Gå til innhold

Endelig får MacBook Pro nytt tastatur


Anbefalte innlegg

 

SYKT overpriset!

 

Man får HP15BS188NO hos elkjøp til 8495,- (Var nylig på tilbud til 4995,-)

Spesifikasjonene er veldig like (i5 8 gen, 8GB RAM, 256 SSD)

 

Macbook = Mindre/men bedre skjerm, touchbar, litt hurtigere, lys i tastatur, aluminium materiale.

 

HP15BS188NO = Større skjerm/numpad, dedikert skjermkort på 2GB (macbook har delt på 128MB)

 

Er inngangsmodellen til macbook bedre? Ja, litt.

Er forskjellen verdt 15000 kroner mer?

NEI.

Betaler du rundt 12000 ekstra for utseendet og merket?

JA.

Det er ekstremt stor forskjell i byggekvalitet på de to maskinene. Moren min fikk nylig den HP-maskinen og ytelsesmessig holder den lenge for henne, men tastaturet og kabinettet kjentes billig ut. For mange er byggekvalitet også en faktor når man velger en maskin, og det har en viss pris det også. Så og sammenligne spec mot spec blir litt feil når en ikke tar med faktorer som bedre skjerm, byggekvalitet, vekt og annet småplukk. Det skal sant sies at jeg ikke forsvarer prisen til Mac som er så mye dyrere, men det er en vekker at maskiner fra andre fabrikanter som er i nærheten av Mac på ytelse og innpakning er tilnærmet like dyre (selv om det har forbedret seg litt). 

Byggekvalitet og opplevd berøringsfølelse er forskjellige ting. Å kjøpe en maskin hvis tastatur ikke tåler støv, i denne prisklassen, er å anse som fjoll.

 

Så skal man vente på class-action -søksmål over dammen før noe skjer, og da er det ofte for sent hvis man har hoppet på noe nytt tidlig.

 

Det er mye som er bygd, og skrudd sammen, betydelig mer seriøst enn Apple sitt. Også fra skandaløse HP.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har fire MacBooks hjemme (to MacBook Pro og to MacBook Air).

 

Den eldste - som fruen bruker - er fra 2010 og fungerer ennå flott. Det gjør de andre også, så det er definitivt gode maskiner.

 

Kunne tenkt meg den nye 2018-modellen, men ville da måtte betale over 20.000 kr for en 13-tommer med 16GB minne. Det blir i meste laget. Skulle ønske de leverte den også uten touchbar.

 

Får fortsette å bruke min fortsatt velfungerende MacBook Pro, som ble kjøpt våren 2014. Siden jeg også har en velfungerende Lenovo ThinkPad fra 2015, er det uaktuelt å gå for en ny PC.

 

Ja, Apples produkter holder langt lengre og har en annenhåndsverdi selv 6-7 år etter innkjøp. Tåler mer gjør de også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Apples produkter holder langt lengre og har en annenhåndsverdi selv 6-7 år etter innkjøp. Tåler mer gjør de også.

Jeg kan jo vurdere en MacBook eller en MacBook Pro (13-tommer) uten touchbar. Men fra sistnevnte til tilsvarende 2018-modell er det ikke mange tusenlappene opp. Nå har jo tastaturet på 2018-modellen blitt forbedret, men jeg regner med de aller fleste ikke har hatt problemer med det som sitter i 2017-modellen.

 

EDIT:

 

Har bestilt MacBook Pro (2018) 13-tommer, med 2,3 GHz prosessor, 16 GB RAM og 256 GB SSD. Får den på døra rundt 7. august. Det blir en stund å vente, men jeg skal på ferie før det, så da har det mindre å si.

 

Da har jeg definitivt en sprek MacBook noen år fremover. Så får fruen overta MacBook Pro'en (late 2013) jeg nå bruker. Den vil holde en god stund til. Bestilte med skole-/utdanningsrabatt, og da får jeg Beats trådløse hodetelefoner til en verdi av nesten 3000 kr med på kjøpet. De kan jeg jo selge med en gang, så blir det i praksis ennå mer rabatt. Slik var det ikke noe å stusse på å gå for 2018-modellen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

SYKT overpriset!

 

Man får HP15BS188NO hos elkjøp til 8495,- (Var nylig på tilbud til 4995,-)

Spesifikasjonene er veldig like (i5 8 gen, 8GB RAM, 256 SSD)

 

Macbook = Mindre/men bedre skjerm, touchbar, litt hurtigere, lys i tastatur, aluminium materiale.

 

HP15BS188NO = Større skjerm/numpad, dedikert skjermkort på 2GB (macbook har delt på 128MB)

 

Er inngangsmodellen til macbook bedre? Ja, litt.

Er forskjellen verdt 15000 kroner mer?

NEI.

Betaler du rundt 12000 ekstra for utseendet og merket?

JA.

Snakk om 2 forskjellige maskiner dette. 15ern du har linka til, har 6 timers batterilevetid, Macen har 10timer. Mac har 6kjerner, HPen har 4. Macen har en veldig rask flashdisk på typ 2,8GBs les/1,8GB/s skriv (usikker på om denne nye modellen er enda raskere, eller bare har samme specs). GPUen på HPen er jo bytedelig tregere med Radeon 520 kontra 555 med 4GB VRAM på Mac. Skjermen er jo noe fullHD mjøl jeg aldri i verden ville hatt på skrivebordet. Er dette en konsument-maskin eller en proffmaskin ala HPs gamle EliteBook serie?

 

Var det slik at du faktisk ønsket å sammenligne en 15,6" mot en 13,3"? 

 

Kom igjen nå, du kan bedre enn dette. Hvis du skal sammenligne, så må du sammenligne i samme segment. Ikke bare se på specs. Og dersom du skal sammenligne specs, så må du vite hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Byggekvalitet og opplevd berøringsfølelse er forskjellige ting. Å kjøpe en maskin hvis tastatur ikke tåler støv, i denne prisklassen, er å anse som fjoll.

 

Så skal man vente på class-action -søksmål over dammen før noe skjer, og da er det ofte for sent hvis man har hoppet på noe nytt tidlig.

 

Det er mye som er bygd, og skrudd sammen, betydelig mer seriøst enn Apple sitt. Også fra skandaløse HP.

Joda, helt klar over at Lenovo T-serie, HP Elitebooks og Dell Vostro/Precision/XPS har vel så god, om ikke bedre, kabinetter enn Apple sine maskiner. Men nå var ikke eksempelet som "radiotryne" trakk frem en maskin fra noen av de seriene, men heller greit specet forbrukermaskin som har en helt annen opplevd kvalitet enn f. eks Apple. Det er vel strengt tatt forskjellen på en forbruker-, prosumer- og professjonell-maskin. HP'en som radiotryne trakk frem er en typisk forbrukermaskin som har forventet levetid på 18-20 måneder, Apple er en prosumermaskin som har lenger levetid og Lenovo-, HP- og Dell-seriene over er professjonelle maskiner som har lenger forventet levetid og tåler tøffere bruk. 

 

https://www.youtube.com/user/rossmanngroup

 

Edit: Se noen av de videoene og revurder uttalelsen.

Har ikke sett videoen, men vil allikevel påstå at Apple sine maskiner tåler mer enn f. eks maskiner i prisklasser opp til 6-7k. Det er jo noe av naturen med prisklasser - jo billigere, jo flere hjørner må kuttes i kostnader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SYKT overpriset!

 

Man får HP15BS188NO hos elkjøp til 8495,- (Var nylig på tilbud til 4995,-)

Spesifikasjonene er veldig like (i5 8 gen, 8GB RAM, 256 SSD)

 

Macbook = Mindre/men bedre skjerm, touchbar, litt hurtigere, lys i tastatur, aluminium materiale.

 

HP15BS188NO = Større skjerm/numpad, dedikert skjermkort på 2GB (macbook har delt på 128MB)

 

Er inngangsmodellen til macbook bedre? Ja, litt.

Er forskjellen verdt 15000 kroner mer?

NEI.

Betaler du rundt 12000 ekstra for utseendet og merket?

JA.

 

I all verden, du sammenligner en deilig PC med en irritasjonsgenerator?

Bare touchpaden i Macbooken er verdt mer enn hele den HPen.

Lenke til kommentar

SYKT overpriset!

 

Man får HP15BS188NO hos elkjøp til 8495,- (Var nylig på tilbud til 4995,-)

Spesifikasjonene er veldig like (i5 8 gen, 8GB RAM, 256 SSD)

 

Macbook = Mindre/men bedre skjerm, touchbar, litt hurtigere, lys i tastatur, aluminium materiale.

 

HP15BS188NO = Større skjerm/numpad, dedikert skjermkort på 2GB (macbook har delt på 128MB)

 

Er inngangsmodellen til macbook bedre? Ja, litt.

Er forskjellen verdt 15000 kroner mer?

NEI.

Betaler du rundt 12000 ekstra for utseendet og merket?

JA.

 

Men er da HP15BS188NO og den nye mac book pro det samme? Betaler du for for det samme? Prøvde og diskutere dette med en apple-bruker men får svar at det er IKKE det samme og apple er mye bedre kvalitet etc.. Får at svar at du må ut med 20k på windows pc samme som på mac pc for og få samme ytelse.. (At vi ikke kan sammenligne mellom en 9k pc og en 20k mac.. idk)
Lenke til kommentar

 

apple kommer med risc proessor. driver og tester den ut nå

 

Apple kommer ikke med RISC-prosessor, Apple har alltid brukt RISC-prosessorer. PowerPC - som var CPU-en fram til begynnelsen av 2007 i Apple sine ulike Mac-er. iPhone og iPad har alltid brukt RISC - fordi ARM er RISC (Acorn RISC Machines). Så Apple har alt dette ute, f.eks i form av iPad Pro, som klart for mange erstatter MacBook.

 

Ja, Apple tester å bruke ARM - i Macbook, og har planer om å begynne å erstatte Intel fra 2020. Men poenget er ikke å erstatte Intel, men etterhvert skape en homogen plattform med samme OS osv. over hele produktspekteret. Og ikke minst kontroll over alle aspekt av utviklingen.

 

Og det er ARM - selv om Apple designer egne brikker på basis av ARM sin arkitektur, samme som Samsung gjør.

 

Men å er i realiteten i dag både Intel og AMD, mer eller mindre RISC-prosessorer det også. Men teknologisk gir ikke et skifte til egenutvikla prosessorer basert på ARM noen gevinst for Apple.

Å si at Intel og AMD prosessorene mer eller mindre er RISC er å tøye definisjonen vell langt, ganske enkelt fordi RISC vs CISC egentlig har vært en ikkediskusjon i flere tiår og i stor grad omhandler en teoretisk metode for å behandle instruksjoner.

 

Ja, siden P6 har Intel implementert, skal vi si en RISC kjerne under CISC. Men det er ikke en RISC kjerne som sådan, men mer interne RISC lignende mikroinstruksjonssett. Med lignende mener jeg at instruksjonssettet er definert av Intel, og at RISC ikke er et helt definert instruksjonssett eller arkitektur i seg selv, men mer en metodikk instruksjonssett kan basere seg på, og at det kan endre seg noe mellom hver prosessorgenerasjon og arkitektur, alt etter hva Intel finner på.

 

All kode må overleveres prosessorens front end decoder som CISC, før den automatisk konverteres for back end. Det er ikke mulig å sende RISC instruksjonssett til prosessoren, og det vil ikke være spesielt naturlig å åpne for RISC mode heller, om i det hele tatt mulig.

 

RISC kjernen utgjør også bare en del av prosessoren, for igjen, om man ser inni moderne maskiner så er de ikke CISC eller RISC, men heller dataflytsmaskiner. Og dette gjelder også ARM, selv om R står for RISC så støtter den avanserte funksjoner mye på samme måte som såkalte CISC prosessorer, og dette ser man veldig tydelig på Thumb som nesten er et utvidelsesinstruksjonssett som har blitt lagt på ARM for å få CISC lignende funksjonalitet.

 

Å si at Apple alltid har brukt CISC prosessorer på PC blir da ikke helt korrekt, selv om det er delvis riktig rent teknisk. For, det var et markant skifte der Apple gikk fra å benytte RISC instruksjonssett til å benytte CISC instruksjsonssett mot front end av prosessoren.

 

Men ja, de har brukt ARM prosessorer, men rent bortsett fra teorien bak RISC, så er det mye som skiller disse fra Power PC prosessorene.

 

Så, når alt det er sagt så er det også veldig mye som skiller OSX fra gamle MAC OS og iOS, fordi det bruker et helt annet instruksjonssett. Og, det er ikke rett fram å lage ett OS for alt. Jeg vet ikke hvor langt de er i prosessen, men de vil få samme utfordringer som Microsoft har med Windows 10 for ARM. Jeg vet ikke hvor Apple skal ligge i denne prosessen, men MS har brukt enormt lang tid og masse resurser på W10ARM, og har også gjort en kjempejobb med Win32 emulering av programvare.

 

Alle må ha Win32. Men jeg skal vedde på at når Apple lanserer en ARM basert versjon av OSX så er det ingen MAC-brukere som lenger har behov får å laste ned ting fra internett. Det er fordelen til Apple, alt de gjør er bra.

Lenke til kommentar

Fornøyd med MacBook Pro 15 Retina (2017). Svært god og lyssterk skjerm, enormt gode høyttalere, kjapp (!), fantastisk pekeflate, støysvak og god batteritid med tanke på innmat. Byggekvaliteten er den beste i bransjen, selv bedre enn Huawei Matebook X og Microsoft Surface. Det jeg kanskje kan utsette litt på er Touchbar som brukes litt, men ikke til så veldig mye. Her kunne de med fordel ha gjort noe for å gi mer taktil feedback, siden du per nå kan bruke touch (skrive uten å se) på tastaturet, men må kikke på touchbar til enhver tid når du bruker den. :) 

Lenke til kommentar

[quote name='Serpentbane'

Alle må ha Win32. Men jeg skal vedde på at når Apple lanserer en ARM basert versjon av OSX så er det ingen MAC-brukere som lenger har behov får å laste ned ting fra internett. Det er fordelen til Apple, alt de gjør er bra.

 

Jeg vet at jeg forenkla radikalt - og at du i realiteten har helt rett i at CISC/RISC i dager mer eller mindre uinteressant.

 

Hva jeg egentlig prøvde å få fram er at Apple ikke driver med egne prosessorer fordi de vil ha RISC - men fordi de vil ha større kontroll over økosystemet. I realiteten har de til en viss grad adoptert Microsoft sin Embrace og Extend.

 

Ellers jobber jeg som eneste Windows/Linux bruker i et forholdsvis stort Mac-miljø. Her synes man ikke Apple gjør alt bra lengre, man er mer og mer misfornøyd.

Lenke til kommentar

 

SYKT overpriset!

 

Man får HP15BS188NO hos elkjøp til 8495,- (Var nylig på tilbud til 4995,-)

Spesifikasjonene er veldig like (i5 8 gen, 8GB RAM, 256 SSD)

 

Macbook = Mindre/men bedre skjerm, touchbar, litt hurtigere, lys i tastatur, aluminium materiale.

 

HP15BS188NO = Større skjerm/numpad, dedikert skjermkort på 2GB (macbook har delt på 128MB)

 

Er inngangsmodellen til macbook bedre? Ja, litt.

Er forskjellen verdt 15000 kroner mer?

NEI.

Betaler du rundt 12000 ekstra for utseendet og merket?

JA.

Snakk om 2 forskjellige maskiner dette. 15ern du har linka til, har 6 timers batterilevetid, Macen har 10timer. Mac har 6kjerner, HPen har 4. Macen har en veldig rask flashdisk på typ 2,8GBs les/1,8GB/s skriv (usikker på om denne nye modellen er enda raskere, eller bare har samme specs). GPUen på HPen er jo bytedelig tregere med Radeon 520 kontra 555 med 4GB VRAM på Mac. Skjermen er jo noe fullHD mjøl jeg aldri i verden ville hatt på skrivebordet. Er dette en konsument-maskin eller en proffmaskin ala HPs gamle EliteBook serie?

 

Var det slik at du faktisk ønsket å sammenligne en 15,6" mot en 13,3"? 

 

Kom igjen nå, du kan bedre enn dette. Hvis du skal sammenligne, så må du sammenligne i samme segment. Ikke bare se på specs. Og dersom du skal sammenligne specs, så må du vite hva du snakker om.

Jeg sammenlignet HP'en med inngangsmodellen til macbook pro til 19990,- , ikke 15 tommeren til 26990,-. Inngangsmodellen har i5 4 kjerner prosessor, ikke 6 kjerner.

Den HP'en jeg linka har 11,75 timers batteri, ikke 6 timer som du sa. Inngangsmodellen har heller ikke Radeon Pro 555, det er det kun den til 27k som har, men Iris Plus 655 delt grafikk med 128MB edram.

 

Misforstå meg rett, sier ikke at HP'en er bedre enn Macbooken. Den er litt dårligere. Sier at forskjellen langt fra er verdt 12000 kroner. Og at HP'en er et MYE bedre kjøp for pengene. Skal man derimot legge inn 20K i en laptop så kan man få en datamaskin som er MYE bedre enn den Macbooken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sammenlignet HP'en med inngangsmodellen til macbook pro til 19990,- , ikke 15 tommeren til 26990,-. Inngangsmodellen har i5 4 kjerner prosessor, ikke 6 kjerner.

Den HP'en jeg linka har 11,75 timers batteri, ikke 6 timer som du sa. Inngangsmodellen har heller ikke Radeon Pro 555, det er det kun den til 27k som har, men Iris Plus 655 delt grafikk med 128MB edram.

 

Misforstå meg rett, sier ikke at HP'en er bedre enn Macbooken. Den er litt dårligere. Sier at forskjellen langt fra er verdt 12000 kroner. Og at HP'en er et MYE bedre kjøp for pengene. Skal man derimot legge inn 20K i en laptop så kan man få en datamaskin som er MYE bedre enn den Macbooken.

 

Jeg bruker hovedsaklig Windows, så er langt ifra noen Apple-entusiast, men det er et par ting de har fått til veldig bra som gjør det litt vanskeligere å sammenligne med PCer. Et slik eksempel er 3,2 GB/s lesehastighet på SSDen. Jeg vet ikke hvor rask SSDen til HP er, men jeg vil bli overrasket hvis det er i nærheten. Selv om det finnes andre maskiner med dette så er også 500 nits skjerm og Thunderbolt 3 viktig for meg. Om maskinen er en i5 eller i7 er jeg derimot rimelig likegyldig til. Så for min del har de veldig mye jeg er fornøyd med. Hvis de bare hadde fikset tastaturet og hatt bedre støtte for Windows så hadde jeg vært frelst.
Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg forenkla radikalt - og at du i realiteten har helt rett i at CISC/RISC i dager mer eller mindre uinteressant.

 

Hva jeg egentlig prøvde å få fram er at Apple ikke driver med egne prosessorer fordi de vil ha RISC - men fordi de vil ha større kontroll over økosystemet. I realiteten har de til en viss grad adoptert Microsoft sin Embrace og Extend.

 

Ellers jobber jeg som eneste Windows/Linux bruker i et forholdsvis stort Mac-miljø. Her synes man ikke Apple gjør alt bra lengre, man er mer og mer misfornøyd.

 

Jeg er fornøyd med å bruke Apple sine produkter, men det er ikke helt som før. Trodde gjerne tastaturet som nå delvis forbedres var skikkelig testet.

 

Apple er blitt en gigantisk pengemaskin, og magien er ikke den samme som da Steve Jobs var blant oss.

Lenke til kommentar

Det stilles store spørsmål ved hvor mye, eller snarere, hvor lite Aplle har gjort for å forbedre tastaturet på de to nye MacBookene. Men nettstedet IFixit har gått til verks som de pleier, og avslørt at det ligger en silikonmembran under hver tast. Det forklarer hvorfor det nå er mindre lyd fra tastene. Ellers ser det ikke ut som de har gjort særlig.

post-53963-0-54044800-1531576928_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Det stilles store spørsmål ved hvor mye, eller snarere, hvor lite Aplle har gjort for å forbedre tastaturet på de to nye MacBookene. Men nettstedet IFixit har gått til verks som de pleier, og avslørt at det ligger en silikonmembran under hver tast. Det forklarer hvorfor det nå er mindre lyd fra tastene. Ellers ser det ikke ut som de har gjort særlig.

Dette burde vel fikse sticky-keys problemet, men de må da ha gjort mer for å fikse problemene ???

Hele butterfly-konseptet med tastene virker jo smart nok for å få så kort vandring som mulig, men Apple har totalt prøvd å underkommunisere hvor stort problemet med disse tastene egentlig er og hvor mange som fikk problemer med dem. Dette er litt samme ulla som Xbox 360 ved lansering.

 

Når Apple premium-priser seg slik de gjør kjører man ikke ut maskiner som ikke teknisk sett har et tastatur som er til å stole på.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Dette burde vel fikse sticky-keys problemet, men de må da ha gjort mer for å fikse problemene ???

Hele butterfly-konseptet med tastene virker jo smart nok for å få så kort vandring som mulig, men Apple har totalt prøvd å underkommunisere hvor stort problemet med disse tastene egentlig er og hvor mange som fikk problemer med. Dette er litt samme ulla som Xbox 360 ved lansering.

 

Når Apple premium-priser seg slik de gjør kjører man ikke ut maskiner som ikke teknisk sett har et tastatur som er til å stole på.

 

Det Apple har gjort med de aktuelle tastaturene er i alle fall minimalt, og jeg er helt enig i at til den prisen de tar, er det absolutt ikke godt nok. Det er kun snakk om småflikking. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...