Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skader på gulv ved tilbakelevert leilighet


B1ack

Anbefalte innlegg

Leietaker dro på ferie og la igjen nøkkel søndag, hadde tilbud om gjennomgang av leilighet mandag eller tirdag da jeg kom hjem fra ferie søndag kveld og inspiserer leilighet mandag etter jobb.

 

Leietaker får beskjed/anledning til å utbedre utvask mandag ettermiddag, men sier at det er ikke noe vedkommende ser at er mulig å fikse.

 

Nye leietakere flytter inn onsdag... med andre ord lite tid til å få fikset med ny utvask dersom denne er dårrlig, noe leietaker var klar over up-front. Leietaker var hele tiden klar over at nye flytter inn 1 august og at utvasken derfor såklart måtte være i henhold. Kan ikke se jeg har gjort noe spesielt klandreverdig. Selvsagt kan jeg sende et krav for å få trekt depositum. At kravet må innom husleietvistutvalget er ikke noe problem sånn sett.

Ja, da har du nok en bedre sak. Lykke til.

 

Anonymous poster hash: 38f8e...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv arbeidet litt med utleieforhold i næring (da som ansatt). Med mindre du kan dokumentere en særdels høy kvalitet på laminaten (Pergo har mye ulikt!) og leggging av fagfolk får du - på en god dag - sannsynligvis 1000 kr i erstatning for dette om det når en rettsal, mindre (mest sannsylig ingenting) om du har leid ut til familie med barn/yngre ungdommer. Saksomkostninger setter jeg 5:1 på at du kan se langt etter med mindre du har gjort ALT riktig etter mønsterboken, inkl f eks gått en sluttbefaring sammen med leietaker, skriftlig påpekt hva som måtte rettes og fått askept for dette., jeg setter mindre på at du ikke får leietakers omkostninger i fanget også. Som uteleier er det du som må ta dette til retten når som helst leietaker ikke aksepterer et krav fra deg og forlanger dette til retten. Velg selv beste løsning derfra.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du bør holde tilbake depositum inntil utleier har fikset disse feilene ved boligen.  

 
Litt for lettvint løsning. Dette oppnår man bare noe med om leietaker selv vil, og i motsatt tilfelle kan man i verste fall lett svi vingene sine kraftig. 
 
Står depositumet der det skal stå, nemlig på en depositumskonto, kan ikke utleier kreve annet enn dokumentert skyldig leie uten a) leietakers samtykke, b) rettskraftig dom eller c) tilsvarende tvangsgrunnlag (f eks fra husleietvistutvalg). Her er tidsfristene (nesten) så korte som utleier vil, i hvert fall må utleier reise rettsak eller ha annet tvangsgrunnlag innen fem uker fra det tidspunktet. 
 
Står depositumet ikke på den depositumeskontoen det skal stå - avtale likegyldig - kan utleier kreve dette utbetalt pr omgående når som helst det passer og utleier kan da både anmeldes og saksøkes for bedrageri om beløpet holdes tilbake uten kjennelse om midlertidig forføyning av rett. 
 
Les husleielovens regler om depositum i § 3-5 - og husk at loven er skrevet mer til gunst for leietaker enn utleier og må tolkes ut fra det. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...