Gå til innhold

Spaceworld Soundgarden er konkurs


Anbefalte innlegg

Det var alltid stas å dra på Spaceworld i Storgata i Oslo husker jeg.. hadde jo det beste utvalget på spill i kjelleren der.. Etter at Spaceworld sluttet med salg av spill og gradvis gikk over til bare å selge elektronikk så var det ikke så interessant lenger.. foretrakk da heller andre kjeder.. tror det var et feilskjær å kutte ut spill ++ det lokker alltid kunder inn i butikken..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte amiga 1200 fra Spaceworld i 1990 tallet. Det ble noe feil, så jeg skulle sende på reperasjon. De fiksa ingenting, og sa at alt var bra. lovte meg 20 spill som plaster på såret for rotet, fikk ikke det heller. Etter den tid har jeg gledet meg til dem går konkurs.... (hjerte mitt fryder seg nå, og jeg innser at bitterheten har vart veldig lenge) God kundeservice skal man ikke tulle med....

 

Trist.

Lenke til kommentar

Vi hadde både Spaceworld og Soundgarden før dem ble slått sammen, Spaceworld synes jeg ikke var noe greier, alt for dyrt i forhold til konkurentene. Men soundgarden, og senere Spaceworld soundgarden (samme ansatte) Likte jeg. Dem hadde mye gode produkter innen HIFI, og stort sett konkuransedyktige priser. Gode demo muligheter hadde dem også (da dem het Soundgarden) Ble som regel ofte SpaceworldSoundgarden (gamle Soundgarden folka) eller Hifi klubben jeg har gått til når det skal handles lyd produkter, da folkene som jobbet på disse to plassene faktisk var veldig kunnskapsrike og engasjerete . Prøv å få gode råd om hifi proudkter på elkjøp haha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spaceworld Soundgarden er de dårligste i bransjen på service, så ikke så rart de er konk. Mens både Elkjøp, Power og Hi-fi Klubben har en eller annen form for åpent kjøp, er det ikke eksisterende hos Swsg.

Første bud ved å kjøpe hifi er å lytte. Dra i en Hifi klubben butikk og de har nesten hele produkt utvalget til demo. Dra i en Swsg butikk og det finnes kun noe få produkter til demo. Spurte i en Swsg butikk om de kunne ta inn et spesifikt produkt til demo, men de hadde fått streng beskjed av ledelsen om å ikke ta inn flere demo produkter innen hifi, utenom de tre høyttalerne de hadde inne. What? Butikken har til og med et dedikert lytterom. Får jeg ikke lytte, gidder jeg heller ikke kjøpe. Der mistet de et potensielt kjøp på 80 000,- kr. Service'en til de ansatte var veldig bra. De virket like oppgitte som meg over hvordan ledelsen opererte. Og nå er de konk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet med hifiklubben og soundgarden er de ikke konkurere mot andre f.eks ljudia eller ligdene.

muligens i enkelt tilfelle særlig bvare kan gjøre et kup men problemet er med de fleste høytallerne.

 

Kun Cervin vega, Cambrige audio og monitor audio og Argon Audio og Klipsch.

Resten imporner meg ikke særlig B&W eller Dali er overpriset luksusprodukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå må folk lære seg å forstå hvor vanskelig det er å konkurrere i denne bransjen. Har selv fortid i elektronikkjede. Spill og konsoll er det latterlig lav bruttofortjeneste på. Vi snakker 150kr inntjening ved salg av ps4 maskin til 4000. Og rundt 50lappen for et spill til 600kr. Det er skammelig lavt! Så kan ps store lokke med langt billigere produkter. Men der har de jo ingen ansatte å lønne og heller ingen husleie å betale. Rart de kan operere med de prisene? Nei!

 

Legg til at store partikjøp fra leverandør senker stykkpris på varene man får. Hvordan tror dere et milliardimperium som Elkjøp løser dette, kontra en liten norsk kjede uten kraftige økonomiske muskler? Da må man ha visse priser for å overleve. Og da kan man ikke trone billigst på prisjakt hver eneste uke på allt man selger. Man kan ikke selge allt man har av varer i tap, fordi kundene sitter på ræva hjemme og helst krever allt gratis fra nettet. Sånn fungerer det ikke der ute.

 

Spaceworld opplevdes for meg en kjede som hadde dedikerte og kunnskapsrike ansatte i motsetning til flere av de store dinosaurene, hvor man knapt får hjelp til å finne varene i hylla. Men vil folket ha monopol, så får dem det fremover. Får du hjelp til å lytte og teste produktene dine på nett? Får du avtalt priser og deala/prutet ved storhandler på nett? Nei.

 

Trist dag for oss som søker kvalitet og god service.

 

 

Det er jo akkurat det folk har skjønt, hvor vanskelig det er. Og selv om det er vanskelig å operere i en tøff bransje så betyr ikke det at kundene eller du og jeg løper til dem med våre sparepenger straks sjansen byr seg. Nei vi ønsker oss lavere priser mer enn vi er opptatt av mer eller mindre kompetente selgere i lokale utsalgssteder. Og det er jo ikke noe jeg drar opp av hatten, kundene har talt og derfor ender de nå i skifteretten og går konkurs. 

 

Om det er så lett så som du sier å prute i fysiske utsalgssteder så er kanskje det noe av grunnen til at de nå er konkurs? Med snevre marginer hjelper det ikke å gi vekk overskuddet for å berge et salg. 

 

Trenger man forresten hjelp til å teste produkter? Spør folk rundt deg, forbausende mange vil nok si nei. Eller de sier kanskje ja, men spør dem da hvilket produkt de sist kjøpte som de testet i butikk først. Det er jo også noe merkelig at en kjede med fysiske utsalgssteder velger å kjøre en minimal demo på sine produkter, der kun one få utvalgte produkter finnes utstilt eller er mulig å lytte til. Dermed så ender de som faktisk bryr seg om demo og testlytting opp hos konkurrenten og pengene går til feks hifi klbben heller enn i kassa hos spacworldsoundgarden. 

 

Vi liker å tro at vi ønsker alle muligheter og lokale utsalg og lokal kunnskap. Men vi bryr oss om vår egen lommebok først og fremst. Og det er virkeligheten bransjen må ta til seg. Er det for knappe marginer i din bransje? Da er det kanskje på tide å gjøre noe helt annet?

 

HiFi er nok ikke det hifi engang var. Nå er folk fornøyde med en lydplanke under TV. Og en bluetooth høyttaler på kjøkkenet. Entusiastene har kompetanse som gjerne overgår selgerne i butikk. Og selv ikke entusiastene trenger å lytte fordi de gjerne alt har hørt produktet de skal kjøpe hos en entusiastvenn eller kjøper det basert på reviews på nett. Mange importerer selv, enten for å spare noen kroner eller fordi de ønsker produkter som ikke er i ordinært salg i Norge. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vurderte å kjøpe en Electrocompaniet 6DX på swsg. De ville ikke ta den inn og la meg prøve den hjemme, så da fristet det ikke særlig for min del.

 

På HiFi-klubben kan man nesten ikke gå inn uten at de sender noe med deg hjem for å prøve.

 

Uansett veldig synd at de har gått konkurs.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte amiga 1200 fra Spaceworld i 1990 tallet. Det ble noe feil, så jeg skulle sende på reperasjon. De fiksa ingenting, og sa at alt var bra. lovte meg 20 spill som plaster på såret for rotet, fikk ikke det heller. Etter den tid har jeg gledet meg til dem går konkurs.... (hjerte mitt fryder seg nå, og jeg innser at bitterheten har vart veldig lenge) God kundeservice skal man ikke tulle med....

Jeg kjøpte også en A1200 der. De hadde tilbud, men mente at mus var ekstrautstyr og ville ha flere hundre ekstra for den. Etter mye krangling fikk jeg musa med på kjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk en DVD-spiller fra Spaceworld til jul et par år før årtusenskiftet. Fant fort ut at den hadde en coilwhine på oppimot 100 dB når den sto i standby.

 

Ikke noe galt i følge Spaceworld, det var slik DVD-spillere skulle være. Gjett hvilken familie og slekt som aldri kjøpte noe hos Spaceworld igjen etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderte å kjøpe en Electrocompaniet 6DX på swsg. De ville ikke ta den inn og la meg prøve den hjemme, så da fristet det ikke særlig for min del.

 

På HiFi-klubben kan man nesten ikke gå inn uten at de sender noe med deg hjem for å prøve.

 

Uansett veldig synd at de har gått konkurs.

 

Har opplevd noe lignende. Ønsket at de skulle ta inn noen høyttallere til demo (ikke ta med hjem), men det var helt uaktuelt. De mener altså at jeg skal kjøpe et par høyttallere uten å lytte til de og uten noen mulighet for å levere de tilbake hvis jeg ikke er fornøyd. Kanskje bra at de går konkurs, sånn at de ser at de ikke kan drive butikk på den måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uansett hva en må mene om butikken, konseptet eller merkene butikkene hadde til salgs, en ting er sikkert og det er at det er trist for de ansatte som om kort tid ikke har noen jobb å gå til.

 

Samtidig må jeg si at det syke prisjaget vi har skapt på elektronikk kommer til å drepe enhver lokal butikk med tiden. Jeg bestiller ikke fra nettet og venter i 3 dager på at det skal shippes fra andre siden av landet for å spare en hundrelapp. Det er uaktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hva en må mene om butikken, konseptet eller merkene butikkene hadde til salgs, en ting er sikkert og det er at det er trist for de ansatte som om kort tid ikke har noen jobb å gå til.

 

Samtidig må jeg si at det syke prisjaget vi har skapt på elektronikk kommer til å drepe enhver lokal butikk med tiden. Jeg bestiller ikke fra nettet og venter i 3 dager på at det skal shippes fra andre siden av landet for å spare en hundrelapp. Det er uaktuelt.

 

Helt enig, alltid synd for de som mister jobben. Samtidig har jeg vært jevnlig innom Spaceworld i mange år. Til og med handlet der nettopp fordi jeg synes det er verdt å bruke fysiske butikker hvor manfaktisk kan se produktene utstilt - så lenge prisforskjellen ikke er alt for stor.

 

Men inntrykket av Spaceworld har alltid vært generelt for høye priser, mye misvisende reklame (mht på priser) og lav kompetanse hos betjeningen. Sist jeg var innom (vel et år siden) og skulle se etter et nettbrett hadde de ikke hørt at det var kommet en ny modell så jeg gikk til Power et par kvartaler unna og handlet, De hadde allerede den nye versjonen i butikken.

 

Så jeg har stort sett handlet hos Elkjøp eller Expert/Power de siste årene. Skal jeg først handle hos noen som vet nesten ingenting om produktene kan jeg like godt handle hos de store kjedene som i hvert fall har rimelig god service hvis noe går galt.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til kjeder som Elkjøp sin suksess er hele konseptet med utvalg, pris, policy for fornøydgaranti og grei service etter kjøp. En kan lett rasjonalisere å kjøpe et produkt man er litt skeptisk til så lenge man kan levere det tilbake om man ikke er fornøyd. Summen av dette gir trygghet til kunden som igjen fjerner innvendinger mot å kjøpe. Dette er verdt mye mer enn det ekstraarbeidet det er å behandle de varene som kommer i retur. Ikke minst glemmer jo folk å levere kjøpet tilbake når det er så lang tidsfrist. "Trenger ikke gjøre det i dag, det er jo lenge til fristen går ut" helt til det gjerne er for sent fordi fristen har gått ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle kjøpe 2 dyre skjermbeskyttere hos de, og de krevde enda penger for å sette de på for meg. Det ble hverken kjøp eller flere visit fra meg etter det.

Dette er helt normalt. Å sette på skjermbeskytter er ikke "bare bare". Det er veldig fort gjort å få bobler under, eller bare at kunden plutselig er misfornøyd. Dette fører til at vi må da ta en ny, dyr skjermbeskytter, og gi deg denne gratis + montering. 

Vi kan ikke bare ta den sjansen. Har sikkert satt på en hundre skjermbeskyttere når jeg jobbet der, og feil forekom. Det gjorde at vi bare tapte penger. 

Endret av Vertical^
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå må folk lære seg å forstå hvor vanskelig det er å konkurrere i denne bransjen. Har selv fortid i elektronikkjede. Spill og konsoll er det latterlig lav bruttofortjeneste på. Vi snakker 150kr inntjening ved salg av ps4 maskin til 4000. Og rundt 50lappen for et spill til 600kr. Det er skammelig lavt! Så kan ps store lokke med langt billigere produkter. Men der har de jo ingen ansatte å lønne og heller ingen husleie å betale. Rart de kan operere med de prisene? Nei!

 

Legg til at store partikjøp fra leverandør senker stykkpris på varene man får. Hvordan tror dere et milliardimperium som Elkjøp løser dette, kontra en liten norsk kjede uten kraftige økonomiske muskler? Da må man ha visse priser for å overleve. Og da kan man ikke trone billigst på prisjakt hver eneste uke på allt man selger. Man kan ikke selge allt man har av varer i tap, fordi kundene sitter på ræva hjemme og helst krever allt gratis fra nettet. Sånn fungerer det ikke der ute.

 

Spaceworld opplevdes for meg en kjede som hadde dedikerte og kunnskapsrike ansatte i motsetning til flere av de store dinosaurene, hvor man knapt får hjelp til å finne varene i hylla. Men vil folket ha monopol, så får dem det fremover. Får du hjelp til å lytte og teste produktene dine på nett? Får du avtalt priser og deala/prutet ved storhandler på nett? Nei.

 

Trist dag for oss som søker kvalitet og god service.

 

Hva trenger man av service da?

 

Om et spill er morsomt å spille kan man få vite av kompiser og ved å lese game-reviews. Hos Elkjop, Power med flere så får du kanskje vite at jo det spillet selger godt, dersom du skal ha en gave. For mange foreldre og sånn så er det kanskje godt nok forut for kjøpet til podden sin. På gaver får man ofte bytterett om det er uåpnet. Og mange butikker driver med 30 dagers bytterett også.

 

Konsollene bør selges med tap i fra produsent, og butikkene bør ta minst mulig fortjeneste på konsollet, sånn at de kan tjene penger på å selge spill til dem. Slik er min forståelse av det hele. Playstation tar vel en andel pr. spill solgt i fortjeneste de også. Også baller det på seg dessto flere ledd som vil ha profitt før det ender hos forbruker.

 

Dessuten så er det slik at den som har rimelige varer blir noe mer attraktiv å handle hos. Du kan snakke om dedikert service så mye du bare vil rundt dette. Man har en kjempegod kjøpslov i Norge som hjelper en med vanskelige butikker, det er den servicen jeg behøver rundt konsolleierskapet mitt.

 

Den "dedikerte servicen" man behøver som kunde, er å se butikkhyllene proppfulle av spilltitler. Det er det og prisene, og eksklusivitet omkring forhåndsbestillinger som driver kundene til butikkene.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat hva jeg tenkte da jeg så dette. Ja, synd at folk mister jobben, men det er allikevel ikke OK at det sitter pamper på toppen og lurer folk på denne måten. Beskrivelsen av disse produktene er ren løgn og jeg kan ikke forstå hvordan dette kan være lovlig. Sannsynligvis er teksten nøye utformet for å unngå lett beviselige faktafeil.

Lenke til kommentar

Prøvde å høre med soundgarden\spaceworld når de vil ha salg eller opphørsalg de har ingen dato? Er det ikke rart?

Uansett styr unna å kjøp forsterker etc for går den i stykker risker man å sitte med tapet selv. Høytaller går vel normalsett ikke i stykker så lett med mindre man spenger elementer eller mister den i gulvet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...