Gå til innhold

TEST: Renault Zoes rekkevidde


Anbefalte innlegg

"Den høyeste effekten den kan ta imot er som nevnt 22 kW (trefase, 400V, 32 A), som det ikke er så veldig vanlig å tilby i Norge. "

 

Nei vel? Hva er vanlig da? Fortum, eRoute og Grønn Kontakt har dette på sine ladesteder. Hotell har det. Kommuner har det. Eller mener man at få biler leveres med en så stor lader? Det er jo riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Renault Zoe er en elendig elbil. Har selv forrige modell med "400 km" som bil nummer 2. Startlengde på 130km vinterstid (effektivt naturligvis enda lavere), 3 uker på å få skiftet batteri som har gått til helvete, elendig software i bilen samt app på mobil. Kan fortsette i lang tid, men det mange elementer som testen ikke tar for seg og som gjør at man bør holde seg langt unna denne bilen.

Har til dags dato aldri hørt en person si at vedkommende var fornøyd med Renaulten sin.

Selger som bare det nedover i Europa og har siden rundt 2010 ikke vært noe værre en andre så du har ikke hørt mye annet enn det du vil høre tydeligvis for jeg har hørt mye av det motsatte.

Lenke til kommentar

"Den høyeste effekten den kan ta imot er som nevnt 22 kW (trefase, 400V, 32 A), som det ikke er så veldig vanlig å tilby i Norge. "

 

Nei vel? Hva er vanlig da? Fortum, eRoute og Grønn Kontakt har dette på sine ladesteder. Hotell har det. Kommuner har det. Eller mener man at få biler leveres med en så stor lader? Det er jo riktig.

 

De fleste andre biler leveres med 50kW DC mulighet, altså langt raskere og langt mer energi effektivt. 

Lenke til kommentar

Problemet med tall for rekkevidde er at de blir ganske teoretiske. Ikke bare på grunn av kjørestil og kjøreforhold, men også det at man helst ikke skal la batteriet gå under 20% og helst ikke over 80% (egentlig 70% optimalt sett). Så hvis man vil "beskytte" batteriet så sitter man igjen med bare 60% av selv den "realistiske" rekkevidden.

 

Her burde bilprodusentene vært mer "ærlige" og rett og slett hatt en 20% buffer i hver ende slik at hvis batteriindikatoren faktisk når henholdsvis 0% og 100% så er det egentlig 20% igjen å gå på. Eventuelt så må man oppgi bare 60% av WLTP-tallet for rekkevidde.

 

Den nye Leafen har "kappet" ca 5-10% i begge ender av det synlige man ser på batterimålerne. Når den viser 100%, er det i realiteten ca 38kW av 40 totalt. Når den viser 0%, er det i realiteten ca 4kW igjen - og bilen kan da kjøres "langt" etter 0% også.

Lenke til kommentar

Den nye Leafen har "kappet" ca 5-10% i begge ender av det synlige man ser på batterimålerne. Når den viser 100%, er det i realiteten ca 38kW av 40 totalt. Når den viser 0%, er det i realiteten ca 4kW igjen - og bilen kan da kjøres "langt" etter 0% også.

Gjelder dette også for e-Golf, Tesla, Zoe, osv.?

Lenke til kommentar

"Strekningen er kanskje litt urettferdig i og med at den starter med en lang, bratt oppoverbakke i form av Ekebergtunnelen".

 

For mest mulig realistisk test bør den begynnes og avsluttes ved omtrent samme elevasjon; men ikke nødvendigvis på samme sted.

 

"På Zoe er saken en helt annen. Økomodusen introduserer for eksempel en fysisk «terskel» på gasspedalen som du må tråkke ekstra hardt for å komme forbi".

 

Det er ikke når man akselererer at man kjører uøkonomisk. Man kan akselerere så mye man vil uten å tape rekkevidde. Det er når man bremser eller regenererer at man taper energi og kjører uøkonomisk. Dette er fordi bremsing og regenerering er ikke-reversible prosesser som taper energi. Unngå å regenerere og å bremse, så vil man se at energikostnadene per mil blir lavere.

 

Dette har ingen ting med "økonomi" å gjøre. Man sparer ingen ting ved at det er tungt å tråkke forbi et visst punkt på gasspedalen.

 

Jeg har denne bilen selv... Og på akkurat dette punktet må jeg si meg uenig med deg. Bilen bruker mer energi hvis man akselererer mer. Dette vises for det første på gjennomsnittsforbruket i computeren. For det andre er det ren fysikk som tilsier det at hvis noe skal gå fortere, så må man bruke mer energi på å få det til.

Lenke til kommentar

Til forfatter av artikkelen:

"Vi liker å kunne låse opp ladeporten rett fra bilnøkkelen, men synes det er irriterende å måtte trykke på knappen på nøkkelen for å låse opp bilen. Den gjenkjenner åpenbart at vi er i nærheten, så da burde det holdt å trykke på knappen på døra."

 

Dette kan dere. Men hvis man låser bilen med fjernkontrollen, så deaktiverer man systemet for automatisk opplåsing. Start bilen. Stopp den igjen. Gå bort fra bilen og se den låse seg av seg selv :-).

Endret av Svampebob_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjelder dette også for e-Golf, Tesla, Zoe, osv.?

 

Det vet jeg ikke. Den gamle Leafen (pre-2018) hadde så vidt jeg vet ikke den samme reservasjonen i "bunnen" på batteriet i alle fall.

 

Jeg gikk fra 30kWh til 40kWh Leaf her i vår. Den gamle fikk man gjerne low / very low battery warning på rundt 7-15% (avhengig av temperatur), og så viste ikke prosentene på batteriet mer (range og batteri sto gjerne bare "--"). Mens den nye Leafen kan man faktisk kjøre til 0% på batteriet, og så enda litt til. 

 

https://youtu.be/u5DxpaQo7gI?t=18m33s

Lenke til kommentar

Bilen ser jo ut som en trillebor på 4 hjul så stygg å liten at ikke en gang svigmor vil ha den, det for være grenser for hvor liten og trafikk usikkert det skal bli, bulke med denne i en stolpe i over 40 km i timen så er man enten invalid eller drept!

Aldrig noen som snakker om sikkerhet i slike små biler bare hvor langt den kan kjøre på et dritsurt batteri!

 

Jeg ville mye heller "bulket i over 40 km i timen" med en Zoe enn med en ti år gammel Golf.

 

https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/8889 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I euroncap blir bilene testet mot sin egen vekt. Om en liten Zoe kolliderer med en 1 tonn tyngre bil så vil resultatet være ganske så annerledes.

Men det vil jo i såfall gjelde alle andre biler og..

Renault Zoe ZE40 veier 1500 kg. Til å være en så liten bil, så stiller man relativt godt, sammenlignet med andre fossile småbiler.

Lenke til kommentar

Til forfatter av artikkelen:

"Vi liker å kunne låse opp ladeporten rett fra bilnøkkelen, men synes det er irriterende å måtte trykke på knappen på nøkkelen for å låse opp bilen. Den gjenkjenner åpenbart at vi er i nærheten, så da burde det holdt å trykke på knappen på døra."

 

Dette kan dere. Men hvis man låser bilen med fjernkontrollen, så deaktiverer man systemet for automatisk opplåsing. Start bilen. Stopp den igjen. Gå bort fra bilen og se den låse seg av seg selv :-).

 

Skulle si det samme, men du kom meg i forkjøpet. Vil bare legge til at man da også kan låse opp døra igjen ved å trykke på knappen på håndtaket - akkurat som anmelder etterlyser.

 

Når det er sagt; har kjørt min Zoe 400 i snart et år og er veldig fornøyd med selve kjøringa, men har hatt masse problemer med Softwaren. Bl.a. ladekalenderen har fungert dårlig, og nå ikke i det hele tatt etter siste oppdatering. Kommer til å bli et problem når det blir prisforskjell på natt- og daglading. AC har også fungert litt av og på, og det er et dårlig tegn hvis man har tenkt å ha bilen i flere år. Tenker fortsatt at det var et greit kjøp, og det er digg å aldri tenke noe særlig på rekkevidden. Ville ikke kjøpt noen annen bil for et år siden, men nå har mange andre kommet etter mtp. akseptable rekkevidde, så jeg ville nok ikke kjøpt Zoe i dag.

Lenke til kommentar

Skulle si det samme, men du kom meg i forkjøpet. Vil bare legge til at man da også kan låse opp døra igjen ved å trykke på knappen på håndtaket - akkurat som anmelder etterlyser.

 

Når det er sagt; har kjørt min Zoe 400 i snart et år og er veldig fornøyd med selve kjøringa, men har hatt masse problemer med Softwaren. Bl.a. ladekalenderen har fungert dårlig, og nå ikke i det hele tatt etter siste oppdatering. Kommer til å bli et problem når det blir prisforskjell på natt- og daglading. AC har også fungert litt av og på, og det er et dårlig tegn hvis man har tenkt å ha bilen i flere år. Tenker fortsatt at det var et greit kjøp, og det er digg å aldri tenke noe særlig på rekkevidden. Ville ikke kjøpt noen annen bil for et år siden, men nå har mange andre kommet etter mtp. akseptable rekkevidde, så jeg ville nok ikke kjøpt Zoe i dag.

 

 

Det er ingen slike planer, altså å differensiere dag/natt. 

Lenke til kommentar

Har vært en del snakk om det, og det er fullt mulig nå som mange (hvertfall jeg) har blitt ustyrt med smartmålere. Så jeg bare antar at det kommer. Tar gjerne imot veddemål ;)

 

Det er mye snakk om det ja, men forslaget som ligger ute for høring er en abonnement løsning og andres forbruk påvirker ikke deg, i tillegg til at tid ikke påvirker noe. 

 

Så ja, vi kan gjerne vedde :p

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Skulle si det samme, men du kom meg i forkjøpet. Vil bare legge til at man da også kan låse opp døra igjen ved å trykke på knappen på håndtaket - akkurat som anmelder etterlyser.

 

Når det er sagt; har kjørt min Zoe 400 i snart et år og er veldig fornøyd med selve kjøringa, men har hatt masse problemer med Softwaren. Bl.a. ladekalenderen har fungert dårlig, og nå ikke i det hele tatt etter siste oppdatering. Kommer til å bli et problem når det blir prisforskjell på natt- og daglading. AC har også fungert litt av og på, og det er et dårlig tegn hvis man har tenkt å ha bilen i flere år. Tenker fortsatt at det var et greit kjøp, og det er digg å aldri tenke noe særlig på rekkevidden. Ville ikke kjøpt noen annen bil for et år siden, men nå har mange andre kommet etter mtp. akseptable rekkevidde, så jeg ville nok ikke kjøpt Zoe i dag.

Jeg mener å ha lest at det er noen restriksjoner ved bruk av kalenderen. Tror den må settes til å starte før kl. 00 eller noe, men er ikke sikker på om dette stemmer.

 

Det eneste jeg vet er at den ene gangen jeg prøvde å bruke denne, så endte jeg opp med å måtte semi-hurtiglade på vei til jobb, siden jeg ikke hadde nok strøm på batteriet :rofl:. Helt utrolig at de ikke får noe så enkelt som dette til å virke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...