Gå til innhold

Diskusjon rundt burn-in på OLED


Anbefalte innlegg

Da har jeg hatt min Philips OLED-TV i et par måneder, og er jo meget fornøyd. Softwaren på TVer er sikkert vidt forskjellig, men TVen er rask på og bytte over til skjermsparer om den står stille i f.eks en spillmeny. Og etter mange timers TV-titting så vil den etterhvert melde i fra om at "nå er det tid for screen clean. La TV stå i standby i 5 minutter, så begynner den blablabla". 

 

Så det er klart at de tar sine forholdsregler, og gjør deg klar over problemstillingen :)

 

Så i mine øyne har man ingenting å frykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg hatt min Philips OLED-TV i et par måneder, og er jo meget fornøyd. Softwaren på TVer er sikkert vidt forskjellig, men TVen er rask på og bytte over til skjermsparer om den står stille i f.eks en spillmeny. Og etter mange timers TV-titting så vil den etterhvert melde i fra om at "nå er det tid for screen clean. La TV stå i standby i 5 minutter, så begynner den blablabla". 

 

Så det er klart at de tar sine forholdsregler, og gjør deg klar over problemstillingen :)

 

Så i mine øyne har man ingenting å frykte.

Godt å høre og en normal opplevelse for de fleste. Sant som du også sier god sikkerhet bygd inn med skjermsparer og pixel oppfrisker på alle Oled tv. Ligger mest frykt og overforsiktighet i denne tråden og har det satt seg skikkelig i hodet blir det vanskelig å hjelpe, det når rett og slett ikke inn. Godt du er fornøyd kos deg med tv din :)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg solgt min gamle TV og bestilt ny. Slo til på LG OLED 65" C8 modellen på tilbud hos Elkjøp i dag til 32990 kr. Litt morsomt at dette er samme sum som jeg betalte for min Panasonic VT30 65" tilbake i 2011  :D 

 

Så håper jeg dette med innbrenning ikke blir noe problem.... Skal ta hensyn og se variert innhold og det der, men selv om jeg gjør dette og den får problemer, så blir det ikke OLED neste gang.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg solgt min gamle TV og bestilt ny. Slo til på LG OLED 65" C8 modellen på tilbud hos Elkjøp i dag til 32990 kr. Litt morsomt at dette er samme sum som jeg betalte for min Panasonic VT30 65" tilbake i 2011  :D 

 

Så håper jeg dette med innbrenning ikke blir noe problem.... Skal ta hensyn og se variert innhold og det der, men selv om jeg gjør dette og den får problemer, så blir det ikke OLED neste gang.

Høres ut som du har den riktige innstillingen for bruk skal ikke mye til men bruk variert innhold som du sier. Og litt fullskjerm etter innhold med statisk elementer så er du safe.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg solgt min gamle TV og bestilt ny. Slo til på LG OLED 65" C8 modellen på tilbud hos Elkjøp i dag til 32990 kr. Litt morsomt at dette er samme sum som jeg betalte for min Panasonic VT30 65" tilbake i 2011  :D 

 

Så håper jeg dette med innbrenning ikke blir noe problem.... Skal ta hensyn og se variert innhold og det der, men selv om jeg gjør dette og den får problemer, så blir det ikke OLED neste gang.

Gratis med godt valg bruk den som en vanlig TV går så bra så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da fikk jeg solgt min gamle TV og bestilt ny. Slo til på LG OLED 65" C8 modellen på tilbud hos Elkjøp i dag til 32990 kr. Litt morsomt at dette er samme sum som jeg betalte for min Panasonic VT30 65" tilbake i 2011  :D 

 

Så håper jeg dette med innbrenning ikke blir noe problem.... Skal ta hensyn og se variert innhold og det der, men selv om jeg gjør dette og den får problemer, så blir det ikke OLED neste gang.

Kjør in Oleden med kun fullskjerm innhold i ca 200/300 timer ut infra eska. Panelet forandrer seg enormt mye den første tiden.

Blir mere robust mot inbrenning.

Lenke til kommentar

Bare tull bruk den som jeg skrev i sted helt vanlig, ikke gå inn i hysteri tanker hør på oss med brukererfaring :thumbs:

Tror du må lese litt mere opp hva isf kalibratører r anbefaler mot tullet du skriver.

Alle tvr har en utrolig forandring de første 200/300 timene om du har klønet til din oled bør ikke andre gå i

Samme fella.

Lenke til kommentar

Alle tvr har en utrolig forandring de første 200/300 timene om du har klønet til din oled bør ikke andre gå i

Samme fella.

 

Samtidig virker det ulogisk at LG og andre kan selge OLED TV'er, hvis det du sier der har så stor effekt. Da burde det stå med røde bokstaver i manualen da - Se fullskjerm video i 300 timer, SÅ kan du bruke den som normalt. Tviler dem hadde solgt så mange OLED TV'er da :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samtidig virker det ulogisk at LG og andre kan selge OLED TV'er, hvis det du sier der har så stor effekt. Da burde det stå med røde bokstaver i manualen da - Se fullskjerm video i 300 timer, SÅ kan du bruke den som normalt. Tviler dem hadde solgt så mange OLED TV'er da :p

Var samme med plasma alle organiske skjermer må få litt tid på seg.

Lenke til kommentar

Oled og HDR ... woled paneler har en stor svakhet med HDR.

 

Den vite oled pixelen drives Hardere og Harder år for år med nits kappløpet.

Som har ført til at lyse farver farver blir blasse med høy nits hdr materialet.

 

Løsning så langt er en UHD spillere som kan nits lys styrke instilles til å matche oled tvn målte lysstyrke.

For å minimere problemet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Send phillips en Mail ... står sort på hvitt.

 

Er du seriøs Philips mener du må bytte kanal hvert 20 min :rofl:

Har vanskelig for å tro at dette virkelig er nødvendig,phillips som bare vil sikre seg mot reklamasjoner?

Tror de aller færreste som kjøper Oled fra for eksempel Phillips skifter kanal eller kilde hver 20 minutt.....

TV2 hjelper deg/dinside.no osv hadde nok druknet i klager på innbrenning hvis dette var tilfelle.

Men enig at man skal være litt forsiktig hvis man har Oled.....ikke la en tv kanal osv stå for lenge på av gangen...ikke spille tv spill i timesvis uten noe form for pause +++

Er selv på utkikk etter ny tv etter at Q9FN gikk i retur til Power forrige mnd.

Lenke til kommentar

Kan du si noe om hvorfor? Spør fordi jeg vurderer å bytte til Q9FN nemlig, men er usikker.

 

Det var mange bugs med tvn,vet ikke om det var tv sin skyld eller andre faktorer.

For eksempel så fikk jeg ikke valgt 4K utgang på altibox dekoderen da tv ga beskjed om at 4k ikke støttes....dekoder var låst til 1080p,1080i og 720p var heller ikke tilgjengelig.

Kanskje ikke så viktig ettersom kun en 4K kanal er tilgjengelig men tror bilde ville blitt litt bedre med oppskalering via 4k option. 

En dag jeg skrudde på tv så var alt i SD....Xbox,ps4,altibox osv....eneste måten å få tilbake 1080p/4k var å trekke ut alle HDMI kontakter å sette de inn igjen.

Etter dette så venta jeg bare på at det skulle skje igjen.....

Mulig dette var bugs som ville bli rettet i fremtidige oppdateringer men tok ikke sjansen og hevet kjøpet.

Hadde jeg ikke hatt disse + liten bug til så hadde jeg beholdt tvn for bilde kvaliteten var fantastisk.....og en drøm å spille tv spill på.

Tv bilde på altibox kanalene var mye bedre her en på min 4 år gamle Samsung.....og for eksempel Netflix appen var en drøm å starte opp og bruke.....megakjapp og ikke sirup fart som på min gamle tv.

 

 

Endret av Blu-Boss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...