Gå til innhold

Denne maskinen skanner dekkene dine automatisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klassisk ingeniørløsning.

Prøve å presentere mest mulig data til brukeren i håp om at det vil gi masse verdi, helt på trynet av hva man trenger.

 

Heller å lese av km-stand på bilen min i tillegg, finn automatisk ut hvor fort jeg forbruker dekket og merke på dekket mitt. Bruk disse dataene for å gi meg konkret tall på hvor lenge dekket mitt er anslått å holde, hvor mye penger jeg vil spare på et annet dekk, satt opp på en måte hvor jeg kan veie pris for dekk per år opp i mot bremselengde.

Det er det folk bryr seg om. De er inne på noe, men vil de tjene penger på dette bør de tørre å tenke lenger.

 

Anbefaler å lede ‘Jobs to be done’ av Clayton Cristensen, en god oppfølger som kan leses uten å ha lest Innovator’s dilemma først (heller i motsatt rekkefølge).

Lenke til kommentar

Kult prosjekt! Som Ingeniør vil jeg gjerne ha mest mulig data om dekket. Gjerne med grafer over endringer. Ut fra det kan jeg se både skjevslitasje, om dekket har for lite eller for mye luft, om noen som har lånt bilen har svidd mye gummi (kjekt for utleieselskaper/Nabobil) osv.

 

Morten: Det trenger ikke være vanskeligere enn følgende info:

- Et lys som forteller dekktilstanden med ett ord og en farge (rødt, grønt, gult)

- To knapper, en for "få tilbud på dekk" og "se avansert rapport"

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare synd at vi fra Mandag av vil få store problemer med å kjøre vår egen bil ned til Vika.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/datoen-bestemt-slik-stenges-oslo-sentrum-for-biltrafikk/3423495532.html

Ellers skulle jeg tatt en tur bare for å sjekke da dette ser veldig smart og kult ut , og jeg liker og bifaller innovasjonen.

Jeg antar det må til med nye sommerdekk neste sesong iflg meldinger fra dekkhotellet om mønsterdybden. Maskinen her har vel ingen innprogrammert agenda om å selge brukerene av den mest mulig Nokian dekk

Lenke til kommentar

Bare synd at vi fra Mandag av vil få store problemer med å kjøre vår egen bil ned til Vika.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/datoen-bestemt-slik-stenges-oslo-sentrum-for-biltrafikk/3423495532.html

Ellers skulle jeg tatt en tur bare for å sjekke da dette ser veldig smart og kult ut , og jeg liker og bifaller innovasjonen.

Jeg antar det må til med nye sommerdekk neste sesong iflg meldinger fra dekkhotellet om mønsterdybden. Maskinen her har vel ingen innprogrammert agenda om å selge brukerene av den mest mulig Nokian dekk

Herrefred og Jesus! Hva slags amøber er det som styrer i Oslo?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herlig. Enda mer privatisert overvåkning.

Hva for dekk jeg har på bilen skal Nokian holde nesa si langt unna.

Registeres bilnummeret ditt sammen med målte dekkmønstre (og med dette lovlighet) så har man en slik uønsket kopling av brukerdata jeg ikke er veldig glad for at kommer på avveie.

Lenke til kommentar

Det er ingen som sier at disse dataene skal samles inn ufrivillig. Jeg går selvsagt ut i fra at at de følger GDPR. (Samtykke, kun begrunnet relevant data i en fornuftig periode, mulighet for innsyn og sletting)

Foretak kan uansett ha sikkerhetsbrister i systemer og fagsystemer og data kan komme på avveie etter datainnbrudd og hacking. GDPR eller ikke.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Man kan ikke bøtelegge selskaper for sikkerhetshull i IOT devices operativsystemer o.a . Men ved grov uaktsomhet med tanke på vedlikehold patching derimot kan jeg være enig i at bøtlegging kan benyttes for å få de til å skjerpe rutiner.

Er man et offer for data på avveie har en ingen direkte nytte av at tjenesteleverandøren gis bøter fra et EU organ for ens egne enkelt sak.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Enklere for politiet også....Kanskje mønsterdybdemålere burde installeres i asfalten foran enhver fotoboks. Så kan man få kombinerte bøter....: "kjørte i 85 km/t i 60 sone, med dekk < 1,6 mm mønsterdybde, mens han snakket i mobil (fotobevis) og ikke hadde betalt ansvarsforsikring osv osv...". Så kan politiet frigjøres til andre oppgaver som de ikke får tid til i dag....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...