdager? Er det noen som vet hvor ofte man jobber natt eller om man må jobbe for eksempel hver julaften? Jeg lurer på dette fordi jeg er redd det blir vanskelig å tilbringe tid med familien når man er politi. Er det mye familietid man må ofre?

 

Hei,

 

Som politi har du mulighet til å jobbe innenfor veldig mange ulike felt. Jobber man i en beredskapsstilling må man påregne turnus hvor man jobber både dag, ettermiddag og natt, i tillegg til noen helger og høytider. Det man får igjen når man jobber turnus er bedre lønn, og mer fridager. Man kan for eksempel ha fri tirsdag og onsdag midt i uka, i tillegg til helga dersom man har jobbet natt i perioden før. 

 

Dersom man jobber på andre avdelinger, for eksempel avdelinger som driver med generell etterforskning, så jobber man ofte kun dagtid mandag til fredag og har fri hver eneste helg. Det fins også andre avdelinger som har andre varianter av dette. 

 

Uansett hvilken avdeling man jobber under, så vil man ha tilstrekkelig fritid å tilbringe med venner og familie. Noen turnusordninger passer bedre dersom man for eksempel har små barn, mens andre passer bedre dersom man liker å ha fri i ukedagene. 

Endret av DeQu
Lenke til kommentar

Andre studieår gjennomføres de fysiske testene to ganger, en gang på starten av studieåret, og en gang på slutten av studieåret. Her må det kun være bestått en av gangene. 

 

 

Da jeg gikk B2 var det det kun krav om å gjennomføre de fysiske testene. Vi gjennomførte dem i august og på slutten av året, men det var ikke noe krav om å måtte bestå. Slik PHS er i dag er det dermed ingen direkte fysiske krav som må bestås, mellom opptaket og eksamen i B3.

Lenke til kommentar

Noen fra Trondheim som tenker å søke PHS i år?

 

Jeg løper «løypa» på en kunstgressbane like ved dragvoll om noen er intr. I å trene/forberede seg sammen. For meg er det løpingen jeg henger litt etter på.

 

Om noen er intr. Kan jeg skrive tid og sted for oppmøte.

Hadde vært hyggelig!:)

Lenke til kommentar

Da jeg gikk B2 var det det kun krav om å gjennomføre de fysiske testene. Vi gjennomførte dem i august og på slutten av året, men det var ikke noe krav om å måtte bestå. Slik PHS er i dag er det dermed ingen direkte fysiske krav som må bestås, mellom opptaket og eksamen i B3.

Når du sier det så stemmer dette. Glemte av at dette var endret siden den gang jeg gikk B2. Arbeidskravene endrer seg nesten hvert eneste år. Skremmende at det lempes slik på kravene.

Lenke til kommentar

Når du sier det så stemmer dette. Glemte av at dette var endret siden den gang jeg gikk B2. Arbeidskravene endrer seg nesten hvert eneste år. Skremmende at det lempes slik på kravene.

 

 

Ja, det er det. Samtidig stilles det jo ikke fysiske krav til IP4-mannskaper(?), så det er jo på sett og vis i tråd med etaten ellers. Må jo også sies at mesteparten av ved PHS studentene trener regelmessig, og er i respektabel form. 

Lenke til kommentar

Ja, det er det. Samtidig stilles det jo ikke fysiske krav til IP4-mannskaper(?), så det er jo på sett og vis i tråd med etaten ellers. Må jo også sies at mesteparten av ved PHS studentene trener regelmessig, og er i respektabel form.

Bare vent til man stifter familie og får fast jobb.. da blir treningsrommet mindre og mindre attraktivt.

Lenke til kommentar

Bare vent til man stifter familie og får fast jobb.. da blir treningsrommet mindre og mindre attraktivt.

 

 

Sier absolutt ingenting på det! Er jo naturlig. Er ikke vanskelig å se for seg at det blir vanskelig å få tiden til å strekke til, når man har familie og jobber turnus. 

Lenke til kommentar

Hei dere!

Jeg har da søkt og venter på svar om jeg går videre til de fysiske prøvene, og trener jevnt, det eneste som ødelegger for meg er 100 m svømmingen. Jeg hadde et spørsmål i forhold til teknikkene man kan velge;

 

Dersom man for eksempel velger å svømme crawl, er det da akseptabelt å svømme crawl slik teknikken er, men for eksempel unnlater å ta hodet under vann, rotere og opp igjen for å puste? Man svømmer altså akkurat slik crawl-teknikken ellers er (kroppslig), men har hodet over vann hele tiden, eller regnes det da ikke som "crawl"? Hvor strenge er reglene i forhold til dette?

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Sier absolutt ingenting på det! Er jo naturlig. Er ikke vanskelig å se for seg at det blir vanskelig å få tiden til å strekke til, når man har familie og jobber turnus.

Det er et helvette skal jeg si deg. Får man til to økter i uka så er jeg fornøyd. Alt for lite, men tid og krefter strekker ikke til dessverre. Sånn er det når man har fast jobb, hehe!

Lenke til kommentar

Hei dere!

Jeg har da søkt og venter på svar om jeg går videre til de fysiske prøvene, og trener jevnt, det eneste som ødelegger for meg er 100 m svømmingen. Jeg hadde et spørsmål i forhold til teknikkene man kan velge;

 

Dersom man for eksempel velger å svømme crawl, er det da akseptabelt å svømme crawl slik teknikken er, men for eksempel unnlater å ta hodet under vann, rotere og opp igjen for å puste? Man svømmer altså akkurat slik crawl-teknikken ellers er (kroppslig), men har hodet over vann hele tiden, eller regnes det da ikke som "crawl"? Hvor strenge er reglene i forhold til dette?

 

Tusen takk!

Det er nok ingen som pirker på teknikken din så lenge du kommer igjennom på tiden. Det er i alle fall min erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei dere!

Jeg har da søkt og venter på svar om jeg går videre til de fysiske prøvene, og trener jevnt, det eneste som ødelegger for meg er 100 m svømmingen. Jeg hadde et spørsmål i forhold til teknikkene man kan velge;

 

Dersom man for eksempel velger å svømme crawl, er det da akseptabelt å svømme crawl slik teknikken er, men for eksempel unnlater å ta hodet under vann, rotere og opp igjen for å puste? Man svømmer altså akkurat slik crawl-teknikken ellers er (kroppslig), men har hodet over vann hele tiden, eller regnes det da ikke som "crawl"? Hvor strenge er reglene i forhold til dette?

 

Tusen takk!

Teknikken på bryst har ingenting og si. Var noen som kjørte noen variasjoner og teknikker jeg aldri har sett, som heller ikke var veldig effektive. Dog er de strengere på ryggsvømmingen.

Lenke til kommentar

Hei dere!

Jeg har da søkt og venter på svar om jeg går videre til de fysiske prøvene, og trener jevnt, det eneste som ødelegger for meg er 100 m svømmingen. Jeg hadde et spørsmål i forhold til teknikkene man kan velge;

 

Dersom man for eksempel velger å svømme crawl, er det da akseptabelt å svømme crawl slik teknikken er, men for eksempel unnlater å ta hodet under vann, rotere og opp igjen for å puste? Man svømmer altså akkurat slik crawl-teknikken ellers er (kroppslig), men har hodet over vann hele tiden, eller regnes det da ikke som "crawl"? Hvor strenge er reglene i forhold til dette?

 

Tusen takk!

Hovedpoenget med svømmingen er vel å komme seg fram på best mulig måte, så om du har god teknikk har ingenting å si. Da jeg var på opptak var det mange som benyttet seg av denne typen crawl, og er helt vanlig dersom man kanskje ikke svømmer så mye ellers. Det eneste de er vel nøye på, er vel svømming på rygg. Nå fikk ikke jeg med meg så mye, da jeg var fort ferdig med svømminga, men virka ikke så strenge på svømmedelen.

Med mindre du bruker mer tid og energi på det enn bryst, så vil jeg anbefale deg å svømme crawl. Kan spare deg mye tid, som kan komme godt med på siste etappe.

Lenke til kommentar

Det er et helvette skal jeg si deg. Får man til to økter i uka så er jeg fornøyd. Alt for lite, men tid og krefter strekker ikke til dessverre. Sånn er det når man har fast jobb, hehe!

 

 

Er ikke ofte man hører om ulemper ved å ha fast jobb i etaten. Ser frem til det!

Lenke til kommentar

Ikke ennå. Regnet med vi skulle fått innkalling denne ettermiddagen, da neste mulighet i så fall er mandag 06. Synes det er merkelig sent.

Tenkte det samme, så ble bekymret for at jeg kanskje hadde blitt «glemt» ?. Er jo bare en uke til første opptaksuke..

Lenke til kommentar

Har noen fått avslag mtp konkurransepoeng?

Nope. Tipper at alle som har sendt inn dokumentasjon blir innkalt. Det skjedde i fjor og da var det betydelig flere søkere. Jeg tok opp flest eksamener til sommeren i fjor og var dødsstressa. Ble kalt inn til opptak med 4.3 og endte opp med 4.9 til sommeren.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...