Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Ut i fra mine beregninger på plasser totalt tilsvarer det ca. 1325 plasser som folk kan melde seg opp til fordelt på alle 4 stedene ca 656 - 350 - 164 - 155. Ta beregning til feil margin på en del personer som allerede har fylt plassene jeg ikke fikk telt opp. Maks 1400-1500 personer. som har kommet inn til fysisk opptak av 4063 søkere totalt. hvorav 2789 som førstevalg. Tok bilder av alle stedene med en gang jeg kom inn for å så telle opp hvor mange ledige plasser. Hadde det vært 700 plasser, 400 plasser, 200 plasser og 200 plasser hadde total summen blitt 1500 plasser totalt. Så for de som lurer vet vi sånn ca. hvor mange som har kommet inn til fysisk. 

 

Ønsker alle masse masse lykke til. Kanskje vi ses i Oslo for de som skal ditt. 

 

Ut i fra mine beregninger på plasser totalt tilsvarer det ca. 1325 plasser som folk kan melde seg opp til fordelt på alle 4 stedene ca 656 - 350 - 164 - 155. Ta beregning til feil margin på en del personer som allerede har fylt plassene jeg ikke fikk telt opp. Maks 1400-1500 personer. som har kommet inn til fysisk opptak av 4063 søkere totalt. hvorav 2789 som førstevalg. Tok bilder av alle stedene med en gang jeg kom inn for å så telle opp hvor mange ledige plasser. Hadde det vært 700 plasser, 400 plasser, 200 plasser og 200 plasser hadde total summen blitt 1500 plasser totalt. Så for de som lurer vet vi sånn ca. hvor mange som har kommet inn til fysisk. 

 

Ønsker alle masse masse lykke til. Kanskje vi ses i Oslo for de som skal ditt. 

Såpass ja, takk for info og lykke til! Håper på Oslo selv. Husker du hvor mange skoleplasser det er på de forskjellige skolene også? (sikkert ikke så vanskelig å finne ut men du høres ut som en med peiling haha) :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen andre her som bruker linser? Tar dere de ut i dykkeøvelsene? jeg har testet øvelsen både med og uten, men synes jeg ser ganske dårlig under vann uansett

Jeg tok ut linsene under dykkinga, da jeg føler jeg ser bedre uten i vann

Lenke til kommentar

Kjente jeg ble litt ekstra spent og nervøs når jeg har en dato å forholde meg til :laugh: Selv om det er litt deilig å ha noe spesifikt også!

 

Lykke til alle sammen! :)

Enig haha, men blir mer motivert over å se at det er en dato man skal trene seg frem til! :D Når har du?

Lenke til kommentar

Kjenner det kribler litt ekstra når det er en dato og se frem mot!

 

Til dere som skal på opptak for første gang har jeg noen greie tips og komme med. Selve opptaket går i ett og det er ingen innlagte pauser, så det er totalt unødvendig og lage seg store matpakker, det har man rett og slett ikke tid til å spise. Ta med rask energi man kan kaste innpå om det er behov, og spis heller en bedre frokost :)

Lenke til kommentar

Hvis det skulle hjelpe noen har jeg fått høre fra en kjenning som er en av instruktørene under fysisk opptak, at i år (noe som også står i de nye forskriftene for fysiske tester) skal alle opptakssteder ha samme rekkefølge på øvelsene, og at øvelsene sannsynligvis vil ende opp med å være i denne rekkefølgen: 

1. Løp eller styrke

2. Løp eller styrke

3. Undervannsvømming

4. Dykk

5. Svøm

 

Er selvsagt ikke helt sikkert, men var siste beskjeden jeg fikk! Hva tenker folk om denne rekkefølgen? For min del tenker jeg at det er helt fantastisk om det blir slik ettersom at løp vil være min svakeste øvelse i år. 

Endret av Politisøker
Lenke til kommentar

Hvis det skulle hjelpe noen har jeg fått høre fra en kjenning som er en av instruktørene under fysisk opptak, at i år (noe som også står i de nye forskriftene for fysiske tester) skal alle opptakssteder ha samme rekkefølge på øvelsene, og at øvelsene sannsynligvis vil ende opp med å være i denne rekkefølgen: 

1. Løp eller styrke

2. Løp eller styrke

3. Undervannsvømming

4. Dykk

5. Svøm

 

Er selvsagt ikke helt sikkert, men var siste beskjeden jeg fikk! Hva tenker folk om denne rekkefølgen? For min del tenker jeg at det er helt fantastisk om det blir slik ettersom at løp vil være min svakeste øvelse i år. 

Da jeg tok i Oslo i fjor var det:

1. Styrke

2. Løp

3. Undervannssvømming

4. Dykk

5. Svømming

 

Regner med at det blir det samme i år, og at svømming/ alt i vann vil bli gjort til slutt da det virker tullete å skulle dusje før man skal løpe osv :)

Lenke til kommentar

Hvis det skulle hjelpe noen har jeg fått høre fra en kjenning som er en av instruktørene under fysisk opptak, at i år (noe som også står i de nye forskriftene for fysiske tester) skal alle opptakssteder ha samme rekkefølge på øvelsene, og at øvelsene sannsynligvis vil ende opp med å være i denne rekkefølgen:

1. Løp eller styrke

2. Løp eller styrke

3. Undervannsvømming

4. Dykk

5. Svøm

 

Er selvsagt ikke helt sikkert, men var siste beskjeden jeg fikk! Hva tenker folk om denne rekkefølgen? For min del tenker jeg at det er helt fantastisk om det blir slik ettersom at løp vil være min svakeste øvelse i år.

Deilig å få gjennomført løpingen fort som fy, da den er grusom og gjennomføre helt til slutt. For to år siden ble den gjennomført som siste øvelse.

Lenke til kommentar

Da jeg tok i Oslo i fjor var det:

1. Styrke

2. Løp

3. Undervannssvømming

4. Dykk

5. Svømming

 

Regner med at det blir det samme i år, og at svømming/ alt i vann vil bli gjort til slutt da det virker tullete å skulle dusje før man skal løpe osv :)

 

Jeg har vært på opptak to ganger tidligere, første i Bergen og andre i Trondheim. Begge gangene var rekkefølgen slik: 

1. Undervannsvømming

2. Dykk

3. Svømming

4. Styrke

5. Løp

 

Syntes det er merkelig at de har gjort det forskjellig på de ulike stedene tidligere. Tok lang tid når alle skulle dusje og kle på seg før nye øvelser, i tillegg fikk de som svømte tidlig mye lengre pause enn de som svømte sist da de begynte direkte når de siste kom fra garderoben. 

Lenke til kommentar

Jeg har vært på opptak to ganger tidligere, første i Bergen og andre i Trondheim. Begge gangene var rekkefølgen slik: 

1. Undervannsvømming

2. Dykk

3. Svømming

4. Styrke

5. Løp

 

Syntes det er merkelig at de har gjort det forskjellig på de ulike stedene tidligere. Tok lang tid når alle skulle dusje og kle på seg før nye øvelser, i tillegg fikk de som svømte tidlig mye lengre pause enn de som svømte sist da de begynte direkte når de siste kom fra garderoben. 

Uff håper/ satser på å slippe den rekkefølgen haha. Men jeg har hørt at veldig mange tydeligvis stryker på svømmingen så det kan jo ha vært for å sende folk fort hjem haha :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet tips til folk: ikke vær redd for å be om et ekstra minutt til å puste. I fjor da jeg hadde gjennomført løpetesten var jeg ekstremt stressa og pusta og pesa. Da jeg skulle gjennomføre dykket feilet jeg på første forsøk nettopp pga problemer med pusten. Spurte derfor om å få et minutt til å puste og holde meg i kanten, så gikk det fint :D 

Lenke til kommentar

Jeg tenker det er en fordel å starte med svømming for de som bruker en masse energi og krefter for å kompensere til generelt mye dårlig svømme teknikk. Løpe testen er tung ja, men sjansen for å få krampe under fra spark i svømmingen er mye større hvis man har hatt en løpe test først. Samtidig så er det riktig at man får lengre pause i form av dusjing osv hvis man svømmer først,

så styrke og løp til slutt.

Jeg har vært på opptak engang tidligere i Tr.heim og Oslo i fjor. Det er desto fordel for meg å starte med svømming, jeg som er en medium dårlig svømmer, noe de fleste som ikke har erfaring fra svømmetrening tidligere er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fylte seg jaggu fort opp. Kun ledig i Trondheim og Bergen når jeg logget meg inn litt over 11. Spørs om jeg må vente et år til. Har ikke mulighet til å reise så langt for opptaksprøver. 

Slik var det i fjor også. Måtte reise opp og ned til Trondheim for fysiske tester og egnethetsvurderingen. Var en del andre som hadde reist langt der og, men de sa at det muligens hadde vært noe feil. Men hvis det er sånn i år og, er det nok bare sånn det er. Kjipt om du ikke får dratt, men du får prøve!

Lenke til kommentar

Har dere noen tips i forhold til 100 meteren? Det er det eneste jeg sliter med i forhold til svømmingen, og jeg føler jeg har prøvd alt. Crawl blir jeg dødssliten av, får såvidt til 2 lengder, og jeg får meg ikke så godt fram med vanlig bryst, sparkene mine er liksom så dårlige at jeg såvidt kommer framover når jeg sparker.. Er utrolig stressa, og har prøvd veldig lenge å få det til. Kanskje jeg bare må akseptere at det ikke går :') Men hadde likevel satt pris på tips eller erfaringer. 

Mitt beste tips til svømming er absolutt mengdetrening. Hvis crawl ikke er noe for deg, ville jeg muligens godt for bryst. Et alternativ kan jo være å starte med crawl for å så fortsette med bryst. Nå har jeg ikke sett deg svømme, men kan prøve å komme med noen tips. 

Er det bryst du skal gå for, kan du spare enormt mye tid med å lære deg litt teknikk. Det trenger ikke være perfekt, men det kan være lettere. Se på video av hvordan armene skal beveges, også beina. Om du får til et ordentlig armtak på bryst, kan du gli langt på det, noe som sparer en del krefter. Sparkene i seg selv er egentlig avansert teknisk, men du kan lett finne en mellomting som gjør at du klarer å få den kraften du er ute etter. 

Om du vil satse på crawl i tillegg, ville jeg kanskje tatt en titt på video der og. Hvis du lar overkroppen og hode være mer rolig, kan man spare krefter. Ellers kan du utnytte den kraften du får ved hvert armtak, og la beina sparke fort. 

Også mulig å spare inn om man stuper, eller ved hver vending. Det skal være lov med litt undervannsarbeid, såkalte kick. Husk også og skyv armen og "dytt" vannet. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...