Gå til innhold

Nkom: Chilimobil Fri Data kan være i strid med loven


Anbefalte innlegg

Synes at en 30GB dagen er en ganske så rimelig grense. Har de siste 2 dagene streamet ute til Twitch i rundt 6 timer tilsammen og brukt opp 10 GB. Snart brukt på 2 dager hva ett abbonement til samme pris fra Komplett for.eks har i måneden. Såklart hadde det vært fint å ikke hatt begrensninger, men når dette abonementet allerede er 100 ganger bedre enn alle operatører i Norge (med tanke på pris), så synes jeg vi bør være fornøyde. (Enig med at de bør opplyse om begrensningene bedre i vilkårene dog, spesielt angående denne grensen på 30GB dagen de har nevnt i en annen nyhetsartikkel).

Twitch bruker minimalt av båndbredde. Prøv 4k i god kvalitet, så er du oppe i 20-30 GB for én film. Er det flere som skal streame kvalitet-4k så kan det fort gå 100 GB på en dag.

 

Men 30GB dagen er da så vidt jeg har forsått bare en grense for når de vurderer å varsle om at det er ett veldig høyt forbruk, ikke at de faktisk sperrer?

Er det jeg mener jeg har lest, at du uten problemer kan bruke f.eks 35GB..

Jeg har 30 GB på en treg dag.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Twitch bruker minimalt av båndbredde. Prøv 4k i god kvalitet, så er du oppe i 20-30 GB for én film. Er det flere som skal streame kvalitet-4k så kan det fort gå 100 GB på en dag.

 

Jeg har 30 GB på en treg dag.

 

Nå er det vel ikke så normalt å se på 4K filmer på mobilen? Isåfall gjør det heller på wifi enn å kast bort både nettverk og dataplan på noe så meningløst som 4K på mobilskjerm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a

Nysgjerrig på hvordan Chili skal kunne se om du deler tilkoblingen til en PC. Meg bevisst er det kun headere i http forespørsler, samt hvilke porter du bruker(hvis desktop app bruker en kjent port som ikke mobilen bruker?) som kan vise til om du bruker en mobil eller en PC. Nå som nettet nesten er utelukkende https vil jo headere krypteres så chili ikke kan se hva du surfer med. Hvis man bruker VPN vil vel all trafikk krypteres, så dette er enten en utrolig enkel måte å komme seg rundt vilkårene deres, ellers så må chili si at VPN ikke er greit. Eller finnes det andre metoder for å se type enhet brukt?

 

Via https så krypteres innholdet som sendes fram og tilbake, men ikke selve dns requesten du foretar deg. Dermed kan en nettleverandør se hvilke nettsider du besøker, men ikke innholdet.

Det jobbes fortiden med dns over https, så da vil du fåreta en https request til f.eks 8.8.8.8 (google sin dns), og den vil da svare med dns forespørselen du gjorde. Alt kryptert under https.

Lenke til kommentar

Ja det er ikke ulovlig å beskytte tjenesten mot misbruk men hvis du har betalt for 1 TB pakke og du blir sagt opp før du får mulighetet å nå 200 GB på 2-3 dager. Bedre om hastigheten ville stupes.

For chilimobil skriver ved åpenkjøp bortfaller muligheten å få pengene igjen da blir det plutselig ikke åpenkjøp lengere.

 

Er ikke riktig man betaler 400 kr for 200 GB når man egentlig skulle betalt 50 kr

Problemstillingen her er vel om de har lov til å nekte folk å bruke telefonen abonnementet benyttes på som hotspot og lignende. At de har lov til å stenge tilgang til en kunde som massivt misbruker nettverket og påfører andre kunder ulemper burde være åpenbart.

 

Ikke skyld på oss kunder eller nkom, det er chilimobil som har lovet mere en de har klart å holde.

Det har de jo ikke. Les vilkårene.

Lenke til kommentar

Jeg driter i hva dem sier hvis de sier du har 1 TB hver måned, og kunder som faktiskt makter å kunne bruke i nærheten så mye data blir mottatt med telefoner, eller tvert ut sagt opp som kunde.

Du kan ikke drite i hva de sier, siden de definerer hva de tillater og ikke med abonnementet. Begrensningene kommer tydelig frem der.

Lenke til kommentar

Da kan de begynne med å begrense datamengden som er tilgjengelig. Ikke skryte på seg mer data enn du faktisk får lov å bruke.

De skryter ikke på seg noe som helst. Les abonnementsvilkårene.

 

Men det er uansett ikke hva dette handler om; dette handler om operatørens mulighet til å detaljstyre bruken din. Finner man seg i dette så kan det neste bli at netflix ikke er lov, eller youtube. Så kudos til Nkom for å slå ned på dette.

Nei det kan det ikke.

Lenke til kommentar

Hva enn som skjer så er det kun Chili som evt. må ta skylden for det er jo Chili som forsøker å presse merkelige avtaler på kundene som ikke rimer med det som etterhvert har blitt en selvfølgelighet i mobilmarkedet.

Hva er det du snakker om? Denne saken handler om påstått brudd på nettnøytralitet. Det står ikke noe om "hva som rimer". Dette abonnementet er helt ulikt alt annet der ute, så å begynne å snakke om "ikke rimer" blir bare tåpelig.

 

Betaler du for mobildata så skal du altså selv bestemme om du bruker data på mobilen, deler til tablet, TV, pc eller kjæresten og det er opp til deg hva du bruker datakvoten til.

Så du skal stå fritt til å bruke det til ulovligheter, eller til å misbruke kapasiteten så det går ut over andre kunder?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Abbonementsvilkår er den avtalefriheten de har, innenfor lovens rammer. De MÅ overholde nettnøytralitet (Nkom-loven) og de MÅ overholde markesføringsloven (ikke love mer enn de holder). Merk at markedsføringsloven vektlegger hvordan ting formidles og oppfattes. Når den skrikende overskiften deres lover noe som senere trekkes tilbake med bortgjemt liten skrift i en tung og lang avtale, så er det førstnevnte som vektlegges. Det er ikke fryktelig vanskelig å markedsføre seg tydelig nok i utgangspunktet. "Hos oss får du minimum 10 GB til den prisen, eller kanskje helt opp til 1 TB hvis vi er i det gavmilde hjørnet"

Nå snakker du om noe helt annet, nemlig artikkelens tema. Det du siterer handler om grensen på 1000 GB, altså ikke egentlig det som er tema for denne tråden. Den skrikende overskriften deres skriver forresten ting som "opptil 1000 GB", og vilkårene spesifiserer videre.

 

Dessuten tar de en skjønnsmessig vurdering når noe "indikerer misbruk", noe som betyr at det ikke finnes absolutte grenser. De må se på hver enkelt sak og vurdere den.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det er opplagt lokketilbud for å kapre nye abonnenter. Og så legger de så mye restriksjoner på hvordan du skal kunne bruke kvoten din at du skal ha rimelig spesielt behov for bruke den opp med bare mobilen.

 

Hadde vært fint med 1TB data i abonnementet, men det blir først interessant når jeg kan bruke mobilen som aksesspunkt.

Hva er det for en tåpelig kommentar? Begrensningene kommer klart frem når du inngår avtalen, og hvis du har andre behov så får du punge ut for mobilt bredbånd eller lignende.

 

Det er de som har andre behov enn å bare bruke det på mobilen som har spesielle behov. Svært få bruker noe annet enn mobilen generelt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Synes at en 30GB dagen er en ganske så rimelig grense. Har de siste 2 dagene streamet ute til Twitch i rundt 6 timer tilsammen og brukt opp 10 GB. Snart brukt på 2 dager hva ett abbonement til samme pris fra Komplett for.eks har i måneden. Såklart hadde det vært fint å ikke hatt begrensninger, men når dette abonementet allerede er 100 ganger bedre enn alle operatører i Norge (med tanke på pris), så synes jeg vi bør være fornøyde. (Enig med at de bør opplyse om begrensningene bedre i vilkårene dog, spesielt angående denne grensen på 30GB dagen de har nevnt i en annen nyhetsartikkel).

Det de har sagt er at ved 30 GB om dagen så begynner de å se nærmere på det. De ringer ikke kunden før 50 GB om dagen. Men alt er en vurdering av situasjonen, ikke noe automatikk i at de gjør noe på 30, 50, osv.

Lenke til kommentar

 

Det er opplagt lokketilbud for å kapre nye abonnenter. Og så legger de så mye restriksjoner på hvordan du skal kunne bruke kvoten din at du skal ha rimelig spesielt behov for bruke den opp med bare mobilen.

 

Hadde vært fint med 1TB data i abonnementet, men det blir først interessant når jeg kan bruke mobilen som aksesspunkt.

Hva er det for en tåpelig kommentar? Begrensningene kommer klart frem når du inngår avtalen, og hvis du har andre behov så får du punge ut for mobilt bredbånd eller lignende.

 

Det er de som har andre behov enn å bare bruke det på mobilen som har spesielle behov. Svært få bruker noe annet enn mobilen generelt.

De kan ikke reklamere for "fri bruk" når det ikke er fri bruk. Det er villedende markedsføring. Da får de endre navn til "Chili 30GB dagen", som heller ikke er et dårlig tilbud, men i hvert fall er sant. Det er liten tvil om at Chili har kalt dette "fri bruk" selv om de vet de ikke har kapasitet til å levere produktet, ergo det er et markedsføringstriks.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

 eller til å misbruke kapasiteten så det går ut over andre kunder?

 

At du i det hele tatt har et begrep som å "misbruke kapasiteten" betyr at vi er på helt forskjellige bølgelengder i denne diskusjonen.

 

Om jeg vil streame paradise hotel i 4K, se Netflix på PC via tethering, eller laste ned en 1000GB fil første dagen burde være revnende likegyldig for operatøren, og det er dette Nkom er enige med oss i.

 

Om dette på noe vis fører til at de ikke kan tilby 1000GB eller at det går utover kapasiteten/hastigheten til andre kunder betyr at tilbudet ikke var bærekraftig til å begynne med.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 6
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...