Gå til innhold

Nordea melder om ekstrem interesse for Apple Pay


Anbefalte innlegg

Man kan spørre seg, hvem tjener mest på dette? Altså mest penger.

 

Noen banker får litt positiv blest, ok. Men i praksis er det tre store aktører her. Apple, visa og Mastercard.

 

Hva gjør dette med transaksjonskostnadene? Har noen vurdert hva som skjer hvis mange nok betaler med mobil slik det er nå?

 

Er 20, 30, 40, 50 kroner ekstra på handlekurven til helgen verdt at man slipper å ha kort i lommen? For kostnaden må noen ta,

 

 

Noen har spekulert i at butikker vil sette seg på bakbena grunnet merkostnader, men Nes forsikrer at dette er en misforståelse:

Apple Pay-betalinger koster det samme som en vanlig Visa-transaksjon både for butikken og kundene, opplyser han."

 

 

Visa har bestemt at alle terminaler som støtter deres betalingskort, også må støtte kontaktløs NFC-betaling innen 2020.

Det betyr i praksis alle butikker i Norge.

– Da må Apple Pay snart støttes overalt?

– Ja, innen 2020 skal du kunne betale med Apple Pay i alle butikker, både i Norge og utenfor, sier Nes.

 

- Kilde

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er grunnen til at man tror dette vil koste skjorta?

Tror? Visa og MC har gebyr for alle transaksjoner som benytter deres tjenester. De tilbyr en tjeneste og tar selvfølgelig penger for dette. Og disse terminalene for mobilbetaling bruker deres løsninger. Altså du betaler en % andel av det du kjøper til Visa. Derimot om du bruker et debetkort i Norge så har de typisk både Visa og BankAxept og velger BankAxept for norske terminaler.

 

https://no.mobiletransaction.org/bankaxept/

 

Her så står det at for beløp over 25 kroner er BankAxept billigere. Det er kun et fast beløp den som eier terminalen må betale per transaksjon, mens Visa/MC er 1-2% av beløpet for alle transaksjoner. Dvs at om vi får mer Visa/MC transaksjoner så vil prisene i Norge øke, da butikkene får høyere utgifter i form av betaling.Og Apple Pay, samt de andre bruker Visa/MC. Vipps bruker BankAxept.

 

 

Bestiller du hos Norwegian er kredittkort dyrere enn debetkort, nettopp fordi det er dyrere for Norwegian å akseptere betaling fra MC/Visa og kredittkort er alltid en av de 2 i Norge.

 

Det vil ikke koste skjorta, men det vil bli dyrere. Det har allerede blitt dyrere siden 40% av verdien på transaksjoner allerede er Visa/MC. Og for vanlig betaling i butikker er det ikke nødvendig. Men jeg og bruker kredittkort til noen kjøp, da det er fordeler med det som debetkort ikke har. 

 

 

 

Noen har spekulert i at butikker vil sette seg på bakbena grunnet merkostnader, men Nes forsikrer at dette er en misforståelse:

Apple Pay-betalinger koster det samme som en vanlig Visa-transaksjon både for butikken og kundene, opplyser han."

 

 

Visa har bestemt at alle terminaler som støtter deres betalingskort, også må støtte kontaktløs NFC-betaling innen 2020.

Det betyr i praksis alle butikker i Norge.

– Da må Apple Pay snart støttes overalt?

– Ja, innen 2020 skal du kunne betale med Apple Pay i alle butikker, både i Norge og utenfor, sier Nes.

 

- Kilde

Jo men det er ikke problemet. Som jeg skriver over her så blir det dyrere enn BankAxept. Det er ikke noe problem med Apples løsning spesifikt unntatt at den er låst til en plattform. Problemet er om alle transaksjoner i Norge blir Visa transaksjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+fdgxb

Får dere betalt på nettbutikker med å vifte med Apple uret også?

 

Eller må dere fortsatt fram med kortet?

 

Apple Pay funker like lett på nettet som i butikk, og nettbutikken får aldi sett kortinformasjonen din :)

Lenke til kommentar

Tror? Visa og MC har gebyr for alle transaksjoner som benytter deres tjenester. De tilbyr en tjeneste og tar selvfølgelig penger for dette. Og disse terminalene for mobilbetaling bruker deres løsninger. Altså du betaler en % andel av det du kjøper til Visa. Derimot om du bruker et debetkort i Norge så har de typisk både Visa og BankAxept og velger BankAxept for norske terminaler.

 

https://no.mobiletransaction.org/bankaxept/

 

Her så står det at for beløp over 25 kroner er BankAxept billigere. Det er kun et fast beløp den som eier terminalen må betale per transaksjon, mens Visa/MC er 1-2% av beløpet for alle transaksjoner. Dvs at om vi får mer Visa/MC transaksjoner så vil prisene i Norge øke, da butikkene får høyere utgifter i form av betaling.Og Apple Pay, samt de andre bruker Visa/MC. Vipps bruker BankAxept.

 

 

Bestiller du hos Norwegian er kredittkort dyrere enn debetkort, nettopp fordi det er dyrere for Norwegian å akseptere betaling fra MC/Visa og kredittkort er alltid en av de 2 i Norge.

 

Det vil ikke koste skjorta, men det vil bli dyrere. Det har allerede blitt dyrere siden 40% av verdien på transaksjoner allerede er Visa/MC. Og for vanlig betaling i butikker er det ikke nødvendig. Men jeg og bruker kredittkort til noen kjøp, da det er fordeler med det som debetkort ikke har. 

 

Jo men det er ikke problemet. Som jeg skriver over her så blir det dyrere enn BankAxept. Det er ikke noe problem med Apples løsning spesifikt unntatt at den er låst til en plattform. Problemet er om alle transaksjoner i Norge blir Visa transaksjoner.

Men er det slik at man ikke kan legge inn debet kort inn i apple wallet?

Lenke til kommentar

Det er litt som republikanske fakta i USA. Gjelder det noe som har med Apple å gjøre skal republikanerne, unnskyld jeg mente selvfølgelig Android fanboysa, lage masse grunner til at dette er verdens undergang og mye verre enn det egentlig er.

 

Fakta og sånt gidder de ikke å forholde seg til. Det er bare Fake News.

 

Selv har jeg ingen planer om å bruke Apple Pay, men jeg ser positivt på at det kommer nye betalingsløsninger som vil gi konkurranse til andre løsninger som funker litt sånn som blinklys. Litt av og på liksom.

Dette handler om at Apple Pay bruker betalingsløsninger som legger ekstra gebyrer på hver transaksjon. Gebyrer som butikkene tradisjonelt har tatt, men som ikke har vært betydelig fordi de fleste bruker bankaksept her i landet. Om en stor nok andel av befolkningen skifter til Apple Pay så vil dette måtte hentes inn et sted. Og det er vi som kunder som må ta regningen. Ikke alle som skriver litt mot Apple er Android fanboys, jeg bruker en Lumia 950XL.
Lenke til kommentar

 

 

Noen har spekulert i at butikker vil sette seg på bakbena grunnet merkostnader, men Nes forsikrer at dette er en misforståelse:

Apple Pay-betalinger koster det samme som en vanlig Visa-transaksjon både for butikken og kundene, opplyser han."

 

 

Visa har bestemt at alle terminaler som støtter deres betalingskort, også må støtte kontaktløs NFC-betaling innen 2020.

Det betyr i praksis alle butikker i Norge.

– Da må Apple Pay snart støttes overalt?

– Ja, innen 2020 skal du kunne betale med Apple Pay i alle butikker, både i Norge og utenfor, sier Nes.

 

- Kilde

Problemet er at så og si alle butikker bruker bankaxept, ikke visa. BA tar en fast pris på 24øre, visa tar opp mot 2% av transaksjonen. Alle kjøp over 20-30 kroner blir altså dyrere med visa, og da også Apple pay.
Lenke til kommentar

Problemet er at så og si alle butikker bruker bankaxept, ikke visa. BA tar en fast pris på 24øre, visa tar opp mot 2% av transaksjonen. Alle kjøp over 20-30 kroner blir altså dyrere med visa, og da også Apple pay.

Jeg foreslår at alle som ønsker "tjenesten" Apple Pay eller Google Pay på sitt bankkort (VISA/MC) betaler et årlig gebyr til utsteder av kortet (banken). Jeg hadde gladelig betalt f.eks. 1000kr i året for å få tjenesten.

Lenke til kommentar

Men er det slik at man ikke kan legge inn debet kort inn i apple wallet?

Jo, men debetkort er vanligvis Visa + BankAxept. Apple støtter selvfølgelig ikke BankAxept så da brukes Visa-delen av kortet og det blir en Visa transaksjon. Men om du bruker kortet ved terminal i Norge vil den velge BankAxept. Det er forskjellen. Og for transaksjoner over 25 kr blir da BankAxept billigere. Og selv om kostnaden ligger hos butikk, så vil du jo uansett få den kostnaden ved at de må skru opp priser. 

 

Problemet er jo at jeg får samme pris uansett hva jeg bruker. Så om alle andre bruker Visa blir det ikke billigere for meg om jeg bruker BankAxept. Om folk stort sett bruker BankAxept derimot blir det billigere for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at alle som ønsker "tjenesten" Apple Pay eller Google Pay på sitt bankkort (VISA/MC) betaler et årlig gebyr til utsteder av kortet (banken). Jeg hadde gladelig betalt f.eks. 1000kr i året for å få tjenesten.

Hvis vi tar utgangspunkt i at en normal forbruker betaler cirka 15000 per mnd. med bankkort (VISA/MC) i fysiske terminaler, og at det per i dag kun er en tredjedel av terminalene som støtter kontaktløs betaling; dermed 5000 per måned kontaktløst med mobil (Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay osv).
 
Tar vi deretter utgangspunkt i VISA som krever 1,5% per transaksjon og Apple som krever 0,15%, så blir regnestykket slik:
 
(5000 x 12) x (1,5% + 0,15%)
60000 x 0,0165 = 990kr
 
1000kr var altså et rimelig perfekt estimat for å dekke gebyrene tilknyttet VISA og Apple Pay transaksjoner for en gj.snittlig forbruker gjennom et år.  :tease:
Endret av Imperilous
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at alle som ønsker "tjenesten" Apple Pay eller Google Pay på sitt bankkort (VISA/MC) betaler et årlig gebyr til utsteder av kortet (banken). Jeg hadde gladelig betalt f.eks. 1000kr i året for å få tjenesten.

Det er vel heller motsatt nå egentlig. Årsgebyr for debetkort, mens kredittkort er gratis.

 

Men det er det samme om du bruker Apple Pay, Android Pay eller kort så lenge transaksjonen er Visa/MC. Det er jo ikke noe spesifikt Apple Pay. I dag er 40% av verdien på transaksjoner via Visa/MC. Og det er ikke mobilbetaling, det er kort. Så gir ikke mening å da ta ekstra for å aktivere mobilbetaling da det egentlig ikke er problemet.

 

Det eneste mobilbetaling vil gjøre er at betalinger fra kort som er Visa/BankAxept der terminalen nå velger BA må velge Visa, fordi mobilbetalingen støtter ikke BA.

Lenke til kommentar

Det eneste mobilbetaling vil gjøre er at betalinger fra kort som er Visa/BankAxept der terminalen nå velger BA må velge Visa, fordi mobilbetalingen støtter ikke BA.

Nettopp. Og det er det jeg foreslår de 1000kr i årsavgift skal gå til å dekke. Alle mobilbetalinger som må gå via VISA istedefor BA.

Lenke til kommentar

Nettopp. Og det er det jeg foreslår de 1000kr i årsavgift skal gå til å dekke. Alle mobilbetalinger som må gå via VISA istedefor BA.

Men da burde det vel og være lik utgift på alle kredittkort, burde det ikke? Og for debetkort som blir brukt i utlandet? (For da brukes VISA-del).

 

Og sånn som jeg har kredittkort jeg ikke bruker ofte, men greit å ha. Skal jeg da betale en fast sum for dette? For folk med mindre penger blir de vel da nærmest tvunget til å kun bruke debetkort, fordi det blir så dyrt ellers å betale en sum som er regnet utifra et mye høyere forbruk enn de har.

 

Det blir ikke veldig lett om du skal komme med noe slik for å gjøre det rettferdig. Derfor de heller ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Men da burde det vel og være lik utgift på alle kredittkort, burde det ikke? Og for debetkort som blir brukt i utlandet? (For da brukes VISA-del).

 

Og sånn som jeg har kredittkort jeg ikke bruker ofte, men greit å ha. Skal jeg da betale en fast sum for dette? For folk med mindre penger blir de vel da nærmest tvunget til å kun bruke debetkort, fordi det blir så dyrt ellers å betale en sum som er regnet utifra et mye høyere forbruk enn de har.

 

Det blir ikke veldig lett om du skal komme med noe slik for å gjøre det rettferdig. Derfor de heller ikke gjør det.

Nei, helt rettferdig vil det aldri bli. Men det er jo ikke ulikt alle andre avgifter man betaler i samfunnet i dag.

(eksempelvis må jeg betale over 3000kr per år til NRK, men jeg ser eller hører aldri på NRK)

 

F.eks. ved å bruke ditt eksempel med et kort du svært sjelden bruker så må du jo (potensielt ihvertfall) betale nøyaktig den samme årsavgiften på dette kortet uavhengig om du bruker kortet mye eller nesten aldri.

 

Jeg er forresten i samme båt som deg at jeg kun bruker debetkort her hjemme også bruker jeg kreditt i utlandet, altså svært sjelden.

 

Kanskje en årsavgift som ikke er knyttet til kortet, men som heller er knyttet mot deg som bruker. Altså vil den avgiften jeg foreslo på 1000kr gjelde alle kort du har utstedt fra banken slik at du ikke må betale en ekstra avgift for et kort du sjelden/aldri bruker.

Endret av Imperilous
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...