Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skader på gulv ved tilbakelevert leilighet


B1ack

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått tilbakelevert leiligheten jeg har leid ut de siste 12 mnd og finner jo i den sammenheng en del ting å sette fingern på.

 

Legger ved ett par bilder av gulvet som var helt strøkent når nåværende leietakere flyttet inn, gulvet ble lagt nytt i 2015 og var helt uskadet og pent for 12mnd siden. Pergo ett eller annet og normalt sett veldig slitesterkt da jeg har det samme flere plasser i min del av boligen.

 

Skade 1 (ytre diameter av krater ca. 25-30mm):

XscPryo.jpg

 

Skade 2 (størrelse på skaden ca. 10x5mm): 

BrlUgC3.jpg

 

Nå har jeg ikke kommet dit hen at jeg har konfrontert leietaker enda, men i mitt hode er skader av denne størrelsesorden i alle fall ingen vanlig slitasjeskade?

 

Spørsmålet er i grunn hva som kan være en riktig kompensasjon?

Rommet er 11m2 og det vil være en relativt stor jobb å plukke opp gulvet og erstatte de skadede delene.

 

Er jeg på bærtur om jeg mener at dette må kompenseres med ett par tusenlapper? 

Det er ikke nok skade til at jeg tar meg bryet med å skifte gulvet nå før neste leietaker skal inn, men det er jo i hovedsak pga. at jeg rett og slett ikke har tid til å fikse det i tide.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er sånt som skjer når man flytter, og utleieboliger er mer utsatt enn andre. Det finnes noe du kan fylle slike hull med og slipe ned. Du trenger ikke skifte noe, og du skal selvfølgelig ikke belaste leietaker mer enn det koster å fikse det (om noe) . At det ikke blir strøkent etterpå spiller ingen rolle, dette er en kosmetisk skade.

Endret av Isbilen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tydelig at folk har litt forskjellige preferanser for hva som er normal slitasje.
 

Skade i overflatebelegg etc. vil jeg selv anse som slitasje, men her er det skader som om man har slått hardt på gulvet med en hammer eller annen tilsvarende hard gjenstand.

 

Men ok, ser at dem selger Pergo voks for 300,- på Obs Bygg.

 

Estimat tidsbruk handling: 1,5t, kjøring til og fra + innkjøp

Estimat utbedring av skaden: 1t ?

 

Så totalt sett vil det ta meg ca. 2.5 time og koste 300kr i innkjøp.

 

Nå vet jeg ikke hva fornuftig timespris er på egeninnsats, men nå midt på sommeren i ferietid er det vanskelig å få tak i folk til å ta jobben på sparket, så 300kr bør vel en time være verdt.

 

Medløpt kostnad (tid): 750kr

Innkjøp: 300kr

Totalt: 1050kr

 

Dette er forsåvidt en metode for rep. jeg kunne levd med på et gammelt og jevnt over slitt gulv, men mener fortsatt at dette forringer standarden såpass mye på gulvet at jeg om jeg skulle bo der selv helt klart ville lagt nytt gulv.

Lenke til kommentar

Skulle jaggumeg mye mer enn det der til for at jeg hadde lagt nytt gulv. Ta ut alt i rommet, ta av listverket, legge nytt gulv, sette på listverk, male listverk og tilhengende vegger på nytt. Det er mye jobb for noe som er overfladisk. Som å skyte spurv med kanon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg antar at dette muligens kan være en skade som overgår "normal slitasje", men samtidig så er det jo så lett å fikse. Man har jo vanligvis noen bord til overs etter å ha lagt gulv slik at man kan bytte ut et skadet om skaden er stor (spesielt om din opprinnelige plan var å leie ut - da hadde jeg i hverfall hatt bord liggende, men i en utleie leilighet er det vel langt enklere å fylle inn skaden og dekke den.

 

Jeg synes det er smålig av begge parter om det skulle oppstå en økonomisk konflikt rundt dette. Husk nå også på at du antagelig har tjent gode penger på å leie ut. Er en tusenlapp virkelig verdt kampen?

 

Å begynne å telle minutter hvor du kjører ens ærend til butikken for å handle dette høres for meg ihvertfall ut som en smålig måte å forsøke å gjøre seg vanskelig på ved å fordyre prosessen. Hvorfor ikke bare ta det som en lærdom til å ha utstyr liggende for lett vedlikehold hvis det er en leilighet du skal fortsette å leie ut.

 

 

Selv hadde jeg ikke hatt noe problem med å legge igjen en tusenlapp for dette om jeg var leier, men samtidig hadde jeg heller ikke hatt noe problem med å la saken gå om jeg var utleier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er langt fra normal slitasje. Med mindre det er laminat av virkelig dårlig kvalitet så skal det noe til å lage såpass kraftige skader. Jeg har selv lagt noen hundre kvadratmeter med laminat opp gjennom årene i forskjellige prisklasser og kvalitet, og slike skader skal det en del til å lage. Selv i billig Pergo.

 

Dersom du får tak i tilsvarende laminat fra Pergo i dag er det fullt mulig å bytte enkelte bord uten å ta opp hele gulvet. Selv uten å demontere listverk.

 

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Det der er langt fra normal slitasje. Med mindre det er laminat av virkelig dårlig kvalitet så skal det noe til å lage såpass kraftige skader. Jeg har selv lagt noen hundre kvadratmeter med laminat opp gjennom årene i forskjellige prisklasser og kvalitet, og slike skader skal det en del til å lage. Selv i billig Pergo.

 

Dersom du får tak i tilsvarende laminat fra Pergo i dag er det fullt mulig å bytte enkelte bord uten å ta opp hele gulvet. Selv uten å demontere listverk.

 

Vel, av den sponen vi ser gjemmer seg unner, ser det ikke akkurat ut som om det er veldig høy kvalitet heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet at det er "lett" å fikse såklart. Mitt største problem nå er at leiligheten ikke er utvasket i det hele tatt, i alle fall et dårlig forsøk i såfall.

 

Så når leietaker viser såpass lite respekt for utleieobjektet, er jeg heller ikke veldig keen på å vise så mye velvilje tilbake. Jeg presiserte for 14 dager siden at det sikkert var lurt å planlegge vaskinga godt da det er _mye_ jobb og ofte mye mer enn man selv måtte tro.

 

Jeg hadde kun kvelden i går samt ettermiddag og kveld i dag på å få leiligheten i orden på da nestemann flytter inn i mårra. 

Så jeg kommer garantert til å kreve penger for utvask uansett, men nå som vedkommende virkelig har satt meg i en dårlig situasjon har jeg heller ingen skrupler mot å prøve å få litt kompensasjon for andre skader heller. Flere lyspærer er gått og burde vært skiftet til overtakelse, taklampe på ett soverom er knust og må kjøpes inn nytt og monteres. Alt må gjøres på 2 ettermiddager / kvelder midt i ferien og vanskelig å få tak på vaskehjelp til en rimelig penge, derav kun hivd meg rundt selv.

 

Hadde alt annet vært på stell så skulle jeg også muligens latt denne gulvskaden skli forbi i stillhet, men nå som jeg er blitt satt i ei tidsklemme uten like så får nok pipa en litt annen tone. Tid er faktisk gull verdt når man er småbarnsforelder.

 

Litt utvask for å belyse min grunn til irritasjon:
 

yl2INhW.jpg

 

P24ApxE.jpg

 

Xlu9akQ.jpg

 

XaFbW9N.jpg

Lenke til kommentar

Vel, av den sponen vi ser gjemmer seg unner, ser det ikke akkurat ut som om det er veldig høy kvalitet heller.

 

Det var vel Pergo til rundt 250kr / m2 fra OBS Bygg. Jeg har det samme i min egen del av huset på både soverom, stue og gang.

Har fått riper i overflata de plassene hvor det har vært småstein og rusk mellom stolben og gulvet men ingenting som har gått så dypt som dette. Så ingenting å si på kvaliteten spør du meg.

Lenke til kommentar

Vel, du spurte om gulvet, ikke alt annet. Ikke at vi skulle brydd oss om det heller.

 

Sant så sant, men det ble påpekt at det var "smålig" å henge seg opp i disse små skadene på gulvet, noe jeg kan si meg enig i om alt annet hadde vært i orden. 

Ser man på helheten er det kanskje noe mer balansert.

Lenke til kommentar

Helt klart skader i parketten som ikke er normal slitasje. Det er vel slike ting man tar depositum for å kunne ha noe å holde tilbake ved skader på leiligheten.

 

Utvasking er det vel også noen regler som sier noe om, hvis man har riktig kontrakt eller noe slikt.

 

Problemet du kan få med parketten, er hvis du ikke har bilde bevis fra før de flyttet inn, da kan leieboer hevde at det var slikt hele tiden, og du får bevisbyrden hvis de nekter.

Lenke til kommentar

Leietaker dro på ferie og la igjen nøkkel søndag, hadde tilbud om gjennomgang av leilighet mandag eller tirdag da jeg kom hjem fra ferie søndag kveld og inspiserer leilighet mandag etter jobb.
 

Leietaker får beskjed/anledning til å utbedre utvask mandag ettermiddag, men sier at det er ikke noe vedkommende ser at er mulig å fikse.

Nye leietakere flytter inn onsdag... med andre ord lite tid til å få fikset med ny utvask dersom denne er dårrlig, noe leietaker var klar over up-front. Leietaker var hele tiden klar over at nye flytter inn 1 august og at utvasken derfor såklart måtte være i henhold. Kan ikke se jeg har gjort noe spesielt klandreverdig. Selvsagt kan jeg sende et krav for å få trekt depositum. At kravet må innom husleietvistutvalget er ikke noe problem sånn sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...