Gå til innhold

Norsk forskning kan gi elbiler med 1.000 kilometers rekkevidde. Nå starter testingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

La oss håpe at teknologien, og ikke minst økonomien holder helt frem til et produkt.

Verden trenger det.

 

Håper så, teknologien blir jo bare bedre og bedre.. Men ikke at det og produsere det blir så mye bedre med mye kullkraft til :/ (Batteriene i seg selv.)

Hvis man kan produsere disse batteriene i Norge er faktisk alt i orden.

https://www.faktisk.no/artikler/DP/derfor-er-strommen-din-bare-skitten-pa-papiret

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overskriften var litt rar, den ser ut til å være hentet fra dinside.no eller noe. Det er allerede i dag teknisk mulig å lage elbiler med 1000 kilometers rekkevidde, problemet er kostnaden.

 

Enig. Du kan jo lage en elbil med 1000 km rekkevidde med blybatterier og traktordekk, men den er ikke så nyttig. Holder TU til en litt høyere standard enn andre, men de har vel alle sammen bare gjengitt NTBs materiale på autopilot. Savner noen ørsmå kritiske spørsmål om hva som faktisk blir bedre. Er det energitetthet per volum, per vekt, per krone?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så saken på E24 sine sider i dag tidlig, og er vel så og si kopi av denne saken. Nå husker jeg ikke eierforholdet, men er ikke E24 siden en del av mediekonsernet som TU er under? Kunne dem ikke bare lagt lenke til E24 artikkelen istedenfor copy - paste? Gjør meg ingenting å bli henvist til andre steder og artikler, men misliker når samme ting blir posta på forskjellige steder.

Edit: Artikkelen fra E24: 
https://e24.no/bil/bil/norsk-forskning-kan-gi-elbiler-med-1-000-kilometers-rekkevidde/24391605

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

La oss håpe at teknologien, og ikke minst økonomien holder helt frem til et produkt.

Verden trenger det.

 

Håper så, teknologien blir jo bare bedre og bedre.. Men ikke at det og produsere det blir så mye bedre med mye kullkraft til :/ (Batteriene i seg selv.)
Kva meiner du? Det vert jo stadig mindre kolkraft og meir fornybar i nesten heile verda. Utbygginga av ny kolkraft står praktisk talt stille. (Ja, eg veit det finst ein heil del kolkraftverk på teiknebrettet, men nesten ingen nye kolkraftverk kjem seg vidare frå planleggingsfasen til byggestadiet.)

 

Verdas største batterifabrikk er forresten sjølvforsynt med solenergi.

Lenke til kommentar

Så saken på E24 sine sider i dag tidlig, og er vel så og si kopi av denne saken. Nå husker jeg ikke eierforholdet, men er ikke E24 siden en del av mediekonsernet som TU er under? Kunne dem ikke bare lagt lenke til E24 artikkelen istedenfor copy - paste? Gjør meg ingenting å bli henvist til andre steder og artikler, men misliker når samme ting blir posta på forskjellige steder.

 

Edit: Artikkelen fra E24: 

https://e24.no/bil/bil/norsk-forskning-kan-gi-elbiler-med-1-000-kilometers-rekkevidde/24391605

 

Som du ser både i E24 og TU er artikkelen skriven av NTB.
Lenke til kommentar

Slike fantastiske overskrifter har vi blitt servert i tiår. Det er nok ikke ét enkelt gjennombrudd som kommer til å revolusjonere batterikapasitet. Som all annen teknologi vil batteriteknologien utvikles kumulativt over tid der produsenter og forskere lærer av hverandre og bygger videre på dagens kunnskap. Det "neste og beste" vil alltid være dyrest. Og det som er spitzenklasse i dag blir standard om fem år. Slik må det være; så utviklere og produsenter får igjen for forskning og nybrottsarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkevidde er litt oppskrytt. Det er ikke nødvendigvis noe problem å kjøre 1000 eller 1500 km med et fornuftig antall stopp. Hverken med bensin, diesel eller el.

 

Det er rekkevidde per minutt lading som teller ved langkjøring*. Altså kombinasjonen av energiforbruk (kWh/km) og ladeeffekt (kW). Maks ladeeffekt som batteriene tåler har sammenheng med batterikapasitet og kjøling. Laderen må også støtte høy effekt. For å fylle 100 km rekkevidde må man vente:

 

0,5 minutt** med bensin/dieselbil som fyller 10 liter per minutt og bruker 0,5 liter/mil

10 minutter med en elbil som superlader med 120 kW og bruker 0,2 kW/km

18 minutter med en elbil som hurtiglader med 50 kW og bruker 0,15 kW/km

41 minutter med en elbil som hurtiglader med 22 kW og bruker 0,15 kW/km

1 time og 22 minutter med en elbil som normallader med 11 kW og bruker 0,15 kW/km

2 time og 09 minutter med en elbil som normallader med 7 kW og bruker 0,15 kW/km

7 time og 30 minutter med en elbil som normallader med 2 kW og bruker 0,15 kW/km

 

* Inntil en viss grense fordi man uansett bør ha minst 20 minutter til å strekke på beina, dobesøk, mat og drikke ca hver 3. time.

** Ved hverdagskjøring kan tids-vinninga gå opp i spinninga siden hjemmelading ikke er mulig med bensin/diesel.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det spriket mye i kapaditetsøkningen her.

Er det 300-500 prosent økning eller 10-20 prosent økning, som professor Svensson forstår?

Antar det er en forbedring på 300-500% for anode-materialet. I så fall vil forbedringen på celle-nivå med katode, elektrolytt, elektroder, innpakning, osv være betydelig mindre. Noen titalls prosent, vil jeg tro. 10% hørtes lavt ut.

 

Spørsmålet er om dette materialet er mye bedre enn de materialene som allerede er i bruk. Jeg vet f.eks Tesla/Panasonic har benyttet en anode som kombinerer grafitt og silisium siden 2015. Kan hende forbedringen blir på 10-20% sammenlignet med slike materialer, men kanskje 20-50% sammenlignet med grafitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det spriket mye i kapaditetsøkningen her.

Er det 300-500 prosent økning eller 10-20 prosent økning, som professor Svensson forstår?

 

10-20 prosent er mer korrekt. Det er bare en forbedring av anoden som står for rundt 20 prosent av vekten til et helt batteri.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...