Gå til innhold

Diskusjon rundt burn-in på OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror fortsatt Vincent blir å kjøre en bedre test, med ulikt materiale, ikke bare f. Eks. En fotballbane med grønt på hele tiden osv. Han vil nok også variere i format, med sorte bunn og topplinjer og uten. Og gjerne skifte litt mer scenetype, fra fotball til film til spill til nyhetssending osv. Alt for å emulere mest realistisk vanlig titting. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv kun sett en Lg 910 oled med butikk inbrenning ... gammle Lefdal på Tiller Trondheim med planet Earth 1 start menyen inbrendt i panelet.

Jeg jobbet der en god del år, og kan fint si at burn-in på demo-skjermene var veldig vanlig, ikke bare på denne enheten. Hvorfor dette bare skjer på demo-skjermer, og ikke skjermer brukt i hjemmet, tror jeg er forklart til deg ørten ganger.. så trenger kanskje ikke ta en diskusjon på det.. igjen?  :wee:

Lenke til kommentar

Mye innbrenning på 2017-LG-OLED-tvene i butikken i hvert fall, de står vel med ekstra lyssterk demo-modus.

Riktig det du sier. I demo modusen er alt pumpa til max, kombinert med at fleste butikkene kutter strømmen til tv veggen med bryter. dvs at Oledene aldri går i standby og får aldri kjørt vaskeprogrammet sitt. 

Lenke til kommentar

Uff, Samco.  :) Mener du virkelig Rtings sin test har noe som helst med symptomer du som forbruker opplever i virkeligheten, å gjøre?

 

Ja helt klart mange som har samme tv kanal en PC eller annet statisk innhold på sine tvr dag ut og dag in.

Rtings har bevist oled gradvis bygger opp ir med samme statiske innhold.

 

Som sagt ta forhåndsregler med variert innhold ta pauser med full skjerm innhold. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Med fare for å drite meg ut: Vaskeprogram? vil skjermen da fortsette å være påslått slik at man fysisk ser tv'n vaskes?

På plasmaskjermene ble det sagt at man kunne finne en kanal med snø.... opplevde aldri innbrenning på plasmaen, men den ble kun brukt til vanlig tv-bruk. Den var dessuten særdeles lyssvak.

Lenke til kommentar

Med fare for å drite meg ut: Vaskeprogram? vil skjermen da fortsette å være påslått slik at man fysisk ser tv'n vaskes?

 

På plasmaskjermene ble det sagt at man kunne finne en kanal med snø.... opplevde aldri innbrenning på plasmaen, men den ble kun brukt til vanlig tv-bruk. Den var dessuten særdeles lyssvak.

Nei den vil ikke være på, dette er et program som også bør brukes sjelden da det sliter veldig på skjermen. Et par ganger i året er vel den anbefalte bruk så sant det ikke er en prekær situasjon.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Med fare for å drite meg ut: Vaskeprogram? vil skjermen da fortsette å være påslått slik at man fysisk ser tv'n vaskes?

På plasmaskjermene ble det sagt at man kunne finne en kanal med snø.... opplevde aldri innbrenning på plasmaen, men den ble kun brukt til vanlig tv-bruk. Den var dessuten særdeles lyssvak.

Alle oled tvr går i en bakgrunn vaske program når man slår av tvn etter 4 timers bruk med fjernkontrollen.

Lg kjører 10/15min. Sony kjører sin 4timer etter tv slås av.

 

Manuell 1 timers dyp rens er oxo en bakgrunn rens som etter 2000 bruk kjøres automatisk av tvn selv.

Kan kjøres manuelt men kan framheve banding så ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

Nei den vil ikke være på, dette er et program som også bør brukes sjelden da det sliter veldig på skjermen. Et par ganger i året er vel den anbefalte bruk så sant det ikke er en prekær situasjon.

Helt feil ...Sliter ikke på skjermen Caliman AVS guru har sett en 2015 Lg oled med feil innstilt rense syklus i service menyen med over 2200 rense sykluser kjørt og den har ikke mister nits lystyrke.

 

post-240853-0-02977800-1536866139_thumb.png

Lenke til kommentar

OK sorry det var noe jeg plukket opp fra deg en gang..

Har lest samme selv om kun Max 1 manual syklus pr år.

Kan framheve banding mere på oled paneler så la tvn kjøre sin auto rens.

 

Alle oled paneler har banding eller streaks

Kjør You tube videoen plasma Screen wipe i et mørkt lagt rom den viser alt.

 

https://m.youtube.com/watch?v=c6WUJAbmNZg

 

Se på den vite stripen som går over skjermen den viser alt av banding eller streaks som oleds har.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...