Gå til innhold

[Løst] Gjøre harddisker strømløse? Smart?


Anbefalte innlegg

Jeg har en rekke harddisker i mitt pc system. Flere av dem er rene backup disker og trenger ikke å stå på mer enn den tid jeg kjører en backup i ny og ne. Slike disker har jeg troen på vil ha et lengre liv ved at de blir slått av og på noen ganger i året, enn at de står på hele tiden og er spinnet opp. 

 

Dette er SATA600 disker og er koplet som AHCI i BIOS (ikke SSD disker). Jeg har funnet ut at strømpluggen MOLEX 4 pinns plugg har (+5 volt) jord - jord (+ 12 volt). Fra MOLEX pluggen går kabelen videre over til en SATA strømplugg for harddisker.  Men er det noen som vet om det er +5V eller +12 volt som diskene benytter seg av? Jeg ser at for PC vifter som har MOLEX 4 pinns plugg er det +12 volt som benyttes. Men hvordan er det for harddisker?, er det bare +5V som benyttes?

 

Jeg har undersøkt litt med Windows og strømalternativer, og ser at denne funksjon gjelder for samtlige disker og er dermed ikke aktuelt å bruke. Men er det ikke særlig smart med brytere som man kan manuelt slå diskene av og på med?

 

Noen som vet mer enn meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en rekke harddisker i mitt pc system. Flere av dem er rene backup disker og trenger ikke å stå på mer enn den tid jeg kjører en backup i ny og ne. Slike disker har jeg troen på vil ha et lengre liv ved at de blir slått av og på noen ganger i året, enn at de står på hele tiden og er spinnet opp.

Vel, tro er noe man gjør i kirken er det noe som heter ;)

Dette er blitt undersøkt opp igjennom åra og ingenting tyder på at disker som kjører dagen lang er mer utsatt for feil enn de som bare er på av og til.

Heller ikke temperatur viser seg å ha noe effekt på forventet levealder, sålenge man er innenfor den operasjonelle temperaturen til disken.

Jeg har 8+ disker som har spinnet kontinuerlig i 5 år uten problemer.

 

Hvis bekymringen er strømforbruket, så gjør strømsparingsfunksjonen i OS-et en god nok jobb på det området. Moderne disker bruker lite strøm når de idler. Du skal ha temmelig mange disker før du merker noe på strømregningen.

 

Jeg ville ikke ha brukt noe tid på dette, det er bortkastet tid. Å slå av diskene helt vil som sagt ikke øke driftsikkerheten. Hvis driftsikkerhet er viktig for deg, så ville jeg ha investert i HGST disker som viser seg å være de mest driftsikre diskene på markedet.

 

Edit: Hvis du ønsker bedre sikkerhet på backup, så ville jeg ha lagret den "off site". Eksempelvis på en cloud plattform.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

3,5" disker bruker vanligvis både +5V og +12V.

2,5" disker er designet for +5V

 

Det er lite vits å ha strøm på backupdisker konstant hvis du bruker dem så sjelden.

SATA-kontakter er så enkle å fysisk koble inn og ut at jeg hadde valgt å åpne maskinen og bare plugge om etter behov.

 

Du kan jo også vurdere skylagring som sikrer deg hvis det skjer noe lokalt i maskinen/bopel.

 

Edit: Kan være lurt å sette en liten tapebit over metallet i SATA-pluggen(e) hvis det er mulig at det kan komme borti noe metall i maskinen din.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Den store fordelen med harddisker som kun er påslått i forbindelse med backup er at det er mindre sansynlighet for at også backup-diskene blir rammet ved kryptovirus o.l.

Etter min mening er det er en fordel uavhengig av diskenes forventede levetid.

 

Og så kan det være greit å sjekke backup-diskenes s.m.a.r.t. -data innimellom.

Lenke til kommentar

Takk for så mange nyttige innspill. Når det gjelder "trua", så er det norske ord og begreps oversikt for bruk av enkeltord i særs mange språksituasjoner en begrensning, i motsetning til andre ordspråk, som bare med en liten endring av én bokstav i ordet -ville gi en helt annen mening av ordet. Nok om det, -sånn er det bare her til lands  :rofl: 

For mitt vedkommende angående harddisk valg, var utgangspunktet kun levetid, -og ikke energibesparelser, mindre varmegang eller andre forhold som skulle gå i positive favører. Jeg tok (NÅ) et Googlesøk for lengstlevende harddisker og levetider. De fleste artikler og rapporter baserer seg på Backblaze-studien og som startet i 2013, hvor de siste resultatene ble rapportert i februar 2018. Analytikere har i denne rapporten sporet feilraten på flere forskjellige merker og modeller, og faktisk totalt over 90.000 stasjoner i det hele. For dem som ikke vet, ble dette selskapet grunnlagt i 2007og deres engasjement er ubetinget backup-tjenester. Dette gir et utmerket grunnlag for hva som avsløres i deres rapporter, men til min ugunst, den «gjeldende» rapporten er basert for kun idle disker. Og ganske riktig (som moderator også antyder) HGST disker var av de med minst feil i rapporten. Når jeg har kjøpt disker og tenkt på levetid har jeg for det meste basert slike kjøp på minste garantitid (5 år), men innser nå at en spesifikk type betegnelse for harddisk også må tas med.

 

​For S.M.A.R.T funksjonen for harddisker, er min erfaring at denne raporterer for mangelfult. Derfor benytter jeg meg av CrystaldiskInfo (ver. 7.5). Faktisk, de fleste harddisker som har gått til grunne her hos meg, strander på sjekk funksjonen "C5", eller Current Pending Sector count.  Her kan S.M.A.R.T melde om "OK" for C5, mens CrystalDiskInfo viser feil tallet -02. "-02" er en startfase for en begynnende ikke lesbar disk. Blir denne verdi økende til "-08" er disken ikke lesbar lengre, er mine erfaringer.  

 

Dessverre har jeg frem til nå ikke kunne lese meg frem til et ensbetydende svar om disker sin levetid forlenges dersom strømtilførsel brytes, i motsetning til disker som surrer hele tiden. For sistnevnte ser det ut til at rapportene hviler på best levetid for de produsenter som leverer harddisker av HGST- typen. "For det er bare det som kan bevises som er gjelder, og frem til nå har jeg ikke sett/lest om beviset om og -med erfaringer for disker sin levetid økes dersom slike ikke er IDLE, hele tiden.  

Lenke til kommentar

Det var vel mest før i tiden, type 20-30 år siden man anbefalte å la datamaskiner stå på konstant for lengst mulig levetid. Setter nesten alltid maskinen i hibernate og det gir spinup/spindown mange ganger mer enn det å bare plugge inn og ut en disk ved behov, så om du er ute etter levetid er det nok best å kjøre den offline 99,9% av tiden.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ja, vurderte docking station løsninger. De ligger i en pris på omkring 2-300 kr under eBay, med mange varianter av option. Grunnen til at jeg ikke gik for den løsningen ligger i det praktiske. Jeg ville ha de alle tilgjengelige, montert i mitt SNIPPER Big cabinet, men bare med en dobelt bryter (av/på for hhv. +5V/+12v) skal kunne bryte drifte i de). Av de 8 hhv. 4TB og 6TB WD diskene, tar jeg speile av hver = backup'er, men ikke som RAID.

 

I hver av de to lukene for 4 disker i hver, har jeg montert en temperaturstyrt vifte, selv om det hevdes at en disk tåler mye varme, uten at dette skal gå på bekostning av driftstid. Jeg er bekymret med HDD temperatur opp mot 55 grader -C. Viftene starter ved +48 grader -C, og slår seg av ved 43 grader. 

 

Jeg er for øvrig allerede i gang med første prototype av 4X doble brytere loddet inn på en PCB. Jeg har sørget for at jeg i BIOS SATA styring har ENABLET Hot Plug for SATA, som jeg leste på nettet var eneste option som måtte være PÅ, dersom SATA disker kobles inn/ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...