Gå til innhold

107 servere gikk ned for telling: Kommunen mistet 82.000 offentlige dokumenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok et eksempel på at man faktisk må legge tilbake backup av og til for å sjekke at man klarer å gjenskape det man faktisk ønsker å sikre.

 

Det er vel 70 år siden den kunnskapen ble erhvervet første gang.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nok et eksempel på at man faktisk må legge tilbake backup av og til for å sjekke at man klarer å gjenskape det man faktisk ønsker å sikre.

 

Det er vel 70 år siden den kunnskapen ble erhvervet første gang.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

Ja, har flere ganger opplevet at kundene kjører inn gamle backups, bare for å oppdage at virusene/malwaren som knela systemene i første omgang fremdeles er friske og fine.

Ooog så må man bruke noen minutter på å forklare at en backup er ikke bedre enn systemet man backer opp. -Og med sterke anbefalinger om at de kun tar backup av dokumenter og bilder, og i samme sleng råder dem til å bruke et emailsystem hvor emailene faktisk ligger på en server på internett, feks. Googlemail. Ikke kun på en eller annen variant av den stabile windows mail/outlook-klienten. ?

 

-De blir bleik i maska når de oppdager at 10 år med familiefotos, etc. er vekk.

Sjøl så rører jeg ikke en ansiktsmuskel når de søker empati. Ikke fordi jeg er sosiopat, men jeg har jo hørt historiene tusen ganger og ørene har opptrent refleks til å lukke seg lynraskt i ‘faresituasjoner’. «-Shit happens.... ...-NEEEXT!»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vistnok skal Ibas AS prøve seg på diskene.

 

Da er de nok i gode hender, selv om jeg ser at de ifm feilsøkingen forsøkte å formaterte diskene (!)

 

 

Det er en misoppfatning at formatering av harddisken sletter filer, siden de tilsynelatende er borte ved en reinstallering av OS og formateringen under reinstalleringsprosessen. Formatering legger kun til filsystem på nytt, og ingen ting slettes før nye filer skriver over sektorene som har blitt klargjort for at nye filer kan overskrive, faktisk blir overskrevet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt noe om at noen må/bør høre på meg når det gjelder recover av disker, men poenget mitt er at formatering ikke er så dramatisk for dataene som mange ofte tror. Jeg har så langt klart å gjenopprette all data de gangene jeg har hjulpet folk som uheldiglivs har formatert partisjonen. 

 

Når det er sagt, skjønner ikke jeg heller hva  formatering skulle være godt for i forbindelse med gjenoppretting.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, ikke hør på han over. Formatering er feil i en sånn situasjon.

 

Det er en forskjell på å si at formatering av en harddisk ikke sletter nevneverdig data, og det å si at det er riktig å formatere disken i en slik situasjon.

 

Det er selvfølgelig ikke riktig steg å ta, men det er relativt ufarlig siden det ikke sletter noe særlig data.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Formatering legger kun til filsystem på nytt, og ingen ting slettes

Problemet er at det som er understreket, rett og slett er feil.

 

Det er forskjell på quick format og full format. Sistnevnte er stort sett anbefalt, og den sletter alle data.

 

Men selv med quick format risikerer man at filer overskrives. Det er ikke noen garanti for at filsystemets indekser ikke legger seg oppå der det var filer før. Og det er heller ikke noen garanti for at man klarer å sette sammen filfragmentene til filer etter at indeksene er overskrevet.

Lenke til kommentar

Ooog så må man bruke noen minutter på å forklare at en backup er ikke bedre enn systemet man backer opp. -Og med sterke anbefalinger om at de kun tar backup av dokumenter og bilder, og i samme sleng råder dem til å bruke et emailsystem hvor emailene faktisk ligger på en server på internett, feks. Googlemail. Ikke kun på en eller annen variant av den stabile windows mail/outlook-klienten.

Ja, heldigvis skjer det aldri at eksterne leverandører mister data... Åh vent, dette var en ekstern leverandør. Og som privatperson som mistet noen mail når Google knotet litt i 2011 og mistet noen titusen brukeres data men klarte å restore *nesten* alt fra tape (men ikke mitt), så kan jeg bekrefte at å ha backup er ditt ansvar, uansett hvor du putter dataene dine.

 

Og, når man kjører virksomhetskritiske tjenester så kjører man da virkelig ikke raid5. Å sette opp en Hitachi (enten det er en Gxxx eller Gxxxx serie, og så kjøre raid5 er som å bygge et fort og så legge nøkkelen til døra under matta...

Lenke til kommentar

Ibas har reddet mange, men hvis problemdiskene er av typen SSD, som etterhvert flere og flere bruker, så er det av og til mulig, men et mye større problem å redde dataene på enn på gammeldagse snurreplater. Når SSDer feiler skjer det også oftere plutselig, ikke gradvis som på magnetdisker, feks ulyder som kan ha fått mange til å forstå at de måtte ta grep for å redde så mye de kan selv. TRIM-funksjonen på SSDer gjør det verre.

Lenke til kommentar

Ibas har reddet mange, men hvis problemdiskene er av typen SSD, som etterhvert flere og flere bruker, så er det av og til mulig, men et mye større problem å redde dataene på enn på gammeldagse snurreplater. Når SSDer feiler skjer det også oftere plutselig, ikke gradvis som på magnetdisker, feks ulyder som kan ha fått mange til å forstå at de måtte ta grep for å redde så mye de kan selv. TRIM-funksjonen på SSDer gjør det verre.

 

Når dei er for kjipe til å ha eit skikkelig backupsystem, så er det neppe SSD involvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Veldig mykje synsing her.

Argumentet mot Raid5 er for eksempel fantastisk. Ingen grunn til at det skulle vere utrygt. Må miste minimum to diskar for å tape data, og sjansen for det er liten.
Likevel er den der, som er grunnen til at ein har backup i tillegg.
i dette tilfellet hadde dei ikkje verifisert at backup var gjenopprettbar. Det er der feilen ligg. Før du har prøvd restore er backupen din berre teori.

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
Lenke til kommentar

Dette var en "ekstern leverandør", også kalt Skyen, som alle bare mååå over på idag siden det er så trygt og lettvint...

 

Hva private firma gjør med sine firmahemmeligheter og driftskritiske data er deres sak. Men stat og kommune burde ikke få lov å bruke Skyen.

Lenke til kommentar

Veldig mykje synsing her.

 

Argumentet mot Raid5 er for eksempel fantastisk. Ingen grunn til at det skulle vere utrygt. Må miste minimum en disk for å tape data, og sjansen for det er liten.

Likevel er den der, som er grunnen til at ein har backup i tillegg.

i dette tilfellet hadde dei ikkje verifisert at backup var gjenopprettbar. Det er der feilen ligg. Før du har prøvd restore er backupen din berre teori.

 

Jeg synes det er helt utrolig at man tar seg bryderiet med backup, når man ikke sjekker at backupen faktisk fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...