Gå til innhold

"Clean meat", ville du spist det etter litt forsiktig avventing?


  

20 stemmer

  1. 1. Vil du spise/støtte "clean meat" etter litt forsiktig avventing?

    • Nei, dette er frankenfood så det er sikkert noen galt med det selv om mange sier noe annet. Jeg vil aldri spise det.
      4
    • Nei, jeg er vegetarianer og spiser ikke kjøtt selv om det ikke kommer fra et dyr.
      0
    • Nei, jeg er mot store endringer i samfunnet og her vil bønder og mange andre miste jobben.
      2
    • Ja, sikrere, billigere og mindre forurensing så her er jeg veldig positiv.
      10
    • Ja, om dette vil fjerne subsidiering av jordbruk spiser jeg nesten hva som helst.
      1
    • Yessss, endelig kan jeg selv designe kjøtt.
      2
    • Ja, men kun om man baserer seg på celler fra reelle dyr
      1


Anbefalte innlegg

For naivt.

Vi lever tross alt i en verden hvor kylling smaker kyllngens dieten.

Skulle det være et reelt issue og ikke bare innbilling så er det ingen grunn til at man ikke skulle kunne klare gjenskape effekten når man gror kjøttet. Trykk på en knapp og velg om du skal ha kjøtt fra kylling som kun har spise tang og tare eller fra en kylling som kun har spist annanas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var nok det reneste og peneste pølse-produksjonslinjen som man kan tenke seg og det var garantert ikkeno tvilsomme greier som ble blandet inn når det var noen på besøk. Likevel ønsker de fleste ikke se eller høre om hvordan ingrediensene til mat egentlig pris produseres, de mister rett og slett apetitten av det.

 

Jeg tror at jeg ærlig talt hadde fått enda mer vemmelse av å se labkjøtt vokse i petriskåler perfekt formet som runde hamburgere. Spesiellt når jeg ikke har tro på at det er helt sterile forhold uten bruk av en eller annen form for biocider. Om det heter alkohol, eller om det heter noe annet er mindre viktig for meg, så lenge det er snakk om usunne biocider. Finnes det sunne biocider?

 

Muskler inni en dyrekropp har mange rensende organer og et immunforsvar som holder ting i sjakk. Der er det kun slakteprosessen og om dyret har en frisk helse som betyr mest for å ikke forurense sluttproduktet. Også forhold før/under transport, slaktefjøset og under/etter avliving kan ha en del å si for smaken på kjøttet. I Japan så er de eksperter på å stake ut ryggrad med ståltråd da spesiellt på fisk, for at dødstivhet rigor mortis ikke skal inntreffe.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rigor_mortis

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...enhjørningkjøtt...  :dribble:

 

Nå begynner man å bevege seg litt utenfor. Tenker at kannibaler vil godte seg. Da kan de får dyrket seg selv om de vil og så spise produktet. Andre kan bli "sesamfrø"-store kjøttdonorer sånn at kannibaler kan få litt variert kulinariske opplevelser. Dersom man strekker strikken langt nok :laugh:

 

Og det snodigste med hele kannibalhistorien er at det vil virke som om at det kan være etisk innenfor :fun:

(obs jeg er ikke kannibal, ihvertfall ikke enda :p )

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg ærlig talt hadde fått enda mer vemmelse av å se labkjøtt vokse i petriskåler perfekt formet som runde hamburgere. Spesiellt når jeg ikke har tro på at det er helt sterile forhold uten bruk av en eller annen form for biocider. Om det heter alkohol, eller om det heter noe annet er mindre viktig for meg, så lenge det er snakk om usunne biocider. Finnes det sunne biocider?

Det vil neppe gros kjøtt i et åpent system. Man kan spekulere i hvordan det vil bli innkapslet, men mange bruker jo allerede kaffekapsler som den naturligste ting i verden. Tenk deg at når kjøtt skal spises så tar man det ut av noe tilsvarende en kaffekapsel og før det ser man ikke noe til kjøttet. Jeg villle ikke ha problemer med å venne meg til det og kan ikke se hvordan man kan sammenligne det med å se muskler, fett, brusk og blod bli malt sammen i en stor kværn.

 

Muskler inni en dyrekropp har mange rensende organer og et immunforsvar som holder ting i sjakk. Der er det kun slakteprosessen og om dyret har en frisk helse som betyr mest for å ikke forurense sluttproduktet. Også forhold før/under transport, slaktefjøset og under/etter avliving kan ha en del å si for smaken på kjøttet.

Dyret er jo nødt til å ha en kraftig immunsystem for å i det hele tatt overleve pga. miljøet det er i. Og selv med et godt immunsystem er det ofte smitte i kjøttet. Miljøet inni en steril  "kjøttkapsel" hvor man gror kjøtt kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Man må ikke glemme at etter slakt tar det 2-4 uker før det "ferske" kjøttet konsummeres med alle ledd det skal gjennom. Kjøttet blir lagt i et plastbeger, får plast rundt og gjerne inert gass for å forsinke forråtlensesprosessen som jo starter rett etter slaktingen. Det virker ikke noe særlig tryggere enn en lukket "kjøttkapsel" hvor kjøttet slutter å gro minutter før det skal tilberedes. Det er smitten og risikoen av disse to som må sammenlignes. Alt som skjer på slakteriet og før er riskro som kommer i tillegg.

 

Når man får fabrikker for å gro kjøtt vil man antagelig ha den samme utfordringen med å oppbevare og transportere kjøtt som idag, men straks dette gjøres i hjemmene så vil det ikke ta lang tid før folk lurer på hvordan man engang i tiden kunne spise "gammelt" kjøtt som hadde holdt på å råtne i 2-4 uker.

Lenke til kommentar

Det vil neppe gros kjøtt i et åpent system. Man kan spekulere i hvordan det vil bli innkapslet, men mange bruker jo allerede kaffekapsler som den naturligste ting i verden. Tenk deg at når kjøtt skal spises så tar man det ut av noe tilsvarende en kaffekapsel og før det ser man ikke noe til kjøttet. Jeg villle ikke ha problemer med å venne meg til det og kan ikke se hvordan man kan sammenligne det med å se muskler, fett, brusk og blod bli malt sammen i en stor kværn.

 

Ærlig talt, det der bør du patentere. Bedre kjøttkraft, ferskere kjøttsuppe får man vel ikke. Nå gjenstår bare å få en kjøttrakter ut på markedet ;) Buljong har "aldri smakt bedre".

Lenke til kommentar

Nå begynner man å bevege seg litt utenfor. Tenker at kannibaler vil godte seg. Da kan de får dyrket seg selv om de vil og så spise produktet. Andre kan bli "sesamfrø"-store kjøttdonorer sånn at kannibaler kan få litt variert kulinariske opplevelser. Dersom man strekker strikken langt nok :laugh:

Tror nok å gro menneskekjøtt ikke vil friste for mange, men hva med å gro en ekte manutt- eller dinosaurbiff?

Lenke til kommentar

Når man får fabrikker for å gro kjøtt vil man antagelig ha den samme utfordringen med å oppbevare og transportere kjøtt som idag, men straks dette gjøres i hjemmene så vil det ikke ta lang tid før folk lurer på hvordan man engang i tiden kunne spise "gammelt" kjøtt som hadde holdt på å råtne i 2-4 uker.

 

Ok, men hvordan kan du så bortforklare at mye av biffkjøttet du f.eks. spiser, henges til modning i ukesvis. For uten fermenteringsprosesser så smaker ikke biffen godt. Fersk biffkjøtt ville du og andre neppe likt smaken på?

Lenke til kommentar

Tror nok å gro menneskekjøtt ikke vil friste for mange, men hva med å gro en ekte manutt- eller dinosaurbiff?

 

Ja, mamut har de jo allerede hentet delvis DNA i fra opp fra permafrosten. Men, det kan tenkes at elefantkjøtt ville smakt nokså likt? Dinosaur-biff er litt mer far fetched, og litt for Jurassic Park-aktig :wee:

Lenke til kommentar

Ok, men hvordan kan du så bortforklare at mye av biffkjøttet du f.eks. spiser, henges til modning i ukesvis. For uten fermenteringsprosesser så smaker ikke biffen godt. Fersk biffkjøtt ville du og andre neppe likt smaken på?

Joda, men jeg er sikker på at man vil se på hvilke prosesser fra dette som er nødvendige for god smak, hvilke andre prosesser sm man samtidig får som ikke er ønskelige og så finne en raskere og tryggere måte å få dem til på.

Lenke til kommentar

Nå begynner man å bevege seg litt utenfor. Tenker at kannibaler vil godte seg. Da kan de får dyrket seg selv om de vil og så spise produktet. Andre kan bli "sesamfrø"-store kjøttdonorer sånn at kannibaler kan få litt variert kulinariske opplevelser. Dersom man strekker strikken langt nok :laugh:

 

Og det snodigste med hele kannibalhistorien er at det vil virke som om at det kan være etisk innenfor :fun:

(obs jeg er ikke kannibal, ihvertfall ikke enda :p )

Bare én bitteliten biopsi, så kan du spise hvilken som helst kjendis...  :ninja:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk mine ord:

 

McDinosaur og McMammut

Cleam meat har potensialt til å kunne tilfredsstille både de som vil ha kjøtt billigst mulig, de som vil ha en perfekt kobe-biff og de som vil spise noe veldig eksotisk. Man vil da få situasjonen at det rett og slett ikke er igjen noen nisje for tradisjonelt kjøtt.

 

Som sagt, når clean meat blir vanlig vil få savne tradisjonelt kjøtt og pga. helse, forurensning og etiske sider vil salg og spising av tradisjonelt kjøtt raskt kunne bli forbudt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...