Gå til innhold

Kjøpt ny TV, kanalene er ikke i HD, selvom det står i HD?


Anbefalte innlegg

Kan være at dekoderen automatisk setter innstilling til laveste oppløsning når den får en ny enhet koblet til. Eventuelt om dekoder ikke klarer tolke HDMI-retur-verdi fra TV og setter til 576 av den grunn.

 

TV2 (HD) sender i 1080i oppløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyeste Altibox dekoderne skal vel ha 4K output, og kunne levere dette til TV..  Så må være noen instillinger noen steder som nevnt ovenfor :)

 

Kan jo sjekke kanalen Viasat UHD? Den skal være 4K bare for å være sikker på at det ikke er kanalene som er problemet...

 

Eller er problemet at trådstarter ikke har en UHD boks fra Altibox, og at den nye TVn ikke oppskalerer innholdet?

 

Sorry for mye edit på innlegget mitt...

Hva mener du med UHD-boks? Du sier noe lurt der. Har en helt vanlig ordinær boks.

 

https://www.tek.no/artikler/altibox-omfavner-uhd/366462

 

Se her.

 

Om jeg ikke misforstår helt, så må jeg altså kjøpe en UHD boks?

Endret av leondri
Lenke til kommentar

Jeg har Get (Getbox 2).

 

Her har jeg mulighet til å sende ut 576i/p, 720p eller 1080i; samt det mest geniale valget auto - som sender ut nøyaktig det samme som kilden (tv-kanalen). HD i TV-kanal-verden er enten 720p (NRK) eller 1080i (TV2). Begge valgene hos meg på en LG OLED 65 B7V (og tidligere en 78" Samsung JS9505) ser ekstremt bra ut. Ikke like bra som Netflix naturligvis, men det er grunnet lavere bitrate.

 

Oppskalering i kabel/parabol-bokser er vanligvis mye dårligere enn det TV'en klarer få til. Så det er anbefalt å sende ut det TV-kanalen sender uendret til TV fra kabel/parabol-boksen.

 

Naturligvis må du sette opp boksen til å sende ut HD (720p/1080i) for de kanalene som sender dette (eller alle). Ellers vil HD-kanaler ser like ille ut som SD-kanalene.

 

Ingen TV kanaler tilgjengelig i Norge så langt meg bekjent sender i 4K (les: UHD). Så dette valget er litt meningsløst.

Så du kan velge mellom 576, 720 og 1080i? Hvordan får du gjort det, er det via tven eller Get?

Lenke til kommentar

Du må selvsagt få Full HD likevel. Det er mulig at boksen automatisk gir Full HD til tver som sier at de støtter Full HD, men ikke kjenner igjen din TV, som rapporterer at den støtter 4K, og dermed gir SD-kvalitet. Det skal selvsagt være mulig å stille inn dette, hvis ikke altibox er komplett idioter.

Lenke til kommentar

Det kan hende at det er noe galt med Altibox boksen din...og/eller at du ikke har nok internetthastighet for at dine HD kanaler

kan vises i HD.....Kjenner to stykker som har nyeste Altibox....ikke noe galt med TV bildene der....

Jeg tenker at kanskje den altibox boksen jeg har nå ikke har mulighet til å ta inn 4K bilder, og det må jeg kanskje kjøpe en annen boks til? Som f.eks UHD?

Lenke til kommentar

Du må selvsagt få Full HD likevel. Det er mulig at boksen automatisk gir Full HD til tver som sier at de støtter Full HD, men ikke kjenner igjen din TV, som rapporterer at den støtter 4K, og dermed gir SD-kvalitet. Det skal selvsagt være mulig å stille inn dette, hvis ikke altibox er komplett idioter.

Ja tenker samme, driver å spør dem nå. Hos meg er det SD kvalitet nå ja.

Lenke til kommentar

Det står beskrevet noe slik på Altibox sine nettsider:
 

"Innstillinger" finner du på tv-portalen ved å navigere deg nedover menyen under "TJENESTER". Under innstillinger kan du hente opp valget "LYD/BILDE".

 

Finner du ikke den relevante innstillingen der?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

 

Nei, de bare sender i bedriten kvalitet, basically.

Javell?

 

Er jo en 4k TV. Jeg forventer jo samme kvalitet på bildet som det er på netlfix. Merkelig at bildet er så bra der, og såpass under pari på TV2 HD.

 

Jeg forventer en stor arv jeg kan administrere, har heller ikke skjedd.

 

Dumme arven.

Lenke til kommentar

Det står beskrevet noe slik på Altibox sine nettsider:

 

"Innstillinger" finner du på tv-portalen ved å navigere deg nedover menyen under "TJENESTER". Under innstillinger kan du hente opp valget "LYD/BILDE".

 

Finer du ikke den relevante innstillingen der?

Jo, den dukker opp. Men finner ikke noe relevenat, får opp Bildeformat/Skjermtilpasning/Video ut/Lydformat/Standard lydnivå som alternativer.

Lenke til kommentar

Ok. Hva er valgene under Bildeformat, Skjermtilpasning og Video ut?

Fant det :) Spurte kundeservice nå, og det var under video ut, som du nevner. Så takker så mye for hjelpa :)

 

Jeg får opp 540/720/1080p, og av en eller annen grunn føler jeg 720p muligens er litt bedre? Hva bruker dere?

Lenke til kommentar

 

Ok. Hva er valgene under Bildeformat, Skjermtilpasning og Video ut?

Fant det :) Spurte kundeservice nå, og det var under video ut, som du nevner. Så takker så mye for hjelpa :)

 

Jeg får opp 540/720/1080p, og av en eller annen grunn føler jeg 720p muligens er litt bedre? Hva bruker dere?

 

Det der er alltid litt rart, for det avhenger av TV n og signalet inn, noen ganger er 1080 bedre en 720 andre ganger motsatt, så det det beste har du gjort allerede, test begge deler.

Lenke til kommentar

 

av en eller annen grunn føler jeg 720p muligens er litt bedre?

Prosessoren i tv'en gjør sannsynligvis en bedre jobb enn den som er i dekoderen.

 

Men 1080p på en 4K TV er helt latterlig bra og. Spesielt fotball, de kontrastene der er helt latterlig bra.

Lenke til kommentar

Kan være at dekoderen automatisk setter innstilling til laveste oppløsning når den får en ny enhet koblet til. Eventuelt om dekoder ikke klarer tolke HDMI-retur-verdi fra TV og setter til 576 av den grunn.

 

TV2 (HD) sender i 1080i oppløsning.

Hos meg (på Get) får jeg 720p på TV2. Men da jeg hadde Canal Digital Parabol (for 6 - 8 år siden fikk jeg 1080i på TV2 i de første par årene de sendte HD, etter det gikk dem over til 720p.

 

Har dem gått tilbake til 1080i hos andre enn Get?

 

Forøvrig så anbefaler EBU at det sendes i 720p50, kontra 1080i.

Lenke til kommentar

 

Jeg har Get (Getbox 2).

 

Her har jeg mulighet til å sende ut 576i/p, 720p eller 1080i; samt det mest geniale valget auto - som sender ut nøyaktig det samme som kilden (tv-kanalen). HD i TV-kanal-verden er enten 720p (NRK) eller 1080i (TV2). Begge valgene hos meg på en LG OLED 65 B7V (og tidligere en 78" Samsung JS9505) ser ekstremt bra ut. Ikke like bra som Netflix naturligvis, men det er grunnet lavere bitrate.

 

Oppskalering i kabel/parabol-bokser er vanligvis mye dårligere enn det TV'en klarer få til. Så det er anbefalt å sende ut det TV-kanalen sender uendret til TV fra kabel/parabol-boksen.

 

Naturligvis må du sette opp boksen til å sende ut HD (720p/1080i) for de kanalene som sender dette (eller alle). Ellers vil HD-kanaler ser like ille ut som SD-kanalene.

 

Ingen TV kanaler tilgjengelig i Norge så langt meg bekjent sender i 4K (les: UHD). Så dette valget er litt meningsløst.

Så du kan velge mellom 576, 720 og 1080i? Hvordan får du gjort det, er det via tven eller Get?

 

Via getbox'en selvsagt (det er jo kilden). Naturligvis klarer en UHD-TV vise 2160p - det har jo aldri vært spørsmålet.

 

Men Get har i tillegg valget auto som gjør at signalet ut fra Getbox følger oppløsningen på signalet fra TV-kanalen (eller streaming for den delen). Dette blir alltid best, fordi da gjør getboxen absolutt ingenting med signalet - alt overlates til TV'en.

 

Edit:

Auto ble lagt til relativt tidlig på Getbox2; etter jeg og sikkert flere andre har forespurt dette. Finnes ikke denne muligheten fra din leverandør - spør etter den :) Bilekvalitetsmessig kan ingenting slå dette basert på signalene som TV-kanalen sender ut, ulempen er at når man switcher mellom kanaler som har forskjellig oppløsning tar det vanligvis litt tid for TV å bytte modus (fra 720p til 1080i f.eks). Vet at enkelte projectorer kan bruke opp til 10 sekunder for å bytte oppløsning - min TV tar ca 1 sekund; helt ok.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Det sies at Altibox og andre kabeltvselskaper ikke har lov å behandle signalet de sender, slik at de bare videresender signalene som kommer fra TV2 og NRK osv. Hvorfor er det da et alternativ i mottakeren som lar meg velge 720p eller 1080i ?

Jeg aner ikke hva som er best og hvilken oppløsning de forskjelige TV-kanalene bruker....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...