Gå til innhold

KOMMENTAR: Merkelig bruk av «data»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om ikke de som skrev "Individer bør ha kontroll over dataen sin" og "Hva skjer når du bruker opp mobildataen din" har dummet ned setningene med vilje, i et bevisst forsøk på å ikke snakke fagspråk (eller voksenspråk). Jeg banner på at de ville sagt det annerledes om de snakket til sine medarbeidere.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres ut som en etterlevning i fra romertiden :wee:

 

Er dette et romertall: minste felles multiplum ? :closedeyes:https://en.wikipedia.org/wiki/Least_common_multiple

Det er en etterlevning fra latin ja, factum er entall intetkjønn av factus, og facta er er flertall intetkjønn. Begge i nominativ.

 

multiplus er ikke et romertall nei. Her er en liste over tall på latin, og her er en artikkel om romertall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Synes det er verre at så mange sier "harddisken" når de egentlig mener hele PCen. Det skaper misforståelser og forvirring som er mye større.

 

Jeg har vært borti "tusenvis" av folk som bruker begrepet harddisken om pc'en sin og det har ALDRI skapt forvirring eller misforståelse. I disse sammenhengene er det som regel en grunn til at de har en dialog med deg - for du kan dette faget mye bedre enn de, så får det være utgangspunktet. Hvis du sitter på kundeservice og noen ringer og sier "harddisken virker ikke" så er ganske innlysende at de ikke snakker om disken i maskinen sin, men om pc'en sin.

 

Jeg synes vi i IT bransjen må vise mer forståelse for at ikke alle kan eller skal kunne alle begreper som vi bruker daglig.

 

Litt som når en tar en blodprøve, så ville nok mange sagt at det var vondt når de ble stukket av sprøyten, mens det i realiteten er kanylen som stikkes inn.

Lenke til kommentar

 

Synes det er verre at så mange sier "harddisken" når de egentlig mener hele PCen. Det skaper misforståelser og forvirring som er mye større.

 

Jeg har vært borti "tusenvis" av folk som bruker begrepet harddisken om pc'en sin og det har ALDRI skapt forvirring eller misforståelse. I disse sammenhengene er det som regel en grunn til at de har en dialog med deg - for du kan dette faget mye bedre enn de, så får det være utgangspunktet. Hvis du sitter på kundeservice og noen ringer og sier "harddisken virker ikke" så er ganske innlysende at de ikke snakker om disken i maskinen sin, men om pc'en sin.

 

Jeg synes vi i IT bransjen må vise mer forståelse for at ikke alle kan eller skal kunne alle begreper som vi bruker daglig.

 

Litt som når en tar en blodprøve, så ville nok mange sagt at det var vondt når de ble stukket av sprøyten, mens det i realiteten er kanylen som stikkes inn.

Sprøytespiss er en av flere deler i en sprøyte så naturlig å si sprøyte. Harddisk er en av flere deler i en pc så naturlig å si pc.

Med samme feile logikk skal man ikke si "påkjørt av en bil" men "påkjørt av en støtfanger" (eller hvilken karosseridel det nå var som traff deg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

data er et system for angivelse og innhenting av informasjon.

Vi bruker elektroniske datasystemer i dag.

Det vi kaller datamaskiner.

 

"Individer bør ha kontroll over dataene sine.

Individer bør ha kontroll over dataen sin."

 

Her mener de egentlig:

 

"Individer bør ha kontroll over informasjonen sin"

eller "individer bør ha kontroll over hvem som har informasjon om seg selv"

 

Hvis man absolutt skal bruke ordet data så ville jeg skrevet det slik:

 

"Individer bør ha kontroll over sin data"

Men da kan det jo også bety "Individer bør ha kontroll over sin datamaskin"

 

Villedende for forvirrende markedsføring er det i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Data er informasjonen i systemet, og ikke et system.

Vel, data betyr "noe som er angitt". Mao. informasjon i en eller annen form, det trenger ikke ha noe med et system å gjøre. Men dersom det først benyttes i forbindense med et system blir det like riktig som galt å benytte i forbindelse med selve systemet som de data systemet behandler.

 

Datamaskin er et greit nok ord og "data'en" eller "data'n" er forkortelser av dette. Antagelig fordi ordet "data" i seg selv var forholdsvis lite brukt til annet i dagligtale.

 

Underlig mange tror ordet "data" har noe med elektronikk å gjøre, men slik er det altså ikke. Ordet er langt eldre enn som så.

Lenke til kommentar

Som en der arbeider med IT, tro meg, det er ofte jeg må fordumme ennå lengre.

Er jo nødt til å bruke uttrykk som hjerne og hjerte og ymse andre kroppslige beskrivelser for å få folk til å skjønne hva harddisk og prosessor er. Bare den klassiske ‘hukommelse’, -RAM, er ikke alltid like enkel heller. Å forklare hva et styresystem, OS, er... ?

-Og at internett er ikke noe man installerer... ...Man peker bare på webleseren... ...Der er internett.

Jeg tro ofte profesjonelle bruker dumme uttrykksmåter, fordi vi har ikke tid til å ‘utdanne’ i tillegg til å gjøre en jobb.

Lenke til kommentar

Hvis du med profesjonelle mener Elkjøp-selgere, har jeg en viss forståelse. Hvis du snakker om "dataen" til en kunde, fordummer du verden ut fra manglende respekt. Som jo passer som policy for Elkjøp.

 

Forstår hva du mener, men nei.

De er semiprofesjonelle selgere. ‘De’ aner ikke forskjellen mellom en pixel og dpi på en matriseskriver. -De er der for å selge, ikke fikse når noe slutter å fungere.

Jeg fordummer ikke verden. Jeg hjelper en som forstår nada.

Kommer det derimot en kunde som ikke er fullstendig igno våkner jeg faktisk opp og nyter (på den positive måten) samtalen, og spørsmålene.

Jeg kan bekrefte at samtalene med mennesker hvor jeg må forklare at vann og elektronikk ikke passer samnen er poengløse i å bruke fag-uttrykk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ordet "data" er en betegnelse for en mengde informasjon. Men ordet brukes også som forkortelse for datamaskin, som jo er en maskin som kan håndtere masse data. Men det er fortsatt en maskin og dermed en data. Faget data er et fag hvor en lærer å bruke datamaskiner. Det er ingen som behandler store datamengder manuelt nå for tiden, så når man snakker om å kunne data så er det utelukkende å kunne bruke datamaskiner. Men det er jo et vanvittig stort og variert fagfelt så det er både flåsete og kunnskapsløst å snakke om å kunne data. Det er uansett en uting å bruke slike tvetydige og misforståbare ord, og det peker bare på skribenters uvitenhet når de brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...