Gå til innhold

Nordea melder om ekstrem interesse for Apple Pay


Anbefalte innlegg

Det er vel ikke slik at ved å bli kunde hos Nordea så mister du kundeforhold til DnB. Det er vel derfor DnB ikke ser noe, mens Nordea gjør det...

 

Helt riktig! Jeg har enda min bank som jeg har hatt siden 70-tallet, men Skandiabanken er nå min bruksbank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvorfor du skrev PM til meg for å si nøyaktig det samme, men jeg kan gjenta det her. 

 

Du skrev:

 

 

I denne sammenheng diskuteres Apple Pay i form av betaling i butikk via NFC. Dette støtter ikke Google Pay via iPhone, kun Android. Les mer her: https://pay.google.com/about/. Du blander Google Pay med "Google Pay Send", som mer eller mindre fungerer som Vipps i forhold til betaling mellom to brukere. 

 

Ser ut som du enda ikke har forstått konseptet her. Apple Pay er simpelthen Apples implementering av en standard satt av Visa/Mastercard. Det samme har Google, Samsung, Garmin, Fitbit og flere andre gjort. 

Kanskje det har sammenheng med at Apple stenger ute konkurrenter?

At det er Apple som blokkerer for denne funksjonen, men det ble også skrevet at det faktisk fungerer på Apple

Lenke til kommentar

Bytte bank bare for å betale med sin BESTE venn i stedet for kort......jaja, godt vi er ulike

 

 

Grunnen til at jeg velger å bruke apple pay og goole pay er at de er mye sikrere enn bruk av kortet på egenhånd. Apple pay har også den fordelen at banken jeg bruker har slått av pin kode request slik at jeg ikke blir bedt om pin kode når jeg betaler med apple pay uansett beløp. Dette siden jeg må authentifisere meg for apple pay og da er det redundant med pin kode på betalingsterminalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sendte hatmelding til DnB i stad og elsker at de har sett den- men ikke svart, de har helt klart forstått at de har gjort en feiltagelse

Nei, du sendte ikke hatmelding til Dnb. Du sendte hatmelding til noen i kundeservice og gjorde en persons dag dårligere. Gratulerer med å være en negativ person som ikke har oppnådd noe annet enn å gjøre en person som ikke har noe med dette å gjøre sin dag dårligere. Ingen som bestemmer noe som helst kommer til å lese meldingen din noengang. Det er derfor de ansetter folk til kundeservice slik de kan sile ut meldinger som det.

 

Så neste gang tenk på mennesket som leser det du skriver. Og tenk på at hva enn selskapet har bestemt så har kundeservice INGENTING med det å gjøre, og de som bestemmer kommer aldri til å lese meldingen du sendte.

 

-snip-

Det som er mye bedre med en norsk løsning er at det kan bruke BankAcept som betyr ingen gebyr til MasterCard/Visa. Med løsninger som bruker den løsningen så går jo en ~3% til de selskapene sine konto i skatteparadis. Nå har ikke Vipps skikkelig mobilbetaling i butikk, men om de får vi det være supert.

 

Drar du til Tyskland så ser du jo at de ikke aksepterer Visa/MC veldig ofte utenom turist. Hvorfor? Er det fordi de ligger så langt bak teknologisk? Ikke bare. Joda Norge er lengre fremme, men det er og pga pengene. Visa/MC betyr at hem enn du kjøper av må betale til dem. Så de får mindre penger om du bruker Visa enn en regional løsning. Så i Norge hvor det er så utbredt betyr det i praksis at alt koster ~3% mer.

 

Og jeg tror de fleste om de visste det hadde vært veldig glad for 3% av alle kjøp. Derfor støtter jeg Vipps og de store bankenes beslutning om å ikke støtte Apple Pay. Fordi det er billigere for norske kunder. Og hvis mange da bruker Apple Pay setter de gjerne bare prisen høy for alle, eller hvertfall høyere. Så folk som da bruker Apple Pay vil gjøre det dyrere for meg som da bruker BA.

 

Samtidig tror jeg 3. part løsning uansett vil være mye bedre. Klar du kan ha flere forskjellige X-pay kontoer og apper og bytte når du bytter mobil, men mye lettere om alle bruker en app. Om det da er Vipps så trenger du jo gjerne en annen for utlandet. Men de fleste utland er nok litt unna slik betaling.

 

Spørs og om Apple noengang vil gi noen andre tilgang til betalingsløsning for sine mobiler da. I så fall blir det ganske dumt og enda et av Apples mange forsøk på å låse kunder til sine produkter. Og spesielt i en verden der mer og mer er web-basert og fungerer på tvers av alle plattformer som så godt som alt av SW fra MS og Google, så er det rimelig skuffende at Apple setter stoppere for dette. Jeg kan gjerne bruke Apple Pay om det var det, men ikke om det bare fungerer på Apple enheter. Akkurat som jeg aldri vil bruke en tjeneste som bare fungerer på Samsung eller bare på Huawei. Slike tjenester er upraktiske.

Det er faktisk ganske mange terminaler som støtter kontaktløs betaling hvis du først bestemmer deg for å lete, disse støtter Apple pay

Så mange terminaler at du må rundt i butikker å lete etter dem, sjekke om de har?

 

Vil det ikke da være enklere å bare ta kort og kode som tar 2 sek istedenfor mobil som tar 1 sek?

 

Føler en del av poenget forsvinner om du må håpe de har og prøve deg frem. Hvis det var sånn at de fleste hadde så er det greit, men når det ikke er så er det jo lettere å ta kortet som fungerer 100%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå som mobilbetaling kommer for fullt er det snart ikke nødvendig med bankkort og årsgebyr som de fleste banker tar for dette. Man kan bare ha et frittstående kredittkort i reserve. Man får utenlandske påfyllingskort i både mastercard og visa som er helt gebyrfrie og som kan benyttes verden rundt om man skulle føle behov.

Lenke til kommentar

Man kan spørre seg, hvem tjener mest på dette? Altså mest penger.

 

Noen banker får litt positiv blest, ok. Men i praksis er det tre store aktører her. Apple, visa og Mastercard.

 

Hva gjør dette med transaksjonskostnadene? Har noen vurdert hva som skjer hvis mange nok betaler med mobil slik det er nå?

 

Er 20, 30, 40, 50 kroner ekstra på handlekurven til helgen verdt at man slipper å ha kort i lommen? For kostnaden må noen ta,

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan spørre seg, hvem tjener mest på dette? Altså mest penger.

 

Noen banker får litt positiv blest, ok. Men i praksis er det tre store aktører her. Apple, visa og Mastercard.

 

Hva gjør dette med transaksjonskostnadene? Har noen vurdert hva som skjer hvis mange nok betaler med mobil slik det er nå?

 

Er 20, 30, 40, 50 kroner ekstra på handlekurven til helgen verdt at man slipper å ha kort i lommen? For kostnaden må noen ta,

Spesielt mtp at det kommer til å komme en norsk løsning for mobilbetaling. Muligens med Vipps. Og da får du plattformfri mobilbetaling uten gebyrer. Det er jo klart det må være den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Det var da fælt mange sure epler her idag...

 

Jeg er ganske sikker på DnB ikke bryr seg om "alle" de om bytter bank.

 

Den eneste som virker litt sur her - er du! Ingen av Eplene.

Lenke til kommentar

Jeg bytta fra Nordea til DNB for noen måneder siden da det var en del irritasjonsmomenter med Nordea og jeg ville prøve noe nytt.

Har heldigvis ikke avslutta konto og kort hos Nordea, så jeg sa nettopp opp kundeforholdet hos DNB og bytta tilbake, enkelt og greit fordi DNB viser at de har veldig liten innsikt over hva som er fremtiden ved å bastant avslå støtte for noe som helst annet enn Vipps.

 

Vipps fungerer flott som vennebetaling og lignende, men som kontaktløs betaling i butikk er det ingenting som slår produsentenes innebygde betalingsløsninger (Apple Pay, Google Pay) med tanke på brukervennlighet og ikke minst hvor lettvint det er.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hva er grunnen til at man tror dette vil koste skjorta?

 

Det er litt som republikanske fakta i USA. Gjelder det noe som har med Apple å gjøre skal republikanerne, unnskyld jeg mente selvfølgelig Android fanboysa, lage masse grunner til at dette er verdens undergang og mye verre enn det egentlig er.

 

Fakta og sånt gidder de ikke å forholde seg til. Det er bare Fake News.

 

Selv har jeg ingen planer om å bruke Apple Pay, men jeg ser positivt på at det kommer nye betalingsløsninger som vil gi konkurranse til andre løsninger som funker litt sånn som blinklys. Litt av og på liksom.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...