Gå til innhold

Elbiler, kobolt og barnearbeid i Kongo.


Anbefalte innlegg

Mulig at luftkvaliteten i Oslo blir litt bedre med elbiler, selv om utslippene fra nye dieselbiler er ekstremt lave. At barna i Kongo får ødelagt lungene av kobolt støv er vel ikke så nøye:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html

Jeg vet at elbilmenigheten kommer til å ramse opp en haug med dårlige unnskyldninger for at vi skal akseptere livsfarlig barnearbeid i Kongo, men faktum er at elbilboomen får prisen på kobolt til å eksplodere, og at det betyr mer farlig barnearbeid og mer penger til voldelig milits i Kongo.

Selv om BMW og Tesla har gjort noen tiltak for å prøve å unngå kobolt fra Kongo nekter de som alle andre elbilprodusenter å opplyse til Amnesty hvor de de får kobolt fra. Når Tesla nå øker produksjonen kraftig har de ingen mulighet til å unngå kobolt fra Kongo.

Elbiler er noe skikkelig svineri, og produksjonen medfører store menneskelige lidelser. Det er selvsagt ikke bra med kobolt i mobiltelefoner og lignende, men det går mange tusen ganger så mye kobolt i en elbil som i en mobiltelefon.

http://filternyheter.no/elbil-racet-bilgigantene-har-lenge-visst-om-barnearbeid-lite-er-gjort/

 

 

 

MOD-EDIT:

Moderatormelding

Denne trådens første ca. 15 innlegg er splittet ut fra tråden "Elbilmodell mest populære nyregistrering i juni"

Jeg vil også be dere om å diskutere anstendig i tråden, husk at innlegg skal skrives i en høflig og saklig tone.

 

 

Endret av Camrot
Lagt inn modmelding
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koboltorisene har tredoblet seg på 2 år pga elbilboomen, dette vet du utmerket godt og jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å bortforklare det.

 

Jeg sier ikke at de ikke har tredoblet seg jeg, jeg sier bare at de er på vei ned og det stemmer. I tillegg motstrider det din påstand. 

Forøvrig er det ikke bare pga elbilboomen, det brukes batterier i alt om dagen fra sykler, til sparkesykler, vi har alle flere devicer enn før som går på batteri osv. Alt er med, det er ikke bare elbiler. 

 

Poenget er uansett det samme, pr dags dato er prisene på vei ned og ikke opp. Du må gjerne motstride dette, men tallene lyver ikke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan gjøre miljøregnskap på mange ulike måter og komme fram til de resultater man ønsker for å understøtte det man på forhånd har bestemt seg for.

 

Et fundamentalt faktum er imidlertid at det er mulig å basere både produksjon og bruk av elbiler på 100% bærbare ressurser. Elektisitet til produksjon og bruk kan hentes fra fornybare kilder. Kobolt og andre metaller slites aldri ut, de kan gjenvinnes i all evighet.

 

Biler basert på fossil energi kan aldri bli bærekraftige ettersom fossil energi er en begrenset ressurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan gjøre miljøregnskap på mange ulike måter og komme fram til de resultater man ønsker for å understøtte det man på forhånd har bestemt seg for.

 

Et fundamentalt faktum er imidlertid at det er mulig å basere både produksjon og bruk av elbiler på 100% bærbare ressurser. Elektisitet til produksjon og bruk kan hentes fra fornybare kilder. Kobolt og andre metaller slites aldri ut, de kan gjenvinnes i all evighet.

 

Biler basert på fossil energi kan aldri bli bærekraftige ettersom fossil energi er en begrenset ressurs.

 

Så da skal vi altså akseptere massiv bruk av farlig og helseskadelig barnearbeid fordi batterier kanskje blir etisk forsvarlige i fremtiden? Dere elbilfrelste eier ikke skam i livet!

 

Det er ellers blank løgn at biler med forbrenningsmotor ikke vil bli miljøvennlige i fremtiden. Sverige skal fase ut alt fossilt drivstoff innen 2030 og erstatte det med drivstoff laget av avfall, syntetisk drivstoff vil nok også bli mye større i fremtiden.

 

Det er ingen god grunn til å si at elbiler er det eneste som er fremtidsrettet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Koboltorisene har tredoblet seg på 2 år pga elbilboomen, dette vet du utmerket godt og jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å bortforklare det.

 

Jeg sier ikke at de ikke har tredoblet seg jeg, jeg sier bare at de er på vei ned og det stemmer. I tillegg motstrider det din påstand. 

Forøvrig er det ikke bare pga elbilboomen, det brukes batterier i alt om dagen fra sykler, til sparkesykler, vi har alle flere devicer enn før som går på batteri osv. Alt er med, det er ikke bare elbiler. 

 

Poenget er uansett det samme, pr dags dato er prisene på vei ned og ikke opp. Du må gjerne motstride dette, men tallene lyver ikke..

Selv om koboltprisene viser en liten korreksjon i øyeblikket har de som sagt steget kraftig de siste årene, og alt tyder på at de skal videre opp. Ingen god grunn til å bestride dette!

 

https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om koboltprisene viser en liten korreksjon i øyeblikket har de som sagt steget kraftig de siste årene, og alt tyder på at de skal videre opp. Ingen god grunn til å bestride dette!

 

https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

Og nå er de nede på 2x. 

 

Selvfølgelig kan en det, artikkelen din er fra februar og siden den gang har prisen sunket dramatisk... 

Lenke til kommentar

Mulig at luftkvaliteten i Oslo blir litt bedre med elbiler, selv om utslippene fra nye dieselbiler er ekstremt lave. At barna i Kongo får ødelagt lungene av kobolt støv er vel ikke så nøye:

Utslipp fra nye dieselbiler med juks innebygget påstås å være ekstremt lave. De mange episodene av Dieselgate viser dessverre at realiteten er en annen.

 

Og før du spammer deg selv til døde om kobolt, så burde du se litt på all dritten som skjer i forbindelse med produksjon av diesel.

 

Jeg vet at elbilmenigheten kommer til å ramse opp en haug med dårlige unnskyldninger for at vi skal akseptere livsfarlig barnearbeid i Kongo, men faktum er at elbilboomen får prisen på kobolt til å eksplodere, og at det betyr mer farlig barnearbeid og mer penger til voldelig milits i Kongo.

Og det rettferdiggjør forgiftningen som oljen medfører? Eller alle krigene den har finansiert? Eller terrorismen den finansierer?

 

Hvis du først skal begynne å mase om kobolt (som det bruke stadig mindre av, og det finnes flere kilder til kobolt enn Kongo) og problemer forbundet med fremstillingen av det så må du jo bevisst ignorere all dritten som følger med produksjon av fossilt drivstoff.

 

Hint: ISIS, Hizbollah og Hamas - alle terrororganisasjoner basert på oljeinntekter (ikke fordi de nødvendigvis har olje selv, men de mottar penger fra diktaturer som har blitt rike på olje og bruker pengene på terrorvirksomhet og annet).

 

Selv om BMW og Tesla har gjort noen tiltak for å prøve å unngå kobolt fra Kongo nekter de som alle andre elbilprodusenter å opplyse til Amnesty hvor de de får kobolt fra. Når Tesla nå øker produksjonen kraftig har de ingen mulighet til å unngå kobolt fra Kongo.

Vel jo, for jo nyere batteriene er desto mindre kobolt er det der.

 

Elbiler er noe skikkelig svineri, og produksjonen medfører store menneskelige lidelser.

Ikke sammenlignet med fossilt drivstoff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I følge Amnesty jobber det 40 000 barn under svært farlige og helseskadelige forhold i Kongos koboltgruver. Pengene havner i stor grad opp hos voldelig milits som holder liv i verdens blodigste borgerkrig med 6 millioner drepte og mye bruk av barnesoldater og grusom vold.

Jeg tror du glemmer alle krigene startet med oljepenger.

 

Men for all del, la ikke fakta hindre deg i å gjøre jobben du får betalt for å gjøre her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om BMW og Tesla har gjort noen tiltak for å prøve å unngå kobolt fra Kongo nekter de som alle andre elbilprodusenter å opplyse til Amnesty hvor de de får kobolt fra. Når Tesla nå øker produksjonen kraftig har de ingen mulighet til å unngå kobolt fra Kongo.

 

Vet ikke hvorfor du nevner BMW, de kjøper kun 'clean cobalt'.

 

Ca 80% av kobalt-utvinningen i Kongo er 'clean'. Tesla har elendig økonomi og må selvsagt ta det billigste de får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har elendig økonomi og må selvsagt ta det billigste de får.

Tesla har da ikke elendig økonomi. De har massive ressurser, og investerer stort i både forskning og produksjon. De nyeste batteriene deres er nede i 2% kobolt, så det er helt tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om. De hadde ikke klart dette hvis de hadde hatt elendig økonomi.

 

Men hvis man er økonomisk analfabet så er det sikkert likhetstegn mellom "planlagt underskudd for å investere i vekst", og "elendig økonomi".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nok eit kommentarfelt til ein artikkel om elbilar øydelagt av koboltdiskusjon. Finnes det ikkje nok trådar på forumet til dette? Det er destruktivt av 2LK70DN1 å vri kvar einaste tråd over på den diskusjonen. Og sidan nok brukarar er villig til å argumentere tilbake, så går det på same viset kvar gong.

 

"Man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv." Tilsynelatende ikke et ordspråk som elbilmenigheten bryr seg spesielt mye om.

 

Det er selvsagt ikke ulovlig å gi faen i alle andre, men dere som forsvarer uetisk barnearbeid med alle midler er noe for dere selv.

 

Det er ikke jeg som prøver å vri enhver diskusjon, det er dere som med alle midler prøver å forsvare elbiler som er fulle av konfliktmetaller.

 

Dere påstår at prisen på kobolt kun er doblet. I øyeblikket er den 77 dollar kiloet, den har vært 91 dollar/kilo på topp, men var nede i 20 dollar i 2015 før elbilboomen tok av. Prisen svinger, men retningen er opp, opp, opp, og det er ingen grunn til å prøve å bortforklare det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere påstår at prisen på kobolt kun er doblet. I øyeblikket er den 77 dollar kiloet, den har vært 91 dollar/kilo på topp, men var nede i 20 dollar i 2015 før elbilboomen tok av. Prisen svinger, men retningen er opp, opp, opp, og det er ingen grunn til å prøve å bortforklare det.

 

Hvorfor bommer du sånn? Nei, den var ikke 20 dollar i 2015, den har faktisk ikke vært så lavt de siste 5 årene. Men den var i nærheten i 16-17 når elbil "boomen" for lengst hadde tatt av. Og nå når den aldri har vært større er prisen på vei ned, det er ikke en svningning det er en dropp i pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv." Tilsynelatende ikke et ordspråk som elbilmenigheten bryr seg spesielt mye om.

Nå er det fossilmenigheten, eventuelt betalte "shills" for fossilindustrien, som gjør urett her.

 

Det er selvsagt ikke ulovlig å gi faen i alle andre, men dere som forsvarer uetisk barnearbeid med alle midler er noe for dere selv.

Det er ingen her som forsvarer barnearbeid. Det er du som forsvarer terrorisme.

 

Det er ikke jeg som prøver å vri enhver diskusjon, det er dere som med alle midler prøver å forsvare elbiler som er fulle av konfliktmetaller.

2% er "full"?

 

Det er du som spammer enhver diskusjon med "talking points" fra oljeindustrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Så da skal vi altså akseptere massiv bruk av farlig og helseskadelig barnearbeid fordi batterier kanskje blir etisk forsvarlige i fremtiden? Dere elbilfrelste eier ikke skam i livet!

 

Det er ellers blank løgn at biler med forbrenningsmotor ikke vil bli miljøvennlige i fremtiden. Sverige skal fase ut alt fossilt drivstoff innen 2030 og erstatte det med drivstoff laget av avfall, syntetisk drivstoff vil nok også bli mye større i fremtiden.

 

Det er ingen god grunn til å si at elbiler er det eneste som er fremtidsrettet.

Det er jo ikke elbil industrien du skal angrepe med dette. Det er kobolt indistruen. Rett fokuset mot de som tillater, og bruker barn til slikt arbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det er ille!
Kudos til dem som klarer å konsumere uten å tilføre lidelse.
Fokuset her burde vel være på hvorfor man stadig ender opp med 'løsninger' som utnytter de økonomisk svakeste.

Er det mer lønnsomt for sluttproduktet å være produsert gjennom en form for slaveri?

Er det noe i veien med markedet? Jeg synes det ser slik ut.
Om ikke markedet er problemet, er det vel konsumenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke elbil industrien du skal angrepe med dette. Det er kobolt indistruen. Rett fokuset mot de som tillater, og bruker barn til slikt arbeid. 

 

Elbilprodusentene kan sette krav til sine underleverandører, og det kan laptop- og mobiltelefonprodusentene også.

 

I moderne elbiler er det jo ofte tusenvis av mobiltelefonbatterier, fordi disse er de mest effektive og prisgunstige batteriene som finnes. Tesla har nå gått over til en egen videreutviklet type, altså pakker med et videreutviklet "mobiltelefonbatteri".

Lenke til kommentar

Et fundamentalt faktum er imidlertid at det er mulig å basere både produksjon og bruk av elbiler på 100% bærbare ressurser. Elektisitet til produksjon og bruk kan hentes fra fornybare kilder. Kobolt og andre metaller slites aldri ut, de kan gjenvinnes i all evighet.

 

Nei, bærbare ressurser blir nok vanskelig, likeså bærekraftige ressurser.

 

Elbiler krever fremdeles store mengder petroleum, i form av syntetiske produkter som plast, gummi og annet.

Selv om strømmen hentes fra mer miljøvennlige alternativer, så er det alltid konsekvenser.

Vannkraft er ikke 100% miljøvennlig, elver legges om, dammer skapes, fylling og tømming av slike dammer har miljømessige konsekvenser.

 

Det samme gjelder for sol, vind og annet, ingenting er 100% bærekraftig.

 

Selv om kobolt ikke "slites ut", så er batterier ofte en kompleks miks av metaller, som krever tunge prosesser for å gjenvinnes, som igjen koster penger. 

At metallene kan gjenvinnes er helt sikkert, men hvor billig, for å ikke snakke om miljøvennlig dette er, er diskutabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...