Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Theo343 said:

Skulle gjerne hatt den skjermen her sammen med 3080Ti, men prisen er litt stiv.
https://www.prisjakt.no/product.php?pu=5083511


Skulle også helst sett at den var 42/43" som er helt innafor på en ok PPI.

Ellers virker denne spennende (fortsatt litt liten, 42-43 er min sweetspot for en 21:9 monitor)
https://www.anandtech.com/show/15292/ces-2020-acers-predator-x38-is-a-38inch-curved-monitor-w-uwqhd-175-hz-gsync

Samt kunne vært greit med HDMI2.1 og DP2.0 når man først kjøper ny skjerm nå.

Ja, kjøpe skjerm i dag uten DP "2.0" er jo ikkje noe særlig. Håper virkelig NV 3000 kommer med ny DP, så vi kan kjøre 4:4:4 144hz+ med 10bit hdr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (10 minutter siden):

Ja, kjøpe skjerm i dag uten DP "2.0" er jo ikkje noe særlig. Håper virkelig NV 3000 kommer med ny DP, så vi kan kjøre 4:4:4 144hz+ med 10bit hdr

Nah, forskjellen på hdr chroma subsampling, og 4:4:4 hdr er minmal etter min mening.

I anmeldelser med verktøy ser man forskjellen, men i spill med hdr vil jeg si forskjellen er minimal for den gjennomsnittelige bruker ;) 

Her går jeg imot strømmen, men helt ærlig etter å ha prøvd begge deler forstår jeg ikke helt hysteriet med DP 2.0 :D 

Nå får jeg sikkert mye tyn her ? 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Emile the rat said:

Nah, forskjellen på hdr chroma subsampling, og 4:4:4 hdr er minmal etter min mening.

I anmeldelser med verktøy ser man forskjellen, men i spill med hdr vil jeg si forskjellen er minimal for den gjennomsnittelige bruker ;) 

Her går jeg imot strømmen, men helt ærlig etter å ha prøvd begge deler forstår jeg ikke helt hysteriet med DP 2.0 :D 

Nå får jeg sikkert mye tyn her ? 

Har jo LG 950-f, og ser ikkje forskjell i spill. Men bare tanken av å miste kvalitet får jeg fnatt av :D

Akkurat som å miste noen få fps. HELT uaktuelt, så her kjøres det uten sikkerhetspatcher :green:

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Emile the rat said:

Nah, forskjellen på hdr chroma subsampling, og 4:4:4 hdr er minmal etter min mening.

I anmeldelser med verktøy ser man forskjellen, men i spill med hdr vil jeg si forskjellen er minimal for den gjennomsnittelige bruker ;) 

Her går jeg imot strømmen, men helt ærlig etter å ha prøvd begge deler forstår jeg ikke helt hysteriet med DP 2.0 :D 

Nå får jeg sikkert mye tyn her ? 

Mange fordeler med 2.0, spesielt om man ser på setups med flere skjermer.

Hvor har du prøvd DP 2.0?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, MariusJS said:

Mange fordeler med 2.0, spesielt om man ser på setups med flere skjermer.

Hvor har du prøvd DP 2.0?

Fortell om DP 2.0, fordi jeg er helt grønn på det ommrådet. Eneste jeg vet er at jeg har lyst på det på neste skjermkort og skjerm :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nizzen said:

Fortell om DP 2.0, fordi jeg er helt grønn på det ommrådet. Eneste jeg vet er at jeg har lyst på det på neste skjermkort og skjerm :D

Som de fleste sikkert vet vil du jo kunne ha opptil 10K uncompressed, men pr port vil du også kunne kjøre 3x 3840x2160 10bit 90hz, det er ganske stort for to grupper, den ene er jo de som bruker laptop med dongle eller docking, den andre er de med virkelig mange skjermer, gjerne da i proff setting.

Den tredje tingen som er spennende er jo for VR, dette åpner jo for at det virkelig ikke er DP som holder igjen oppløsning/refreshrate der lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (27 minutter siden):

Har jo LG 950-f, og ser ikkje forskjell i spill. Men bare tanken av å miste kvalitet får jeg fnatt av :D

Akkurat som å miste noen få fps. HELT uaktuelt, så her kjøres det uten sikkerhetspatcher :green:

 

Samme følelsen her med fps, alt under 100 føles ut som nintendo sega, og helt uaktuelt ?

MariusJS skrev (2 minutter siden):

Som de fleste sikkert vet vil du jo kunne ha opptil 10K uncompressed, men pr port vil du også kunne kjøre 3x 3840x2160 10bit 90hz, det er ganske stort for to grupper, den ene er jo de som bruker laptop med dongle eller docking, den andre er de med virkelig mange skjermer, gjerne da i proff setting.

Den tredje tingen som er spennende er jo for VR, dette åpner jo for at det virkelig ikke er DP som holder igjen oppløsning/refreshrate der lengre.

Sant, jeg burde nok nyansert slaktinga mi av DP 2.0.

Skal ikke legge skjul på at dagens DP har begrensninger. 

Skal man ha 240hz på uw med hdr må man ha DP 2.0, på samme måte som at vi ikke har 3840x1600 montiorer over 175hz enda.

Så selvsagt, DP 2.0 må komme for å kunne pushe dagens monitorer ennå lengre. Men til dagens monitorer, som er på markedet skal DP 1.4 holde.

Blir som Nizzen sier, frykten for å miste kvalitet. Men har som sagt enda ikke merket forskjell på 4:2:2 og 4:4:4 på min monitor. Så da blir det 4:2:2 da jeg ikke kan tillate meg lavere fps :) 

 

Lenke til kommentar

Hva med HDMI på disse nye gaming-TV'ene. Vil en oppleve tilsvarende flaskehalser der? Denne skjermen er 120 Hz 4K og har 4 HDMI-porter.

Spoiler

 

En ønsker jo ikke å betale 40 tusen for en gamingmontor, så da kan kanskje gaming-TV være en mellomløsning? Trekk for glossyness da.

Nå har jeg sjekket. Den TV-en støtter HDMI 2.1, mens RTX 2080 f.eks. har evt. flaskehals på DisplayPort 1.4, HDMI 2.0b. Nå har jeg ikke satt meg helt inn i hva forskjellen er. Blir dette bedre på RTX 3080 montro?

Edit:

Quote

HDMI 2.0 and its newer sibling HDMI 2.0b are still the most common versions of the HDMI standard, but as of 2020, their market share will start to decline, as the industry makes way for the latest and greatest version: HDMI 2.1.

But because HDMI 2.1 is still so new, and the number of devices that support it is so few, you probably have tons of questions.

LOL for den kommentaren der. 120 Hz 4K er jo allerede i markedet, og det er fra en mars 2020-artikkel:

Quote

It’s true that HDMI 2.1 opens up a wealth of new possibilities, which we’ll get into shortly, but the full benefits of these features won’t be realized for many years. The changes are exciting, but it will be years more until specs like 8K TV resolution and 4K at 120Hz are anywhere close to mainstream.

Litt skeptisk til at den prispåstanden holder vann. Her på berget skal det nok melkes på kabelsalget tenker jeg meg:

Quote

In some rare instances, it may be possible to use an existing Certified High-Speed HDMI cable with a newer HDMI 2.1 device, but since the amount of information being crammed down this digital pipeline is increasing at a rapid rate, it would be wise to buy new Ultra High-Speed HDMI cables at the same time any devices supporting HDMI 2.1 are purchased. Don’t worry though, in most cases they’re not much more expensive than High-Speed HDMI cables.

 

Edit2:

Quote

Why do we need a new HDMI version?

Believe it or not, consumer-level home entertainment devices can already approach the 18Gbps bandwidth limits of HDMI 2.0b. Take a 4K Ultra HD Blu-ray disc, for instance (heck, take the best 4K Ultra HD Blu-ray discs!): 4K image resolution on its own is a big bandwidth hog, but then add 10-bit color, 4:4:4 color sampling, 60 fps content, Dolby Atmos and DTS:X multi-channel surround sound, HDR metadata, and all the other little bits that need to get from a 4K Ultra HD Blu-ray player or a streaming media player to a TV, and you get close to maxing out that 18Gbps limit.

Quote

In other words, if HDMI 2.0b is our existing, choked-up freeway system, then HDMI 2.1 is a mega-highway filled with autonomous cars driving themselves, immune to bottlenecks, and instantly adapting to traffic fluctuations. So what does that mean for you and your entertainment system?

https://www.digitaltrends.com/home-theater/hdmi-explained-everything-you-need-to-know-news-specs/

Man bør også tenke på kabelen. Den bør følge Ultra High-Speed sertifiseringen:

https://www.hdmi.org/spec21Sub/UltraHighSpeedCable

Endret av G
Lenke til kommentar

:w00t:

Quote

'Get Amped' for the Nvidia GTC keynote on 14th May

On Friday, Nvidia announced that it would publish its GTC 2020 keynote address, featuring founder and CEO Jensen Huang. Those interested in digesting the news ASAP will be able to head on over to Nvidia's YouTube channel at 6am PT (2pm BST) on Thursday 14th May, when the pre-recorded video is scheduled to become available. The official Nvidia blog teases that virtual attendees will "Get Amped" about the announcements within the keynote, which is a clear reference to the Ampere GPU.
 
by Mark Tyson on 27 April 2020, 10:11
 

d96a5253-04cf-4c36-86c1-c30741ea2961.jpg

https://hexus.net/tech/news/graphics/141985-get-amped-nvidia-gtc-keynote-14th-may/

 

Denne er 3 dager gammel artikkel:

Quote

Ampere is ray tracing Gen2, in other words, and after a relatively slow start for ray tracing hardware and the RTX 20-series (from our perspective), Ampere has a lot to prove. The RTX 3080, RTX 3070, etc. (which is what we're calling them for now) need to provide not just better performance in games using traditional rendering techniques, but a dramatic increase in ray tracing performance would open the doors to doing more RT effects without tanking performance.

Quote

Conventional wisdom is that it's not a great idea to do massive architecture changes at the same time as a major change in lithography. Nvidia is already doing the lithography change going from TSMC 12nm FinFET to TSMC 7nm FinFET, so perhaps there won't be as many architectural changes as in Turing. However, we do expect the ratios of the various core types in the SM to be altered.

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-rtx-3080-ampere-all-we-know

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt eller veldig off topic her, men kjører på. 
jeg har 2 2080ti og spilte Shadow of The Tomb Raider rundt lansering for en god stund siden. Da funket SLI veldig bra. Men når jeg nå prøver å kjøre spillet i dx12, som jeg må gjøre for å få SLI til å fungere så startet ikke spillet. Går kun i en sort skjerm, etter noen sekunder så går den tilbake til skrivebordet.

men bytter jeg til dx11 så funker det helt fint. Men dog uten SLI. 
Har 445.98 hot fix driveren installert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...