Gå til innhold

Apple bekrefter varmeproblemer i MacBook Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple pusher varmen i maskinen svært høyt for å få den så stille som mulig.
De har også en for svak VRM-modul til CPU som er designet for å gi for lite strøm til prosessoren fordi grunndesignet Apple ønsker ikke tåler den varmen det ville utviklet.

Synes det er svært kritikkverdig å lansere en modell hvor de oppgir en teoretisk spesifikasjon som er umulig å oppnå selv om du sitter på et fryselager for å bruker den.

Det hjelper heller ikke at Apple er så støyavers at de godtar veldig høye temperaturer (testet over 80º) før de skrur på kjøleviftene.

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke kjøp dagens Macbook Pro (touch bar modeler), det er overpriset søppel.

Har en 2013 Macbook Pro Retina som er fantastisk. Men disse nye maskinene er bare skrot.. Skaff siste gen, Retina med USB3 porter og egen lader. så har du maskin for lang tid.

 

Problemet er at de siste av disse maskinene som ble laget er allerede 3 år gamle...
Lenke til kommentar

Har selv en "late 2012" modell med retina, 2x usb3 og 2 thunderbolt. Fungerer utmerket selv i dag.

Har vart mye lenger en gjennomsnittet av de andre windows laptoppene jeg har hatt (2 år levetid). Batteritiden er også på solide 6 timer i dag. (orginalt 9)

 

Har i det siste vurdert å selge min stasjonære pc med high end specs for å kjøpe meg en av de nyere macbookene, fordi jeg er så fornøyd med denne, men revurderer dette nå. 

Hvilken er den siste brukbare macbooken?

Lenke til kommentar

Har selv en "late 2012" modell med retina, 2x usb3 og 2 thunderbolt. Fungerer utmerket selv i dag.

Har vart mye lenger en gjennomsnittet av de andre windows laptoppene jeg har hatt (2 år levetid). Batteritiden er også på solide 6 timer i dag. (orginalt 9)

 

Har i det siste vurdert å selge min stasjonære pc med high end specs for å kjøpe meg en av de nyere macbookene, fordi jeg er så fornøyd med denne, men revurderer dette nå. 

Hvilken er den siste brukbare macbooken?

 

Sitter selv med en ASUS laptop fra 2011 til usle 5000 kroner som fremdels er som ny. Lurer på hva du gjør med dine PC'er? Selv min MSI Wind fra 2008 funker enda som fy.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter selv med en ASUS laptop fra 2011 til usle 5000 kroner som fremdels er som ny. Lurer på hva du gjør med dine PC'er? Selv min MSI Wind fra 2008 funker enda som fy.

 

Det kommer såklart helt ann på bruksnivået, jeg brukte mine pcer sammenhengende til skole og fritid. det var omtrent 1/4 av dagen.

Disse ble etter vært ganske slitt, og fikk problemer med blant annet mange feilmeldinger og treg prosessor.

 

Ser tilbake på det nå, og jeg burde kanskje partisjonert disken og lagt inn fersk os og satset på at disken kjørte litt mer. Kan ha vært overheating problem på prosessoren og, men de hadde ganske decent komponenter.

 

Mac'en derimot ga meg inntrykk av at den hadde low end komponenter når jeg fikk den, 2.4ghz@4 cores og 4 gb ram bl.a. Var egentlig ikke særlig apple tilhenger på den tiden heller, men sitter å skriver på den selv i dag, etter godt bruk.

Har hatt null problemer med den, amazing touchpad, alt er egentlig ganske flawless.

Og skjermen er utrolig deilig å se på! (2560x1660 retina)

Endret av Winning
Lenke til kommentar

Apple pusher varmen i maskinen svært høyt for å få den så stille som mulig.

De har også en for svak VRM-modul til CPU som er designet for å gi for lite størm til prosessoren fordi grunndesignet Apple ønsker ikke tåler den varmen det ville utviklet.

 

Synes det er svært kritikkverdig å lansere en modell hvor de oppgir en teoretisk spesifikasjon som er umulig å oppnå selv om du sitter på et fryselager for å bruker den.

 

Det hjelper heller ikke at Apple er så støyavers at de godtar veldig høye temperaturer (testet over 80º) før de skrur på kjøleviftene.

 

Intel prosessorer bryr seg kun om temperaturen på CPU-en etter den har passert tjunction max. Før det er det kun ustabil strømforsyning eller andre tekniske problem som blir vurdert når CPU-en setter arbeidsfrekvensen sin. So når det gjelder dei 80 gradene so trenger ikkje det bety noke. Det kan soklart hende at CPU-en har 80 grader som tjunction max, men erfaringsmessig virker dette ganske lavt då dei fleste vanlige prosessorer er satt til ein tjunction max på 90-95 grader. Det er mulig enkelte kutter ut turbo boost litt før tjunction max, men det betyr ingenting i denne sammenheng då Mac-en uansett throttler under stock frekvensen.

 

Problemet til Apple er sånn sett kun VRM-en deira som ikkje klarer og levere so mykje strøm som CPU-en trenger i perioder med tung belastning. Fiksen Apple lanserer er og VRM fokusert og ikkje vifte/temperatur-relatert då det den gjer er å kutte ut nokre tiltak for strømsparing sånn at VRM-en er bedre rusta til å tåle situasjoner der CPU-en i korte perioder trenger meir strøm. Dette er vel og merke berre et plaster på såret. Køyrer du på med ekstrem tunge belastninger over tid er du like langt som du var tidligere.

 

Grunnen til at det å slenge maskina i kjøleren forøvrig løyste problemet for han testeren er nokk todelt. VRM-en yter veldig bra opp til ein viss temperatur. Kjøler du denne ned vil den være meir stabil sjølv ved høgre belastninger sia temperaturen er lavere. I tillegg kan Intel CPU-en trenge mindre strøm for å halde samme frekvens ved lavere temperaturer. Sistnevnte er ein bonus av designet på CPU-en og speccen Intel gir for kor mykje strøm prosessoren bruker tar ikkje høgde for dette. So vist Aplle, som alle andre, hadde fulgt Intel sine krav til VRM-en skal dei være godt innanfor uavhengig av dei beskjedne forskjellane temperaturen utgjer.

Lenke til kommentar

det hjelper ikke at apple fjerner throtteling.. det betyr bare at den dårlige viften\kjøleribben ikke klarer jobben sin, så når de tar bort thottelingen så vil maskinen krepere raskere.. kun apple vil tjene på dette.

Ytelsen skal vistnok være en del bedre om man kjører windows på den, og maskinen throttler mindre.

Så dem får nok fikset det så det blir litt bedre iallefall.

 

Men er sykt at slikt skal forekomme når man betaler dobbelt for ett "premium" produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...