Gå til innhold

Slik forsvarer CD Projekt RED at Cyberpunk 2077 er i førstepersonsperspektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lever man seg egentlig mer inn i førsteperson? På visse måter er faktisk tredjeperson mer realistisk. Virkeligheten er i førsteperson, men man er ikke helt ubevisst på det som skjer bak en. I FPS-spill er det mest som å styre et kamera med en pistol festet til, der man er totalt blind for alt som skjer utenfor det 180 graders-synsfeltet. I virkeligheten er det utenkelig at en person løper opp til deg bakfra og fyrer av et våpen uten at du merker noe, men i FPSer er det ofte kun skadeindikatoren som gjør at jeg legger merke til at det står en person rett bak ryggen min og fyrer av et automatisk våpen. Da gir det mer innlevelse å faktisk kunne se noe av hva som skjer bak deg.

 

Men det er er mer en generell vurdering. Jeg har tro på at CDProjekt får til det her og førsteperson er riktig for dette spillet hvis de mener at det er det. De er blant få spillutviklere i dag som jeg føler man kan stole på at lager gode spill som gis ut i ferdig stand uten noe bs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før i tiden var man misfornøyd når de endret fra førsteperson til tredje (konsollifisering), men nå er man vel kanskje så vant med tredje person at føles litt merkelig.

Men bringer det en bedre innevelse ser jeg ingen problem med det på pc.

 

Enig. Elder Scrolls 6 er bekreftet, så tro hva folk ville sagt hvis det kun var i tredjeperson? :p
Lenke til kommentar

 

Før i tiden var man misfornøyd når de endret fra førsteperson til tredje (konsollifisering), men nå er man vel kanskje så vant med tredje person at føles litt merkelig.

Men bringer det en bedre innevelse ser jeg ingen problem med det på pc.

 

Enig. Elder Scrolls 6 er bekreftet, så tro hva folk ville sagt hvis det kun var i tredjeperson? :p

Da hadde folk klikket. Spesielt siden Elder Scrolls sin tredjeperson er helt elendig og ser ut som den er kodet på en halvtime. Animasjonene er også så elendige at all innlevelse blir drept på et nanosekund i tredjeperson i Skyrim og spesielt Oblivion.

 

Glad for at Cyberpunk er i første person, da blir det ikke bare et "fremtidens Witcher" eller at man sammenligner veldig med Witcher på andre måter. Kult at de tørr å prøve nye ting. Jeg har troa!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sterke nok forventinger eller meninger om spillet til at jeg bryr meg om første eller 3de person. Kan hende spillet blir det beste jeg noen gang har prøvd eller det kan blir bare helt ok, tviler på det blir direkte dårlig.

Eneste som kan gjøre det er om skytinga bare føles feil og kjedelig.

Spille et 25-100 timers FPS, med elendig skyting er en sørgelig opplevelse.

Men regner med CDPR greier biffen greit.

Lenke til kommentar

Da hadde folk klikket. Spesielt siden Elder Scrolls sin tredjeperson er helt elendig og ser ut som den er kodet på en halvtime. Animasjonene er også så elendige at all innlevelse blir drept på et nanosekund i tredjeperson i Skyrim og spesielt Oblivion.

 

Glad for at Cyberpunk er i første person, da blir det ikke bare et "fremtidens Witcher" eller at man sammenligner veldig med Witcher på andre måter. Kult at de tørr å prøve nye ting. Jeg har troa!

 

Bingo. :) Strengt tatt er dette ikke en diskusjon som førsteperson vs tredjeperson. Det er mer at folk er vant med tredjeperson fra Witcher, så de regnet med det skulle være tredjeperson i Cyberpunk også. :)

 

Angående å se i førsteperson i virkeligheten har jeg hatt en rar tanke lenge. Ville det vært mulig å ha en drone flyvende bak seg, og koblet via bluetooth til VR-briller? Da kunne man faktisk sett seg selv i tredjeperson i virkeligheten. Dronen vil filme oss i sanntid, og vi ser det den ser i VR-brillene. Hadde vært morsomt i et gameshow, eller noe sånt. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bingo. :) Strengt tatt er dette ikke en diskusjon som førsteperson vs tredjeperson. Det er mer at folk er vant med tredjeperson fra Witcher, så de regnet med det skulle være tredjeperson i Cyberpunk også. :)

 

Angående å se i førsteperson i virkeligheten har jeg hatt en rar tanke lenge. Ville det vært mulig å ha en drone flyvende bak seg, og koblet via bluetooth til VR-briller? Da kunne man faktisk sett seg selv i tredjeperson i virkeligheten. Dronen vil filme oss i sanntid, og vi ser det den ser i VR-brillene. Hadde vært morsomt i et gameshow, eller noe sånt. :p

Tror du bør roe litt ned med spilling for en stund :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skylder på varmen. :p

Nei da, en av de beste ideene du hatt.

Tenk på alle Airsoftere som brukes titusenvis av kroner på utstyr også får de bare se så kule de er på bilder eller i speilet.

Men med din ide(som du bør patenterte fort) kan de endelig se seg selv mens de fryrer av plastikk mot sine venner.

Lenke til kommentar

Lever man seg egentlig mer inn i førsteperson?... I virkeligheten er det utenkelig at en person løper opp til deg bakfra og fyrer av et våpen uten at du merker noe, men i FPSer er det ofte kun skadeindikatoren som gjør at jeg legger merke til at det står en person rett bak ryggen min og fyrer av et automatisk våpen...

 

Eg vil sei at vist dette går i et spel uten at du merker det so er det spelet det er noke galt med. I gode FPS spel forteller lydbildet ditt kva som skjer bak deg akkuratt som det gjer i den virkelige verden. Ellers er det et veldig rart scenario til å begynde med. I virkeligheita ville man tross alt aldri brukt krefter på å verken springe eller snike seg opp bak ryggen din vist man hadde et våpen som virka nett like bra på 30 til noken 100 meter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker egentlig ikke over så mye om det er first eller third-person view selv om det er mest vanlig at rollespill går i tredjeperson med tanke på at andre RPG spill som Zelda, Witcher, KOTOR, Mass Effect, Skyrim, GTA, Dragon Age Origins.

 

De titlene over her er vel de spille som har gjort størst inntrykk på meg er tredjeperson, så sånn sett skal jeg ikke hakke på innlevelsen. Allikevel har vi andre titler som Halo, Stalker: Shadow of Chernobyl, Half-Life, FarCry 3 og Fallout 3 som er glimrende FFP rollespill.

 

Jeg er uenig med det at førsteperson gir bedre innlevelse. Hadde du ikke hatt redusert synsvinkel horisontalt og vertikalt ville det kanskje det kanskje vært noe annet... Personlig føler jeg ikke at tunnelsyn fra en 27" skjerm gir bedre opplevelse enn en tredjeperson.

 

Zelda, GTA og Witcher er i tredjeperson. Du står kanskje ikke i karakteren din sine sko, men du får sett i mye større omfang av omgivelsene dine omkring deg. Du ser mye mer av verden så sånn sett kan det gi et bedre inntrykk av at verden rundt deg er mer dynamisk og levende. Dessuten får du bedre oversikt over hva som skjer i nær deg, spesielt viktig i spill hvor det blir mye hektiske nærkamp med flere fiender.

 

Hadde rollespill vært i VR så tror jeg nærmest hadde valgt utelukkende førsteperson. Som sagt i dag har det ikke så stor betydning om spillet er i førsteperson eller tredjeperson., selv om jeg kanskje føler at det mer naturlig at spillet er førsteperson i skytespill.

Lenke til kommentar

Lever man seg egentlig mer inn i førsteperson? På visse måter er faktisk tredjeperson mer realistisk. Virkeligheten er i førsteperson, men man er ikke helt ubevisst på det som skjer bak en. I FPS-spill er det mest som å styre et kamera med en pistol festet til, der man er totalt blind for alt som skjer utenfor det 180 graders-synsfeltet. I virkeligheten er det utenkelig at en person løper opp til deg bakfra og fyrer av et våpen uten at du merker noe, men i FPSer er det ofte kun skadeindikatoren som gjør at jeg legger merke til at det står en person rett bak ryggen min og fyrer av et automatisk våpen. Da gir det mer innlevelse å faktisk kunne se noe av hva som skjer bak deg.

 

Men det er er mer en generell vurdering. Jeg har tro på at CDProjekt får til det her og førsteperson er riktig for dette spillet hvis de mener at det er det. De er blant få spillutviklere i dag som jeg føler man kan stole på at lager gode spill som gis ut i ferdig stand uten noe bs.

 

Personlig skjønner eg det dei prøver å sei. Vertikalitet er generelt sett ganske drit og handtere i tredjeperson. Til og med i The Witcher 3 er dei situasjonane betydelig kjipare enn når ting foregår på bakken. Det er ikkje nødvendigvis innlevelsen som er det største problemet, men det føles berre vanskeligere og treffe og time ting rett. Ta eksempelvis kampen mot ein Griffin i The Witcher 3 v.s. ein drage i Skyrim. Kva føles mest naturlig for deg?

 

Ellers virker det jo som skyting er ein sentral mekanikk i dette spelet. Personlig synest eg alltid det føles bedre i FPS enn i tredjeperson. Spesielt dersom nøyaktighet er ein viktig faktor for kor bra du gjer det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...