Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sikkert AMD vil sitte lenge på ytelsestronen hvis dette stemmer :

 

Ice Lake's headline feature is an 18% increase in average instruction per cycle (IPC) throughput compared to the aging Skylake architecture, but the gains are even higher in some applications, with peaks in the 30 to 40% range for some types of workloads (albeit lower gains in others).


The boosted performance comes courtesy of Intel's new Sunny Cove cores and is a needed addition to help fight off the resurgent AMD, which recently touted a 15% improvement in IPC with its Zen microarchitecture on the 7nm process. AMD claims that its new third-gen Ryzen products have exceeded Intel's Skylake single-core performance, long the hallmark of Intel's dominating performance, albeit by small 1 to 3% margins. Given Intel's large step forward, it looks like the Ice Lake chips can restore Intel's single-core performance lead. 


Nå kommer det jo ikke en desktop CPU med Sunny Cove før neste år tror jeg, så AMD vil holde ledelsen frem til da regner jeg med.
Kilde : https://www.tomshardware.com/news/intel-10th-generation-core-10nm-ice-lake-gen11-graphics-sunny-cove-thunderbolt-3-usb-c,39477.html

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ikke sikkert AMD vil sitte lenge på ytelsestronen hvis dette stemmer :

 

Nå kommer det jo ikke en desktop CPU med Sunny Cove før neste år tror jeg, så AMD vil holde ledelsen frem til da regner jeg med.

Kilde : https://www.tomshardware.com/news/intel-10th-generation-core-10nm-ice-lake-gen11-graphics-sunny-cove-thunderbolt-3-usb-c,39477.html

også verdt å merke at klokkehastighetene med 10nm er lavere og max C/T er 4/8. Tar nok lang tid før de får rampa opp produksjonen.
Lenke til kommentar

også verdt å merke at klokkehastighetene med 10nm er lavere og max C/T er 4/8. Tar nok lang tid før de får rampa opp produksjonen.

 

Ehh ja de første er mobile prosessorer for laptops og slikt. "IceLake-S" for desktop vil nok komme med nok kjerner skal du se ;)

Lenke til kommentar

Og som vanlig med Intel så må man lese "the small print". ;)

 

Testene "May not reflect all publicly available security updates".  :rofl:

 

Og så har man test suiten de har brukt som også er "litt" morsom, bl.a. WebXPRT. Merkelige greier det der altså, hvordan Intel gang på gang gjør det så bra i den testen der... Åja, det stemmer, det er jo de som har lagd den!  :rofl:

 

Ellers må det vel sies at det ikke er veldig tillits givende å se at de måtte ned i frekvens for å holde samme TDP som sin 14nm forgjenger. Det er, om de i det hele tatt kunne kommet høyere om de prøver?

 

Slikt som dette er lagd ene og alene for å tigge investorene om å ikke forlate den synkende skuta. Tallene er sikkert teknisk sett korrekte, men ikke brukendes til stort i "real world applications". Med ~11% ned i frekvens, så er det ikke mye de er i pluss selv om 18% økt IPC skulle vært reellt, som det jo ikke er. Men det er på toppen av det hele altså uten security patcher benyttet...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Mener du jeg burde ha hatt brillene på meg da jeg leste det? :p

 

Mnja, det går jo an å trykke på bildene i artikkelen så de blir større også, ikke sikkert man trenger briller da. ;)

 

Men on a serious note; må si jeg synes det er ganske utrolig hvordan dette har snudd sånn nærmest over natten. Intel gikk fra å være ledende i verden på å produsere chip'er. Og så plutselig klarer de ingenting?  :confused:  Fortsetter det slik, så må Intel gjøre som AMD og rett og slett nøye seg med å designe CPU'er, men slutte å produsere dem selv...

Lenke til kommentar

 

Nå kommer det jo ikke en desktop CPU med Sunny Cove før neste år tror jeg.

Tviler på at det kommer noe til desktop på 10nm før de har 10nm+ klar som er Tiger Lake i 2021. Comet Lake kommer vel nå først i 2020 med opp til 10-Kjerner 14nm, og så er det Rocket Lake på 14nm etter det. Er en grunn til bare har vist frem 10nm til bærbare, det kom jo allerede en 10nm Mai 2018 fra Intel (Core i3-8121U). Den måtte de deaktivere integrert grafikk for at det skulle funke og ytelsen var dårlig. Det blir hard konkurranse fremover og det er bra for oss :) 

 

Review av Core i3-8121U -> https://www.extremetech.com/computing/284528-intels-10nm-cannon-lake-core-i3-8121u-finally-gets-a-review

 

Roadmap frem til 2021 ca. 

https://www.tomshardware.com/news/intel-roadmap-10nm-14nm-gpu-cpu,39163.html

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Ehh ja de første er mobile prosessorer for laptops og slikt. "IceLake-S" for desktop vil nok komme med nok kjerner skal du se ;)

Det minner endel om trøblet med forrige forsøk på 10nm som endte med 2 kjerner og manglende iGPU. Å skalere opp til flere kjerner vil nok ta lang tid. Mtp at de trøbler med TDP på de fleste bærbare med 6 kjerner+ burde de lagt inn støtet der.
Lenke til kommentar

Det minner endel om trøblet med forrige forsøk på 10nm som endte med 2 kjerner og manglende iGPU. Å skalere opp til flere kjerner vil nok ta lang tid. Mtp at de trøbler med TDP på de fleste bærbare med 6 kjerner+ burde de lagt inn støtet der.

 

Akkurat som AMD var underdog i mange år, men reiste seg igjen med Zen, så kan Intel gjøre det samme. Tror ikke vi skal avskrive Intel riktig enda, men at AMD vil spise innpå markedet er det ingen tvil om. Noe som gangner oss forbrukere så klart.

Lenke til kommentar

AMD har vunnet på pris, men ikke noe annet. :)

 

Det som alltid har vært greia med AMD, de vinner kanskje på pris, men med entusiastene som har råd, de kjøper Intel.

 

Performance fanboy som Nizzen sier. Enkelt og greit. :)

 

Nå har du ikke sett benchmarks av Ryzen 3000 enda, så det kan du ikke lenger si med sikkerhet ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Akkurat som AMD var underdog i mange år, men reiste seg igjen med Zen, så kan Intel gjøre det samme. Tror ikke vi skal avskrive Intel riktig enda, men at AMD vil spise innpå markedet er det ingen tvil om. Noe som gangner oss forbrukere så klart.

 

En kan jo bare se tilbake på kampen mellom Athlon 64 og Pentium 4. Athlon 64 var helt klart den beste prosessoren, men så kom Intel og slo kraftig tilbake med Core 2 Duo. Nå får vi bare håpe at AMD ikke roter seg bort med dårlige arkitekturer igjen -*host* Bulldozer *host*- slik at vi kan få langvarig konkurranse i markedet.
 
Dessuten ser det jo også ut til at Intel har planer om å produsere dedikerte skjermkort snart. Noe som igjen er veldig positivt for oss forbrukere. Kanskje vi kan få litt konkurranse her også slik at vi slipper å selge skjorta for å for å få råd til å kjøpe et skikkelig skjermkort. 
Lenke til kommentar

Nå har du ikke sett benchmarks av Ryzen 3000 enda, så det kan du ikke lenger si med sikkerhet ;)

Det ble jo vist frem cinebenchresultat...

 

 

Når de ikkje viser frem noe annet, så er det stor sjans for at det ikkje er noe å vise heller ;)

 

Hadde Ryzen "3k" knust intel på ytelse, så skal jeg love at de hadde skrytt av det.

 

Jeg tar den endelige konklusjonen når jeg har overklokket dritten ut av Ryzen "3k".

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...