Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Litt mer forståelig nå at NVIDIA hopper over 11xx og går rett til 20xx. Fokus på RayTracing er vel greia, og RTX høres jo like bra ut som GTX fra et markedsførings standpunkt. For oss forbrukere, så tar det tid før vi får nytte av denne nye funksjonaliteten da... Innen det kommer spill som drar effektivt nytte av RayTracing, så har sikkert NVIDIA kommet med en ny serie igjen.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

]

 Prisene er vel heftige, selv for bedrifter som skulle hatt minst èn sånn per arbeidsstasjon.  :rofl:

Pricing Quadro RTX 8000 with 48GB memory: $10,000 estimated street priceQuadro RTX 6000 with 24GB memory: $6,300 ESPQuadro RTX 5000 with 16GB memory: $2,300 ESP

Prisene omtrent dagens kort.

Quadro GV100 32GB har en "listepris" på $9000. Dog er det ofte snakk om betydelige rabatter når du kjøper via systemintegratorer som Dell, HP, etc.

Lenke til kommentar

Det kommer jo et kjappere spillkort straks. Ville ikke hengt meg opp i om det heter "Ti" eller ikke. NV lanserer noe kjappere hvert år uansett. 

 

Det betyr noe for meg  ;)

Jeg gidder ikke betale 7000+ kr for ~25% bedre ytelse. Jeg gikk fra 980Ti til 1080Ti, og ytelsesforskjellen der var stor nok. Jeg vet jo egentlig at neste Ti ikke kommer før neste år, men kunne hende NVIDIA har endret litt på ting, og HKS burde vite mer om det enn meg.

 

RTX 2080 er ryktet å være 8% raskere enn 1080Ti (Founders), så derfor uaktuellt for meg i gaming maskina. Som kort til min HTPC med MadVr eller som foldekort, er noe HELT annet :p

Lenke til kommentar

Tester BF V alpha 2 på Gamer nr 2 nå med ett 1080 kort. 7900x cpu 4000cl17 minne. Ett 1080 er ALT for lite for 1440p. Må ha medium og lav AA på alt for å holde med på 90-100fps. Ett 1080ti er vel også bare på grensen, uten å ha testet akkurat det enda. 2080 blir vel akkurat passe for 1440p i BF V.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

GTX?  :tease:

 

Edit: Personlig er jeg ikke selv 100% solgt enda. Jeg har sagt hele tiden at jeg synes 20 høres ut som et mye større steg enn fra 10 til 11. Slik at jeg mente at det fra et markedsførings ståsted, så ga 20 mere mening enn 11, og har sånn sett trodd mest på det, fordi markedsføring, det kan Nvidia.

 

Men vi har rykter som tilsier at det kan være en ny segmentering på gang. Det hevdes jo blant annet at GTX1080Ti skal fortsette i markedet, bare med en $100 reduksjon i MSRP. Så jeg ser ikke bort fra en GTX11 serie med enkelte re-branda kort, og en RTX20 serie. Det er litt far fetched, det er jeg klar over, men, vi snakker jo tross alt om Nvidia. :p For alt vi vet kan det komme rene Ray Tracing add-on kort til å akselerere GTX kort til å kunne bruke Ray tracing, slik at folk kan oppgradere til Ray Tracing kapable systemer uten å bytte skjermkort. Det kan være ett mulig grep Nvidia tar i bruk for å få rask adopsjon av RayTracing, dersom dette er noe de virkelig satser på...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For alt vi vet kan det komme rene Ray Tracing add-on kort til å akselerere GTX kort til å kunne bruke Ray tracing, slik at folk kan oppgradere til Ray Tracing kapable systemer uten å bytte skjermkort. Det kan være ett mulig grep Nvidia tar i bruk for å få rask adopsjon av RayTracing, dersom dette er noe de virkelig satser på...

 

Eget kort for RayTracing? Det ville jo ikke solgt noe bra på en stund siden få eller ingen spill støtter det enda. Nei de nye korta er nok en ren erstattning for Pascal korta. 1080Ti vil vel finnes som du sier på markedet, men isåfall bare frem til en RTX 2080Ti kommer på banen.

Lenke til kommentar

Eget kort for RayTracing? Det ville jo ikke solgt noe bra på en stund siden få eller ingen spill støtter det enda. Nei de nye korta er nok en ren erstattning for Pascal korta. 1080Ti vil vel finnes som du sier på markedet, men isåfall bare frem til en RTX 2080Ti kommer på banen.

 

Jeg regner det ikke akkurat som sannsynlig nei. Nvidia ønsker å selge nye skjermkort, ikke "PhysX Mk2" kort. Men det handler om hva slags strategi Nvidia har, eller ha. Vi ser de ikke slipper taket på G-Sync til tross for at det nå er 4-5 ganger så mange Freesync modeller på markedet, og VRR med HDMI2.1 også er rett rundt hjørnet. I tillegg nerfer de spill på AMD hardware ved å dytte GameWorks ned i strupen på spillutviklere.

 

Jeg tror nok mange kanskje ikke har fått helt med seg hva som skjer for øyeblikket siden Nvidia dominerer skjermkort markedet. Men Nvidia risikerer faktisk å bli dyttet inn i et hjørne med ryggen mot veggen nå. Og de viser da også tegn til desperasjon, som med GPP for eksempel. At Intel har meldt at de vil inn i skjermkort markedet er ingen gladnyhet for Nvidia, for Intel har de virkelig store kontaktene og kontraktene i proff markedet. Mens AMD begynner endelig å bygge seg opp en god merkevare med sine mildt sagt vellykkede lanseringer av nye CPU'er. Før har ikke AMD klart å selge hverken vann i Sahara, eller skjermkort som har vært bedre enn Nvidia sine en gang. Og da mest sannsynlig på grunn av en svak merkevare. Men det kan snu seg nå som folk får øynene opp for Ryzen. De fleste forbrukere skal uansett ikke ha RTX2080, de skal ha xx60 kortet. Og om AMD kommer med et kort som slår xx60, så vil nok det kunne selge bedre enn tidligere AMD skjermkort nå som AMD begynner å bli et "kvalitets stempel".

 

Plutselig må Nvidia i så fall begynne å konkurrere på pris, og hvordan skal de få det til når både AMD og Intel tjener mesteparten av sine penger på CPU'er? AMD og Intel trenger da rett og slett ikke tjene så mye på skjermkortene, så lenge de har store inntekter andre steder. Og i AMDs tilfelle, så kan det tenkes at de har et lite ess opp i ermet med Navi. De nekter for det, men om Navi blir et godt fungerende chiplet design ala Ryzen. Så er de plutselig ett hakk foran Nvidia igjen. Vi vet også at de produserer Vega på 7nm, selv om det ikke er ventet å være til forbrukere, så kan det jo være det. Og hvorfor skal folk kjøpe Nvidia skjermkort da?

 

Jo, fordi om Nvidia får det som de vil, så blir demmes kort eneste måten å få RayTracing på. Så kommer spørsmålet om høna og egget; hvorfor skal spill utviklere bruke tid på RayTracing når det bare er en håndfull av de aller dyreste (forbruker i denne sammenheng) skjermkortene på markedet som kan utnytte det? Vel, et utvidelseskort, om det er mulig å lage, vil kunne bli populært blant folk som ikke har råd til nytt skjermkort, men som har råd til et rimelig RT kort. Og med sponsing fra Nvidia slik at det blir flere gode AAA titler med RT, ja, det kan jo tippe ting tilbake i Nvidias skål. For husk; RT kjører ikke "gratis" på Nvidia chip'ene. Vi ser de kommer med PCB design som kan støtte opp mot 300W. Da snakker vi nok også om store biter med silisium, som er dyrt å bruke. Det kan gå utover Nvidias marginer, og da har de neppe lyst på en priskrig akkurat nå...

 

Som sagt har jeg ikke trua på at dette har noe for seg, det er bare litt høyttenking, men Ageia har jo gjort liknende før med PhysX. Og om Nvidia har lært noe av den fadesen, så er det ihvertfall en mulighet for at de gjør tingene riktig denne gangen... Ja, om det er aktuelt. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

snipp

 

Ja det beste for oss forbrukere er jo om det finnes kun èn *-Sync standard slik at man kan bruke hvilken skjerm man vil. Jeg har en G-Sync skjerm, så jeg har låst meg til NVIDIA. Iallefall frem til jeg eventuellt selger den.

 

RayTracing har jo potensiale til å gi oss skikkelig god grafikk da, men det tar nok mange år før det blir vanlig i spill. Er nok proff markedet som bruker det først.

 

Jeg tror neste år og året etter kan bli spennende både på CPU og GPU fronten :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...