Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Jeg måtte visst slakke litt på primary timings for å passere 1 time med GSAT :

 

post-10067-0-27558000-1564584011_thumb.png

 

1.45v på minnet. Skal prøve å få den ned til 1.40v, men det får bli senere. Nå skal jeg spille litt BF1.

 

Igjen, tusen takk for all hjelp folkens!  :thumbup:

Funker dette her bra, så blir det å beholde RAM brikkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm GSAT passerte og jeg kunne spille BF1 uten problem her i dag. Men sjekka temps på RAM brikkene nå mens jeg kjører Folding@Home på GPU. RAM brikkene ligger på 49 grader akkurat nå... Som sagt, viftene på AIO i topp drar luft over brikkene, men de er varme uansett.

 

Kanskje ikke 4000 MHz 1.40v er så lurt allikevel da? Hadde også et problem istad at maskina ikke ville boote med engang. Asus Q-code 55, som skal være problem med RAM. Rart siden de passerte min stresstesting. Ideer?

 

Et annet problem er at programvaren til min Corsair 150i PRO AIO ikke vil respektere min setting for viftene som jeg setter med Corsair Link under load. Idle rpm på viftene står som jeg setter, men så fort CPU går over en viss grense så øker rpm, selv om jeg har custom profil på dem  :hmm:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hmmm GSAT passerte og jeg kunne spille BF1 uten problem her i dag. Men sjekka temps på RAM brikkene nå mens jeg kjører Folding@Home på GPU. RAM brikkene ligger på 49 grader akkurat nå... Som sagt, viftene på AIO i topp drar luft over brikkene, men de er varme uansett.

 

Kanskje ikke 4000 MHz 1.40v er så lurt allikevel da? Hadde også et problem istad at maskina ikke ville boote med engang. Asus Q-code 55, som skal være problem med RAM. Rart siden de passerte min stresstesting. Ideer?

 

Et annet problem er at programvaren til min Corsair 150i PRO AIO ikke vil respektere min setting for viftene som jeg setter med Corsair Link under load. Idle rpm på viftene står som jeg setter, men så fort CPU går over en viss grense så øker rpm, selv om jeg har custom profil på dem  :hmm:

prøv iCue istedet for Link

Lenke til kommentar

prøv iCue istedet for Link

 

Gjorde det, men fikk ikke like kontroll over alle viftene mine. Har koblet min 150i PRO sin USB til hovedkortet. Så har jeg koblet min Commander PRO også til hovedkortet. Kanskje jeg bør bare koble Commanderen til hovedkortet, og så 150i PRO sin USB kabel inn i den? (Commander PRO har samme USB utganger som på hovedkortet).

 

Der var RAM brikkene oppe i 50 grader  :eek:

Selv med god airflow her nå. Øhhh

Lenke til kommentar

Gjorde det, men fikk ikke like kontroll over alle viftene mine. Har koblet min 150i PRO sin USB til hovedkortet. Så har jeg koblet min Commander PRO også til hovedkortet. Kanskje jeg bør bare koble Commanderen til hovedkortet, og så 150i PRO sin USB kabel inn i den? (Commander PRO har samme USB utganger som på hovedkortet).

 

Der var RAM brikkene oppe i 50 grader  :eek:

Selv med god airflow her nå. Øhhh

Du kan prøve det ja

Lenke til kommentar

Kanskje ikke 4000 MHz 1.40v er så lurt allikevel da? Hadde også et problem istad at maskina ikke ville boote med engang. Asus Q-code 55, som skal være problem med RAM. Rart siden de passerte min stresstesting. Ideer?

 

1,4v bør ikke være noe stress. Software avlesning eller ir gun foresten?

tipper booten din er failed memory training (sikkert rtl, stort sett vært det hos meg)

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

1,4v bør ikke være noe stress. Software avlesning eller ir gun foresten?

tipper booten din er failed memory training (sikkert rtl, stort sett vært det hos meg)

 

Software avlesning. rtl? Uansett 50 grader uten at RAM brikkene presses max synes jeg er mistenkelig høyt. Enten feil avlesning, eller noe annet galt. Får se på det i morra.

Lenke til kommentar

Software avlesning. rtl? Uansett 50 grader uten at RAM brikkene presses max synes jeg er mistenkelig høyt. Enten feil avlesning, eller noe annet galt. Får se på det i morra.

Round trip latency. rtl og iol bør settes manuelt dersom du gjør mye endringer på timings. Notorisk på å lage training feil under post

Lenke til kommentar

Round trip latency. rtl og iol bør settes manuelt dersom du gjør mye endringer på timings. Notorisk på å lage training feil under post

 

Aha. Jeg så de verdiene nå i lista med Asrock Timing Configurator. RTL står på 69 for Channel A, og 71 for Channel B. IOL står på 14 for Channel A og 15 for Channel B hos meg (Auto settings).

 

Jeg har ingen anelse hva jeg skal sette dem til. Vet du? Slikt får meg til å miste lysten på å tweake RAM, når det er så sykt mange timings/instillinger som kan påvirke både ytelse, stabilitet og reboot problemer.  :confused:

Lenke til kommentar

Aha. Jeg så de verdiene nå i lista med Asrock Timing Configurator. RTL står på 69 for Channel A, og 71 for Channel B. IOL står på 14 for Channel A og 15 for Channel B hos meg (Auto settings).

 

Jeg har ingen anelse hva jeg skal sette dem til. Vet du? Slikt får meg til å miste lysten på å tweake RAM, når det er så sykt mange timings/instillinger som kan påvirke både ytelse, stabilitet og reboot problemer. :confused:

Letteste er å plotte inn det timing config viser manuelt (gjerne etter du har kjørt memtest/gsat)

Skal ikke garantere at det er de som kødder med deg, men det de har gjort det både på X99 og x299 her)

Lenke til kommentar

Letteste er å plotte inn det timing config viser manuelt (gjerne etter du har kjørt memtest/gsat)

Skal ikke garantere at det er de som kødder med deg, men det de har gjort det både på X99 og x299 her)

 

Fant en post på overclock.net om dette : https://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/1569364-official-intel-ddr4-24-7-memory-stability-thread-981.html#post28062896

 

Prøvde det, og so far so good. Jeg har en teori om at det også kan være at boot problemer kan komme når RAM brikkene er varme. F.eks hvis temp er 45 grader eller mer, så nekter dem.

Lenke til kommentar

Jeg måtte visst slakke litt på primary timings for å passere 1 time med GSAT :

 

attachicon.gif4000-16-17-17-37-CR2.PNG

 

1.45v på minnet. Skal prøve å få den ned til 1.40v, men det får bli senere. Nå skal jeg spille litt BF1.

 

Igjen, tusen takk for all hjelp folkens!  :thumbup:

Funker dette her bra, så blir det å beholde RAM brikkene.

 

Tommelfingerregel er at den er timing nr 2 som er trøblete. Å endre første timing har mindre å si for stabilitet, men mye mer å si for ytelse. Ofte kan du legge sammen verdien på timing nr 2 og 3 og summen av disse bør være minimum på fjerde timing. Eks på noe du kan prøve er 16-18-18-36. Om du opplever ustabilitet, prøv å heve nr 2, 3 og 4 først, vent med nr 1 :) tRFC kan også føre til ustabilitet når du øker hastighet på rammen. Mulig du bør litt over 300 om det ikke funker å endre nr 2,3 og 4.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tommelfingerregel er at den er timing nr 2 som er trøblete. Å endre første timing har mindre å si for stabilitet, men mye mer å si for ytelse. Ofte kan du legge sammen verdien på timing nr 2 og 3 og summen av disse bør være minimum på fjerde timing. Eks på noe du kan prøve er 16-18-18-36. Om du opplever ustabilitet, prøv å heve nr 2, 3 og 4 først, vent med nr 1 :) tRFC kan også føre til ustabilitet når du øker hastighet på rammen. Mulig du bør litt over 300 om det ikke funker å endre nr 2,3 og 4.

+-2 skal gå fint, utover dette så trodde jeg de fleste hk endrer dem for deg slik de blir innafor

Lenke til kommentar

tRFC kan også føre til ustabilitet når du øker hastighet på rammen. Mulig du bør litt over 300 om det ikke funker å endre nr 2,3 og 4.

 

Jeg passerte 1 time GSAT med tRFC på 300, samt 2+ timer med BF1 spilling. Det som kan være et problem for meg nå er at RAM brikkene blir veldig varme på 4000 Mhz 1.40v, og det selv med god airflow. Jeg kunne hatt en 120mm vifte til å blåse rett på dem, men det tar seg dårlig ut i mitt O11 Dynamic, og dessuten burde være unødvendig med mitt vifte oppsett. For folk som har benche riggen liggende på et bord, så skjønner jeg det mer.

 

Edit : Mulig 16GB brikker blir varmere enn 8GB brikker?

 

Edit 2: Må jo være en grunn for at G.Skill bare har et 32GB kit (2 x 16) som er på "bare" 4000 Mhz CL19, 1.40v. Kan være at det er nesten max per i dag.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg passerte 1 time GSAT med tRFC på 300, samt 2+ timer med BF1 spilling. Det som kan være et problem for meg nå er at RAM brikkene blir veldig varme på 4000 Mhz 1.40v, og det selv med god airflow. Jeg kunne hatt en 120mm vifte til å blåse rett på dem, men det tar seg dårlig ut i mitt O11 Dynamic, og dessuten burde være unødvendig med mitt vifte oppsett. For folk som har benche riggen liggende på et bord, så skjønner jeg det mer.

 

Edit : Mulig 16GB brikker blir varmere enn 8GB brikker?

 

Edit 2: Må jo være en grunn for at G.Skill bare har et 32GB kit (2 x 16) som er på "bare" 4000 Mhz CL19, 1.40v. Kan være at det er nesten max per i dag.

 

Har du mulighet til å prøve noe mellom 1.35V og 1.40V? 1.38V f.eks? Hva som skjer på GSAT er ikke nødvendigvis så interessant om ting er 100% stabilt i spill og det du faktisk bruker :) Prøv f.eks [email protected] og se om det funker?

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å prøve noe mellom 1.35V og 1.40V? 1.38V f.eks? Hva som skjer på GSAT er ikke nødvendigvis så interessant om ting er 100% stabilt i spill og det du faktisk bruker :) Prøv f.eks [email protected] og se om det funker?

 

Kan jo prøve, men hvor stor forskjell i temp kan det være mellom 1.38v og 1.40v da :p

Skal ikke se meg blind på GSAT, men synes 1 time der er realistisk for hva brikkene bør klare. Sikkert noen som kjører den i 8 eller 24 timer også, men DET gidder jeg ikke. Som sikkert Nizzen ville sagt, Battlefield i 2+ timer er også en fin test :)

Lenke til kommentar

Hva anses for å være trygge temperaturer på en 9900k egentlig?

Har klart å finne ut at man ikke bør passere 1.40V, men for å kjøle det må man vel delidde og kjøre custom loop?

 

Den throttler et sted mellom 95C og 100C. Har man skrudd det av, så får man fort BSOD. Jeg vil si hold load temp under 95C, selv da ved max AVX load som med Blender eller Prime95. Hos meg er load temp ca 20-25 grader lavere under spilling av Battlefield 1 enn den er med en Blender test.

 

Hos meg med en Corsair H150i PRO AIO, så er 1.28v max for hva som min AIO klarer å håndtere med en 4900 Mhz OC, da med HT on. Med HT off kan man vel gå litt høyere. 1.35v+ er custom loop only. Ellers glem det bare :p

 

Akkurat nå kjører jeg min 9900K på 5.0 Ghz med HT off, 1.28v satt i BIOS som gir 1.243v under load. Da med LLC7. Dette blir varmt nok... Skal jeg ha HT on, så må jeg ned på 4.9 Ghz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...