Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

9700k er nok best. 8700k like bak :)

 

 

Så 9700K fremfor 9900K og ryzen 2700X, for en pc som skal brukes til gaming?

 

Vil ikke spill som utnytter HT kjøre bedre med 9900k ? og om spillet ikke støtter HT fult ut så kan man slå av dette av og på etter behov og fortsatt ha 8 kjerner. Dette er selvsagt om man ser bort i fra prisforskjellen.

Endret av Mentagor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da går jeg nok for i7 9700k. 2080 ti er allerede bestilt nå. Hvilke ram er å anbefale? Tenkte egentlig bruke de 16gb jeg hadde, men dem er bare 3200mhz da. Holder det enn så lenge tru?

Overklokk dem ?

 

1.5v og opp mot 3800-4000mhz er innen rekkevidde om det er Hynx baserte. Er det Samsung b-die, så er 4400mhz mulig ?

 

Skriv modell og versjon nr fra brikkene, så finner vi det ut ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Uten å si helt sikkert, så mener jeg det er disse jeg har:

Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200 MHz

 

Er ikke hjemme før te helga så får ikke sjekket det opp. Men vurderte å kjøpe:

Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 3600 MHz

 

Men da kan jeg kanskje starte med dem jeg har, så bestiller jeg bare i7 9700k nå i første omgang. ? skal kjøre den på et Asus Hero kort. Holder det me Noctua NH-D15S kjøler på 9700K cpu’en?

Lenke til kommentar

Uten å si helt sikkert, så mener jeg det er disse jeg har:

Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200 MHz

 

Er ikke hjemme før te helga så får ikke sjekket det opp. Men vurderte å kjøpe:

Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 3600 MHz

 

Men da kan jeg kanskje starte med dem jeg har, så bestiller jeg bare i7 9700k nå i første omgang. ? skal kjøre den på et Asus Hero kort. Holder det me Noctua NH-D15S kjøler på 9700K cpu’en?

Ville ikke oppgradert til kun 3600Mhz om du har 3200Mhz nå, for lite forskjell til å rettferdiggjøre prismessig, gå heller for 4000Mhz og se om de kan klokkes høyere.

 

Ville aldri kjørt luftkjøling på 9700k, kjør heller AIO eller custom loop.

 

Denne er på tilbud og ganske rimelig, langt bedre enn Noctua: https://www.komplett.no/product/972293/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-hydro-h150i-pro-rgb-cpu-kjoeler

 

 

Eventuelt denne om det blir for dyrt: https://www.komplett.no/product/992593/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-h100x-liquid-cpu-kjoeler

 

Når det er sagt, standard viftene på Corsair bråker noe voldsomt, og burde byttes ut med eventuelt disse: https://www.komplett.no/product/756831/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/corsair-air-af120-quiet-120mm-vifte

 

Eller vifter med rbg: https://www.komplett.no/product/964137/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/corsair-ll120-rgb-120mm-3-pk

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Da ser det faktisk ut som MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC dukker opp i morgen, det tok sin tid. Har samtidig bestilt Intel Core i9-9900K, Asus Maximus XI Code og G.Skill 4266MHz DDR4 16GB sett sånn at frua kan overta mitt Asus Maximus X Apex, G.Skill 4133MHz DDR4 16GB, Intel Core i7-8700K og EVGA GeForce GTX 1080 Ti.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at de største Nocutakjølerne gir like bra kjøling som lukket vannkjøling. Kjører selv NZXT Kraken X62 med 4x Corsair ML140 Pro vifter og det fungerer greit det, men kjøler ikke noe merkbart bedre enn en Noctua D12 og D15. Er dog ikke like avhengig av god luftgjennomstrømning i kabinettet. Ser dog mye penere ut med lukket vannkjøling da det tar mye mindre plass på hovedkortet.

 

Vært nokså uheldig med min i7-8700K så den trenger noe voldsomt med vcore om jeg skal over 4,8GHz så har valgt å stoppe der, satser på at jeg er litt mer heldig med i9-9900K så jeg klarer den pene 5.0GHz grensa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spill foretrekker ofte høyere klokkefrekvens og antall kjerner spiller ikke like stor rolle. gikk fra 2600k overklokket til 4.8hz til ryzen 2700x 4.350 ghz og var faktisk ikke store forksjellen i spill. så waste of money.

Men hvis jeg måtte kjøpe ny pc så hadde jeg nok valgt ryzen 2700x istedenfor en dyrere 9700k, pga at man kan streame samtidig og på bfv så utnyttes cpuen rimelig bra (50%+) og da  hadde nok 4 kjerner blitt for lite istedenfor 28% eller noe i andre spill.

Endret av mrpc
Lenke til kommentar

Min erfaring er at de største Nocutakjølerne gir like bra kjøling som lukket vannkjøling. Kjører selv NZXT Kraken X62 med 4x Corsair ML140 Pro vifter og det fungerer greit det, men kjøler ikke noe merkbart bedre enn en Noctua D12 og D15. Er dog ikke like avhengig av god luftgjennomstrømning i kabinettet. Ser dog mye penere ut med lukket vannkjøling da det tar mye mindre plass på hovedkortet.

 

Vært nokså uheldig med min i7-8700K så den trenger noe voldsomt med vcore om jeg skal over 4,8GHz så har valgt å stoppe der, satser på at jeg er litt mer heldig med i9-9900K så jeg klarer den pene 5.0GHz grensa.

Lukket vannkjøling er vesentlig bedre enn Noctua.

 

Vi snakker 15-20 grader mindre med ekwb sammenliknet med Noctua D15, det er mye, spesielt om du skal kjøre 9700k/9900k på 5Ghz. http://forum.computerlounge.co.nz/posts/m55751findunread--Noctua-NH-D15--vs--Corsair-H100i--vs--EKWB-Custom-Loop

 

Ser du på denne testen: http://www.relaxedtech.com/reviews/noctua/nh-d15-versus-closed-loop-liquid-coolers/2

Så ser man at Noctua D15 ligger på nivå med Corsair h100i som er en relativt middelmådig AIO.

 

Så konklusjonen fra disse testene er at Noctua D15 er vesentlig dårligere enn custom loop, eller de dyrere AIOene slik som Corsair h150i.

 

Noctua er greit, men ikke mer enn gjennomsnittlig. Går man for Corsair H100x så ligger det rundt samme pris og ytelse som Noctua, så D15 er heller ikke så billig. Får det man betaler for :)

 

Spill foretrekker ofte høyere klokkefrekvens og antall kjerner spiller ikke like stor rolle. gikk fra 2600k overklokket til 4.8hz til ryzen 2700x 4.350 ghz og var faktisk ikke store forksjellen i spill. så waste of money.

Men hvis jeg måtte kjøpe ny pc så hadde jeg nok valgt ryzen 2700x istedenfor en dyrere 9700k, pga at man kan streame samtidig og på bfv så utnyttes cpuen rimelig bra (50%+) og da hadde nok 4 kjerner blitt for lite istedenfor 28% eller noe i andre spill.

Ryzen har dårlig IPC sammenliknet med Intel og gir stort sett ytelsestap i gaming. Er nok derfor du ikke merket forskjell fra din gamle 2600k, rett og slett fordi Ryzen ikke er så mye bedre i spill. Hadde du gått for 9700k ville du derimot sett en vesentlig forskjell.

 

Jeg gikk fra 2600k stock, til 5820k 4.3 GHz til 8086k, og merket forbedring for hver oppgradering. Intel er dyrere, men verdt pengene :)

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...