Gå til innhold

Nordea melder om ekstrem interesse for Apple Pay


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke foreslå gebyr for bruk av kontanter i samme slengen? :)

 

Å håndtere kontanter er i dag en kostnad for butikker, og en risiko. Større kontantbeholdning øker risikoen for ran, og mer kontanter krever både mer tid til kontroll, oppbevaing og deponering til bank. Butikken har derfor alt å vinne på at flest mulig betaler med kort og ikke kontanter.

 

Gebyrmessig er nok BankAxept den rimeligste, men ser vi på totalen så vil alle butikker uansett måtte forholde seg til en kostnad for å kunne ta betalt for varer, og uavhengig av om det er utgifter knyttet til bankboks, transaksjonsavgifter etc så er det en del av det store regnskapet. Mange butikker tar i dag både BankAxept og Visa/MasterCard, uten at de har noen kontroll over hvilken metode kunden bruker. At noen da betaler med Apple Pay vil derfor bare bli en del av totalen, og ikke noe butikkene vil merke som en kjempestor utgift som plutselig dukker opp fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tvilsomt, men selv om de fleste har det så er det uansett ikke gratis å ha disse heller - hverken drift av de eller tømming av de. Så hvorfor er en slik utgift ok for butikken men ikke kostnader knyttet til å bruke en annen betalingsløsning? Butikken må uansett regne med utgifter til å kunne ta betalt for varer, det er poenget mitt og det er faktisk ikke tøv.

Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt å sett en oversikt over kostnaden ved kontanter.

De skal printes, oppbevares, settes i omløp, fraktes til og fra butikker, sikkerhetssystemer ved oppbevaring, transport av kontanter, tyveri, svarte penger osv osv...

Er det brukernes problem da? (Retorisk spørsmål).

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at alle som ønsker "tjenesten" Apple Pay eller Google Pay på sitt bankkort (VISA/MC) betaler et årlig gebyr til utsteder av kortet (banken). Jeg hadde gladelig betalt f.eks. 1000kr i året for å få tjenesten.

Alternativt kan gebyret plasseres på brukeren, i alle fall der terminalen i utgangspunktet støtter bankaxept. Men det er sikkert avtaler som forbyr dette.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke foreslå gebyr for bruk av kontanter i samme slengen? :)

 

Å håndtere kontanter er i dag en kostnad for butikker, og en risiko. Større kontantbeholdning øker risikoen for ran, og mer kontanter krever både mer tid til kontroll, oppbevaing og deponering til bank. Butikken har derfor alt å vinne på at flest mulig betaler med kort og ikke kontanter.

 

Gebyrmessig er nok BankAxept den rimeligste, men ser vi på totalen så vil alle butikker uansett måtte forholde seg til en kostnad for å kunne ta betalt for varer, og uavhengig av om det er utgifter knyttet til bankboks, transaksjonsavgifter etc så er det en del av det store regnskapet. Mange butikker tar i dag både BankAxept og Visa/MasterCard, uten at de har noen kontroll over hvilken metode kunden bruker. At noen da betaler med Apple Pay vil derfor bare bli en del av totalen, og ikke noe butikkene vil merke som en kjempestor utgift som plutselig dukker opp fremover.

Kontanter må de støtte, det sier seg selv. Kostnadene ved å håndtere kontantflyt ligger innbakt i prisen når vi handler.

 

Videre må butikkene støtte kort. Dette har en kostnad, også dette er innbakt i prisen når vi handler. Butikkene støtter også visa og Mastercard, som regel. Noen bruker også disse, og dette er bakt inn i prisene.

 

Men, det aller meste i Norge går altså over bankaxept. Om BA plutselig byttes ut med Visa for brorparten av de som handler må også butikken ta høyde for dette, og det bakes inn i prisen. Og, med dyrere betalingsløsning vil også prisnivået øke tilsvarende. 2% høres ikke mye ut, men gjennom ett år blir det fort noen lapper. Lapper som kunne vært unngått med BA.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt så støtter de fleste land i Europa ikke betaling med Visa/MC. Kun et europeisk debetkort eller kontanter. 

 

Det er spesielt i Norge at butikker aksepterer dem overalt.  Og største grunn til at de ikke vil støtte disse er at de ikke ønsker å betale de høyere gebyrene. Andre steder vil de og gjerne ha kontanter for å unngå skatt da, men for eksempelvis Tyskland er ikke det tilfellet. 

 

Kanskje nordmenn har for mye penger om de ikke anser dette som et problem?

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt så støtter de fleste land i Europa ikke betaling med Visa/MC. Kun et europeisk debetkort eller kontanter.

 

Det er spesielt i Norge at butikker aksepterer dem overalt. Og største grunn til at de ikke vil støtte disse er at de ikke ønsker å betale de høyere gebyrene. Andre steder vil de og gjerne ha kontanter for å unngå skatt da, men for eksempelvis Tyskland er ikke det tilfellet.

 

Kanskje nordmenn har for mye penger om de ikke anser dette som et problem?

Har aldri opplevd å ikke kunne bruke et visa kort på butikker... er dette virkelig vanlig?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kontanter må de støtte, det sier seg selv. Kostnadene ved å håndtere kontantflyt ligger innbakt i prisen når vi handler.

 

Videre må butikkene støtte kort. Dette har en kostnad, også dette er innbakt i prisen når vi handler. Butikkene støtter også visa og Mastercard, som regel. Noen bruker også disse, og dette er bakt inn i prisene.

 

Men, det aller meste i Norge går altså over bankaxept. Om BA plutselig byttes ut med Visa for brorparten av de som handler må også butikken ta høyde for dette, og det bakes inn i prisen. Og, med dyrere betalingsløsning vil også prisnivået øke tilsvarende. 2% høres ikke mye ut, men gjennom ett år blir det fort noen lapper. Lapper som kunne vært unngått med BA.

Men dersom argumentene til DNB stemmer, at det er få som vil ha dette, få som vil støtte dette og få som faktisk vil bruke teknologien om den blir tilgjengelig så vil den økte kostnaden være forsvinnende liten.

Lenke til kommentar

Men dersom argumentene til DNB stemmer, at det er få som vil ha dette, få som vil støtte dette og få som faktisk vil bruke teknologien om den blir tilgjengelig så vil den økte kostnaden være forsvinnende liten.

Nå svarer jeg uavhengig av hva DNB mener om dette.

 

Dette er en større diskusjon enn DNB og Apple Pay. Det handler om at en åpen felles særnorsk løsning som er relativt billig utfordres av store utenlandske aktører som skal ha sin del av kaka. Det er spennende løsninger, det frister å kun måtte ha med mobilen naturligvis.

 

Men, før man kaster seg over slike ting må man sette seg inn i premissene bak, og se på hva konsekvensene er. I dette tilfellet er disse at man på sikt, med nok brukere, vil kunne tvinge utsalgsstedene til å beregne opp til 2% påslag på alle varer. I praksis betyr dette at om du kjøper en TV til 30000 så vil denne koste deg 600 mer om Bankaxept erstattes av Visa som primær betalingsløsing. I praksis betaler du da 600 for å slippe å ta med deg bankkortet.

 

Så kan du spørre deg, har du med kortmappen med førerkort og alskens andre kort like vel?

 

Om du sjekker hvor mye du betaler med kort i dag og ganger beløpet med 0,02 så ser du hvor mye mer du må betale for akkurat det samme om utsalgsstedene må hente inn det ekstra gebyret fra deg som kunde.

Lenke til kommentar

Dette er en større diskusjon enn DNB og Apple Pay. Det handler om at en åpen felles særnorsk løsning som er relativt billig utfordres av store utenlandske aktører som skal ha sin del av kaka. Det er spennende løsninger, det frister å kun måtte ha med mobilen naturligvis.

Norsk løsning, som i at et større internasjonalt konsern leigde inn indere for å lage koden til løsningen i norske kontor, som har blitt gransket for å ha brutt norsk arbeidsmiljølov? Og som er nede regelmessig? Joda, jeg liker Vipps - når den virker. Men jeg ser ingen grunn til å kaste den på dør. Ja takk begge deler.

 

Så kan du spørre deg, har du med kortmappen med førerkort og alskens andre kort like vel?

Ikke nødvendigvis. Er flere dager jeg lett kunne ha droppet hele kortmappen. Men jeg gjør det ikke, for der ligger bankkortet. Og ja, kjører jeg bil må jeg ha med førerkortet men det kan for min del lett ligge fast i bilen.

 

Om du sjekker hvor mye du betaler med kort i dag og ganger beløpet med 0,02 så ser du hvor mye mer du må betale for akkurat det samme om utsalgsstedene må hente inn det ekstra gebyret fra deg som kunde.

Joda. Jeg kan finne ut av hva det vil koste meg. Men jeg er av den oppfatning av at regnestykket ikke er så enkelt. Kostnaden vil gå inn i totalen og enten ikke være merkbart eller jevnes ut med andre besparelser for butikken, banken eller markedet.

 

Det er litt som med en lokal restaurant her som nå i mange år har hatt en jævlig hullete parkeringsplass. Ja det koster å fikse og vedlikeholde, men med å ikke gjøre det så taper en kunder og omsetning. Jeg er en av de som ikke kjører dit fordi parkeringsplassen er i så dårlig stand. Og det kan overføres til alt annet. Er det enkelt så får man kunder. Har man en vanskeligere løsning en konkurrenten taper man kunder.

 

Jeg er blant de kundene som lett velger butikken med selvbetjent kasse om jeg kan. Selv om prisene der er like eller høyere. Hvorfor? Fordi det sparer meg mye tid og styr om jeg får gjøre jobben selv. Og jeg mener at kontaktløs og kodeløs betaling i butikk vil trekke kunder.

Lenke til kommentar

Norsk løsning, som i at et større internasjonalt konsern leigde inn indere for å lage koden til løsningen i norske kontor, som har blitt gransket for å ha brutt norsk arbeidsmiljølov? Og som er nede regelmessig? Joda, jeg liker Vipps - når den virker. Men jeg ser ingen grunn til å kaste den på dør. Ja takk begge deler.

 

 

Nå er ikke Vipps (,I alle fall ikke ennå) alternativet til VISA/MC/<whatever> pay, men Bank Axept, som har en fast transaksjonskostnas som (unntatt småbeløp) er mye lavere enn alternativene. Jeg er rimelig sikker det var det brukeren du svarte siktet til også.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...