Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Jeg søkte i fjor også og mener å huske at de var anerledes ifjor ved at det var 5 forskjellige tester, og ikke 2 som i år. Eller husker jeg helt feil?

Jeg husker det også slik som du sier. Det var blant annet en norsk test som ikke var med i testen i år.

 

Årets pc test er blant annet 200 utsagn som man skal reflektere over hvor vidt det stemmer med seg selv. For min del følte jeg utsagnene var lagt opp slik at de fremhevet mine svakheter mer enn styrkene mine. Det er nok en personlig sak og er sikkert meget individuelt. Jeg prøvde å svare så ærlig jeg kunne og fra et personlig ståsted. Noen som vet hva som blir vektlagt i disse testene? Er det selvinnsikt og refleksjon man er ute etter, eller er det alle de 'riktige' svarene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg søkte i fjor også og mener å huske at de var anerledes ifjor ved at det var 5 forskjellige tester, og ikke 2 som i år. Eller husker jeg helt feil?

Riktig. Om jeg ikke husker feil, så var det 5 i fjor. Ikke åpnet de enda i år, men om det bare er to, så er de hvertfall strukturert forskjellig fra i fjor. Kan jo være at flere av testene er slått sammen, men det vet jeg ikke før jeg får tatt de selv i år.

Lenke til kommentar

Jeg husker det også slik som du sier. Det var blant annet en norsk test som ikke var med i testen i år.

 

Årets pc test er blant annet 200 utsagn som man skal reflektere over hvor vidt det stemmer med seg selv. For min del følte jeg utsagnene var lagt opp slik at de fremhevet mine svakheter mer enn styrkene mine. Det er nok en personlig sak og er sikkert meget individuelt. Jeg prøvde å svare så ærlig jeg kunne og fra et personlig ståsted. Noen som vet hva som blir vektlagt i disse testene? Er det selvinnsikt og refleksjon man er ute etter, eller er det alle de 'riktige' svarene?

Selvinnsikt og refleksjon er hvertfall noe som står sentralt under selve intervjuet. Man får vel også mulighet til å argumentere og legge ut om «resultatene» av personlighetstesten på intervjuet? Dog står det jo presisert at ingen blir funnet egnet eller uegnet bare på bakgrunn av PC-testene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg søkte for første gang på phs opptak for to år siden! Ble funnet egnet da men ikke i fjor. Veldig rart i og med at jeg var mye tryggere på meg selv og hadde selv en god følelse når jeg gikk ut der ifra! Andre gang jeg søkte utførte jeg fullførte min førstegangstjeneste som vaktsoldat på Ørland. Følte selv at jeg var en god kandiat i og med at jeg lærte noe av det basicet man gjorde i politiet. Jaja vi får så se hvordan det går i år! Krysset fingrene på at dette er mitt år

så rart, jeg besto i fjor i hvert fall og håper jeg består i år også! jeg skjønner liksom ikke helt hva det er jeg skulle ha strøket på i år for å være ærlig :):p

Lenke til kommentar

Ja så de kom i går Jeg besto selv i fjor (og året før), så stresser meg ikke ihjel. Selvsagt kan man bestå et år, for deretter og ikke bli funnet egnet året etter. For min egen del så vet jeg at jeg er enda mer moden, reflektert og har generellt mer livserfaring. Masse lykke til :)

Så bra, vi krysser fingrene for at begge består i år også! Lykke til :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra, vi krysser fingrene for at begge består i år også! Lykke til :D

og forresten, en ting jeg lurer på om du har noe formening om. Under intervjuet får man jo ofte beskjed om å komme med eksempler fra sitt eget liv. Jeg var på intervju for snart 1 år siden og ser for men at disse opplevelsene ville ha vært relevante å nevne på nytt, da jeg føler det ikke har skjedd noe mer "passende" å fortelle om det siste året. Tror du dette er noe de biter seg merke i eller som vil være negativt? :)

Lenke til kommentar

og forresten, en ting jeg lurer på om du har noe formening om. Under intervjuet får man jo ofte beskjed om å komme med eksempler fra sitt eget liv. Jeg var på intervju for snart 1 år siden og ser for men at disse opplevelsene ville ha vært relevante å nevne på nytt, da jeg føler det ikke har skjedd noe mer "passende" å fortelle om det siste året. Tror du dette er noe de biter seg merke i eller som vil være negativt? :)

Neppe. Jeg har trukket frem en situasjon på begge mine intervju, fordi jeg føler det var det mest relevante i forhold til spørsmålet som kom. Kommer noe lignende i år, så kommer nok muligens samme eksempel igjen :)

Lenke til kommentar

Jøss, tok PC-testene nå. Ikke det samme som i fjor nei. Logisk tenking-testen syntes jeg var mye verre i år enn tidligere år. Og personlighetstesten hadde dårlige svaralternativer syntes jeg.

 

Hva slags oppgaver var det på "logisk tenkning-testen"? Fikk du tilbakemelding på hvordan du ligger i forhold til andre søkere som har svart på testen. 

Endret av Nordmann1990
Lenke til kommentar

Hva slags oppgaver var det på "logisk tenkning-testen"? Fikk du tilbakemelding på hvordan du ligger i forhold til andre søkere som har svart på testen.

Fikk ingen tilbakemelding slik som vi fikk tidligere. Følte det var mer en slags iq-test. Skulle finne riktig figur etter et gitt mønster. Noe ALA «sudokuoppgaven» i fjor, men litt mer avansert etter min mening.

Lenke til kommentar

Fikk ingen tilbakemelding slik som vi fikk tidligere. Følte det var mer en slags iq-test. Skulle finne riktig figur etter et gitt mønster. Noe ALA «sudokuoppgaven» i fjor, men litt mer avansert etter min mening.

Tull og tøys disse oppgavene med logisk tenking.. er nok en lurifaks som trodde det var smart å bruke penger på dette.

Lenke til kommentar

Litt mye fra meg her nå, menmen det får gå! En venn av meg har også søkt politihøgskolen, men han har ikke fått tilsendt PC testene enda, tanker om dette? Selv fikk jeg de på mandag ?

Anbefaler ham å kontakte opptakskontoret for å høre. Enten har det skjedd en feil slik at han ikke har mottatt testene, eller så har han fått avslag iht legeerklæringen eller annet. Ringer han inn imorgen får han vel ganske raskt svar på det.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til dere som studerer nå. Gjerne noen som går B1. Hvor mye pensum trenger man det første året og hvor mye ble brukt på pensumlitteratur første og andre semester?

Jeg går B1 nå. Kjøpte alt av bøker i august så trengte kun å kjøpe en bok i januar. Kjøpte mye brukt, en del nytt. Brukte vel totalt rundt 9-10000 kr. Men noen av bøkene er unødvendige, har ikke rørt enkelte. Men de fleste har jeg fått bruk for

Lenke til kommentar

Jeg går B1 nå. Kjøpte alt av bøker i august så trengte kun å kjøpe en bok i januar. Kjøpte mye brukt, en del nytt. Brukte vel totalt rundt 9-10000 kr. Men noen av bøkene er unødvendige, har ikke rørt enkelte. Men de fleste har jeg fått bruk for

Enig. Bøker er dyrt! Vent til skolestart med å handle bøker.

Lenke til kommentar

Jøss, tok PC-testene nå. Ikke det samme som i fjor nei. Logisk tenking-testen syntes jeg var mye verre i år enn tidligere år. Og personlighetstesten hadde dårlige svaralternativer syntes jeg.

Denne slenger jeg meg på! Synes logisk tenking var mye vanskeligere i år. Følte meg nesten dum når jeg gjennomførte den.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...