Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Ser at i videoen til PHS på Youtube så bruker jenta svømmebriller på 100m svømming. Er dette lov på det faktiske opptaket også? Tenker kun på svømmedelen altså, ikke dykk.

Det er selvfølgelig lov! Selv brukte jeg både badehette og briller

Lenke til kommentar

Hei!

Ser at i videoen til PHS på Youtube så bruker jenta svømmebriller på 100m svømming. Er dette lov på det faktiske opptaket også? Tenker kun på svømmedelen altså, ikke dykk.

Ja det er lov på svømmedelen, men ikke lov på dykket. Anbefaler også å ta med badehette, da det står at det er påbudt under svømmetestene. Dog var det vel kun halvparten på mitt opptak som benyttet det i fjor, men kjedelig å bli sendt hjem fordi man ikke har med.

Lenke til kommentar

Er praksisplassene i oslo og omegn forbeholdt de som studerer phs i oslo? Jeg har lyst å komme meg litt bort fra oslo da jeg har bodd her hele livet. Ønsker derfor å søke bodø, men vil helst være i nærheten av familien i praksisåret. Står altså og vipper mellom oslo og bodø...  :hmm: Noen som vet?

Lenke til kommentar

Er praksisplassene i oslo og omegn forbeholdt de som studerer phs i oslo? Jeg har lyst å komme meg litt bort fra oslo da jeg har bodd her hele livet. Ønsker derfor å søke bodø, men vil helst være i nærheten av familien i praksisåret. Står altså og vipper mellom oslo og bodø... :hmm: Noen som vet?

Slik jeg har forstått det kan en som studerer i Bodø ha like stor sjanse for å få praksisplass i Oslo som en som studerer i Oslo.

Lenke til kommentar

Er praksisplassene i oslo og omegn forbeholdt de som studerer phs i oslo? Jeg har lyst å komme meg litt bort fra oslo da jeg har bodd her hele livet. Ønsker derfor å søke bodø, men vil helst være i nærheten av familien i praksisåret. Står altså og vipper mellom oslo og bodø... :hmm: Noen som vet?

Oslo er sånn jeg har forstått det veldig populært som praksissted, og dersom man ikke søker på særskilt grunnlag er sjansen ikke ekstremt stor for å få praksisplass der. Så uten særskilt grunnlag er det akkurat det samme om du studerer i Bodø, Stavern eller Oslo.

Lenke til kommentar

Er praksisplassene i oslo og omegn forbeholdt de som studerer phs i oslo? Jeg har lyst å komme meg litt bort fra oslo da jeg har bodd her hele livet. Ønsker derfor å søke bodø, men vil helst være i nærheten av familien i praksisåret. Står altså og vipper mellom oslo og bodø...  :hmm: Noen som vet?

 

Hei! Jeg går i B1, praksisplassene som søkes på uten særskilt grunnlag trekkes tilfeldig av en datamaskin. Så uansett hvor du studerer skal ikke dette ha noe å si. Du får tildelt et ''lodd'', når datamaskinen trekker deg ut sjekker den om plass 1, 2 eller 3 er ledig ut i fra hva du har ønsket, om alle stedene er fulle får du tildelt en tilfeldig plass! Dermed er det mindre sannsynlig å få de populære plassene slik som Oslo osv. Men så skal det sies at noen må få de plassene også, så kanskje man er heldig å har en god plassering i ''lotteriet''  :) Jeg har inntrykk av at uansett hvor man havner er det et bra å spennende år å møte! Dere får masse informasjon om dette i B1 når det nærmer seg å søke praksisplass. 

Endret av Nord39
Lenke til kommentar

Når får vi epost angående påmelding?

Jeg tipper ila denne uken, eventuellt senest mandag 6.mai.

E-posten bruker å bli sendt ut før man kan melde seg opp med en del info, så tar en råsjans og tipper e-posten sendes ut denne uken og at oppmeldingen starter mandag. I fjor kom den 30. hvertfall :)

Lenke til kommentar

Litt off topic her nå, men har grublet en del over dette lenge. Hvordan stiller egentlig PHS seg i forhold til skader under utdanningen? Si at man skulle være ekstremt uheldig å brekke en arm eller å få en skulder ut av ledd, og være satt ut av all fysisk trening i 6-8 uker. Er det slik at man potensielt sett kan miste studieplassen, eller blir slike ekstraordinære tilfeller tatt hensyn til sånn at man får utsatt eventuelle fysiske arbeidskrav? Har selv hatt skulder ute av ledd tidligere, og vet av erfaring hvor lang tid slike skader kan sitte i. Noen som har noen tanker eller erfaringer rundt denne problemstillingen? 

Lenke til kommentar

Litt off topic her nå, men har grublet en del over dette lenge. Hvordan stiller egentlig PHS seg i forhold til skader under utdanningen? Si at man skulle være ekstremt uheldig å brekke en arm eller å få en skulder ut av ledd, og være satt ut av all fysisk trening i 6-8 uker. Er det slik at man potensielt sett kan miste studieplassen, eller blir slike ekstraordinære tilfeller tatt hensyn til sånn at man får utsatt eventuelle fysiske arbeidskrav? Har selv hatt skulder ute av ledd tidligere, og vet av erfaring hvor lang tid slike skader kan sitte i. Noen som har noen tanker eller erfaringer rundt denne problemstillingen? 

Dette er ikke noe problem.

 

Under første studieår er det fysiske arbeidskrav i arrestajonsteknikk (Før var det også livredning i vann). Andre studieår gjennomføres de fysiske testene to ganger, en gang på starten av studieåret, og en gang på slutten av studieåret. Her må det kun være bestått en av gangene. Tredje studieår har man eksamen i fysisk trening og arrestasjonsteknikk. I løpet av studietiden er det også to leiropphold som krever at man fungerer fysisk.

 

Dersom man ikke får gjennomført, eller ikke består, et eller flere av arbeidskravene får man mulighet til å ta disse på nytt, gjerne innen rimelig tid.

 

Dersom man ikke får gjennomført, eller ikke består, eksamen i fysisk trening eller arrestasjonsteknikk, så vil man her måtte melde seg opp til ny eksamen på lik linje med alle andre fag man har på universitet/høgskole.

 

Dersom man ikke får gjennomført, eller ikke består leiroppholdene må disse gjennomføres på nytt enten senere på året eller sammen med neste års kull. 

 

Man mister ikke studieplassen sin hvis man ikke får gjennomført arbeidskrav. Men arbeidskravene må være gjennomført før man får avlegge eksamen, og eksamen må være bestått før man får vitnemål. 

Endret av DeQu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Hvordan er arbeidstidene for en politibetjent? Det er vel noen nattevakter og man må vel jobbe noen helligdager? Er det noen som vet hvor ofte man jobber natt eller om man må jobbe for eksempel hver julaften? Jeg lurer på dette fordi jeg er redd det blir vanskelig å tilbringe tid med familien når man er politi. Er det mye familietid man må ofre?

Endret av Bear930
Lenke til kommentar

Hei, fikk en kneskade på igår, og lurer på om det fins noen som helst måte å «slippe» utholdenhetstesten på opptaket, om denne skaden skulle vare helt til opptaket?:( Bestod med 25 sekunders margin ifjor, og har alltid fått karakteren 6 på alle utholdenhetstester gjennom skolen opp gjennom årene.. kan jeg snike meg inn under noe gjensøkerordning eller er alt håp ute? Tenker å sende en mail til opptakskontoret... Hvis det må til, så kommer jeg til å løpe testen med skaden....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, fikk en kneskade på igår, og lurer på om det fins noen som helst måte å «slippe» utholdenhetstesten på opptaket, om denne skaden skulle vare helt til opptaket?:( Bestod med 25 sekunders margin ifjor, og har alltid fått karakteren 6 på alle utholdenhetstester gjennom skolen opp gjennom årene.. kan jeg snike meg inn under noe gjensøkerordning eller er alt håp ute? Tenker å sende en mail til opptakskontoret... Hvis det må til, så kommer jeg til å løpe testen med skaden....

Du må bestå hele den fysiske biten på opptaket, men du kan jo alltids prøve å sende mail. Skjønt, jeg tviler på at det går.

Endret av Deschain
Lenke til kommentar

Hei, fikk en kneskade på igår, og lurer på om det fins noen som helst måte å «slippe» utholdenhetstesten på opptaket, om denne skaden skulle vare helt til opptaket?:( Bestod med 25 sekunders margin ifjor, og har alltid fått karakteren 6 på alle utholdenhetstester gjennom skolen opp gjennom årene.. kan jeg snike meg inn under noe gjensøkerordning eller er alt håp ute? Tenker å sende en mail til opptakskontoret... Hvis det må til, så kommer jeg til å løpe testen med skaden....

Skadet meg like før i fjor selv, men heldigvis så bedret det seg litt før løpinga. Jeg har forstått det sånn at man må gjennom, så jeg «glemte» skaden da det sto på, og klarte det med 18 sek margin. Så om du må løpe med skaden, så klarer du deg nok ?

Endret av nyjente
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...