Gå til innhold

Kjøpt ny TV, kanalene er ikke i HD, selvom det står i HD?


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en ny Samsung TV, og den funker bra. Men problemet er at når jeg skal inn på Altibox-kanalene, og trykke på f.eks TV2 HD, så kommer kanalen i vanlig oppløsning, og ikke i full HD, som den står den skal være i.

 

Noen som aner hva det kan kan komme av? Dårlig HDMI kabel? Feil settup?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du blander begrepene litt.

HD er vel definert til ca 1280x720.

Full HD er ca 1920x1080.

Jeg tipper TV2 sender i "vanlig HD", 1280x720?

 

Hvordan vet du hva som tv'en viser?

Og har du stilt altibox-boksen til å sende i høyeste oppløsning? Det er ofte et valg i innstillingene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mulig du blander begrepene litt.

HD er vel definert til ca 1280x720.

Full HD er ca 1920x1080.

Jeg tipper TV2 sender i "vanlig HD", 1280x720?

 

Hvordan vet du hva som tv'en viser?

Og har du stilt altibox-boksen til å sende i høyeste oppløsning? Det er ofte et valg i innstillingene.

Ja, kan stemme. Min TV er 4k TV, det er denne her: https://www.komplett.no/product/916111/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/tv-er/samsung-55-uhd-led-smart-tv-ue55mu7005#

 

Netflix er helt fantastisk å se på, bildet er helt suverent. Men på TV2/NRK og de andre kanalene på altibox, dem er rimelig bedritne kvalitmessig, og kan ikke være HD. Kan det skyldes feil hdmi kabel?

Lenke til kommentar

Tv signaler er sendt i bedriten kvalitet ja.

Er vel enklest, og de fleste bryr seg ikke om det.

 

Netflix streames i mye bedre kvalitet, men fortsatt bare 1080 (om du ikke betaler for 4K abbonemang)

 

Skal du virkelig se hva tv'en er god for så ammbefaler jeg Planet Earth 2 på 4K HDR blueray. Er helt stunning å se på.

Lenke til kommentar

 

Nei, de bare sender i bedriten kvalitet, basically.

Javell?

 

Er jo en 4k TV. Jeg forventer jo samme kvalitet på bildet som det er på netlfix. Merkelig at bildet er så bra der, og såpass under pari på TV2 HD.

 

 

 

Har du endret innstillingen på dekoderen fra sd til 720p/1080i/1080p?

Lenke til kommentar

 

 

Nei, de bare sender i bedriten kvalitet, basically.

Javell?

 

Er jo en 4k TV. Jeg forventer jo samme kvalitet på bildet som det er på netlfix. Merkelig at bildet er så bra der, og såpass under pari på TV2 HD.

 

 

 

Har du endret innstillingen på dekoderen fra sd til 720p/1080i/1080p?

 

Altibox dekoderen?

Lenke til kommentar

Tv signaler er sendt i bedriten kvalitet ja.

Er vel enklest, og de fleste bryr seg ikke om det.

 

Netflix streames i mye bedre kvalitet, men fortsatt bare 1080 (om du ikke betaler for 4K abbonemang)

 

Skal du virkelig se hva tv'en er god for så ammbefaler jeg Planet Earth 2 på 4K HDR blueray. Er helt stunning å se på.

Skal ikke være mulig at tv kanalene på en 4K TV, som er bedre i absolutt alt, har ekstremt mye dårligere kvalitet på TV kanalene enn en vanlig full HD tv.

Lenke til kommentar

Joda, skal være mulig det. Oppskalereren kan være dårlig f.eks? Den nye TVen er større så du merker det mer? Altså, du kan ha rett i at det er noe feil et sted i systemet, men det er fakta faen at TV sendinger ikke er på langt nær like god kvalitet som f.eks Netflix. De er rett og slett ikke like gode i utgangspunktet ofte. Det er ikke TVen sin skyld.

Lenke til kommentar

Joda, skal være mulig det. Oppskalereren kan være dårlig f.eks? Den nye TVen er større så du merker det mer? Altså, du kan ha rett i at det er noe feil et sted i systemet, men det er fakta faen at TV sendinger ikke er på langt nær like god kvalitet som f.eks Netflix. De er rett og slett ikke like gode i utgangspunktet ofte. Det er ikke TVen sin skyld.

Ja, nye TVen er større, den er 55, den gamle var 50. Men skal ikke være mulig at kanalene på 50-tven er såpass mye klarere. De TV2 HD kanalene er ikke engang HD her, selvom dem står i HD.

 

Hva mener du med oppskaleren?

Lenke til kommentar

Om det er dekoderen din som håndterer oppskaleringen så kan det hende den ikke oppskalerer TV sendingen fra 720p/1080p - eller hva nå enn de blir sendt i - til 4K skikkelig. Ikke vet jeg, da jeg ikke har noen dekoder, men det er en mulighet der. Sjekk innstillingene i boksen for oppløsning osv?

Lenke til kommentar

Om det er dekoderen din som håndterer oppskaleringen så kan det hende den ikke oppskalerer TV sendingen fra 720p/1080p - eller hva nå enn de blir sendt i - til 4K skikkelig. Ikke vet jeg, da jeg ikke har noen dekoder, men det er en mulighet der. Sjekk innstillingene i boksen for oppløsning osv?

Dette får jeg opp. Legg merke til at det står SD på Altiboxkanalene.

post-484681-0-95928800-1527267921_thumb.jpeg

Endret av leondri
Lenke til kommentar

Nyeste Altibox dekoderne skal vel ha 4K output, og kunne levere dette til TV..  Så må være noen instillinger noen steder som nevnt ovenfor :)

 

Kan jo sjekke kanalen Viasat UHD? Den skal være 4K bare for å være sikker på at det ikke er kanalene som er problemet...

 

Eller er problemet at trådstarter ikke har en UHD boks fra Altibox, og at den nye TVn ikke oppskalerer innholdet?

 

Sorry for mye edit på innlegget mitt...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg har Get (Getbox 2).

 

Her har jeg mulighet til å sende ut 576i/p, 720p eller 1080i; samt det mest geniale valget auto - som sender ut nøyaktig det samme som kilden (tv-kanalen). HD i TV-kanal-verden er enten 720p (NRK) eller 1080i (TV2). Begge valgene hos meg på en LG OLED 65 B7V (og tidligere en 78" Samsung JS9505) ser ekstremt bra ut. Ikke like bra som Netflix naturligvis, men det er grunnet lavere bitrate.

 

Oppskalering i kabel/parabol-bokser er vanligvis mye dårligere enn det TV'en klarer få til. Så det er anbefalt å sende ut det TV-kanalen sender uendret til TV fra kabel/parabol-boksen.

 

Naturligvis må du sette opp boksen til å sende ut HD (720p/1080i) for de kanalene som sender dette (eller alle). Ellers vil HD-kanaler ser like ille ut som SD-kanalene.

 

Ingen TV kanaler tilgjengelig i Norge så langt meg bekjent sender i 4K (les: UHD). Så dette valget er litt meningsløst.

Endret av TGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har Get (Getbox 2).

 

Her har jeg mulighet til å sende ut 576i/p, 720p eller 1080i; samt det mest geniale valget auto - som sender ut nøyaktig det samme som kilden (tv-kanalen). HD i TV-kanal-verden er enten 720p (NRK) eller 1080i (TV2). Begge valgene hos meg på en LG OLED 65 B7V (og tidligere en 78" Samsung JS9505) ser ekstremt bra ut. Ikke like bra som Netflix naturligvis, men det er grunnet lavere bitrate.

 

Oppskalering i kabel/parabol-bokser er vanligvis mye dårligere enn det TV'en klarer få til. Så det er anbefalt å sende ut det TV-kanalen sender uendret til TV fra kabel/parabol-boksen.

 

Naturligvis må du sette opp boksen til å sende ut HD (720p/1080i) for de kanalene som sender dette (eller alle). Ellers vil HD-kanaler ser like ille ut som SD-kanalene.

 

Ingen TV kanaler tilgjengelig i Norge så langt meg bekjent sender i 4K (les: UHD). Så dette valget er litt meningsløst.

https://www.viasat.no/UHD <-- Altibox skal ha denne kanalen... Men ellers har du helt rett :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

En liten korrigering; naturligvis er Netflix ikke bare bedre grunnet høyere bitrate - det er jo også høyere oppløsning :)

 

1080p = 1080 linjer pr bilde

1080i = 540 linjer annenhvert bilde (også kalt interlaced, men dobbelt så mange bilder som 1080p vanligvis)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hei, kjøpte en ny Samsung TV, og den funker bra. Men problemet er at når jeg skal inn på Altibox-kanalene, og trykke på f.eks TV2 HD, så kommer kanalen i vanlig oppløsning, og ikke i full HD, som den står den skal være i.

 

Noen som aner hva det kan kan komme av? Dårlig HDMI kabel? Feil settup?

Rart men hvis du hadde HD på den gamle tvn så er vel dekoderen riktig innstilt i hvert fall.....tror ikke dekoderen resetter seg bare fordi man kobler til ny tv.Har du gammel Altibox eller den nye løsningen?

Har selv Altibox og må dessverre si at bilde kvaliteten på kanalene er betydelig dårligere en for eksempel Canal Digital parabol......og derfor er Altibox bilde langt unna blu-ray kvalitet.

Du må bare titte igjennom innstillinger på både dekoder og tv for å se om du finner ut noe...........

Endret av SetMeFree
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...