Gå til innhold

VG avslører: Mirakelpredikantene.


Anbefalte innlegg

Så hva synes forumet om disse predikantene?

 

Personlig synes jeg det er forkastelig slik de utnytter sårbare mennesker. Det blir ikke bedre at de på en måte gjør det i "guds" navn. Jeg er ikke kristen, men jeg kan tenke meg at det er mange kristne som har lite til overs for dette her.

 

Ekstremt hyklersk også. Ref de ti bud: "Du skal ikke lyve"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns dette er direkte svindel, og at de burde straffesforfølges. Forhåpentligvis vil dette komme litt mer i fokus, nå som VG kjører en sak som belyser dette problemet.

Dette har også vært en greie i USA i en årrekke, der fattige og desperate folk gir penger til slike prester. Ikke lenge siden det gikk en sak rundt på nettet om en prest som ba om penger til et privatfly, tok ikke mange ukene før han hadde pengene til det. Forkastelig spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det forundrer meg at slike saker ikke blir prøvd for rettsystemet. Uten å være skråsikker, tror jeg majoriteten av nordmenn mener dette er kvakksalveri. Noen med juss-kompetanse kan kanskje opplyse meg.

Lenke til kommentar

 

Så hva synes forumet om disse predikantene?

 

Personlig synes jeg det er forkastelig slik de utnytter sårbare mennesker. Det blir ikke bedre at de på en måte gjør det i "guds" navn. Jeg er ikke kristen, men jeg kan tenke meg at det er mange kristne som har lite til overs for dette her.

 

Ekstremt hyklersk også. Ref de ti bud: "Du skal ikke lyve"

De er identiske til politikerne ... bortsett fra at de ikke er voldelige.

Lenke til kommentar

Juristen Befring er VGs kronvitne og beklager seg over at helbrederne tjener så mange penger på sin virksomhet. Du snakker om å kaste stein mens en sitter i glasshus! Prisen for å tale med predikanten er altså 14 kr minuttet, eller 840 kr pr. time. Til en slik pris kan en bare drømme om å få den skinnhellige Befring eller hennes advokatkolleger i tale, jeg tenker vi snakker om en to- eller tredobling. Eller endog mer. Og ikke nok med det, predikanten tar betalt for nøyaktig antall minutter, mens de som gjør virkelig store penger på mennesker i en vanskelig situasjon, de runder av oppover til hver hele eller halve time. Hvem er den mest anstendige?

Jfr. den velkjente "gåta": Hva får du om du legger alle advokatene i én rekke, hode ved fot, på havbunnen vestover fra Bergen?  – En god begynnelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at advokaten faktisk utfører noe, mens helbrederne bare later som.

Bruker man 1 million på helbredelse sitter man med like mye problemer som før.

Bruker man 1 million på advokat, så får man gjort veldig, veldig mye.

 

Hvem er svindleren, mekanikeren som ber om at gud skal fikse oljelekasjen til 500 kr, eller mekanikeren som reparerer lekasjen til 1000kr?

Jeg vil påstå førstnevnte, selv om sistnevnte tar mer, det er tross alt ikke bare pris som teller, men også resultat og jobb.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at advokaten faktisk utfører noe, mens helbrederne bare later som.

Bruker man 1 million på helbredelse sitter man med like mye problemer som før.

Nå er du svært så uredelig. Endog hos advokatene er det veldig sjelden at en sak koster så mye som en million.

Og for å bruke like mye på telefonhelbredelse, må den lidende sitte i telefonen og snakke uavbrutt i hele arbeidsdagen, mandag til fredag i godt over 7 måneder. I virkeligheten er det oftest snakk om noen hundrelapper for en engangssamtale.

Faktum er at en del synes at slik samtale og forbønn hjelper, og det er det ingen som helst grunn til å tvile på. Deler av helsevesenet driver egentlig med akkurat det samme. 

Vi som ikke er religiøse sier at det er samtale og placebo som virker, ikke Vårherre, men hva så? Hvis noen vil bruke noen hundrelapper på noe de håper på skal hjelpe, la dem da få lov til det. Grådige arvinger får mer enn de fortjener uansett!

Lenke til kommentar

Det var nå bare ett eksempel, men uansett en grei sammenligning, den ene gir kun samtale og tomme løfter om magiske figurer og eventyrland, den andre faktisk dokumenterbart utført arbeid med konkrete resultater.

Jeg vet hvem jeg syntes er mest redlig og anstendig ihvertfall..

Lenke til kommentar

Det er synd vi ikke har kvakksalver lovgivning lenger. Da hadde man kunne tatt slikt som ble vist i VG for fote og blitt kvitt problemet (nesten). Dette omtrent samme ulla som Visjon Norge, om en kanskje hakket værre. Det er ren utnyttelse, svindel og slikt.

 

En annen positiv konskekvens vil være at det også vil ta brodden av deler av alternativmedisin miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Juristen Befring er VGs kronvitne og beklager seg over at helbrederne tjener så mange penger på sin virksomhet. Du snakker om å kaste stein mens en sitter i glasshus! Prisen for å tale med predikanten er altså 14 kr minuttet, eller 840 kr pr. time. Til en slik pris kan en bare drømme om å få den skinnhellige Befring eller hennes advokatkolleger i tale, jeg tenker vi snakker om en to- eller tredobling.

Du sammenligner her betaling for en tjeneste med betaling for ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt ok at Pedersen tar betalt. Mannen kan også kontaktes pr brev og ifb med møter. Det er gratis. Jeg tar selv det 3 doble i timespris i min jobb. Og da slipper jeg å dele store andeler ned teletorgopperatører.

 

 

 

Om man tror på helbredelse eller ei. Min far ble helbredet for menisk-skade i kne for mange åt siden. Virkelig nok for meg.

 

Sett heller fokus på kynisk legemiddelindustri

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt ok at Pedersen tar betalt. Mannen kan også kontaktes pr brev og ifb med møter. Det er gratis. Jeg tar selv det 3 doble i timespris i min jobb. Og da slipper jeg å dele store andeler ned teletorgopperatører.

 

 

 

Om man tror på helbredelse eller ei. Min far ble helbredet for menisk-skade i kne for mange åt siden. Virkelig nok for meg.

 

Sett heller fokus på kynisk legemiddelindustri

 

Å ta betalt for en tjeneste som ikke er verifiserbar, etterprøvbar og generelt gjennomførbar er forkastelig. De forgriper seg også på personer som, av mange årsaker, søker slik hjelp. Det er ofte svake grupper/personer som tar slik kontakt og de er lette(re) å utnytte. Noen mangler moralske kvaler og tar seg til rette i slike situasjoner. Da bør storsamfunnet tre inn og sette ned foten. Er det like ille som enkelte predikanter fra andre siden av atlanteren? Nei, men det er uansett ille nok.

 

Å selge helbredelse, etter samtale, bønn o.l., er kvakksalveri og svindel. Skulle en slik person i tillegg promotere sitt perspektiv i stedet for skolemedisin burde personen, om utfallet for den som søker hjelp er dødelig, straffeforfølges.

 

Det er sårbare personer som i lys av sin vanskelige situasjon -statistisk håpløse situasjon -søker bredt etter hjelp (utenfor skolemedisin) og når noen uttrykker at de kan helbrede er det fort gjort at slike personer prøver det iom at de ikke har noe å tape. Dette går rett i lommeboka til slike umoralske, etisk utfordrede misfoster av noen mennesker.

 

At legemiddelindustrien trenger en verdensomspennende opprydning er jeg helt enig med, men uansett hvor kyniske de er så må produktene de selger gjennom strenge regimer før de kommer i salg. Det må ikke en predikant gjøre før en kan starte en tvkanal (visjon norge) eller drive med helbredelse over telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...