Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er lenge siden nå så mulig jeg tuller med antallet. Hadde jeg vært hjemme så skulle jeg sjekket hvor mange som er tilkoblet. Har sju ml pro i kassen, men et par, tre fire stykker er koblet utenom

 

Ok. Corsair Commander PRO skal visstnok funke med 6 vifter iallefall i følge HardwareCanucks, så kanskje jeg må kjøpe den da.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ok. Corsair Commander PRO skal visstnok funke med 6 vifter iallefall i følge HardwareCanucks, så kanskje jeg må kjøpe den da.

 

Har akkurat flyttet hardwaren min over i nytt kabinett og handlet inn en del Corsair vifter samt en Commander PRO, var en del corsair tilbud på Komplett i forrige uke heldigvis. 

 

Ett SALIG surr med ledninger, men alt funker som det skal :p 6 stk. LL120 vifter koblet opp til Commanderen.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Ikke fått overklokka CPU enda pga det problemet med viftestyringa som jeg har, men fikk tweaka RAM litt. Ikke sjekka om det er stabilt enda.

 

Enten så liker ikke RAM brikkene mine (F4-3200C14D-32GTZR) høy frekvens, eller så er minnekontrolleren i min 9900K dårlig. Så prøver heller 3600 Mhz med lavere timings. Øke volten hjelper ikke, hverken minne volten eller VCCSA og VCCIO. Men ikke så aller verst latency heller da med tanke på dette :

 

post-10067-0-49968200-1563813054_thumb.png

 

Jeg får kjøre GSAT (Google Stressful Application Test) i noen timer på brikkene.

Edit : dette er 2 x 16GB brikker da...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ikke fått overklokka CPU enda pga det problemet med viftestyringa som jeg har, men fikk tweaka RAM litt. Ikke sjekka om det er stabilt enda.

 

Enten så liker ikke RAM brikkene mine (F4-3200C14D-32GTZR) høy frekvens, eller så er minnekontrolleren i min 9900K dårlig. Så prøver heller 3600 Mhz med lavere timings. Øke volten hjelper ikke, hverken minne volten eller VCCSA og VCCIO. Men ikke så aller verst latency heller da med tanke på dette :

 

attachicon.gifAIDA64_3600C14.PNG

 

Jeg får kjøre GSAT (Google Stressful Application Test) i noen timer på brikkene.

Edit : dette er 2 x 16GB brikker da...

 

Det skal være innebygget settings for 2x16GB samsung på Gene/apex. Hva med å teste den?

*memorypreset 2x16GB

 

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?99287-Help-for-RAM-overclock-(G-Skill-Trident-Z-2x16GB-Samsung-B-Die)#post700307

 

Sett 1.45v på dram og 1.25V på vccsa/vccio som start, og load greia.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det skal være innebygget settings for 2x16GB samsung på Gene/apex. Hva med å teste den?

*memorypreset 2x16GB

 

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?99287-Help-for-RAM-overclock-(G-Skill-Trident-Z-2x16GB-Samsung-B-Die)#post700307

 

Sett 1.45v på dram og 1.25V på vccsa/vccio som start, og load greia.

 

Prøvde den mempreset til Raja, men da kom jeg ikke til POST engang...

 

Ja, har 1.45v på RAM. Måtte øke fra 1.25v på VCCSA/VCCIO opp til 1.30v her nå, ellers kom det errors i stressapptest minne testen i Linux. Kom lenger da....men mens jeg skriver det kom det en ny error. Så mer volt hjalp, men vil ikke over 1.30v som 24/7 setting.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Måtte ned på 15-15-15-32 CR2 settings på 3600 Mhz. Sjekker stabilitet nå. Forresten for de som ikke kan kommandoen for Stressapptest i Linux, så bruker jeg denne nå : stressapptest -W -s 14400 -C 16 --pause_delay 14400

Som er 4 timer.

Hvilke brikker har du?

 

Husk å ha litt luft på brikkene mens du stresstester dem da. Så ikkje over 45grader slår ut som feil.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvilke brikker har du?

 

Husk å ha litt luft på brikkene mens du stresstester dem da. Så ikkje over 45grader slår ut som feil.

 

Disse her : https://www.komplett.no/product/1018339/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-rgb-32gb-3200mhz

 

Viftene på AIO i toppen av kabinettet drar luft over dem, så har jeg 6 stk ML120 PRO som drar kald luft inn i mitt O11 Dynamic :)

Lenke til kommentar

Hvordan vet man egentlig om det er minnekontroller i CPU eller RAM brikkene som er dårlig og stopper OC? Jeg er jo egentlig noob når det gjelder minne OC  :blush:

 

Tester mine brikker her nå, og slik det ser ut nå så er ting mer stabilt på lavere volt på VCCIO og VCCSA.... der 1.225v funker bedre enn 1.25v f.eks. Dette tyder vel kanskje på at IMC i CPU ikke liker for høy volt?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hvordan vet man egentlig om det er minnekontroller i CPU eller RAM brikkene som er dårlig og stopper OC? Jeg er jo egentlig noob når det gjelder minne OC  :blush:

 

Tester mine brikker her nå, og slik det ser ut nå så er ting mer stabilt på lavere volt på VCCIO og VCCSA.... der 1.225v funker bedre enn 1.25v f.eks. Dette tyder vel kanskje på at IMC i CPU ikke liker for høy volt?

Kjør stock på cpu først. 

Sett 1.15 på vccsa og io. 1.42v på minne.

 

Kan jo være de 16GB brikkene ikkje trenger høyere...

Lenke til kommentar

Prøv dine nåværende på 4133 18-18-18 1.40V

 

Alternativt:

20-22-22-44, 1.40V

Sjekk hvor høy frekvens du kan nå, stram så ned timingene

 

Jeg har 16GB brikker nå, så 3700 er max på de jeg har. Derfor lurte jeg på å gå ned til de 8GB brikkene. Regner med at de jeg linka til klarer 4133 CL17.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...