Gå til innhold

Bilreise kostnader Gjøvik - Stavanger


Anbefalte innlegg

Jeg skal fly til Stavanger i morgen for å kjøpe en bil, og da skal jeg kjøre tilbake til Gjøvik, men jeg trenger hjelp med å velge veien... E39/E18 over Kristiansand eller "veien over fjellet" over Sindal?

 

Google maps viser at langt veien er 650km og tar 8 timer og 45 minuter, og den over fjellet er 533km og tar 9 timer. 

 

Men google sier ingenting om kostnader. Drivstofforbruk? Bompenger? Er det noe som kanskje vet hvor mye koster det å reise Stavanger-Gjøvik, og hvilken vei er bedre? 

 

Skal kjøre en 6 gir bensin bil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.vegvesen.no/trafikkbeta <-- Denne viser også bompenger (men ikke ferjekostnad tydeligvis)

 

Kort fortalt om de to alternativene du nevner: Mest bompenger ved å kjøre via Kristiansand, men også best vei. "Fjellveien" er smal og svingete, morsom for så vidt, men drivstoffkrevende fordi det er mye opp og ned i fart.

Du kan også kjøre nordover, ta ferja over Boknafjorden og kjøre Odda -> Eidfjord -> Geilo -> Gol -> Leira -> Gjøvik

Lenke til kommentar

Sirdal/Setesdal, Hardangervidda/Valdres, og E39/E18 via Kristiansand gir alle ca. same køyretid ifølge Google.

 

Bompenger finn du her:

https://www.vegvesen.no/trafikkbeta?lat=63.96423&long=10.97340&zoom=3&lag=Ferjer,Bomstasjoner&listView=false (søk på rute for å få opp bompenger på strekninga):

Hardanger/Valdres: 52 kr + 192 kr for ferge

Sirdal/Setesdal: 104 kr

E39/E18 via Kristiansand: 145 kr (antar dette er dersom du passerer bomringen i Kristiansand utanom rushtid)

Edit: Gyldig autopassbrikke gir ofte rabatt (typisk 20%) men det kan vera ei utfordring å få det på plass i tide på ein bil du ikkje har kjøpt enno.

 

Hardanger/Valdres er nok den vakraste av dei aktuelle rutene. Best vegstandard får du via Kristiansand. Lågast totalkostnad (inkludert drivstoff) tippar eg du får via Sirdal.

 

Drivstofforbruk er umogleg å seia utan å vita om det er ein ny Polo eller ein gammal A8 med monstermotor du køyrer, men mellom 0,5 og 1 liter per mil er nok realistisk for ein normal bil.

Endret av MKap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...