Gå til innhold

Denne ekstreme varmen


Taurean

Anbefalte innlegg

Det har nå vært sol i byen jeg bor (Øst), og stort sett hele norge, må ha vært i minst 6 uker nå, nesten uavbrutt. Om ikke 2 måneder. Litt skyer har det vært, og kanskje 2 dager regn, men det er jo svært lite.

 

Varmen stiger og stiger. For min del klager jeg ikke, men legger jo merke til at det er temmelig uvanlig! Og sola er sterk, har fått mild soleksem én gang allerede. Man tenker jo ikke på at sola kan skade også. Etter den vinteren vi har hatt, med så mye skyer og gråvær, så får vi plutselig denne ekstreme solmengden og varmen, så er det lett å feildømme hvor mye (eller lite) man tåler. Det meldes om høye UV-stråleverdier også.

 

Jeg kan ikke huske at det har vært en sånn vår/førsommer før. Sol har det vært, men det har vært skyer og regn innimellom. Kanskje bare jeg husker feil. Man leser jo også om varmerekorder over alt.

 

 

1) Hva om dette bare fortsetter utover sommeren? Med tanke på gårder, bønder, matbransjen? Ser jo det står slike sprinkleranlegg utover jordene, på full guffe. Det kan vel ikke bare fortsette til evig tid?

 

2) Er dette den nye "normen" med tanke på vær? Skal det fortsette å bli sånn år etter år? Det vil jo bli uutholdelig for mange, eldre og syke.

 

3) Et litt OT spørsmål, men likevel: Har sett i mediene at visse vannmagasiner alleréde begynner å bli "tomme", eller at visse kommúner begynner å innføre vanningsrestriksjoner. Hvorfor bygges det ikke flere vannbehandlingsanlegg, eller magasiner? Vi kan ødsle bort millioner og milliarder på alt mulig av kunst og kultur, men noe så livsnødvendig som vann er vi forsiktige med å sikre oss med? Er det så dyrt?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan håpe det er slik sommerene er fremover ja :)

Er desverre redd for at det ikke holder seg og ikke er den nye standarden heller.

 

"Vannkrisen" man har er at folk ikke bør sette på f.eks vanning av plenen hele dagen, pga trykket og ikke pga lite vann.

Om alle bruker mye vann hele tiden vil trykket bli lavere enn det skal være.

Altså ingen vannmangel sånn sett..

Lenke til kommentar

Jeg har en onkel og tante som driver økologisk gårdsbruk med elpetrær, druer og mer til..  Det er vel mer plagsomt, da de må vanne selv og det er en del ekstraarbeid... Men ikke noen krise, da man alltids kan kjøre over områdene og vanne ekstra fremfor i gamledager da man ikke hadde slike muligheter med store tanker bak en traktor..

 

Ellers var brannvesenet innom kirkegården her i bygda og vannet område i dag.. Kan jo også si at det neppe er i nærheten av noen vannkrise enda, fremdeles snø i fjellet, så det er mye smeltevann igjen...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Ja vel, ja vel! ^^ Siden dere er så overbevist, så får jeg vel tro på det da! Og at ikke norge går ned i en massiv skogbrann! ^^

 

 

Ingenting er normalt... Om jeg hamrer eller hamres, like fullt så skal der jamres...

 

Lol, artig ordtak!

 

Vox_populi: Aha ^^ Artig likevel!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

1) Hva om dette bare fortsetter utover sommeren? Med tanke på gårder, bønder, matbransjen? Ser jo det står slike sprinkleranlegg utover jordene, på full guffe. Det kan vel ikke bare fortsette til evig tid?

 

2) Er dette den nye "normen" med tanke på vær? Skal det fortsette å bli sånn år etter år? Det vil jo bli uutholdelig for mange, eldre og syke.

 

Ta det fra en som bor i vest: nei, det er ikke normen. I fjor var det våteste året jeg kan huske. Med regn hver eneste dag gjennom hele sommeren.

 

Bøndene blir likevel aldri fornøyde. I fjor regnet det for mye. Jordene ble oversvømt og avlingene ødelagt. I år er det for mye sol. Jordene tørker ut og avlingene ødelagt.

 

For øvrig er det bare 4 år siden vi hadde en tilsvarende knallsommer (2014). Været i Norge er ustabilt, og slik har det vært lenge.

Regn ene året, sol det neste. Men vi har en tendens til å glemme fort...

Lenke til kommentar

Det har nå vært sol i byen jeg bor (Øst), og stort sett hele norge, må ha vært i minst 6 uker nå, nesten uavbrutt. Om ikke 2 måneder. Litt skyer har det vært, og kanskje 2 dager regn, men det er jo svært lite.

 

Varmen stiger og stiger. For min del klager jeg ikke, men legger jo merke til at det er temmelig uvanlig! Og sola er sterk, har fått mild soleksem én gang allerede. Man tenker jo ikke på at sola kan skade også. Etter den vinteren vi har hatt, med så mye skyer og gråvær, så får vi plutselig denne ekstreme solmengden og varmen, så er det lett å feildømme hvor mye (eller lite) man tåler. Det meldes om høye UV-stråleverdier også.

 

Jeg kan ikke huske at det har vært en sånn vår/førsommer før. Sol har det vært, men det har vært skyer og regn innimellom. Kanskje bare jeg husker feil. Man leser jo også om varmerekorder over alt.

 

 

1) Hva om dette bare fortsetter utover sommeren? Med tanke på gårder, bønder, matbransjen? Ser jo det står slike sprinkleranlegg utover jordene, på full guffe. Det kan vel ikke bare fortsette til evig tid?

 

2) Er dette den nye "normen" med tanke på vær? Skal det fortsette å bli sånn år etter år? Det vil jo bli uutholdelig for mange, eldre og syke.

 

3) Et litt OT spørsmål, men likevel: Har sett i mediene at visse vannmagasiner alleréde begynner å bli "tomme", eller at visse kommúner begynner å innføre vanningsrestriksjoner. Hvorfor bygges det ikke flere vannbehandlingsanlegg, eller magasiner? Vi kan ødsle bort millioner og milliarder på alt mulig av kunst og kultur, men noe så livsnødvendig som vann er vi forsiktige med å sikre oss med? Er det så dyrt?

Litt OT

Bønder har støtteordninger.

Ditt gress og dine planter gavner, stort sett bare deg.

Drikkevann kjøpes i butikken

 

 

Kunst og kultur, gavner hele nasjonen.

Endret av ChiaroScuro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sommeren 2014 var god. Dessverre brukte jeg mye av sommeren på å jobbe langt ut over hva arbeidsmiljøloven tillater. (Jeg tror jeg hadde 49 vakter på 51 dager.) Ofte hadde jeg 13-timers dager utendørs, som ikke var så behagelig i bukse. Men ofte tøyde jeg uniformsreglementet og tok på shorts hvis ikke sjefene var der.

Dog liker jeg generelt varmen. Akkurat nå bor jeg i Midt-Østen og sitter i sola på balkongen noen hundre meter fra vannkanten til Middelhavet.

Lenke til kommentar

2) Er dette den nye "normen" med tanke på vær? Skal det fortsette å bli sånn år etter år? Det vil jo bli uutholdelig for mange, eldre og syke.

 

 

Nei (selv om venstresiden vil skremme deg med det for å få deg til å akseptere økte skatter). Sommerværet endrer seg fra år til år. Husk 2014, da var det tropevarme flere måneder i strekk. Siden det har vi hatt elendige sommere også. 

Lenke til kommentar

Er det ikke litt digg med varmen da, folkens? :)

Nei. Det er ufyselig varmt. Får ikke sove om natta og er rett og slett ikke noe tilhenger av slikt vær. Lavere temperatur, overskyet/regn, det er perfekt. Jeg skjønner ikke at sol, knallblå himmel og hetebølge skal være normen for det perfekte vær. Nei, jeg foretrekker vinteren med tørre veier. Heller kuldegrader enn varmegrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble -litt- lettere vær i dag. I forgårs (Onsdag), var det ekstremt varmt, trykkende, og det føltes som om det var svært høy UV-stråling. I dag var det lettere, litt lett bris og mulig å være ute i sola uten å føle at man var inni en mikrobølgeovn på max styrke.

 

Bare håper det blir litt regn innimellom for den stakkars faunaen!

 

Fint å lese at folk har trua da ^^ Det er bra!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Nei. Det er ufyselig varmt. Får ikke sove om natta og er rett og slett ikke noe tilhenger av slikt vær. Lavere temperatur, overskyet/regn, det er perfekt. Jeg skjønner ikke at sol, knallblå himmel og hetebølge skal være normen for det perfekte vær. Nei, jeg foretrekker vinteren med tørre veier. Heller kuldegrader enn varmegrader.

 

Oh yes!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...